Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hampaiden oikominen aikuisiällä kokemuksia?

rumathampaat
29.03.2016 |

Onks täällä ketään kenellä hampaat ois 'suoristettu' aikuisiällä? Millä oiottiin Ja suoristuiko hampaat, sekä paljon maksoi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pähkäinen täällä itsekin...

T. Etuhampaat sekaisin

Vierailija
2/4 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan perinteiset telaketjut. Aluksi tuntuivat todella epämukavilta, mutta niihin tottui yllättävän nopeasti. Syöminen oli oikomisen ajan vaihtelevan hankalaa. Aina kiristysten jälkeen hampaat heiluivat ja olivat niin arat, että kaikki banaanista lähtien oli muussattava jotenkin. Leivän syömisestä saattoi vain haaveilla. Särkylääkettä kului jonkin verran, koska kyllä se vaan välillä aika lujaa sattuu kun hampaita kinnataan eri paikkaan, kuin missä ne ovat 30 vuotta tottuneet majailemaan.

Mulle arvioitiin ennen oikomista, että pelkkä alahampaiden oikominen maksaisi noin 2000 euroa. Lopulta pärjäsin alle tonnilla, kun hampaat oikenivatkin paljon nopeammin kuin mitä olettivat. Lähtötilanne oli todella kauhea, ja se vaikutti jo syömiseen. Korostan, että ainakin oikojalääkärini mukaan minun tilanteeni oli todella poikkeuksellinen, eikä hän ollut aikaisemmin nähnyt vastaavaa tapahtuvan. Hampaani suoristuivat siis neljässä kuukaudessa arvioidun puolentoista vuoden sijaan.

Teille luultavasti tulee oikomisen jälkeen jäämään rautaa suuhun loppuelämäksenne. Kun aikuisiällä oiotaan, niin pysyvä retentiokaari laitetaan hampaiden taakse ehkäisemään niiden takaisin vaeltamista. Se tarkoittaa myös sitä, että loppuelämänne ajan joudutte kiinnittämään erityishuomiota hampaiden hoitoon, koska retention väliin menee ensinnäkin todella helposti ruokaa ja toisekseen se kerää hammaskiveä aika tehokkaasti. Väliharjoista tulee siis ikuisia ystäviänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin viisurit pois ekaksi. Sitte laitettiin teleketjut. Sellaista pientä epämiellyttävää tunnetta kun kiristeltiin, en tarvinnut särkylääkettä kertaakaan. Hyvin pystyi syömään koko ajan. Kaikkiaan aikaa meni yli kaksi vuotta. Mulla oikaistiin keskussairaalassa, poli maksu taisi olla alta25€. Käyntien määrää en muista.

Ehdottomasti kannatti!

Vierailija
4/4 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoito menossa. 4 kuukautta ollut raudat, arvioitu hoitoaika 2 vuotta. Hampaiden liikkuminen on selkeästi jo näkyvissä. Minä lähdin oikomiseen muustakin kun esteettistä syistä. Mulla on paha purentavika ja saan hoidon julkisella puolelta. Mulle lääkäri sanoi, että kannattaa nyt oikoa, koska 10 vuoden päästä tilanne voi olla katastrofaalinen ja kivut sen mukaisia. Hampaat on kipeät ku raitoja kiristellään ja välillä ärsyttää syöminen julkisella paikalla, mut muuten on mennyt yllättävän vähällä ahdistuksella. Kukaan ei ole huomauttanut mitään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän