Vankiloiden tarkoitus
Mikä teidän mielestänne on vankilan tarkoitus? Omasta mielestäni vankilat ovat sitä varten, että rikoksen tekijät pääsevät irti mahdollisesta rikoskierteestään ja voivat miettiä tekojaan ja miksi se on väärin. Tavoitteena on saada vankilasta ulos mallikelpoisia kansalaisia. Siksi vankiloiden pitäisi olla edes hieman inhimmillisiä paikkoja, ettei oma ja muiden ihmisyys unohdu ja ettei katkeroidu.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Siksi vankiloiden pitäisi olla edes hieman inhimmillisiä paikkoja, ettei oma ja muiden ihmisyys unohdu ja ettei katkeroidu.
Mitä se tarkoittaa, että ihmisyys unohtuu? En ymmärrä.
Vankeusrangaistuksessa kai olennaista on eristää enemmistön vaarallisena pitämä kansalainen muusta yhteisöstä. Se, mitä pidetään vaarallisena ja ei-toivottuna toimintana, vaihtelee hiukan yhteiskunnasta ja kulttuurista toiseen, eli demokraattisestihan näitä rikoslakeja säädetään. Myös tuomioiden kovuus moraalisena sanktiona riippuu yhteiskunnasta ja kulttuurista: esim. suomalaiset demokraattisesti valitut lainsäätäjät eivät pidä murhaa yhtä vakavana rikoksena kuin vaikkapa texasilaiset lainsäätäjät.
Suomalaisissa vankiloissa sanotaan olevan hyvät oltavat. Maailmassa on myös vankiloita, joissa on erittäin huonot oltavat, mm. Venäjällä ja Aasian maissa on usein näin. Sitten on vankiloita, joissa on oltavat paremmat kuin Venäjällä ja Kiinassa, mutta huonommat kuin Suomeessa, esim. Yhdysvalloissa taitaa olla näin monella mittarilla mitattuna. Olisi kiva tutkailla vertailevia tilastoja USAn pohjoisten osavaltioiden (esim. joku Connecticut) ja Suomen rikosten uusimisen asteesta. Kumpi on parempi, hyvät vai semihyvät vankilaolosuhteet. Oisko varaa ottaa löysät pois Suomessa vai seuraako siitä huonoja asioita?
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena on saada vankilasta ulos mallikelpoisia kansalaisia.
Taidat olla hieman päälle kaksikymppinen vihreiden äänestäjä?
Ongelmana tässä sinänsä kunniakkaassa tavoiteessa on se, ettei useimmat rikolliset halua olla mallikelpoisia kansalaisia. Ei haluta opiskella ja tehdä töitä. Rikoksista saatava taloudellinen hyöty kun usein on moninkertainen normaaliin palkkatyöhän verrattuna. Kokonaan oma lukunsa taas ovat sadistit, psykopaatit ja pedofiilit, joilta puuttuu empatiakyky joko kokonaan tai suurelta osin.
Hyvä kysymys! Mitä nyt olen vankiloista ennen ja nyt lukenut, vankeusrangaistuksen filosofia on ajan saatossa muuttunut. Vankilat eivät ole oikeasti niin vanhaa perua, ennen niiden yleistymistä oli käytössä ruumiillisia ja häpeärangaistuksia (toki silloin rangaistavat odottivat tuomiota sellissä). Kyllä vanvankeusrangaistuksissaa on ollut kautta niiden historian se ajatus, että vanki voisi tarttua kunnolliseen elämään. 1800-luvulla keinot vain olivat ihan erilaiset kuin nykyään! Tutkimusten mukaan parhaiten rikoksen uusimista vähentää pohjoismainen vankilatyyppi, joissa vankeja pyritään kuntouttamaan. Kuntouttaminen ei tietenkään toimi jokaisen vangin kohdalla.
Yhteiskuntaopin kirjassa sanottiin, että tarkoituksena on hyvittää rikos yhteiskunnalle, ts. kärsiä rangaistus ja sitten ollaan sujut. Käytännössähän tämä ei toimi. Vankeustausta leimaa ihmisen ja vankeusaikana herkästi ajautuu ihan vääriin porukoihin.
Vierailija kirjoitti:
No se nyt ei ole ollut vankiloiden tarkoitus varmaan koskaan. Tarkoitus on rangaista ja kostaa tekijälle tekonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt ei ole ollut vankiloiden tarkoitus varmaan koskaan. Tarkoitus on rangaista ja kostaa tekijälle tekonsa.
Kyllä se vain on! Kannattaa tutustua rikosseuraamuslaitoksen historiaan. Esim. Kakola on hyvä kirja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidän mielestänne on vankilan tarkoitus? Omasta mielestäni vankilat ovat sitä varten, että rikoksen tekijät pääsevät irti mahdollisesta rikoskierteestään ja voivat miettiä tekojaan ja miksi se on väärin. Tavoitteena on saada vankilasta ulos mallikelpoisia kansalaisia. Siksi vankiloiden pitäisi olla edes hieman inhimmillisiä paikkoja, ettei oma ja muiden ihmisyys unohdu ja ettei katkeroidu.
Tuo ohjaaminen takaisin kaidalle polulle on ihan hyvä tavoite ja tutkimusten mukaan parempi kuin ankarat rangaistukset, mutta mielestäni pitäisi olla myös toinen ääripää niille joita ei vaan saada "hoidettua" kuntoon. Henkilöille jotka ovat selkeästi aina vaan vaaraksi muille pitäisi olla oma vankilasysteeminsä, mikä pitäisi heidät eristettynä ja poissa muusta yhteiskunnasta. Ei ihmisillä oikein riitä ymmärrys siihen, että kun kolmen vuoden välein tappaa jonkun, on aina ensikertalainen ja selviää jollain muutaman kuukauden "hoitojaksolla".
Jotkut kehtaa valittaa et Suomen vankiloissa huonot oltavat. Kannattas katsoa pari dokumenttia Venäjän vankiloista, noin esimerkiksi. Terveisin "Siperia opettaa".
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kehtaa valittaa et Suomen vankiloissa huonot oltavat. Kannattas katsoa pari dokumenttia Venäjän vankiloista, noin esimerkiksi. Terveisin "Siperia opettaa".
Se on ihan inhimillistä valittaa. Ihminen on harvoin tyytyväinen siihen, millaiset olot ovat, aina on pyrkimys parempaan. Tässä mielessä vangit eivät poikkea muista ihmisistä. Ja mitä pienempi elinpiiri on (vankilassa se luonnollisesti on aika pieni), sitä enemmän vikoja siitä usein löytää.
Minkä takia vankeinhoitoa ei muuten yksityistetä, kun vanhustenhoito ja sijoitettujen lastenkin hoito on yksityistetty? Varmasti saataisiin säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia vankeinhoitoa ei muuten yksityistetä, kun vanhustenhoito ja sijoitettujen lastenkin hoito on yksityistetty? Varmasti saataisiin säästöjä.
Eihän se mahdotonta ole, että yksityistettäisiinkin, yksityistäminen on ylipäätään aika nuori asia Suomessa. Mutta voi olla, että valtio ei halua luovuttaa kontrollia tuomioiden toimeenpanovallasta. Se on muuten nykyään rikosseuraamuslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mahdotonta ole, että yksityistettäisiinkin, yksityistäminen on ylipäätään aika nuori asia Suomessa. Mutta voi olla, että valtio ei halua luovuttaa kontrollia tuomioiden toimeenpanovallasta. Se on muuten nykyään rikosseuraamuslaitos.
Nehän on niin selvät säännöt miten vankeja pitää kohdella ja millaisissa oloissa heitä saa pitää. Kyllähän tuon pystyisi helposti yksityistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on niin selvät säännöt miten vankeja pitää kohdella ja millaisissa oloissa heitä saa pitää. Kyllähän tuon pystyisi helposti yksityistämään.
Enhän mä kirjoittanut, etteikö voisi helposti yksityistää, kirjoitin, että valtio saattaa olla haluton luovuttamaan kontrollin tuomion täytäntöönpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän mä kirjoittanut, etteikö voisi helposti yksityistää, kirjoitin, että valtio saattaa olla haluton luovuttamaan kontrollin tuomion täytäntöönpanosta.
Mä luulen ennemminkin että ne ei ole hoksanneet että tässä on tällainen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen ennemminkin että ne ei ole hoksanneet että tässä on tällainen mahdollisuus.
Anteeksi, mutta taidat nyt ihan pikkasen yliarvioida itseäsi ja aliarvioida muita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta taidat nyt ihan pikkasen yliarvioida itseäsi ja aliarvioida muita...
Hmm... Suomen poliitikot... en.
Pitää aina muistaa se, että vanki vapautuu myös jossain vaiheessa takaisin yhteiskuntaan. Millaisena hän vapautuu, siihen voidaan vankeusaikana yrittää jotenkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ohjaaminen takaisin kaidalle polulle on ihan hyvä tavoite ja tutkimusten mukaan parempi kuin ankarat rangaistukset, mutta mielestäni pitäisi olla myös toinen ääripää niille joita ei vaan saada "hoidettua" kuntoon. Henkilöille jotka ovat selkeästi aina vaan vaaraksi muille pitäisi olla oma vankilasysteeminsä, mikä pitäisi heidät eristettynä ja poissa muusta yhteiskunnasta. Ei ihmisillä oikein riitä ymmärrys siihen, että kun kolmen vuoden välein tappaa jonkun, on aina ensikertalainen ja selviää jollain muutaman kuukauden "hoitojaksolla".
Ja tällaisia tappajia on Suomessa montako? Melkein luulen, että täysi nolla kappaletta. Luulen, että ylipäänsä kolme eri kertaa, siis se kolmen vuoden välein, ja enemmän tappaneita ei ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Suomen poliitikot... en.
Ehkäpä sun pitäisi älykkäänä ja valveutuneena yksilönä sitten hakeutua politiikkaan. Voisit opettaa muille jotain todellisesta älykkyydestä.
Alun perin tarkoitus lienee ihan vaan ollut se, että saadaan yhteiskuntakelvottomat ihmiset pois kaduilta.