En ymmärrä, miksi Sinkkuelämää nauttii "tabuja rikkovan edelläkävijän" maineesta
Joo joo, kyllähän nuo naiset kohtaavat kaikenlaista. Mutta he ovat ennakkoluuloisia ja useimmiten ennakkoluulot saavat jakson myötä vahvistuksen, kun milloin mikäkin harrastus tai alakulttuuri osoittautuu epämääräiseksi. Todella harvoin mistään "erilaisesta" jää positiivinen kuva.
Seksuaalivähemmistöt esitetään kaameassa valossa. Esimerkiksi kolmoskaudella Carrie tapaa miehen, joka on nuoruudessaan seurustellut miehen kanssa. Jakso on aivan pöyristyttävä ja kaiken lisäksi sen lopussa annetaan ymmärtää, että homot, lesbot ja bit hengailevat keskenään pienissä piireissä ja panevat toisiaan ristiin rastiin.
Sarjassa annetaan toistuvasti ymmärtää, että seksuaalista suuntautumista voi vaihdella sään mukaan. Charlottekin toteaa bi-seksuaaleista puhuessaan "pitää tehdä valintoja, joko on miesten tai naisten kanssa" ja muut nyökyttelevät. Sarjan aikana kaikki päähenkilönaiset kokeilevat naisen kanssa olemista (vähintään suutelevat naista) ihan vaan huvin ja kokeilun vuoksi. Samanthakin on jossain vaiheessa hetken aikaa lesbo.
No, kyllähän nuo naiset jokaisessa jaksossa panevat uutta miestä. Kai se sitten riittää siihen tabujen rikkomiseen ja naisten vapauttamiseen, vaikka samaan aikaan lytätään 200 muuta asiaa.
Ja kyllähän nuo naiset aika kevyesti jättävät miehiä milloin mistäkin syystä, kuten vääränlaisen naurun tai peniksen koon takia. Go girls!!!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Sarjan aikana kaikki päähenkilönaiset kokeilevat naisen kanssa olemista (vähintään suutelevat naista) ihan vaan huvin ja kokeilun vuoksi. Samanthakin on jossain vaiheessa hetken aikaa lesbo.
Missä vaiheessa Charlotte tai Carrie naisia pussailivat "huvin ja kokeilun vuoksi"? Carrie pussasi ryhmäpaineen alla pullonpyöritysleikeissä ja Miranda kerran kokeillakseen. Huom, molemmat yhden kerran, ei voi oikein käyttää termiä "pussailu". Samanthalla oli se lesbosuhde mutta olikin ainoa.
Ajat muuttuu, oman aikansa tuotokseksi tuo oli naisilta rohkeaa käytöstä ja puhetta.
Aivan puistattava sarja. Ei mitään hyvää sanottavaa. Naiset vielä olleet käsikirjoittamassa koko roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjan aikana kaikki päähenkilönaiset kokeilevat naisen kanssa olemista (vähintään suutelevat naista) ihan vaan huvin ja kokeilun vuoksi. Samanthakin on jossain vaiheessa hetken aikaa lesbo.
Missä vaiheessa Charlotte tai Carrie naisia pussailivat "huvin ja kokeilun vuoksi"? Carrie pussasi ryhmäpaineen alla pullonpyöritysleikeissä ja Miranda kerran kokeillakseen. Huom, molemmat yhden kerran, ei voi oikein käyttää termiä "pussailu". Samanthalla oli se lesbosuhde mutta olikin ainoa.
Ajat muuttuu, oman aikansa tuotokseksi tuo oli naisilta rohkeaa käytöstä ja puhetta.[/
Nimenomaan "Ajat muuttuu, oman aikansa tuotokseksi tuo oli naisilta rohkeaa käytöstä ja puhetta". 90-luvulla sarja oli poikkeuksellinen.
Olin pettynyt sarjan päätökseen. Ensin monta vuotta yritetään esittää kuinka naiset on vahvoja ja itsenäisiä ja blaa blaa ja lopuksi onnellinen loppu oli kaikille se perinteinen parisuhde. Todella rajoja rikkovaa.
kyllähän monet suomalaiset 60 ja 70 ja 80 luvun elokuvat olivat paljon edistyksellisempiä kuin sinkkuelämä.
Sarja on päättynyt vuonna 2004. Oli 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun tuotos. Miksi ihmettelevä aloitus vuonna 2016?
Mietin oletteko kommentoijat olleet tolkun ihmisiä sarjan ensiesityksen aikoihin? Ainakin näin 4-kymppisen näkökulmasta sarja oli uraauurtava ja tokihan siinä oli mietittävä se, että sarja puhui jenkeistä, ei Suomesta tai Keski-Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
kyllähän monet suomalaiset 60 ja 70 ja 80 luvun elokuvat olivat paljon edistyksellisempiä kuin sinkkuelämä.
Kerrotko esimerkkejä?
Kaikki hahmot ovat ärsyttäviä ja yksiulotteisia. Ei niillä ole kuin se yksi juttu (Samanthalla seksihulluus jne) jonka ympärillä pyörii kaikki kyseiseen hahmoon liittyvä.
Kaikkein eniten kuitenkin kummastelen Mirandaa. Ei mikään tipuliini ulkoisesti, mutta sisäisesti pahempi sen itsekkyyden ja negatiivisuuden takia. Vaikuttaa latistavalta seuralta, joka imee ilon ympäriltään. Jää inttämään ja huutelee miten ansaitsee sitä ja tätä. Sain myös kuvan, että vaikka nauttii seksistä, odottaa miehen tekevän kaiken.
Hirveä ihminen enkä ymmärrä, kuinka kaikki miehet rakastuivat siihen palavasti.
Te jotka ulisette "oli aikoinaan edelläkävijä" SARJA NAUTTII EDELLEEN SIITÄ MAINEESTA järjenvastaista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Mietin oletteko kommentoijat olleet tolkun ihmisiä sarjan ensiesityksen aikoihin? Ainakin näin 4-kymppisen näkökulmasta sarja oli uraauurtava ja tokihan siinä oli mietittävä se, että sarja puhui jenkeistä, ei Suomesta tai Keski-Euroopasta.
Olen 37. Muistan näiden turhuuksien markkinoiden lisäksi myös Salattujen elämien aloitushypen. Uraauurtava kotimainen päivittäissarja, jei... Yhä hötömpään suuntaan on menty sen jälkeen, ysärillä tuli sentään myös esim Salaiset kansiot ja Millennium. Aika ennen Internetin yleistymistä, ihmiset katsoivat televisiota, tosi-tv:stä ei tiedetty vielä mitään ja viimeiset mammutit tallustelivat maan päällä 💕
-1.
Vierailija kirjoitti:
Olin pettynyt sarjan päätökseen. Ensin monta vuotta yritetään esittää kuinka naiset on vahvoja ja itsenäisiä ja blaa blaa ja lopuksi onnellinen loppu oli kaikille se perinteinen parisuhde. Todella rajoja rikkovaa.
Tämä hämmensi itseäkin. Miksi avioliitto oli "se juttu" kuitenkin? Muistan katsoneeni sarjaa silloisen seurustelukumppanin kanssa, kun sarja oli vielä uutta eikä kymmeniä kertoja uusittua tavaraa.
Jospa tulisi uusi "Sinkkuelämää" -kausi, jossa kuvattaisiin kiinnostavasti 40-55-vuotiaiden naisten elämää suhteiden, sinkkuuden, erojen, exien, uusperheiden ja oman elämän käänteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 37. Muistan näiden turhuuksien markkinoiden lisäksi myös Salattujen elämien aloitushypen. Uraauurtava kotimainen päivittäissarja, jei... Yhä hötömpään suuntaan on menty sen jälkeen, ysärillä tuli sentään myös esim Salaiset kansiot ja Millennium. Aika ennen Internetin yleistymistä, ihmiset katsoivat televisiota, tosi-tv:stä ei tiedetty vielä mitään ja viimeiset mammutit tallustelivat maan päällä 💕
-1.
Etpä kommentoinut itse aiheeseen sitten mitään.
Tabuina oli esimerkiksi Samanthan suhde nuorempaan mieheen. Abortti. Toki kai se lesboilu vaikka eipä se kait enää 2016 vuonna ole ihme juttu täällä Suomessa, jenkit on jenkkejä.
Oli siellä kaikkea muutakin.
Mä olin sarjan alkaessa parikymppinen, muistan ihan selvästi sarjan alettua kokeneeni että "tällaista en ole nähnyt koskaan ennen" ja olin telkkufriikki ja katsonut esim kauhuleffoja ym lapsille sopimatonta materiaalia vuosia ennen tätä sarjaakin. Kyllä silloin oli uusi juttu että naiset puhuvat avoimesti seksistä ja esim Samantha oli kyllä uraauurtava hahmo..homot noin suuressa roolissa oli myös jotain ihan uutta. Eihän sitä nyt uskoisi kun telkkarista ei mitään muuta tulekaan kuin seksiä ja juuri mikään ei ole enää tabu mutta ajat muuttuu.
Sarjassa myös puhutaan itsetyydytyksestä ja keskenmenostakin? Myös tabuna Samanthan ympäriinsä naiskentelu.
Sinkkuelämää alkoi melkein 20 vuotta sitten. Silloin se oli uraa uurtava ja erilainen. Esim. brasilialainen vahaus, peppuseksi ym. oli ihan uusia juttuja, muistan itse kuinka esim. ajatus posliinista oli ihan pöyristyttävä (näin sivumennen sanoen testasin sitä jonkun ajan kuluttua itse ja säädön kanssa sänkyyn päädyttyäni hän oli ihan innoissaan, kun ei ollut aiemmin oikeassa elämässä kohdannut moista...)
Aika on ajanut Sinkkuelämään ohi (se naisten välinen ystävyys joka painottui loppua kohden on ainoa ajaton juttu), enkä minä tiedä kuka sitä enää pitää jotenkin tällä hetkellä ajankohtaisena.
En ole koskaan ymmärtänyt koko sarjan suosiota. Hahmot ovat vastenmielisiä ja kovin yksiulotteisia (neurootikko, nynny, haaveili ja ja nymfo) ja päälleliimattu mukarohkeus seksin suhteen ärsyttävää. Ylipitkä tuote-esittely, joka antaa aivan ihmeellisen kuvan sinkkujen elämästä, ei se ainakaan Suomessa ole pelkkiä caffelatteja ja manoloblahnikkeja. Onneksi.