Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiset lapset olet jättänyt yksin kotiin muutamaksi tunniksi?

Vierailija
29.03.2016 |

kuinka monta lasta kyseessä?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v

Vierailija
22/22 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan huolehtivaista nykyään. Ennen lapset olivat tuntikausia yksin kotona pieninä koululaisina, kun vanhemmat tulivat joskus klo 17 jälkeen kotiin.

Milloin ennen? Olen syntynyt v. 77 ja meillä oli äiti kotona, kunnes menin 3. luokalle kouluun. Meille otettiin pari hoitolasta muutamaksi vuodeksi. Kaverin kotona oli joka iltapäivä mummi. Toisen kaverin kotona äitinsä siirtyi tekemään yövuoroa sairaalaan, että pystyi olemaan iltapäivät ja illat kotona. Kolmannen kaverin vanhemmat piti koirakenneliä ja koirayritystä ja olivat aina kotona. Kyllä minun muistaakseni siis ennenkin järjestettiin niin, ettei lapset olleet kovin pieninä yksin kotona!

Kirjoittaja tarkoittaa varmaankin minun lapsuusaikoja, olen syntynyt 40-luvulla. Silloin koulumatkat olivat todella pitkiä, eikä kunnon teitä välttämättä ollut missään maalaispitäjässä. Isommat lapset hoitivat pienempiään, kun vanhemmat olivat töissä. Nykyään sellaisesta tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.

Maatalous oli silloin aika yleistä, minunkin vanhempani ovat syntyneet 1945 ja 1948 ja molemmat maalla kasvaneet. Maalla viljeltiin maata ja hoidettiin metsää ja kasvatettiin karjaa, lypsylehmiäkin oli joka toisessa talossa. Äiti on kertonut, että heidän kylässään oli melkein joka talossa lapsia, ja kylässä oli koulu, kauppa, nuorisoseurantalo ja posti. Nyt siellä on taloja tyhjillään, ei ole palveluita eikä koulua. Karjakin on hävitetty tiloilta, kun ei kannata. Ne perheet jotka vielä asuvat siellä, käyvät kaupungissa töissä ja koulussa ja lapset viedään ja tuodaan kuulemma taksilla, kun ei bussikaan enää kulje. Luulen, että nyt ne kouluikäiset lapset vasta usein yksin odottavatkin vanhempiaan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla