Haluan kotikirjaston!
Tarkoitan että käytän yhden huoneen vain kirjoihin ja aikakausilehtiin, ja pidän ne järjestyksessä jonkun tietokannan avulla. Kyse olisi enemmän kun jostain olohuoneen kirjahyllystä ja parista vanhasta tietokirjasta. Eikö kukaan oikeasti ole tehnyt tällaista tässä maassa ennen?
Kommentit (34)
Meillä asia on toteutettu niin, että kirjoja löytyy jokaisesta huoneesta hyllykaupalla :D
Mulla on työhuoneessa kotikirjasto. Tällä hetkellä 5 kpl 90 cm levyisiä hyllyjä liki kattoon asti.
Järjestys on mun oma eli scifillä, filosofialla, elämänkerroilla jne. on omat hyllyt, joissa ryhmittely kirjoittajan mukaan, mutta ei aakkosjärjestystä. Pyörin erilaisilla messuilla + antikoissa ja likimain ½ hyllyllistä on tällä hetkellä tilapäisessä säilytyksessä (kaapeissa). DVD-levyjen rohmuamisesta olen onneksi päässyt eroon...
Kirjat digitaaliseksi ja tietokannaksi Calibre, lukulaitteeksi Kindle.
Meillä on kirjastohuone, jonka mitat ovat suunnilleen 9 x 4m. Siellä on Boknäs-hylly mahonginvärisenä noin 10 metrin levyisenä, ulottuu myös kahden oven päälle. Hyllymetrejä on kaikkineen noin 45. Kirjojen määrää en ole laskenut, osa on 1800-luvulta (mm. pari kirjaa Juhani Ahon nimikirjoituksella). Huoneessa on pari nojatuolia, muutama sohva, jalkalamppuja, kattokruunu ja tauluja "esi-isistä". Lisäksi siellä on xbox ja televisio, joita aika harvoin käytetään.
Kirjat ovat lasin takana, mikä helpottaa siivoamista.
Siis sä haluat vain sen kirjaston, mutta haluatko lukea kaikki ne kirjat siellä vai ovatko vain koristeena? Mä olen lukenut lapsesta asti valtavasti, satoja kirjoja vuodessa + opiskelukirjat, ammattikirjallisuus ja lehdet. Mikään normaali tila ei näille olisi riittänyt, enkä toisaalta kovinkaan montaa kirjaa lue uudestaan. Olen kirjaston vakiasiakas ja omaksi olen ostanut lähinnä harraste- ja tietokirjoja. Ajatuksena oma, jatkuvasti täydentyvä kirjasto on kyllä ihana, mutta en ole yhtään keräilijätyyppi ja vihaan turhaa tavaraa.
Älkää nyt mihinkään exceliin niitä kirjojanne kerätkö tietokantaan, kun pilvipalveluitakin on! Mun kirjat on Goodreadsissa, siinäkin omat puutteensa mutta sovelluksella kätevä tarkistaa vaikka jossain kirppiksellä onko mulla kirjaa jo. Ei tule enää hutiostoksia kun tietokanta kulkee mukana. Jos kirjat on vain kotikoneella jossain excelissä tai vastaavassa, entäs sitten kun koneesi menee rikki ja tietokanta sen mukana?
Ja mullakin löytyy kirjoja vajaa 50 hyllymetriä...
Haaveilen myös kotikirjastosta, mutta mikään tietokanta ei oikeastaan kiinnosta. (Itse asiassa mietin, mikä pointti siinä edes on, mutta 27:n selitys oli hyvä.) Omaan kirjastohuoneeseeni haluaisin tummapuiset hyllyt ja pehmeät nahkanojatuolit, joku työpöytäkin olisi hyvä olla. Ja niin paljon hyllytilaa, ettei tarvitsisi jatkuvasti järjestellä uudestaan! Tällä hetkellä olohuoneen ja makuuhuoneen kirjahyllyt on ääriään myöten täynnä, kirjoja on pinoissa niiden päällä eikä puhettakaan kirjailijan, aihepiirin tai muun periaatteen mukaan järjestelystä. Tai no, joskus on ollut, mutta sen jälkeen kirjoja on tungettu niihin väleihin mihin suinkin mahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi eivät varmasti halua valtavaa kirja- ja tavaravuorta selvitettäväkseen perinnönjaossa. Minkään tavan tolkuttomassa keräilyssä ei ole järkeä. Omistan kirjoja toki itsekin, mutta kirjastoa en ikinä haluaisi kotiini.
Joo, mutta minä elänkin omaa elämää ja tietysti lapset omaansa.
Ja se tästä puuttuisi, jos joutuisi elämään lasten tai jonkun muun kautta ja pitäisi miettiä mitä voi tehdä ja mitä ei.
Ja voihan olla, että lapset kuolevat ennen kuin vanhemmat. Meidän mummo elää porskuttaa, vaikka yksi lapsista on jo kuollut.
Mitä ihmettä selitätte pilvestä ja Accessista? Minun taloon ei mikkisoftaa tule, eikä mikään tietokantani koskaan ole riippuvainen ulkopuolisista. Nyt kun pohdin asiaa niin toimiva ratkaisu liene Mongo, ja alustana ehkä RasPI. Jos haluaa käyttää talon ulkopuolelta, tekee sipulipalvelun ja joko Javalla frontendin Androidille ja kehittää siihen oman APIn, tai sitten koodaa käyttöliittymän PHP:llä niin se toimii jonkun www-palvelimen kautta tavallisena sivustona. Jälkimmäinen altistaa SQL-injektiolle mutta kuka käskee antaa PHP:lle täydet oikeudet.
Mullakin on kirjat Goodreadsissa. Pysyn kärryillä mitä omistan (aiemmin tuli ostettua välillä samoja kirjoja), lisäksi palvelu suosittelee kirjoja makuuni. Mitään kirjastoa ei tähän kaksioon mahdu; fyysisiä kirjoja on noin 1000, ja mahtuvat kahteen isoon kirjahyllyyn olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen. Olen yrittänyt nyt siirtyä yhä enemmän Kindleen, ennen kuin saan sen oikean kirjaston. ;)
Esikoinen muuttaa loppuvuodesta omaan kotiin ja minä teen ylimääräisestä huoneesta kirjaston.
Minulla on satoja kirjoja ja lisää tulee tasaiseen tahtiin.
Läppäri pääsee myös uuteen kirjastooni ja ehkä (vuode)sohvakin niin kirjastoa voi käyttää myös vierashuoneena.
Ap, saat appiukkoni kirjaston ja arkistot kun hänestä aikaa jättää. Meille niistä ei tule opustakaan.
Tietokantaa en ole nähnyt, mutta olen käynyt 90-luvulla (viimeksi) kodissa jossa oli ihan oikea kirjastohuone. ERIKSEEN oli vielä kotitoimisto. Monia tiedän joilla on "kirjasto" ja toimisto samassa tilassa, mutta eihän se ole oikea kirjasto vaan työhuone. Mun mielestä kirjastoon ei myöskään kuulu vuode(sohva) koska silloin siitä tulee vierashuone.
Niin, mutta eikö tossa aloituksessa ollut kyse jostain vähän enemmästä?