Käytättekö maapähkinävoita?
Ostin vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa elämässäni purkin maapähkinävoita ja tykästyin sen makuun. Olen käyttänyt sitä tähän mennessä vain satunnaisesti leivän päällä tavallisen margariinin sijaan, mutta mietityttää hiukan, onko tuote kovin paljon huonompi vaihtoehto kuin tavallinen margariini.
Energiaa maapähkinävoissa on 634 kcal/100 g, rasvaa 53 g, josta tyydyttynyttä 8 g, kun taas normaalisti käyttämässäni Becelissä on rasvaa 38 g, josta tyydyttynyttä 7,6 g eli tämä suhde on maapähkinävoissa huonompi. Proteiinia siinä sitten puolestaan on 27 g/100 g, kun Becelissä on vain 0,5 g. Ymmärrän kyllä, ettei leipälevitteen ole tarkoitus olla mikään proteiinilisä, mutta eipä siitä mitään haittaakaan ole. Suolaa Becelissä on 1 g ja maapähkinävoissa 0,8 g.
Tarkoitus ei siis ole mitenkään korvata margariinia maapähkinävoilla, mutta ihmetyttää maapähkinävoin huono maine, kun ei tuo nyt minun silmiin niin kauhean huonolta vaikuta.
Eli löytyykö palstalta maapähkinävoin käyttäjiä ja mihin muuhun käytätte sitä kuin leivän päälle? Voisin kuvitella, että esim. johonkin itämaiseen ruokaan toisi mukavan pähkinäisen vivahteen.
Ja ne, jotka meinaa jo vastata, että käyttävät vain oikeaa voita, eikä mitään kissanraatomargariinia, älkää turhaan vaivautuko. Minä en missään tapauksessa tule käyttämään leivän päällä voita.
Kommentit (32)
Jos haluat saada kengän pohjan puhtaaksi, maapähkinävoilla onnistuu :)
(muotiblogista opittua)
Maapähkinävoita ja mansikkahilloa vaaean paahtoleivän päällä... nam...
No puuroon voisikin tosiaan kokeilla. Olen laittanut kaurapuuron joukkoon pari ruokalusikallista raejuustoa ja yhden tl:n Beceliä silloin harvoin kuin puuroa tulee syötyä. Uskon, että maapähkinävoi toimii puurossa hyvin.
Kiitos vinkistä! Lisää?
-Ap
Dippaa omenansiivuja maapähkinävoihin. On oikeasti hyvää.
En kyllä käytä. Olen maistanut tietenkin, en ymmärrä sitä muuten kuin ehkä sitten leivonnaisiin? Oli minusta tosi äklöä.
Minäkin tulin sanomaan omenansiivuista. Banaanin kanssa on myös hyvää, joko pelkiltään tai sitten vaalean leivän päälle ensin kerros maapähkinävoita ja sitten banaanisiivuja.
Käytän joka päivä. Mutta tietenkin sokeroimatonta. Niissä jenkkiversioissa on kauhea määrä kaikkea lisuketta, ylimääräistä lisättyä sokeria ja öljyä. Oikeassa mp-voissa on vain maapähkinää (ja suolaa).
Minä syö banaanin ja maustamattoman jogurtin kanssa. Aluksi tein niistä smoothieta, mutta menee sellaisenaankin.
Yleensä syön aamuisin leivän, jossa on maapähkinävoita, pitää hyvin nälän loitolla. Tosin, niin kuin ylhäällä jo sanottiinkin, ei pidä ostaa mitään sokerilitkua, eikä kilokaupalla puputtaa sitäkään. Mutta kohtuudella takuuvarmasti terveellisempää kuin margariini yms.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syötiin margariinia...
Syödään sitä nytkin, mitä oikein horiset?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käytä. Olen maistanut tietenkin, en ymmärrä sitä muuten kuin ehkä sitten leivonnaisiin? Oli minusta tosi äklöä.
Taidat nyt sekoittaa johonkin Nutellaan tämän maapähkinävoin, kun äklö ei minusta ihan ole oikea sana kuvaamaan tuotetta? Tai äklöstä tulee itselleni mieleen makea ja vielä kun yhdistit leivonnaisiin, niin ajattelin, että tarkoitat varmaan suklaapähkinälevitettä.
Ostamassani tuotteessa on 90 % maapähkinää, auringonkukkaölyä ja suolaa.
Joku mainitsi satay-kastikkeen ja jotain sen tyyppistä ajattelinkin. Mielestäni suolainen pähkinäinen maku sopii hyvin vaalean linnun lihan kanssa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt sekoittaa johonkin Nutellaan tämän maapähkinävoin, kun äklö ei minusta ihan ole oikea sana kuvaamaan tuotetta? Tai äklöstä tulee itselleni mieleen makea ja vielä kun yhdistit leivonnaisiin, niin ajattelin, että tarkoitat varmaan suklaapähkinälevitettä.
Ostamassani tuotteessa on 90 % maapähkinää, auringonkukkaölyä ja suolaa.
-Ap
ROSKATUOTE! Oikeasti, oikeassa maapähkinävoissa ei ole mitään muita ainesosia kuin maapähkinää ja korkeintaan suolaa. Ei siis missään nimessä saa olla lisättyä öljyä!
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syötiin margariinia...
Enää ei syödä, ne kaupan hyllyssä olevat margariinirasiat ovat vain siellä koristeena. Kokeilkaapa joskus nostaa semmoista, tyhjiä ne on.
Yhden purkin olen kerran ostanut enkä kauheasti tykännyt. Se oli mielestäni saman aikaisesti sekä kitkerää että liian makeaa, mutta saatan joskus myöhemmin kokeilla uudestaan, jos löydän oikein pienen purkin sileää maapähkinävoita. Ensimmäisessä purkissa maapähkinät olivat vain karkeasti rouhittuja ja sitä oli vaikea levittää rikkomatta leipää. Ehkä sitä tahnaa olisi pitänyt vaivata ennen levittämistä?
Rasva- tai proteiiniarvot ovat minulle ihan yhdentekeviä tuollaisen elintarvikkeen kohdalla. En söisi sitä kuitenkaan niin paljon.
Ehkä erikoista, mutta vaihto-oppilasperheeni ei syönyt maapähkinävoita, joten en sitä koskaan USAssa asuessani maistanut.
Ap, laita googlen kuvahakuun 'ants on a log'.
Tuo maapähkinävoi on taatusti ainakin huomattavasti parempi ja terveellisempi vaihtoehto kuin joku helvetin Becel, joka on rasvan irvikuva. Maapähkinävoi on sentään melko luonnollinen tuote.
Syön lusikalla purkista, nirso 2-vuotiaskin tykkää.
Mä käytän smoothiessa ja kaurapuurossa. Sellaisen ruokalusikallisen verran siis päivässä.