Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viherpeukalo vastaa kysymyksiin, koskien kotipuutarhan pikkupurtavaa.

Vierailija
28.03.2016 |

Osaamiseni ei kata hedelmäpuita eikä marjapuskia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jukkapalmu ja osa lehdistä on todella kuivia. Ei parane kastelemalla. Pitäiskö ottaa irti?

Vierailija
2/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä yrtit ovat helpoimpia, jos ajattelee laittavansa esim. parvekkeelle kasvamaan?

Niitähän pitää kai jotenkin idättää ensin sisällä. Milloin ne laitetaan itämään ja miten kauan menee, että ne voi laittaa ulos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jukkapalmu ja osa lehdistä on todella kuivia. Ei parane kastelemalla. Pitäiskö ottaa irti?

Ei-ap vastaa kokemuksen syvällä rintaäänellä: Ota irti. Jukkapalmu kasvattaa runkoa pudottamalla alimmat lehdet ja keskittämällä kasvun latvan kasvupisteeseen. Kotioloissa vanha Jukka on usein aika kummallisen näköinen venkula jonka painopiste on niin ylhäällä että se kaatuilee koko ajan. 

Vierailija
4/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jukkapalmu pikkupurtavaa ?

Vierailija
5/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä yrtit ovat helpoimpia, jos ajattelee laittavansa esim. parvekkeelle kasvamaan?

Niitähän pitää kai jotenkin idättää ensin sisällä. Milloin ne laitetaan itämään ja miten kauan menee, että ne voi laittaa ulos?

Itse olen kasvattanut parvekkeella lähinnä basilikaa. Myös tilli antaa tiheäkylvönä parvekkeella hyvän sadon mutta itämään vasta ensi kuun lopulla. Sen jälkeen nopea kasvu ja pakastimeen. Jos puhutaan parvekkeesta niin mahdollisuuksia epäonnistuakkin on. Esim. että on kuuma pätsi päivän johonkin aikaan jos on lasitettu parveke.

Voit laittaa itämään jo nyt basilikaa  korianteria, rucolaa. Ulos vasta toukokuussa. Se että milloin voi laittaa ulos on tapauskohtaista mutta ensin pitää totuttaa kylmään ja esim. persilja kestää karaistuna melko kylmää.Persiljan voi laittaa itämään jo nyt ja taimiryppäät sitten parevekkeelle tai maalle. Muista liottaa siemeniä n. vuorokausi väljässä vedessä. Kasvamaan melko savensekaiseen (hiesu) maahan kun istutat taimet.

ap.

Vierailija
6/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kasvattanut parvekkeella lähinnä basilikaa. Myös tilli antaa tiheäkylvönä parvekkeella hyvän sadon mutta itämään vasta ensi kuun lopulla. Sen jälkeen nopea kasvu ja pakastimeen. Jos puhutaan parvekkeesta niin mahdollisuuksia epäonnistuakkin on. Esim. että on kuuma pätsi päivän johonkin aikaan jos on lasitettu parveke.

Voit laittaa itämään jo nyt basilikaa  korianteria, rucolaa. Ulos vasta toukokuussa. Se että milloin voi laittaa ulos on tapauskohtaista mutta ensin pitää totuttaa kylmään ja esim. persilja kestää karaistuna melko kylmää.Persiljan voi laittaa itämään jo nyt ja taimiryppäät sitten parevekkeelle tai maalle. Muista liottaa siemeniä n. vuorokausi väljässä vedessä. Kasvamaan melko savensekaiseen (hiesu) maahan kun istutat taimet.

ap.

Ei- ap tunkee taas mukaan  :)

Minusta paras vinkki yrttien kasvattamisessa on aloittaa kaupan ruukkuyrteistä. Siemenet ja taimet kehittyvät tuskallisen hitaasti.

Ruohosipuli on voittaja, osta kaksi kaupan ruukullista ja revi juuripaakut 2-3 osaan, istuta kaikki oikein isoon ruukkuun sisälle nyt. Toukokuuhun mennessä palat ovat juurtuneet hyvin ja täyttäneet ruukun, silloin on aika nostaa ruukku parvekkeelle ja aloittaa syöminen. Kun et syö liikaa, saat myäs kauniita kukkia. Ruohosipuli on monivuotinen ja versoo suojaisella tai lasitetulla parvekkeella aikaisin. 

Samaan tyyliin saa kaupan yrttiruukuista nopeasti tanakoita kasveja. Basilikan kanssa huijaan, ostan kaksi ruukullista, istutan isoon ruukkuun ja ripottelen siemeniä väliin. Basilika ei ole kovin pitkäikäinen, joten puolen vuoden kuluttua ne ostotaimien varret alkavat vedellä viimeisiään vaikka kuinka latvoisi, silloin siemenestä itäneet alkavat taas olla jo kasvin näköisiä. 

Rosmariini on kaunis pensas, ja timjami. Molemmat ovat monivuotisia ja ikivihreitä parvekkeen kaunistajia. 

Vierailija
7/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa sitten ostin Tuoksutraakkinpuun. Vaihdon sen kotona uuteen kukkamultaan ja lisäsin lannoitetikkuja (suositellun määrän ruukun kokoon nähden). Kaupassa neuvoivat että näin kasvi alkaa oikein kukoistamaan. Mullat vaihdettuani tietty kastelin mullan ja suihkutin lehdet. Siitä lähtien kasvi vaan nuupistuu päivä päivältä. Mullan olen pitänyt kosteana, mutta en kai liian märkänä (kerran kastellut mullan vaihdon jälkeen ja senkin aluslautaselle, josta kasvi itse imee veden. 

Miten saan rehun kukoistamaan vai onko peli jo menetetty sen suhteen? 

Vierailija
8/14 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/14 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukkapalmu ja tuoksutraakkipuu eivät ole pikkupurtavaa. En ainakaan minä ole niitä purrut.

ap.

Vierailija
10/14 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausaika päättynyt klo 20,00.

Seuraavan kerran kysymyksiin vastataan vuonna 2017. Tarkempi aika ilmoitetaan tammikussa 2017.

Kittän kaikki osallistujia hyvää kevätä kesää jussia ja joulua.

Vierailija
11/14 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lehtikaalin siemenet jo kylvää ?

Vierailija
12/14 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lehtikaalin siemenet jo kylvää ?

Vuosi on vierähtänyt ja viherpeukalo palstalla vastailemassa kysymyksiin koskien puutarhan pikkupurtavaa.

Lehtikaalin siemenet voi jo kylvää varsinkin jos on itämisen ja kasvuunlähdön jälkeen jotain viileämpää kasvatuspaikkaa. Jos on vain huonelämpöinen sisäkasvatuspaikka niin kannattanee jättää kuun loppupuolelle. Jos nyt kylvää niin voi istutella taimien karaisun jälkeen joskus kesäkuun alussa. Oma idea lehtikaalien taimikasvatuksessa on se että saavat hiukan paremmän lähdön varsinkin jos kirvaparvet hyökkää.

Jos kasvattaa lajiketta palmukaali niin siitä saa salaatiinkin vihreää kypsentämättä kun riipii keskiruodon pois. "Tavallisen" lehtikaalin joutuu kypsentämään.

Palmukaali ei kestä syksyllä montaa jäätymistä ja sulamista. 

Vierailija
13/14 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen laittanut ikkunalle itämään 4x24 kennostoja.Amerikkalaista lehtisalaattia.Kannattaa ostaa Hortuksen tai Nelsonin. Lidlen oma on huonoa pienilehtistä ja matalaa eikä niin "rapeaa". Austraalilaisen lehtisalaatin tapaista enemmänkin eli pehmeää lössöä.  Lisäksi  jäävuorisalaattia Great Lakes ,lehtikorianteria mm. Hong Kong. Itämaista salaattisekoitusta.

Persilja ja lehtiselleri on jo taimella. Samoin tomaatit  maitopurkeissa keräämässä pituutta. Toukokuun alusta kurpitsat ja kurkut.

ap.

Vierailija
14/14 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpeukalo päivystää pikkupurtavan merkeissä. Käyttäkää hyväksenne.