Mistä proteiinia aamupalalle, kun maitotuotteet jää pois?
Iho-ongelmien takia ajattelin jättää maitotuotteet minimiin ruokavaliosta, ja kokeilla tapahtuisiko muutosta. (Iho huononi huomattavasti noin vuosi sitten kun aloin juomaan enemmän maitoa ja syömään rahkaa.) Ongelmana kuitenkin on, mikä rahkan tilalle proteiiniksi aamupalalle? Normaalisti olen syönyt puuroa + smoothien rahkasta ja marjoista. Kananmunia syön yleensä lounaalla paistettuna taikka sitten keitettynä salaatin kanssa, ja niitäkään en viitsisi kovin montaa päivässä popsia. Vinkkejä?
Kommentit (25)
lisää siihen puuroon pähkinöitä/manteleita niin saat lisää protskua
Mantelimaitoa ja proteiinijauhetta plus hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Smoothieksi, Nam!
Soijajogurtti, Alpron Go On, Yosan Sport tms., tofu, hummus, chiansiemenet, pähkinät............muista myös että sitä proteiinia ei mitään älyttömiä määriä tarvita viime aikoina siitä on vouhkattu ihan liikaa ja monella on kuva että sitä pitäisi syödä paljon enemmän mitä suositukset oikeasti sanoo.
Viuht1 kirjoitti:
Soijajogurtti, Alpron Go On, Yosan Sport tms., tofu, hummus, chiansiemenet, pähkinät............muista myös että sitä proteiinia ei mitään älyttömiä määriä tarvita viime aikoina siitä on vouhkattu ihan liikaa ja monella on kuva että sitä pitäisi syödä paljon enemmän mitä suositukset oikeasti sanoo.
Juuri näin. Proteiinintarve riippuu lihasmassan määrästä, joten naiset tarvitsevat proteiinia yleensä melko vähän.
Minä laitan riisiproteiinijauhetta smoothieen aamuisin. Maku on tosi jauhoinen eli vaatii vähän totuttelua. Minulla on myös viljat poissa ruokavaliosta (paitsi tuo riisiproteiini kerran päivässä) ja aamupalani on pelkästään tuo smoothie. Vaihtelun vuoksi saatan tehdä aamupalaksi viljatonta leipää, pannaria, muffineita tms. Leivän päälle esim leikkelettä, avokadoa tai hummusta + kasviksia. Nuo viljattomat leivät ovat yleensä aika proteiinipitoisia joten niiden kanssa ei välttämättä tarvitse edes olla mitään kovin proteiinipitoisia päällisiä. Paleo-ruokaohjeista löytyy paljon hyviä maidottomia aamupalaideoita.
Niinkuin joku jo sanoikin niin onhan maitotuotteille vaikka kuinka nykyään kasvisversioita. Niistä vaan katseleen, missä on eniten protskua suhteessa hiilariin. Joku soijajogurtti maustamaton varsinkin kyllä voi alkuun pelkiltään maistua oudolle, mutta ei sitä varmaan just smoothien seassa huomaa.
Soijajugurttia voi laittaa smoothieen ja nykyään niitä on vaikka mitä makujakin, esim kookos. Tai sitten soijaproteiinijauhetta. Noita kasviproteiineja saa nykyään tosi hyvin ihan tavallisista ruokakaupoista niin ei tarvitse mennä erikseen mihinkään Ruohonjuureen.
Miksi aamupalalle on pakko tunkea jotain proteiinia? Jospa söisit sitä mikä maistuu.
Alprolta on ainakin juuri tullut go on-rahkan tapaista soijavalmistetta. Todella hyvää mutta en tiedä onko oikeasti samanmakuista kuin rahka kun en ole ikinä pystynyt maitotuotteita käyttämään.
Kananmunia voi syödä ihan vapaasti, ellei satu olemaan FH:ta. Kokeile joskus raakaa kananmunaa, johon sekoitat appelsiinimehua sekaan. Todella namia!
Rahka tekee mun ihosta myös huonon. Rahkassa ainesosat jotenkin sellaiset, että ne tekee tukkoseksi ihon. Siksi en sitä syö. Pistä juustoa päälle.
Manteleista, siemenistä ja pähkinöistä saat proteiinia.
Liotettuna elimistön on ne helpompi hyödyntää ja ne sulavat paremmin.
Tonnikalaa ja muutakin kalaa, jos käytät kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Soijajugurttia voi laittaa smoothieen ja nykyään niitä on vaikka mitä makujakin, esim kookos. Tai sitten soijaproteiinijauhetta. Noita kasviproteiineja saa nykyään tosi hyvin ihan tavallisista ruokakaupoista niin ei tarvitse mennä erikseen mihinkään Ruohonjuureen.
Ainut vaan, että kaikissa maustetuissa niin maito- kuin kasvisjogurteissakin on ihan hirveät määrät sokeria ja niitä en kyllä suosittele yhtään kenellekkään, paitsi tietysti jos sokerin kulutus ja sen terveyteen liittyvät ongelmat eivät kiinnosta ollenkaan niin sittenhän sillä ei ole merkitystä. Itse ostan aina maustamattoman jogurtin ja lisään sekaan ananasta/marjoja/pähkinöitä niin saa samalla vähän muitakin ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aamupalalle on pakko tunkea jotain proteiinia? Jospa söisit sitä mikä maistuu.
Mulla ri ainakaan pidä nälkää yhtään esim. pelkkä hiilaripitoinen aamiainen vaan heti tunnin päästä on kauhea nälkä, jos oon syönyt vaikka puuroa marjoilla tmv. Siksi lisäänkin siihen puurooni ainakin desin raejuustoa ja joskus syön vielä kylkeen kananmunan.
Proteiinivouhkaus on mennyt ihan liian pitkälle. Ei sitä JOKA aterialla tarvitse syödä :) Minä syön aamulla sitä mikä maistuu tai minkä ehdin jos sattuu olemaan kiire. Yleensä lasin jotain ihanaa mehua ja kahvia soijamaidolla. Eilen söin lisäksi kaksi Domino-keksiä. Hyvin jaksaa lounaaseen asti, jopa paremmin kuin ison aamiaisen syömällä! Tämä on tietysti totuttelukysymys aluksi ja riippuu millaista työtä tekee.
Mutta jos yrittää laihduttaa (kuten minäkin) on hyvä oppia syömään radikaalisti vähemmän. Vatsalaukku kutistuu. Tämä hieman OT mutta näin olen laihtunut 7 kg joulun jälkeen:
- aamulla lasi mehua, kaksi kuppia kahvia soijamaidolla
- lounaaksi lämmin ruoka ja kasviksia, EI leipää
- välipalaksi teetä ja pähkinöitä, jogurtti tms.
- illalla kevyt lämmin ruoka TAI runsaasti kasvistikkuja (kurkku, paprika, porkkana) + haluamaasi dippiä, hummusta tms.
- iltapalasta olen pyrkinyt eroon, mutta jos on kova nälkä niin syön. Esim. 1 viipale leipää, levitettä ja kasviksia. Tai hedelmä.
Ja juu en ole käynyt missään kehonkoostumusmittauksissa ja haukkukaa vaan tulevaksi laihaläskiksi mutta minä LAIHDUN, voin hyvin, en kärsi nälkää ja vaatteet sopii joka päivä paremmin, jaksan paremmin, iho hehkuu...:) EN jaksa kytätä proteiinimääriä. Ja hui, lenkkeilen, uin ja joogaan vielä kaiken lisäksi! (Kovan treenin jälkeen juon kyllä palautusjuoma ).
Höh, ota pekonii! Tai kanaa, kinkkua, tofua, quornia, pähkinöitä, papuja... Miten tuo nyt niin vaikeaa on?
Ei aamupalalla ole pakko mitään proteiinia syödä. Itse en edes pysty, tulee huono olo. Aamupalani on vuosia ollut välimeren maiden tyyliin kahvi ja jotain pientä makeaa, esim. keksi tai pari. Hyvin voin kaikin puolin.
Ihmeellistä, kun täällä jankataan siitä, ettei proteiinia tarvitse joka aterialla. AP kysyi nimenomaan siitä proteiininsaannista. AP varmaan tuntee oman ruokavalionsa paremmin kuin satunnaiset kommentoijat täällä. Vaikka pääsääntöisesti minuakin ärsyttää jatkuva protskujankkaus, niin jos haluaa syödä proteiinia aamupalalla niin sitten haluaa.
Itsekin kasvissyöjänä pyrin syömään vähän proteiinia joka aterialla, koska laihduttajan pienillä määrillä kasvisruokaa siihen täytyy ihan oikeasti kiinnittää huomiota. Ilman sitä kasvissyöjän aamupala on tosi hiilaripitoinen ja kevyt eikä oikein pidä nälkää. On eri asia vetää aina lounaalla ja illallisella kanaa tai lihaa ja välipaloilla juustoa, kyllä sitä proteiinia siinä tapauksessa saa ja varmaan vähän liikaakin.
Varsinkin tämä kahvi + makea aamupalan suosittelu on kyllä vähän outoa, kun ihminen haluaa ilmeisesti syödä mahdollisimman terveellisesti? Eihän siihen toki kuole, mutta kyllä ne kalorit voi hankkia jostain vitamiinipitoisemmastakin.
Smoothieen protskujauhoa (esim hamppu, riisi, soija...), pähkinöitä, leikkelettä.