Perhe painostaa että teen avioehdon, mutta mies ei halua avioehtoa
Mitä tässä nyt pitää tehdä? Mies ei halua avioehtoa kuulemma koska uskonto/ei ole järkeä mennä naimisiin jos avioehto jne. Mun perhe puolestaan painostaa että pitää tehdä. Kun vanhemmat antaa mulle perinnön, voiko ne jotenkin sulkea puolisoni pois siitä että vaikka kuolisin niin mies ei saa mitään multa? Ja jos meillä olisi lapsi, niin voinko laittaa testamentillä menemään lapselle enemmän kuin sen lakiosan?
Kommentit (22)
Kannattaa miettiä koko avioitumista jos avioehto tuntuu noin vaikealta - sehän on vaan selkeä juridinen sopimus, miten varallisuusasiat hoidetaan liiton päättyessä. Vanhempasi pystyvät omalla testamentillaan suojaamaan omaisuutensa suhteessa perijän puolisoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä nyt pitää tehdä? Mies ei halua avioehtoa kuulemma koska uskonto/ei ole järkeä mennä naimisiin jos avioehto jne. Mun perhe puolestaan painostaa että pitää tehdä. Kun vanhemmat antaa mulle perinnön, voiko ne jotenkin sulkea puolisoni pois siitä että vaikka kuolisin niin mies ei saa mitään multa? Ja jos meillä olisi lapsi, niin voinko laittaa testamentillä menemään lapselle enemmän kuin sen lakiosan?
Kuulehan, avioehto on nykypäivää. En menisi itse ollenkaan naimisiin, jos kumppani ei suostuisi avioehtoon. Lisäksi sun miehen "perustelut" ontuvat pahasti. Onko hänellä puhtaat jauhot pussissa?
Tekidin kyllä avioehdon. Vanhempasi voivat testamenttiin kirjoittaa, että puolisollaei ole oikeutta heiltä perittyyn omaisuuteen tai sen tilalle tulleeseen omaisuuteen. Lapsesi perii sinut joka tapauksessa (puolet yhteisestä omaisuudestanne).
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä koko avioitumista jos avioehto tuntuu noin vaikealta - sehän on vaan selkeä juridinen sopimus, miten varallisuusasiat hoidetaan liiton päättyessä. Vanhempasi pystyvät omalla testamentillaan suojaamaan omaisuutensa suhteessa perijän puolisoon.
Eli voiko vanhemmat tehdä siis niin että jos kuolen ja ei ole avioehtoa, niin puolisoni ei saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voiko vanhemmat tehdä siis niin että jos kuolen ja ei ole avioehtoa, niin puolisoni ei saa mitään?
Ne voi testamentissa rajata puolisosi ulkopuolelle.
Tehkää osittainen avioehto asianajajan avustuksella. Jätätte vaikkapa perinnöt ja lahjat aviovarallisuusjärjestelmän ulkopuolelle. Kaikki mitä olette hankkineet omalla työllä yksin tai yhdessä, jaetaan mikäli eroatte tai toinen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Oikeastiko? Mieheni ehdottomasti haluaa jättää minulle kaiken ja vanhempansa ovat testamentissaan sulkeneet puolison pois. Eli voiko mennä niin, että minä en saa mitään (talomme yms. ostettu miehen perintörahoilla ja miehen omistuksessa), vaikka mies haluaisikin jättää kaiken minulle? Lapsia ei ole eikä tule.
Vanhemmat eivät voi testamentissaan määrätä mistään muusta kuin itse antamastaan perinnöstä. Siten eivät todellakaan voi määrätä KAIKESTA, jos puolisolla on muutakin omaisuutta kuin perintö, eli ei voi mennä niin, että leskelle ei jää mitään. Joka tapauksessa on oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiin eli miehen omistamaan taloon riippumatta siitä, kuka sen perinnöksi saa.
Te voitte tehdä keskinäisen omistusoikeustestamentin.
Lapsi saa aina koko perinnön eikä pelkkää lakiosaa, jos ei ole testamenttia.
Jos mies ei suostu avioehtoon: JSSAP!!!! Mielestäni tyhmintä, mitä voi tehdä, on mennä naimisiin ilman avioehtoa. Ihan sama, paljonko on varallisuutta ennen liittoa, tilanteet voi muuttua, vaikka uskoisikin jumalaan ja tekisi lupauksen ikuisesta liitosta kirkossa. En usko, että kaikki ne 50 % eroista ovat vain ja ainoastaan siviilivihityistä pareista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Oikeastiko? Mieheni ehdottomasti haluaa jättää minulle kaiken ja vanhempansa ovat testamentissaan sulkeneet puolison pois. Eli voiko mennä niin, että minä en saa mitään (talomme yms. ostettu miehen perintörahoilla ja miehen omistuksessa), vaikka mies haluaisikin jättää kaiken minulle? Lapsia ei ole eikä tule.
Niin se vaan menee. Sulle ei jää mitään...
Nyt pitäisi hälytyskellojen soida lujaa. Jos mies ei suostu avioehtoon on jotain pahasti pielessä ja sun ei missään tapauksessa kannattaisi mennä naimisiin hänen kanssaan. Perheesi näkee todennäköisesti sellaista mille olet sokea ja haluavat säilyttää omaisuutensa hyödyttämässä sukuaan.
Uskonto ei kai kiellä avioehtoa? Onko miehesi varaton? Oma mieheni on uskonnollinen ja ei halua ajatella avioeroa mutta kyllä suostuisi avioehtoon koska hän ei halua minulta rahaa tai omaisuutta koska hänen mielestään miehen kuuluu huolehtia perheestään (taloudellisesti).
Jos teille ei kerrantule lapsia, niin kenelle aiot perintösi sitten testamentata jos et miehelle?
Avioehto on nykypäivää kuten joku jo sanoikin. Ehdottomasti teet sen tai jätät menemättä naimisiin, koko juttu haiskahtaa ja pahasti. Kannattaa myös keskustella vanhempiesi kanssa tarkasti siitä millaisen testamentin tekevät.
Testamentilla vanhempiesi täytyy sulkea mies pois, niin että hän ei saa osaa perinnöstäsi kun he kuolevat. Eli siihen pitää laittaa se lause että perijän puolisolla ei ole oikeutta perintöön. Kannattaa vanhempiesi jutella tuosta lakimiehen kautta. Itse ihmettelisin miksi mies ei halua avioehtoa. Monestihan miehillä tälläinen olisi ihan OK vaikka he eivät sitä varsinaisesti pyytäisi. Useinhan mies on se varakkaampi puoliska. Onko miehesi jotenkin talousongelmainen. Suosittelisin hankkimaan sen luottotiedot ja tarkastamaan onko maksamattomia velkoja.
Uskonnolla ja avioehdolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tuollaista en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan. Pätee myös ns. eksoottisempiin uskontoihin.
Sinun vanhempasi eivät ole työskennelleet omaisuutensa eteen sen takia, että joku loinen hakee sen pois. Tee avioehto.
Threadissa menee - tarkoituksella tai vahingossa - sekaisin seuraava asia:
1. Menet naimisiin
2. Vanhempasi ovat tehneet testamentin, jossa "rajaavat sinun puolisosi perinnön ulkopuolelle"
3. Vanhempasi kuolevat. Sinä perit vanhempasi.
=> Jos eroat, osituksessa ei huomioida vanhempiesi perintöä. Puoliksi laitettavaan pottiin ei siten sisälly vanhempiesi perintöä.
Mutta:
4. Sinulla ja puolisollasi ei ole lapsia. Teet testamentin puolisollesi. Kuolet vaikkapa 10v päästä.
=> Puolisosi perii myös omaisuuden, jonka sait perinnöksesi vanhemmiltasi.
Avio-oikeuteen kuuluva ositus on jäänne ajalta, jolloin nainen oli miehen "omaisuutta". Oikein edistyksellisessä yhteiskunnassa koko ositus poistuisi. Itse ratkaisen ongelman asumalla avoliitossa :).
Avioehto säästää tulevaisuudessa monelta turhalta riidalta.
Mikäs se sun mies on miehiään?