Noin 3-vuotiaan puheesta kyselen, sanojen ääntäminen ...
... ja artikulointi.
Lapsemme edellisessä tarhassa ehti eräs hoitajista ottaa esille sen, että tyttäremme puhuu paljon ja sanavarasto sekä siihen liittyvät seikat ovat hyvin kehittyneet mutta r-kirjain ja s-kirjain tuntuvat jääneen pois aika lailla ...
Olin hieman ihmeissäni huomiosta, sillä en ole ajatellutkaan sitä, että niiden pitäisi luonnistua vielä tuon ikäisellä lapsella.
Sen jälkeen olen tarkkaillut hänen puhettaan ja todellakin siitä puuttu sellainen r:n ja s:n terävyys. Siis ne tulevat sieltä jossain määrin ja hän kyllä niitä ääntelee jos houkuttelen tyyliin " sanopas Risto Reipas jne."
Yritin etsiä tähän kirjainten ääntämiseen jostain tietoa mutta en löytänyt. Onko teillä kokemusta asiasta omien taaperoittenne osalta. Tuo hoitaja tuntui pitävän lapsemme ääntämisasiaa jotenkin vakavana ...?
Siis muuten tytär laulaa, loruilee, höpöttää jne. aivan normaalisti mutta r -ja s-kirjain ei tule " puhtaasti" lausuttuna.
Kertoilkaapa omista kokemuksistanne (" ;).
Kommentit (11)
... osata tuota foneettisuutta vai artikulointiako siinä tarkoitetaan, että lasusuu nuo kirjaimet mutta itse olin ainakin hieman ällikällä lyöty?
Tämä tuli esille hänen kasvtuskeskustelussaan ja yritin siinä kysyä asiasta mutta se jäi vain tuon toteamisen tasolle.
Hänellä on myös noita omia sanojaan, jota ovat minusta vain hauskoja ja muuttuvat sitten sellaiseksi " oikeiksi sanoiksi" ja myös hän käyttää l-kirjainta paljon puheessaan. Enpä ole huomannut ääntääkö hän tuota D-kirjainta mutta enpä taida siitä edes ottaa mitään huoltakaan ...
Ilmeisesti hoitaja (LTO) jotenkin epäselvästi arvioi lapsemme puhuntaa ...?
(" ;)
Ystäväni lapsi on 5,5-vuotias ja vasta nyt tuli lähete puheterapeutille, kun nuo kirjaimet vielä puuttuvat. Poikani hoitopaikassa on 4,5-vuotias poika, jolta nuo myös puuttuvat, muttei siihenkään ole vielä neuvolassa puututtu.
Oma poikani - tasan 3 v. - osaa sanoa S-kirjaimen hienosti. Myös R-kirjain tuli vielä reilu vuosi sitten täydellisesti, pojan ensimmäinen sanakin oli " kirja" . Mutta nytpä tämä R-kirjain on kokonaan unohtunut. En ole ottanut asiasta mitään stressiä. Olen itsekin oppinut R-kirjaimen vasta nelivuotiaana. Se tosin kyllä vähän ihmetyttää, että miten lapsi voi yhtäkkiä " unohtaa" sellaisen kirjaimen, jonka on aikaisemmin osannut??
S-kirjaimen sanoo oikein. Mutta se on hassua, kun parin viikon ajan poika on alkanut sanoa L-kirjaimen silleen oudosti. En osaa selittää, mutta kuulostaa siltä, että pojalla olisi joku L-vika, vaikka kyse onkin varmaan vain jostain ohimenevästä vaiheesta. Toivottavasti, koska nyt toi L kuulostaa tosiaan aika hassulta =)
mutta k puuttuu kokonaan tai ääntyy t:nä. Myös l ääntyy joissakin sanoissa hullusti, esim. " nalle" voi joskus olla " narre" . En ole huolissani.
oppia kirjaimia! Meidan tytteli 2v8kk osaa sanoa s ja r molemmat hyvin jo kahden vuoden nurkilla, mutta meilla myos l-kirjain oli pitkaa sellainen ' pyorea' hassunkuuloinen ' lll' ! Nyt vuorossa on huvittava tavujen paikanvaihto; esim. kolmitavuisessa sanassa tavut vaihtaa ihan huomaamattomasti paikkoja.
meidän 5-v esikoinen ei osaa sanoa vielä R-kirjainta. neuvolan 5-v tarkastuksessa asiasta oli puhetta ja terkkarin kanta oli, että jos 5-vuotiaana puuttuu vain yksi kirjain niin sen ilmaantumista odotellaan vielä vuosi. jos puuttuvaa kirjainta ei 6-vuotiaanakaan tule niin sitten laitetaan lähete puheterapiaan.
jos 5-vuotiaalta puuttuu 2 tai useampi kirjain niin sitten laitetaan lähete puheterapiaan jo 5-vuotiaana.
meidän 5-v on nyt alkanut sanomaan R-kirjaimen jollain tavalla, aikaisemmin ei osannut sanoa sitä ollenkaan. saa nähdä oppiiko poika sen itse ensi syksyyn mennessä vai joudutaanko puheterapeutille.
meidän 3-vuotiaalta puuttuu vielä R ja S ja D:kin tulee vähän liian pehmeästi.
mutta ei tullut vielä 3-vuotis tarkastuksessa, eikä neuvolantäti siitä mitään sanonut. Poika osasi sanoa r:n jo aiemmin, mutta reilu kaksi vuotiaana sen lopetti, ja nyt tosiaan oppi uudelleen. Mutta r:n oppimisen myötä D-hävisi sanoista, ja nyt sanoo r:n d:n tilalle, esim. nähdään on nährään jne. En tosin ole asiasta ollenkaan huolissani, aakkosia kun pojalle luettelee, silloin sanoo D:n mutta sanoissa ei sitä käytä.
... ajatella, että ei niitä kirjaimia tarvitse vielä osata ääntää aivan oikein (" ;).
Tämä lastentarhanopettaja, joka asiaa minulle selvitti on aikaisemmin ollut isompien lasten ryhmässä ja ilmeisesti sieltä on jäänyt tuo sanojen tarkkailun toimintamalli ja hän ei vain ole vielä " sisäistänyt" sitä, että tässä pienten ryhmässä on hieman eri painotukset tms.
Kiitos valasevista kommenteistanne ja huomioistanne (" ;)!
ei taida olla resursseja korjata puuttuvia kirjaimia? jos ei kouluikään mennessä hallussa, sitten vaikea korjata. netistä löytyy ohjeita ja loruja, kannattaa treenata kotona mahdollisimman paljon, että kieli oikeassa paikassa.
meidän kunnassa aletaan miettiä, jos 5-6 vuotiaalta puuttuu R tai S tai joku muu äänne. Eli ei 3 vuotiaan tarvitse osata vielä R:ää. Voi olla että tarhassa ihmetellään siksi, että tyttönen puhe on muuten kehittynyt hyvin.
Pitäisikö kolmevuotiaan siis osata R-kirjain?
Meillä on 3v6kk-ikäinen poika, joka ei todellakaan osaa sanoa R-kirjainta. Tai siis osaa päristä hienosti " ärrän-pärinää" pikkuautolla ajaessa, mutta sanoissa R tulee L:änä, esim. karhu on kalhu. Lisäksi ei osaa sanoa D-kirjainta (Heidi on Heili). En ole missään vaiheessa ollut huolestunut pojan ääntämisestä, mielestäni hän on puhunut aina oikein selvästi. S-kirjaimen osaa oikein hienosti.
Lisäksi jotkut sanat tulevat vielä vähän hassuina omina väännöksinä, paras esimerkki taitaa olla lavuaari, joka on havulaali.
Itse opin R-kirjaimen kuusi vuotiaana, joten en senkään puolesta ole ajatellut, että pojan pitäisi se jo osata. Tosin kävin kyllä muutaman kerran puheterapeutilla harjoittelemassa, joten kai se jotenkin myöhässä tuli.