Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko karpata?

Vierailija
28.03.2016 |

Mistä tietää että keho kaipaisi vähähiilihydraattista ruokavaliota? Onko jokainen ihmiskeho sittenki rakennettu niin, että hiilarit on pahasta ja ne lopettamalla saa hyvän olon? Kannattaako minun kokeilla toisenlaista ruokavaliota vaikka koen voivani (kai?) ihan hyvin nykyisellään?

Mistä syystä sinä olet aloittanut karppaamisen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti karppaa koska en tavoittele ketoosia, mutta syön silti vähähiilihydraattisesti. Ja siksi että hiilari saa oloni huonoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla se saa sun olon huonoksi? Tai siis mistä tunnistat että hiilarit ei sovi sulle?

ap

Vierailija
4/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin karppaamisen painonpudotusmielessä, hiilarit oli noin 30-65 g/päivä. Painoa lähti ensin kyllä ihan kivasti, sitten jumahti totaalisesti paikoilleen vaikka ylipainoa reippaasti olikin. Vähensin maitotuotteiden ja pähkinöiden syöntiä, vaikka en aiemminkaan niitä kaksin käsin vedellyt, ja paino alkoi laskea jälleen mutta todella hitaasti. Tyyliin 100 g/vko. Sitten aloin käydä salilla sekä lenkkeillä ja totesin, että yhdistelmä karppaus ja liikunta ei toimi minun kohdallani. Heikotti, pyörrytti, kädet tärisi, hengästytti, kroppa oli tosi tahmean oloinen ja etenkin jalat oli kuin betonia eikä treeni kulkenut. Lisättyäni reippaasti hiilareita, em. oireet katosi kokonaan ja pystyin treenaamaan kunnolla. Paino alkoi laskea 1.5 kg/vko. Tässä kohtaa luovuin varsinaisesta karppauksesta, sen sijaan kiinnitin hiilarien laatuun huomiota. Söin kyllä hedelmiä, riisiä, pastaa, leipää ja perunoita, mutta riisi oli punaista riisiä, pasta täysjyväpastaa, leipä jotain muuta kuin hötttöä jne. Lisäksi kiinnitin hiilarien määriin huomiota ja söin esim. pastaa 30-35 g (kuivapaino), max 3 siivua leipää päivässä, max 2 hedelmää päivässä jne. 

Se, että miten kroppasi toimii/ei toimi karppaamalla, ei selviä kuin koittamalla. Mitä siihen tulee, että onko "pakko" karpata niin ei ole. Jokaisen tulisi minusta kuitenkin kiinnittää hiilarien laatuun huomiota ja skipata höttöhiilarit tai rajoittaa niiden käyttöä, koska kroppa kyllä voi paremmin kun syö fiksummin. (Höttöhiilareilla tarkoitan vaaleaa leipää, pastaa ja riisiä joka ei ole täysjyvää, kaikenlaisia sokeriherkut, sipsit, karkit, pullat, ranskalaiset jne).

Vierailija
5/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kenenkään ole pakko karpata. Jokainen syököön siten, mikä hyvältä tuntuu. Minä karppaan pääasiassa siksi, että niveleni pysyvät kivuttomina, turvotukset pysyvät poissa. Hyvä syy myös se, että ruoka on terveellistä ja maukasta eikä tavitse olla koko ajan miettimässä ruokaa kun ruokailu on vain muutaman kerran päivässä. Normaalipainoinen olen.

Vierailija
6/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksesta!

itse olen miettinyt kun tästä niin paljon on kohistu, että pitäisikö kokeilla jos se saisi olon jotenkin erilaiseksi. Moni valittaa erilaisia oireita, en tiedä enkö ole sitten vain kiinnittänyt huomiota kehooni kokonaisvaltaisesti.  ap

Vierailija
7/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee testi: lähde uimaan tai tekemään jotain kestävyysurheilua. Tuleeko sinulle romahdus noin tunnin kohdalla? Tai jos olet pitkään syömättä, tuleeko heikko olo (puhutaan, että sokerit alhaalla)? Mikäli tulee, kannattaa karpata, jolloin kehon biokemialliset ominaisuudet tasaantuvat, hormonitoiminnot pitävät mm. sokerihomeostaasin paremmin aisoissa jne. Eli on EPÄNORMAALIA, jos tulee heikotusta silloin kun kroppa heittää glukoneogeneesin päälle tuottamaan verensokeria laardista ja protskuista (ja glykageeneistä).

Vierailija
8/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos vastauksesta!

itse olen miettinyt kun tästä niin paljon on kohistu, että pitäisikö kokeilla jos se saisi olon jotenkin erilaiseksi. Moni valittaa erilaisia oireita, en tiedä enkö ole sitten vain kiinnittänyt huomiota kehooni kokonaisvaltaisesti.  ap

Kokeile. Aluksi todella paska tunne jos vedät ketoosiin saakka, mutta sen kun ylität (alle viikossa), niin on tosi energinen ja euforinen olotila. Energiaa riittää vaikka muille jakaa. Karppaus.info:sta voit sitten lueskella miten monet tuhannet ovat parantuneet karppaamalla ties mistä vaivoista (osa varmasti psykosomaattisia, osa perusteltavissa tieteellisesti).

Vierailija
9/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin kokeilet, niin ota tarkkaan selvää kys.ruokavaliosta. Näin tiedät mitä syödään ja ennen kaikkea miksi.

Vierailija
10/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiitos vastauksesta!

Kokeile. Aluksi todella paska tunne jos vedät ketoosiin saakka, mutta sen kun ylität (alle viikossa), niin on tosi energinen ja euforinen olotila. Energiaa riittää vaikka muille jakaa. Karppaus.info:sta voit sitten lueskella miten monet tuhannet ovat parantuneet karppaamalla ties mistä vaivoista (osa varmasti psykosomaattisia, osa perusteltavissa tieteellisesti).

Olen paastonnut pitempiä aikoja ja osittain myös pelkällä vedellä, joten tuo euforisen energinen olotila on sieltä tuttu. Paasto ei tietenkään ole elämäntapa, joten siksi mietin antaisiko karppaus minulle jotakin jolla pitäisin sen olon jatkuvasti.

Ja  numero 7, en tiedä perustatko väitteesi faktaan mutta juoksen kyllä helposti 1,5 tuntia putkeen enkä loppuvaiheessakaan ole täysin poikki.

ap

Vierailija
11/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko vähähiilihydraattista ruokavaliota vai täyskarppia, jolloin ei syödä yhtään hiilareita?

Itse sain jatkuvan väsymyksen pois vähähiilari-ruokavaliolla, ja aion jatkaa sitä loppuelämäni. Reissuissa kun syön melkein mitä vaan, samoin kylässä jne huomaan jälkeenpäin kuinka ähky on olo, vatsa pullottaa ja sohva kutsuu...korjautuukin onneksi heti kun taas jättää sokerit ja hötöt pois.

Kesä on ihanaa aikaa kun voi grillata lihaa, kalaa ja kanaa, tomaatteja, juustoja, ja syödä jälkkäriksi mansikoita ja kermavaahtoa. Laihdun aina kesäisin, kun muut lihoo. Varmaan siksi, etten syö uusia perunoita enkä makkaraa. No, uusia perunoita kyllä ihan alkukesästä ja juhannuksena sillin kanssa. Nam.

Vierailija
12/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut karppaamisen koska vhh-ruokavalio ei sopinut minulle. Voin sillä huonosti. Oli koheni heti kun lisäsin (täysjyvä)viljat takaisin ruokavalio oli.

Kokeilemalla selviää. Ihmisten kehot, aineenvaihdunta ON erilaisia, tästä olen vakuuttunut.

Vierailija
13/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko vähähiilihydraattista ruokavaliota vai täyskarppia, jolloin ei syödä yhtään hiilareita?

Itse sain jatkuvan väsymyksen pois vähähiilari-ruokavaliolla, ja aion jatkaa sitä loppuelämäni. Reissuissa kun syön melkein mitä vaan, samoin kylässä jne huomaan jälkeenpäin kuinka ähky on olo, vatsa pullottaa ja sohva kutsuu...korjautuukin onneksi heti kun taas jättää sokerit ja hötöt pois.

Kesä on ihanaa aikaa kun voi grillata lihaa, kalaa ja kanaa, tomaatteja, juustoja, ja syödä jälkkäriksi mansikoita ja kermavaahtoa. Laihdun aina kesäisin, kun muut lihoo. Varmaan siksi, etten syö uusia perunoita enkä makkaraa. No, uusia perunoita kyllä ihan alkukesästä ja juhannuksena sillin kanssa. Nam.

Mainitsemaasi "täyskarppia" jossa ei syödä yhtään hiilareita ei ole olemassa. Vhh ja karppaus ovat sama asia ja hiilareita syödään.

Vierailija
14/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kun jaksoitte vastailla! itse olen aina mieltänyt että hiilarit "sopivat" minulle, koska saan niistä sen energian jolla jaksan. En kyllä ole kokeillutkaan jättää niitä poiskaan oikeaoppisesti että en sitten tiedä. arjessani en tosin syö perunaa, pastaa tai riisiä, mutta esim. leipää ja hedelmiä kyllä. En ole rekisteröinyt erilaisia särkyjä tai kolotuksiakaan, en sitten tiedä olenko jättänyt jotain huomaamatta.

että voi ihminen tehdä syömisestään vaikeaa! if it ain't broke, don't fix it jne....

Vierailija
15/15 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.