Vankiloiden tarkoitus
Mikä teidän mielestänne on vankilan tarkoitus? Omasta mielestäni vankilat ovat sitä varten, että rikoksen tekijät pääsevät irti mahdollisesta rikoskierteestään ja voivat miettiä tekojaan ja miksi se on väärin. Tavoitteena on saada vankilasta ulos mallikelpoisia kansalaisia. Siksi vankiloiden pitäisi olla edes hieman inhimmillisiä paikkoja, ettei oma ja muiden ihmisyys unohdu ja ettei katkeroidu.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia vankeinhoitoa ei muuten yksityistetä, kun vanhustenhoito ja sijoitettujen lastenkin hoito on yksityistetty? Varmasti saataisiin säästöjä.
Eihän se mahdotonta ole, että yksityistettäisiinkin, yksityistäminen on ylipäätään aika nuori asia Suomessa. Mutta voi olla, että valtio ei halua luovuttaa kontrollia tuomioiden toimeenpanovallasta. Se on muuten nykyään rikosseuraamuslaitos.
Nehän on niin selvät säännöt miten vankeja pitää kohdella ja millaisissa oloissa heitä saa pitää. Kyllähän tuon pystyisi helposti yksityistämään.
Enhän mä kirjoittanut, etteikö voisi helposti yksityistää, kirjoitin, että valtio saattaa olla haluton luovuttamaan kontrollin tuomion täytäntöönpanosta.
Mä luulen ennemminkin että ne ei ole hoksanneet että tässä on tällainen mahdollisuus.
Anteeksi, mutta taidat nyt ihan pikkasen yliarvioida itseäsi ja aliarvioida muita...
Hmm... Suomen poliitikot... en.
Ehkäpä sun pitäisi älykkäänä ja valveutuneena yksilönä sitten hakeutua politiikkaan. Voisit opettaa muille jotain todellisesta älykkyydestä.
Ehkä, harmi kun en kehtais tunnustaa kannattavani mitään noista puolueista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia vankeinhoitoa ei muuten yksityistetä, kun vanhustenhoito ja sijoitettujen lastenkin hoito on yksityistetty? Varmasti saataisiin säästöjä.
Eihän se mahdotonta ole, että yksityistettäisiinkin, yksityistäminen on ylipäätään aika nuori asia Suomessa. Mutta voi olla, että valtio ei halua luovuttaa kontrollia tuomioiden toimeenpanovallasta. Se on muuten nykyään rikosseuraamuslaitos.
Nehän on niin selvät säännöt miten vankeja pitää kohdella ja millaisissa oloissa heitä saa pitää. Kyllähän tuon pystyisi helposti yksityistämään.
Enhän mä kirjoittanut, etteikö voisi helposti yksityistää, kirjoitin, että valtio saattaa olla haluton luovuttamaan kontrollin tuomion täytäntöönpanosta.
Mä luulen ennemminkin että ne ei ole hoksanneet että tässä on tällainen mahdollisuus.
Anteeksi, mutta taidat nyt ihan pikkasen yliarvioida itseäsi ja aliarvioida muita...
Ehkäpä sun pitäisi älykkäänä ja valveutuneena yksilönä sitten hakeutua politiikkaan. Voisit opettaa muille jotain todellisesta älykkyydestä.
Et sä mitään puoluetta tarvitse. Pistät oman listan pystyyn. Kyllä kaikki ymmärtää, miten säkenöivän älykäs olet, ja äänestävät sua vaalipiiristä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidän mielestänne on vankilan tarkoitus? Omasta mielestäni vankilat ovat sitä varten, että rikoksen tekijät pääsevät irti mahdollisesta rikoskierteestään ja voivat miettiä tekojaan ja miksi se on väärin. Tavoitteena on saada vankilasta ulos mallikelpoisia kansalaisia. Siksi vankiloiden pitäisi olla edes hieman inhimmillisiä paikkoja, ettei oma ja muiden ihmisyys unohdu ja ettei katkeroidu.
Tuo ohjaaminen takaisin kaidalle polulle on ihan hyvä tavoite ja tutkimusten mukaan parempi kuin ankarat rangaistukset, mutta mielestäni pitäisi olla myös toinen ääripää niille joita ei vaan saada "hoidettua" kuntoon. Henkilöille jotka ovat selkeästi aina vaan vaaraksi muille pitäisi olla oma vankilasysteeminsä, mikä pitäisi heidät eristettynä ja poissa muusta yhteiskunnasta. Ei ihmisillä oikein riitä ymmärrys siihen, että kun kolmen vuoden välein tappaa jonkun, on aina ensikertalainen ja selviää jollain muutaman kuukauden "hoitojaksolla".
Ja tällaisia tappajia on Suomessa montako? Melkein luulen, että täysi nolla kappaletta. Luulen, että ylipäänsä kolme eri kertaa, siis se kolmen vuoden välein, ja enemmän tappaneita ei ole yhtään.
Miksi ei olisi? Ensimmäisenä nyt tulee mieleen tämä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Lindholm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä mitään puoluetta tarvitse. Pistät oman listan pystyyn. Kyllä kaikki ymmärtää, miten säkenöivän älykäs olet, ja äänestävät sua vaalipiiristä huolimatta.
En usko. Ihmiset ei arvosta säkenöivää älykkyyttä. Helpommin pääsisi eduskuntaan olemalla vaikka hiihtäjä tai missi.
Suomessa vankila on nykyään pelote, joka ehkäisee rikoksia, ja säilytyspaikka vaarallisille henkilöille. Alun perin vankila on ollut verikoston korvike laillisuusyhteiskunnassa. Sitä tarkoitetaan, kun puhutaan rikoksen sovittamisesta. Vähitellen alettiin rangaista myös rikoksista yleistä moraalia vastaan. Suomessa nämä jälkimmäiset tarkoitukset osittain vesitetty, kun on pyritty minimoimaan vankien määrä, mihin tosin on hyviäkin syitä.
Puheet vankien sopeuttamisesta yhteiskuntaan ovat aina olleet enemmän puhetta kuin todellisuutta. Saattaa se toimia yksittäisten vankien kohdalla, mutta ammattirikollisille vankila on paikka verkostoitumiseen.
Jos vankilat yksityistettäisiin, niin miten tämä yksityinen organisaatio saisi tuottoa? Ilman asiakkaita, ja silkkaa menojen juhlaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos vankilat yksityistettäisiin, niin miten tämä yksityinen organisaatio saisi tuottoa? Ilman asiakkaita, ja silkkaa menojen juhlaa!
Vankila laskuttaisi valtiolta x euroa per vanki per vuorokausi. Jos nimittäin vangin pitäisi itse maksaa täysihoidostaan, se olisi jo lisärangaistus. Eikä suurimmalla osalla vangeista olisi varaa maksaa yhtään mitään.
Vankilan tehtävät
1. Suojella lakia noudattavia kansalaisia eristämällä rikoksia tekevä kansalainen turvasäilöön
2. Katkaista rikosten tekeminen
3. Terapia/uudelleen koulutus/integraatio yhteiskuntaan
Tässä järjestyksessä.