Olet menossa hautajaisiin. Mitä toivoisit olevan tarjolla?
Terkuin suunnitteluvastuun saanut. En ole ollut hautajaisissa aikoihin ja mummon hautajaisissa oli vain kakkukahvit. Nyt tarvitaan ruoka, koska osa tulee kaukaa vain tätä varten. Suku on isohko ja ystäviä jonkin verran, eli sadalle hengelle pitäisi suunnitella. Pitopalvelusta tilataan, mutta pitäisi suunnitella.
Kommentit (74)
Katsopa vinkkiä esim. täältä.
http://www.pitopalveluhupli.fi/wp-content/uploads/2015/10/Pitopalvelu_H…
Minä söisin mielelläni Buffetehdotus 3 tai 4.
Voileipäkakkua! Kolmea sorttia: kasvis, kala ja liha.
Kyllähän pitopalvelu ehdottaa jotain kun kysyt?
Jotain lihasoppaa tupannu olemaan. Se on oikein hyvä.
Keittoruuat on aika yleisiä, oheen leipä ja päälliset. Jos kova nälkä pitkämatkalaisilla, niin laatikkoruokaa ja salaattia. Hautajaisissa, joissa oon ollu, ruoka on ollu yksinkertaista ja kahvipöytä on ollu runsaampi
Lihasoppaa ja mansikkakakkua kahveilla.
Jos ruoan laitatte, mikä on ihan hyvä juttu, niin olisin lihakastike ja perunat ja salaatit-linjan kannalla. Olemme veljeni kanssa laitelleet juhlia ja todenneet, että voileipäkakut tulee kalliimmaksi kuin kunnollinen ruoka. Karjalanpaisti on perinteinen suomalainen pitoruoka, jos siitä tykkää. Lämmin kasvislisuke voisi olla, porkkana/lanttu/juureslaatikko esim.. Leivät: karjalanpiirakat, rieska, ruisleipä tms., päälle ehkä tarjolla juustoa ja graavilohta. Kakkukahvit jälkkäriksi, ehkä jotkut pikkuleivät lisäksi ja meillä aina juustoleipää juhlapöydässä.
Mutta tuohon kysymykseen odotanko mitä saavani, niin en odota, koska monesti on niin kurkkua puristava tunne hautajaisissa, että oksettaa, mutta näyttää kyllä ruoat hyvin muille maistuvan!
Jotain mikä on nopea syödä. Hautajaiset ja muistotilaisuudet on niin ahdistavia tilaisuuksia että niissä ei kukaan kauaa viihdy oli tarjolla mitä tahansa.
Lohikeitto on oikein hyvä. Päälle kakkukahvit.
Ihan sama. En surultani pystyisi kuitenkaan syömään mitään. Mutta laita jotakin yksikertaista kuten perunat ja karjalanpaisti ja sitten kasvislaatikoita tms.
Ja sitten tietysti kahvit ja kakku/pullat yms.
Vierailija kirjoitti:
Jotain mikä on nopea syödä. Hautajaiset ja muistotilaisuudet on niin ahdistavia tilaisuuksia että niissä ei kukaan kauaa viihdy oli tarjolla mitä tahansa.
Minä viihdyn.
Täälläpäin on tapana syöttää hyvin hautajaisväki. N. 50 hengen hautajaisissa joissa olin hiljattain, oli kahden sortin lohet, hyvä tuoresalaatti ja sienisalaatti, perunat, kasvikset, porsaanfile ja kastike, leivät ym. Kakkukahvi jälkiruoka. Tarjoilu sai paljon kiitosta.
En yleensä ajattele hautajaisia ollenkaan minään ravintolakäyntinä. Toki osallistun jos kahvitilaisuus on,mutta olen kyllä ollut sellaisissakin,joissa ei (vainajan omasta toivomuksesta) ollut yhtään minkäänlaista tarjoilua,eikä mitään pitopalvelutilaisuutta seurakunnan tiloissa ,tai kotonakaan.Kukat olen,yhtä kaikki, niihin vienyt silti.
Meidän suvussa on yleensä tarjottu lämmin ruoka. Nämä on olleet ne tavalliset:
1. Uunissa paistettu file (tavallisesti possun ulkofile), kastike, kuumia vihanneksia ja peruna, riisi, pasta.
2. Karjalanpaisti + perunat.
3. Keitto; lohi, liha tai jauheliha. Leipiä monipuolisesti ja muutamaa juustoa leipien päälle.
Lisäksi salaatteja paria kolmea (viher, sieni ja italian aika tavallinen), leivät, paria lajia lohta ja kotikalja ym juomat. Kahvi ja kakku (sekä pullakranssi ja muutamaa pikkuleipää).
Tämä on kai semmoinen suku-, perhe- ja aluekohtainen juttu. Mun suku ei välttämättä asu maalla enää, mutta hautajaisperinne on sen maalaisajan mukainen eli lämmin ruoka kuuluu kuvioon. Meillä kiusaukset ei ole juhlatarjottava, johtuu varmaan siitä että niitä on erilaisissa talkoissa ja rennommissa kemuissa. Tosi tykättyjä ne on.
Hautajaisissa on vedetty aikalailla suvun vanhojen linjoilla. Siis siinä missä häissä on juustoja ja esim. sushiteemaa, niin hautajaisissa rulettaa kokoliha, kerma, piiiiitkään haudutetut lihat jne.
Joskus on ollut perinteinen pitopöytä perunoineen, laatikoineen, rosolleineen sun muineen. Itse lämpenen enemmän keittoruualle, mummoni hautajaisissa oli tarjolla lohikeitto ja kasvissosekeitto ja tietysti leivät.
Valitettavasti kohdalleni on osunut viimevuosina liian paljon hautajaisia. Surullista on myös se että aina tarjolla on karjalanpaistia ja perunoita tai lihakeittoa, sekä mustan kahvin kanssa kermakakkua.
Suruaikana on varmasti vaikea ajatella mitään muuta kuin surua ja ainahan nuokin ruuat ovat maistuneet seurakunnalle mutta olisi virkistävää jos tarjolla olisi ruokaisia salaatteja linsseillä, pavuilla, parsalla, pasteijoita ja piirakoita, erilaisia täytteitä leivän päälle kilojuuston ja kinkkumakkaran tilalle kuten lohta, pateeta, poroa... Ja täyteläinen lihapata kauden vihanneksilla. Vielä jos sopii toivoa niin ne potut jos sais ees kerran vaikka kermaperunoina. Ah.
Myönnän muistuttelevani itseäni muistotilaisuuden ruokapöydässä niitä karjalanpaistin lihapaloja lautasella pyöritellessäni että edesmennyttä ihmistähän täällä ollaan muistamassa eikä arvostelemassa emännän ruuanlaittotaitoja.
Perunasalaattia jossa vaikka mitä kasviksia. Sen lisäksi voisi olla lohta/lihaa.
Jälkkäriksi mansikka kakkua ja saludoa.
Juomana kotikaljaa.
Tukevaa ruokaa, ei keittoa eikä karjalapaistia. Niistä jää vain nälkä. Kerran olin hautajaisissa joissa ruokana oli kinkkukiusausta, ja vaikka se on ruokana helppoa ja todella halpaa söin ainakin itse sitä mielummin kuin lihakeittoa.
Ja ne leivänpäälliset ainaisine paprikoineen. Yh.
Voileipäkakku ja hautajaiset ovat kuin klovni ja hattu!