Miten 10 vuotta sitten pärjättiin kuin ei ollut proteiinituotteita?
Ihamiset olivat varmaan kokoajan nälkäisiä ja söivät vaan lihottavia hiilareita? Olivat ihan sikapossuja toisin kuin nykynaiset jotka ovat niin solakoita ja terveitä, kiitos profeel ja muiden proteiinituotteiden.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten ei muka ollut proteiinituotteita? Oletko ihan täysjärkinen?
Tarkoitin, että silloin ei syöty purkkikaupalla rahkaa kuten nyt. Ja ei, ei silloin tavismammat napsineet prodepatukoita välipalaksi "tyydyttääkseen proteiinin saannin hurjat tarpeet". Raejuustoa oli, mutta ei sitä laitettu puolta purkkia kaurapuuroon vaan joskus hieman porkkanaraasteen päälle.
Mulla oli 25 vuotta sitten kundikaveri, joka kävi salilla tavoitteellisesti. Ruoka oli pääasiassa kanaa, riisiä, tonnikalaa, rahkaa, ananasta, raejuustoa ja ananas-light limua ja jauhemuotoista lisäproteiinia. Silloin ei niin painotettu kasviksien terveellisyyttä kuten nykyään tehdään.
Ei painotettu koska silloin syötiin kasviksia, varsinkin juureksia ihan normaalisti asiasta meuhkaamatta. Porkkana- ja lantturaaste oli jokapäiväistä.
Kaikki kauniit, timmit naiset ajautuivat tuolloin sukupuuttoon, eivät puutteellisen proteiinituotteiden tarjonnan vaan sosiaalisen median puutteesta johtuen. Kuvitelkaa niitä naisparkoja, jotka nääntyivät huomionkipeyteensä, vain koska eivät sattuneet vielä kokemaan tätä vähäpukeisten sali-selfieiden kulta-aikaa.
Ottakaamme hiljainen hetki muistellaksemme heidän urheaa taisteluaan pelkkien proteiinijauheiden turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten ei muka ollut proteiinituotteita? Oletko ihan täysjärkinen?
Tarkoitin, että silloin ei syöty purkkikaupalla rahkaa kuten nyt. Ja ei, ei silloin tavismammat napsineet prodepatukoita välipalaksi "tyydyttääkseen proteiinin saannin hurjat tarpeet". Raejuustoa oli, mutta ei sitä laitettu puolta purkkia kaurapuuroon vaan joskus hieman porkkanaraasteen päälle.
Mulla oli 25 vuotta sitten kundikaveri, joka kävi salilla tavoitteellisesti. Ruoka oli pääasiassa kanaa, riisiä, tonnikalaa, rahkaa, ananasta, raejuustoa ja ananas-light limua ja jauhemuotoista lisäproteiinia. Silloin ei niin painotettu kasviksien terveellisyyttä kuten nykyään tehdään.
Ei painotettu koska silloin syötiin kasviksia, varsinkin juureksia ihan normaalisti asiasta meuhkaamatta. Porkkana- ja lantturaaste oli jokapäiväistä.
Hah hah. Joo, ehkä syötiin porkkana- ja lantturaastetta, mutta kyllä 25 vuotta sitten syötiin kasviksia todella paljon vähemmän kuin nykyään. Kasvisten syöminen ja ylipäätään niiden määrä kaupoissa on kasvanut huomattavasti. Meillä syötiin ajan mittapuulla terveellisesti, mutta kun nyt mietin kasvisten määrää, se oli kyllä vähäinen. Suositus on väh. 500 g kasviksia päivässä, sitä ei kyllä saavutata, jos syö lusikallisen lantturaastetta perunan ja kastikkeen kyljessä.
Paremminhan ne ihmiset ennen voivat kuin nykyään.
Proteiinit yms. ovat vain hömpötystä jonka mainosmiehet ovat saaneet läpi tietylle massoja seuraaville ihmisryhmille.
Ihminen on "tarvinnut" näitä proteiineja vain muutamia vuosia josta voi jokainen jo päätellä, että kyse ei ole oikeasta tarpeesta.
Suurinosa ihmisistä on todella helposti ohjailtavissa vaikka he eivät sitä tunnustakkaan.
Tosiaan 10v. sitten ei ollut proteiinituotteita, mutta me syötiin tuotteita, jossa oli valkuaisaineita, niistä oli jopa omat suosituksensa, kuinka paljon päivässä tulee saada.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinit yms. ovat vain hömpötystä jonka mainosmiehet ovat saaneet läpi tietylle massoja seuraaville ihmisryhmille.
Ihminen on "tarvinnut" näitä proteiineja vain muutamia vuosia josta voi jokainen jo päätellä, että kyse ei ole oikeasta tarpeesta.
Suurinosa ihmisistä on todella helposti ohjailtavissa vaikka he eivät sitä tunnustakkaan.
Kerro laajemmin, mitä tämä tarkoittaa ja mihin perustat käsityksesi.
?, miten niin ei ollut? Seukkasin hetken aikaa kultaisella 80-luvulla yhden bodarin kanssa ja kyllä se söi proteiinivalmisteita jo silloin....
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka on sanonut, ettei ole pärjätty? Taas yksi ihmeellinen olkiukkoaloitus. Toki tavoitteellisesti treenaavat ihmiset söivät myös lisäproteiinia ja muut sitä eivät tarvitse - ei kymmenen vuotta sitten, eikä nytten.
Ihan samalla tavalla voi kysyä aika monesta asiasta - talous nyt vaan toimii niin, että tuoteuutuuksia tulee ja menee - samoin kuin muoteja. Jos ei kiinnosta, ei tarvitse seurata - mutta nämä "Ei vaan minun nuoruudessa" - lässytykset nyt on vain niin mummo-kamaa, ettei niissä ole mitään pointtia.
Palsta on täynnä "varoituksia", että älkää helevetissä mitään hiilareita ja hedelmiä sokereineen syökö!!!!1 Proteiinit kuntoon niin laihdutte!!
Eli miksi läskiys lisääntyy vaikka huikean hieno proteiini "tulee ja auttaa"?
Painonvartijadieetistä se lihominen alkoi 20 vuotta sitten. Aivan järjetöntä nälkiinnyttämistä ilman proteiineja. Nyt syön paljon, myös proteiinijauheita ja vaan laihdun. Liikuntaa olen harrastanut kovaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Nyt syön paljon, myös proteiinijauheita ja vaan laihdun. Liikuntaa olen harrastanut kovaa aina.
Ilmankos ihmiset olivat vuosi kymmeniä sitten hirveän lihavia ja nykyään laihoja, kun proteiinijauheita on saatavilla... ei ku...
Vierailija kirjoitti:
?, miten niin ei ollut? Seukkasin hetken aikaa kultaisella 80-luvulla yhden bodarin kanssa ja kyllä se söi proteiinivalmisteita jo silloin....
Missä teidän aivot on? Moneen kertaan jo sanottu, että kyse on rahkan/proteiinijugurttien/raejuuston mättämisestä ja proteiinipatukoista, ei siitä etteikö bodareille olisi ollut tuotteita aiemmin. Söikö niitä toimistotyöläiset silloin kuten nyt syövät rahkaa? No eivät, saatana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edell.vastaaja, mutta proteiini-sana tuli yleisesti käyttöön vasta 10-20-vuotta sitten, sitä ennen puhuttiin valkuaisaineista, jota nykyään ei enää kukaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edell.vastaaja, mutta proteiini-sana tuli yleisesti käyttöön vasta 10-20-vuotta sitten, sitä ennen puhuttiin valkuaisaineista, jota nykyään ei enää kukaan käytä.
Ei kun kysyin sitä, mihin perustuu lausunto siitä, että ihmiset voivat ennen paremmin.
Itse olin kilpahiihtäjä lähes 30v sitten ja ihan raejuusto purkilla ja tavallisella kotiruualla pärjäsi
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kilpahiihtäjä lähes 30v sitten ja ihan raejuusto purkilla ja tavallisella kotiruualla pärjäsi
Usko nyt palstan asiantuntijoita et ole voinut pärjätä raejuustolla ja tavallisella ruualla.
Ihmiset eivät nykyään pääse edes kouluun ilman energiajuomaa saati sitten elää normaalia elämää ilman proteiinilisiä.
Totta.
Ja jotkut proteiinirahkat on niin pelletuotteita kun olla ja voi. Rahkassa ylipäätään on melko huonosti proteiinia (vain kymmenen grammaa/100g, sijalla 900+ eniten protskua sisältävien joukossa Finelin listalla), ja kappas, proteiinirahkassa on peräti 11 grammaa.... eli maksat lisähintaa siitä kymmenestä lisäprosentista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kirjoittanut ylioppilaksi 1989, meidän kemian kurssilla tein tutkielman.. PROTEIINEISTA, eli kyllä ne oli olemassa jo 80-luvulla. Myös ruuanvalmistuksessa ja liikunnassa, ihan yleisesti. Ainakin pk-seudulla.
Mun ystäväpiiriin ei kuulu yhtään rahkanmättäjää, ehä tämä on siksi niin vaikeaa tajuta. Ymmärrän toki, että tuotteiden lisääntyminen ja parempi saatavuus ja Jutan dieettiohjelmat saavat jotkut syömään näitä proteiinilisiä täysin tarpeettomasti.
Tuo rahka ja raejuustokin on pääsääntöisesti ihan tarpeetonta. Jos on vain vaivaa ja paalua panostaa ruokaan, niin neljä lämmintä ruokaa päivässä (kana, riisi, kasvikset) ja pari välipalaa = ei tarvitse rahkaa eikä raejuustoa yhtään mihinkään, ja hups, kun on samalla maidoton ja gluteeniton ruokavalio. Näin syödään jenkeissä. Suomessa vedetään ämpärikaupalla rahkaa, koska typeryys. T: potari
Erittäin hyvin pärjättiin. Itse olen kotoisin vieläpä Välimeren maasta, jossa on syöty proteiinia perinteisesti tosi vähän, lihaa paljon Suomea harvemmin ja maitoakaan ei juoda. Hiilihydraatteja ja yleensä valkoisia on sen sijaan syöty paljon, samoin rasvaa oliiviöljyn muodossa. Ihmiset on kuitenkin perinteisellä ruokavaliollaan ollut hoikkia ja hyvin voivia. Viime vuosikymmeninä on kyllä valitettavasti sinnekin levinnyt ns. länsimainen ruokavalio jalosteineen ja runsas lihan syöminen ja ihmiset on alkaneet lihoa ja kärsiä erilaisista elintasosairauksista.