Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkähänlaista on nykynuoriso, 13-30-vuotiaat, 80-kymppisisinä?

Vierailija
26.03.2016 |

Oma mummuni on kohta 90-vuotias, ja elänyt aikaa jolloin kasvatettiin itse ruoka ja hoidettiin itse vanhukset. Elänyt koko elämänsä maalla käymättä ikinä missään. Ei ymmärrä maailmanmenoa eikä esim. internetiä. Ollaankohan me nykynuoret sitten sellaisia että surffataan virtuaalitodellituudessa ympäri maailmaa vielä 90-kymppisinä. Itse ainakin ajattelin että olen varmaan aktiivinen omien harrastusteni parissa niin kauan kuin henki pihisee. Toista se on niillä joiden elämä on ollut pelkkää työntekoa, eivätkä vanhana osaa olla nykymaailmassa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat Euraaasiassa siltojen alla halveksittuina suomalaissikoina.

Vierailija
2/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuvat Euraaasiassa siltojen alla halveksittuina suomalaissikoina.

You're too pessimistic.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nimenomaan tuonikäiset tule oppimaan työnteon merkityksen sanan varsinaisessa merkityksessä:

Vakituiset työsuhteet siintävät valtaosalle kaukaisina haaveina, minkä vuoksi joutuvat jatkuvasti vaihtamaan työpaikkaan siirtyessään yhdestä pätkästä toiseen. Eläkejärjestelmää ei varmaan enää ole tai ainakin eläkeikä on n. 20 vuotta korkeampi kuin tämän hetken 90-vuotiailla oli. Eli jos tuo 90-vuotias ehkä tekikin töitä nuorena 10 vuotta pidempään kuin nykynuoret, niin nykynuoret tulevat ottamaan tämän kiinni loppupäästä.

Vierailija
4/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hyvin erikoinen tulevaisuus meillä on tiedossa.

Vierailija
5/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en elä ton ikäseks. Jossain 50v alkaa kroppa brakaamaan. m25

Vierailija
6/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 60 vuoden päästä. Yhdyn japanilaiseen kyborgiin. Saan ravintoni pilleristä. Minua tarkkaillaan 24/7.

Todennäköisesti kuitenkin olen kuollut.

Vierailija
7/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä uskon, että tietyt asiat joiden kanssa on eletty ovat useimmiten pysyviä. Ihminen jolle netti ja virtuaalimaailma ovat olleet arkipäivää ison osan elämästä, eivät muutu vieraiksi vain siksi koska vanhenee. Sitten on asioita jotka muuttuvat, koska niihin on uskottu. Ajan kuluminen altistaa ihmisen esimerkiksi haastamaan mielipiteensä, jolloin ne joko lieventyvät tai vahvistuvat johtopäätöksestä riippuen.

On siis mahdotonta arvioida, miten 50-67 vuotta muuttaa kokonaista sukupolvea, puhumattakaan jokaisesta erillisestä yksilöstä. Ja mahdotonta arvioida edes itseään. Mutta jos itse olen vanhana pitkällä harmaalla rastatukalla varustettu naisversio Bernie Sanderssista, olen ok asian kanssa.

Vierailija
8/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito on myös yksi merkittävä ero. Itse pystyn sujuvasti kommunikoimaan englannin kielellä kenen tahansa kanssa, mutta ne ketkä eivät omaa kielitaitoa niin ovat piireiltään rajoittuneemmat. 

Vierailija
9/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko niiden elävän 800-vuotiaiksi.

Vierailija
10/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ap. sinun aliarvioivan mummoasi, kun hän ei ole matkustellut ja roikkunut internetissä. Mummosi on sen tiedon ammentanut sanomalehdistä ja kirjoista. Ja väitän mummisi hallitsevan ja osaavan sellaista tietoa ja osaamista mitä meillä ei ole.

Jos historia toistaa itseään, niin kuin yleensä tuohon 50 vuoteen mahtuu useampi lasku ja noususuhdanne. Myös muutama katastrofi esim. selkkaus, sota, kulkutaudit jne.

Jos kaikki menee hyvin, ilman suurempia kansainvälisiä vastoinkäymisiä, he tulevat elämään hyvin, mutta arvomaailma ja tavoitteet ovat toiset kuin 2016 ja rahalla ja varakkuudella on vähäisempi merkitys, mitä nyt.

Vierailija
11/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleita, joka ikinen.

Vierailija
12/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivoja on enemmän kuin vanhuksilla on ollut koskaan, nivelrikkoja ja selkävaivoja. Kiitos sen, että osa istuu ja toinen osa kuntoilee, mutta ei syö tarpeeksi. Hoitajia ei ole, joten kotihoito on tullut pakolliseksi tai ainakin hoitopaikkojen hinnat niin kovat, että vain harvalla on varaa. Laissa on säädös, että omista vanhuksista on pidettävä huolta. 

Tuohon 11 viestiin on monissa kohdin helppo yhtyä. Anopilla oli paljon taitoja, joita nykynuorista on vain harvalla: maton kutominen, leivän leipominen juuresta, luonnosta monien asioiden tunteminen, säätilojen arviointi ennusmerkeistä jne. Isäni koneyrittäjänä taas on ihan kansakoulupohjalta ilman insinöörikoulutusta rakentanut mekaanisia lisälaitteita itse, suunnitellut niitä ilman laskelmia ja saanut niistä toimivia. Äitini oli jonkun verran itseopiskellut, vaikka koulutuspohja hänelläkin vain kansalaiskoulu, joten hänellä oli teoreettista tietoa paljon. 

Vierailija
13/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ap. sinun aliarvioivan mummoasi, kun hän ei ole matkustellut ja roikkunut internetissä. Mummosi on sen tiedon ammentanut sanomalehdistä ja kirjoista. Ja väitän mummisi hallitsevan ja osaavan sellaista tietoa ja osaamista mitä meillä ei ole.

Jos historia toistaa itseään, niin kuin yleensä tuohon 50 vuoteen mahtuu useampi lasku ja noususuhdanne. Myös muutama katastrofi esim. selkkaus, sota, kulkutaudit jne.

Jos kaikki menee hyvin, ilman suurempia kansainvälisiä vastoinkäymisiä, he tulevat elämään hyvin, mutta arvomaailma ja tavoitteet ovat toiset kuin 2016 ja rahalla ja varakkuudella on vähäisempi merkitys, mitä nyt.

Tarkoitus ei ollut aliarvioida mitään, totesin vain että nämä nykyasiat ovat täysin vieraita hänelle, kuuluu tuohon ikään. Mummo on tehnyt koko ikänsä ihan hulluna töitä eikä aikaa ole liiennyt yhtään lehtien tai kirjojen lukemiselle. Ihan kunnioitettavaa elämää. Ajattelin vain että tulevaisuuden elämä on varmaan ihan toisenlaista meillä sen ajan vanhuksille. Olemme varmaan enemmän 'maailmalla' jopa kotisohvalla sen sijaan että olisimme eristyksissä kotisohvalla.

Vierailija
14/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärttyisiä ja haisee kuselta.

Vierailija
15/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää tatuoidut päihdehönöt elä niin vanhoiksi.

Vierailija
16/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää tatuoidut päihdehönöt elä niin vanhoiksi.

dokaavat entistä vähemmän nykynuoret.

Vierailija
17/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on hyvin erilainen siinä vaiheessa. Luulen, että ovat jo sitä sukupolvea, jolle saadaan elektroniset keinoelimet ja muutenkin lähes täysi kuolemattomuus. Täysin eri kaliiberia siis kuin tämän hetken vanhempi polvi ihmisiä, näille ei välttämättä tarvita vanhainkotia ollenkaan samassa mielessä kuin nyt.

Vierailija
18/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella, että me ollaan tulevaisuudessa moderneja vanhuksia. Mutta kun tarkemmin miettii, niin uusia keksintöjä tulee aina, ja tulevaisuudessa me varmaan vaikutetaan meille tuttuja laitteita näpytellessämme vanhanaikaisilta ja jälkeen jääneiltä ihan samalla tavalla kuin vanhukset tänäkin päivänä.

Vierailija
19/19 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- vuotiaan ikä on 80 vuotta.

80-kymppisen ikä on 800 vuotta.

Joten vainaita ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi