Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon 9-vuotiaan mielestäsi pitäisi osallistua kotitöihin?

Vierailija
28.03.2016 |

Oltiin pääsiäisreissulla ja käytiin miehen sukulaisissa. Siellä 9-vuotias tytär keitti meille kahvit ja raivasi astiat tiskikoneeseen, laittoi koneen päälle ja äitinsä huusi vielä perään, että muista käydä puolentoista tunnin päästä tyhjentämässä se. Olin aika vaikuttunut. Meillä on samanikäinen poika, joka marisee roskapussin viemisestäkin. Oikeastaan meidän poika raivaa lelunsa/legonsa lattioilta ja pöydiltä ja osaa imuroida huoneensa kerran viikossa. Lisäksi hän vie pienen koiramme päiväpissalle koulun jälkeen. Muutoin ei juurikaan tee kotitöitä. Toisaalta hänen kaverinsa (täyttää 10 v.) sanoi meillä yökylässä, ettei ole koskaan imuroinut. Taitaa olla aika isot erot kotitöihin osallistumisessa tuon ikäisillä. Mutta mikä mielestäsi olisi hyvä määrä? Ja millaisia tehtäviä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapset tekevät aika paljon kotitöitä. Mielestäni niitä on hyvä opetella jo nuorena, koska kyllä silloin jaksaa. Itse olen hieman rapeana ja makoilen täällä peiton alla, mutta meidän 8-vuotias lähti käskystäni siivoamaan autotallia :)

Vierailija
2/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotitöihin kuuluu oman huoneen imurointi, tiskikoneen tyhjennys ja roskapussin vienti sekä iltapäiväpostin haku. Poika ja mankuu, kun kaverilla käy siivooja eikä kuulema tarvitse muuta, kuin pedata sänky (tätä meillä ei taas vaadita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotitöihin kuuluu oman huoneen imurointi, tiskikoneen tyhjennys ja roskapussin vienti sekä iltapäiväpostin haku. Poika ja mankuu, kun kaverilla käy siivooja eikä kuulema tarvitse muuta, kuin pedata sänky (tätä meillä ei taas vaadita).

Meillä kävi siivooja 2 tuntia viikossa koko vuoden 2014 (paitsi koko heinäkuun oli poissa, kun oli kesälomalla). Verotuksessa saa vähentää osan työkuluista, ja maksettavaa itselle jäi alle 40€/vko. Siivoojaa varten lasten piti kerätä kaikki lelunsa pois lattioilta ja pöytätasoilta torstaisin. Jos aikaa jäi, hän pesi ikkunoitakin. Nyt minulla on pienemmät työtulot, kun teen osittaisella hoitovapaalla 30t/vko ja karsittiin tuo siivous pois. Lapset osallistuu ainakin meillä pölyjen pyyhintään ja imurointiin.

Vierailija
4/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tekevät oman osuutensa kotitöistä. Nuorin, poika, täyttää 10 vuotta kesällä ja hänen hommiaan on tietenkin oman huoneen siivous, lakanoiden vaihto omasta sängystä, pesukoneesta vaatteiden kuivumaan laittaminen pyydettäessä, omalla vuorollaan tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, pöydän kattaus, ruoan jälkeen kaksi viimeistä siivoavat keittiön ja laittavat jämät purkkeihin ja jääkaappiin, roskiksen vienti kun on tarvista jne.

Viime torstaina kun lapsilla oli koulusta vapaata, he (9, 12 ja 14 vuotiaat) siivosivat kolmistaan kodin. Työmaata oli 185 m2 ja työnä imurointi, keittiön siivous, pintojen ja tasojen järjestely ja pölyjen pyyhintä, vessojen siivous. 9 vuotias teki oman osuutensa nurkumatta ja hyvä tuli. Ehkä tässä on jonkun mielestä liikaa, mutta kolmeen pekkaan lapsilla ei paria tuntia kauempaa hommassa kestänyt ja se ei ole paljoa. Itse organisoivat mitä kukakin teki. :)

Vierailija
5/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon eroja. Mä en rehellisesti imuroinut huonettani tai mitää muutakaa tehnyt kotona asuessani. Äiti laitto lapset aina pihalle, siks aikaa ku siivos. Halus tehä sen rauhassa.

Musta ei kuitenkaan tullut ikinä sotkuista, koska meillä oli kotona aina niin siistiä. Piti vaan opetella siivoomaan kun muutti omaan kotiin :D

Vierailija
6/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon eroja. Mä en rehellisesti imuroinut huonettani tai mitää muutakaa tehnyt kotona asuessani. Äiti laitto lapset aina pihalle, siks aikaa ku siivos. Halus tehä sen rauhassa.

Musta ei kuitenkaan tullut ikinä sotkuista, koska meillä oli kotona aina niin siistiä. Piti vaan opetella siivoomaan kun muutti omaan kotiin :D

Minulla taas oli ruuanlaittovuoroja jo tosi nuorena. Paistoin lettuja koko perheelle ekaluokkalaisena. Lämmitin jo kolmannella luokalla hernekeittoa kattilassa ja tein lämpimiä voileipiä (paitsi joku aikuinen auttoi uunin kanssa). Leivoin omille 10-vuotissynttäreille täytekakun, siitä on kuviakin otettu. Sen sijaan vessaa en muista siivonneeni ikinä lapsuudenkodissa. Oman huoneen imurointi, pölyjen pyyhintä ja siistintä oli ohjelmassa joka viikko varmaankin noin 10-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
7/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä päästäänkin samalla viikko-/kuukausirahakeskusteluun. Ollessani nuori viikkorahani sidottiin aina siivoamiseen. En ole ikinä ostanut tätä "kodin siistimisestä ei pidä antaa rahaa koska minäkään en saa sitä"-mantraa, vaan siivoamisella ansaitseminen opettaa lapsille työelämän pelisääntöjä ja omaa taloushallintaa. Sanomattakin on selvää, että meillä ei IKINÄ saanut rahaa tai "höpötyksiä" vanhemmilta vain pyytämällä, vaan kaikki piti tienata tai ansaita.

Ollessani lapsi, olen siivonnut oman huoneeni aina kerran viikossa niin pitkään kun voin muistaa. Oman huoneen siivoaminen oli ehto lauantaikarkkien saamiselle ja huoneen piti todellakin olla tiptop. Kahdesti vuodessa äiti auttoi minua käymään läpi huoneen joka ikisen laatikon ja kaapin: ylimääräinen tavara heitettiin roskiin tai laitettiin kirpputorille myyntiin ja sain itse pitää omien tavaroiden myynnistä saadut tuotot. Tämän lisäksi yleisistä tiloista piti viedä "omat roju" pois omaan huoneeseen aina joka ilta, astianpesukonetta tyhjensimme ja täydensimme yhdessä sekä tietysti korjasimme kaikki muutkin omat jäljet. Viikkoraha taisi olla ala-asteen alkupuolella noin kymmenen markkaa.

Ala-asteen loppupuolella kun aloimme siskoni kanssa kaipaamaan lisää rahaa, sovittiin vanhempien kanssa yhdessä askareiden lisäämisestä. 20 euron viikkorahaan oikeutti reilun sadan neliön asunnon vessojen + kylppäreiden pesu sekä kaikkien pintojen putsaaminen niille sopivilla aineilla tai imurointi + lattioiden pikapesu luutulla. Näitä kahta tehtäväparia aina toteutimme vuoroviikoin siskoni kanssa. Sovituista tehtävistä piti pitää kiinni, eikä siivousta saanut jättää tekemättä yhtenä viikonloppuna kun ei vain "huvittanut". Lähempänä täysi-ikäisyyttä askareiden määrä sitten lisääntyi roimasti mutta samalla kuukausirahakin taisi olla muutama sata euroa.

Vierailija
8/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta liika on liikaa kotitöissäkin. Lapsuus on lyhyt aika. Pitää olla aikaa kavereiden kanssa oleiluun ja leikkimiseen. Koulu, läksyt ja harrastukset vievät paljon aikaa.

Vierailija
9/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mitään!

Näin vain on meillä ollut aina. Vanhemmat hoitavat kotityöt. Siivooja on kyllä viikottain. Mutta perusasiat päivittäin niin en lapsille sälytä näitä hommia. 

Haukkukaa ja alapeukuttakaa niin perkeelisti nyt! Viisi lasta meillä. Oma huone on sitten sellainen kuin on. Ei siihen ole puututtu. 

Vierailija
10/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 vuotias osallistuu

Oma huone

-tavarat paikoilleen,sängyn sijaaminen,roskiksen tyhjennys,viikottain likaiset lakanat pyykkikoriin

Pyykki

-omat likapyykit pyykkikoriin

-omat puhtaat pyykit viikkaa ja laittaa paikoilleen kaappiin

-auttaa lakanoiden ja pyyhkeiden viikkaamisessa

Muu

-hakee postia

-omat astiat tiskikoneeseen

-tekee itse välipalan ja iltapalaleivät

-auttaa pikkusisaruksia keräämään leluja lattialta päivittäin

-imuroi satunnaisesti eteisen tai keittiön

-järjestelee mielellään lisäksi jääkaappia,kuivaruokakaappia ja kodinhoitohuonetta

-ulkona lumitöitä ja haravointia

Vierailija
11/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka päivälle jotain. Postin hakee arkisin. Kerran viikossa tiskarin tyhjennys, roskien vienti, ruuassa avustaminen, oman huoneen siivous. Päivittäin omat tavarat ja vaatteet paikoilleen yhteisissä tiloissa. Sitten jotain ylimääräistä ja ajankohtaista: nyt pääsiäisenä pesi apuna autoa ja vaihtoi renkaita, kerää pääsiäiskoristeet laatikkoon kun kerran ne kaikki halusi levittääkin.

Nyt keväällä otettiin listalle oman vaatekaapin järjestys eli jatkossa toimitan vain pyykit pinossa sängylleen ja laittaa itse siitä kaappiin.

Tekee itse iltapalan.

Tokaluokkalainen tyttö.

Vierailija
12/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen siivous (sis. tavaroiden järjestely, imurointi, lattioiden moppaus). Omat astiat ruuan jälkeen tiskipöydälle, omien pyykkien vieminen pyykkikoriin ja puhtaiden viikkaaminen kaappiin. Lisäksi pitää hallita roskapussin vieminen, tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, vessan pesu, pihatöitä ym, mutta niihin ei ole säännöllisiä velvollisuuksia vaan katsotaan tilanteen mukaan kuka tekee mitäkin.

Vierailija
13/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman huoneen siivous (sis. tavaroiden järjestely, imurointi, lattioiden moppaus). Omat astiat ruuan jälkeen tiskipöydälle, omien pyykkien vieminen pyykkikoriin ja puhtaiden viikkaaminen kaappiin. Lisäksi pitää hallita roskapussin vieminen, tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, vessan pesu, pihatöitä ym, mutta niihin ei ole säännöllisiä velvollisuuksia vaan katsotaan tilanteen mukaan kuka tekee mitäkin.

Ai kun hymyilytti tuo, että "pitää hallita"! :) Asiasta on mitä ilmeisimmin kotona hieman saarnattu, aivan kuten meilläkin. T. Kolmen äiti

Vierailija
14/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään!

Näin vain on meillä ollut aina. Vanhemmat hoitavat kotityöt. Siivooja on kyllä viikottain. Mutta perusasiat päivittäin niin en lapsille sälytä näitä hommia. 

Haukkukaa ja alapeukuttakaa niin perkeelisti nyt! Viisi lasta meillä. Oma huone on sitten sellainen kuin on. Ei siihen ole puututtu. 

Meillä muuten sama, mutta lapsia vain 3.

Mutta esimerkiksi tuo 10v haluaa keittää kahvia keittimellä, mikä minä olen sitä häneltä kieltämään. 12v puolestaan nauttii tiskikoneen tyhjentämisestä, mutta ei ikinä täytä sitä. Lapset saavat tehdä sitä, mistä pitävät, mutta kyllä kotitöitä ehtii tekemään ihan tarpeeksi, vaikka ei niitä lapsuudenkodissa joudu tekemään. Itsekin olin vasta kotoa pois muutettuani käyttämään sellaista vempelettä kuin rumpukuivaaja ja hyvin olen oppinut.

Vierailija
15/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 vuotias osallistuu

Oma huone

-tavarat paikoilleen,sängyn sijaaminen,roskiksen tyhjennys,viikottain likaiset lakanat pyykkikoriin

Pyykki

-omat likapyykit pyykkikoriin

-omat puhtaat pyykit viikkaa ja laittaa paikoilleen kaappiin

-auttaa lakanoiden ja pyyhkeiden viikkaamisessa

Muu

-hakee postia

-omat astiat tiskikoneeseen

-tekee itse välipalan ja iltapalaleivät

-auttaa pikkusisaruksia keräämään leluja lattialta päivittäin

-imuroi satunnaisesti eteisen tai keittiön

-järjestelee mielellään lisäksi jääkaappia,kuivaruokakaappia ja kodinhoitohuonetta

-ulkona lumitöitä ja haravointia

Tuossa on kyllä tosi paljon. Haravointiakin??? Ei joka poika tuohon taivu alle 10 vuoden iässä.

Vierailija
16/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama kuin aloittajalla

Nyt 14 v joskus imuroi koko talon tai tyhjentää tiskikoneen. Joskus halutessaan tekee ruokaa. Laittaa omat pyykit kaappiin. Joskus auttaa ikkunanpesussa. Keväällä pihan haravoinnissa. Joskus leikkaa nurmikkoa päältäajettavalla. Mutta nämä kaikki satunnaisia.

Oma huone on ollut ainoa kouluiästä saakka

En ikinä makoilisi ja käskisi lasta yksin autotallia siivoamaan....

Vierailija
17/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kun hymyilytti tuo, että "pitää hallita"! :) Asiasta on mitä ilmeisimmin kotona hieman saarnattu, aivan kuten meilläkin. T. Kolmen äiti

Onhan näistä välillä vähän tarvinnut saarnata :) Mielestäni on tärkeämpää opetella tekemään kaikkia kotitöitä kuin pysyä jollain tiukasti määritellyllä vastuualueella.

Vierailija
18/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään!

Mutta esimerkiksi tuo 10v haluaa keittää kahvia keittimellä, mikä minä olen sitä häneltä kieltämään. 12v puolestaan nauttii tiskikoneen tyhjentämisestä, mutta ei ikinä täytä sitä. Lapset saavat tehdä sitä, mistä pitävät, mutta kyllä kotitöitä ehtii tekemään ihan tarpeeksi, vaikka ei niitä lapsuudenkodissa joudu tekemään. Itsekin olin vasta kotoa pois muutettuani käyttämään sellaista vempelettä kuin rumpukuivaaja ja hyvin olen oppinut.

Sen vempeleen nimi on kuivausrumpu. Kuka teillä sitä oikeasti käyttää? Kuulostaa vähän minun mieheni jutuilta, kun hän kehuskeli vieraille käyttävänsä uutta tuhkaimuria. Minä sitten kysyin, missähän tuo tuhkaimuri sijaitsee ja herra viittilöi takan lähelle, jossa oli meidän rikkaimuri. Oli ihan pakko käydä tyhjentämässä ja katsoa, onko se hölmö imenyt tuhkat takasta meidän uuteen rikkaimuriin. Ei onneksi ollut, kunhan vieraiden aikaan koetti elvistellä.

Vierailija
19/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään!

Sen vempeleen nimi on kuivausrumpu. Kuka teillä sitä oikeasti käyttää? Kuulostaa vähän minun mieheni jutuilta, kun hän kehuskeli vieraille käyttävänsä uutta tuhkaimuria. Minä sitten kysyin, missähän tuo tuhkaimuri sijaitsee ja herra viittilöi takan lähelle, jossa oli meidän rikkaimuri. Oli ihan pakko käydä tyhjentämässä ja katsoa, onko se hölmö imenyt tuhkat takasta meidän uuteen rikkaimuriin. Ei onneksi ollut, kunhan vieraiden aikaan koetti elvistellä.

😄 hauska mies 😄

Vierailija
20/40 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään!

Tuossa käyttöohjeessa lukee kannessa selkeällä suomella, että "Rumpukuivaaja". Siihen löytyy jopa varaosia samalla termillä. Virallinen ja hyväksytty termi on kuivausrumpu, totta, mutta nähtävästi ainakin käännöstoimistot käyttävät myös synonyymia.

Meillä on myös tuhkaimuri, Biltemasta ostettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan