Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Levottomat jalat ja nukkumisongelmat - kohtalotovereita?

20.02.2006 |

Onko kohtalotovereita? Raskauden aikana sain tutustua ensi kerran vaivaan nimeltä " levottomat jalat" . Siinä jaloissa on outoja ja epämiellyttäviä tuntemuksia, jotka helpottuvat jalkoja liikuttamalla. Oudot tuntemukset ja krampin tapaiset vaivaavat erityisesti nukkumaan mennessä ja haittaavat usein nukkumista ja unen saantia. Vaiva alkoi minulla siis raskauden aikana, mutta on palannut nyt vauvan ollessa kolmisen kuukautta.

Olen huomannut, että jalat ovat erityisen levottomat, jos olen kävellyt paljon päivän aikana tai uskaltautunut aerobiciin.

Netissä on paljonkin tietoa siitä, että vaiva ilmaantuu tai pahenee raskauden aikana http://www.babycenter.com/refcap/pregnancy/pregnancysleep/7549.html

Mutta miksi nyt? Olen miettinyt, onko syynä raudan puute, imetyshormonit vai vaikuttaako alaselän kiristys ja kipu jalkoihin..

Mahtaako kellään muulla olla samanlaisia vaivoja, oletteko löytäneet helpotusta purkista tai jostain muualta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi sama vaiva raskausaikana, eikä mullakaan näy loppua, vaikka vauva kans 3kk.

Mä olen ottanu iltaisin mangnesiumtabletin ennen nukkumaanmenoa. Yleensä saan sillä nukuttua. Joskus taas en, ja sitten ei auta ku nousta tekemään jotain. Ja tarpeeksi väsyneenä takaisin sänkyyn..

Todella ikävä vaiva tuo kyllä on ! Ja toivoin sen loppuvan vauvan synnyttyä... mutta ei.

-Marica28

Vierailija
2/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita oli jo raskausaikana, sitä ennen ei koskaan ja nyt levottomuus on palannut, kun poika on kolmisen kuukautta - eli juuri niin kuin teilläkin. En ole löytänyt mitään säännönmukaisuutta siihen koska tulee (ruuasta, liikunnasta tms.), mutta mulla alkaa yleensä vasta keskellä yötä, ei niinkään nukkumaan mennessä. Joka tapauksessa ärsyttävä vaiva, kun nämä yöunet ovta muutenkin kortilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkojen rasvaus (reilusti rasvaa!) ja kylmällä kaakelilattialla seisominen (kävin seisosekelemassa myös keskellä yötä). Ajastaan levottomuus loppui.

Vierailija
4/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut huomaavinani, että levottomat jalat on palanneet nyt kun vauva on noin 3 kk. Oon syöni sekä raskauden aikana, että nyt imettäessä multivita2, jossa on myös sitä magnesiumia. Vaiva ei oo mulla kovin pahana, eli saan kyllä nukuttua, vaivaa ehkä enemmän päivisin. Mutta outo juttu tosiaan.

Vierailija
5/6 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitin luontaistuotekaupassa vaivani ja myyjä suositteli hyvin imeytyvää magnesiumia otettavaksi illalla. Nostin vielä reippaasti kahden tyynyn avulla patjaa jalkopäästä. Auttoi! Nuikuin vaihteeksi hyvin koko yön. Mitä nyt heräilin kolmelta ja viideltä syöttelemään, mutta sitähän ei lasketa..

Vierailija
6/6 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana nuo levottomat PLUS kuumat (!) jalat olivat todella tuskaa!! Jalat tuntuivat olevan niin tulessa (huom tuntuivat, miehen mukaan iho oli ihan normaalin lämmin), että joskus oli pakko pitää niissä kylmäpakkauksia:) Oli siis sukat jalassa ja sitten toisen sukan sisään kylmäkalle ja sukka jalkaan:) Sen jälkeen kun jalat olivat todella kylmät sai nukahdettua joka piti tietysti tapahtua nopeasti ettei jalat uudelleen kuuminneet. Itselläni tuo osaltaan johtui raskauden aikaisesta kilpirauhasen liikatoiminnasta. Tosin kun tuon jälkeen aloin asiaa miettimään totesin, että minulla on ollut lapsesta asti välillä levottomat jalat jotka ilmenevät inhottavana tuntemuksena joka pakottaa pyörittämään nilkkoja ja kun tuota tekee niin tuntemus jotenkin vain voimistuu enemmän ja enemmän.

Itsellä parhaiten on tuohon auttanut, että hammasta purren väkisin pidän ne jalat paikallaan vaikka mikä olisi. Väsyneenä olen hyvä nukahtaja joten ei siinä sitten määräänsä enempää tarvitse kärvistellä ja olen huomannut, että se kinttujen liikuttaminen ei itselläni paranna tilannetta, päin vastoin.

Olen lukenut, että tuohon lääkitystäkin olisi, mutta ei ole vielä niin pahasti haitannut (paitsi kun oli raskaana) että olisi lääkäriin tullut mentyä.