Maailmankatsomus: Vaimo evankelinen, minä körtti
Minulla ja vihityllä vaimollani on perustavanlaatuisesti erilainen näkemys kristllisestä uskosta; hän on evankelinen ja minä körtti. Hän on iloinen ja positiivisesti elämään ja tulevaisuuteen suhtautuva, kuten kaikki evankelisen herätysliikkeen ihmiset ovat. Minä puolestani edustan körttiläisyyttä, olen tuskainen, negatiivisesti elämään ja tulevaisuuteen suhtautuva pessimisti.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli körttiläinen. Ei se elämä hänelle mitään tuskaa ollut. Ajatteli, että armosta pelastutaan, jos pelastutaan. Veikkaisin, että jos taivas on olemassa, sinne ukko meni ilman isompia kyselyitä.
Tuskin usko sitä täysin määrittelee, näkeekö elämän positiivisesti vai negatiivisesti.
Körttivirret ovat kyllä aika masentavaa naukumista...
Ne "masentavat naukumiset" on tehty sellaisten miesten toimesta, joiden perheestä on kuollut noin 3 lasta 1800-luvulla. Älä ihmettele, että tuli synkkiä virsiä. Ap.
Tuskin se körttipapin elämä 1800-luvulla kaikkein kurjinta mahdollista oli. Pönäkkiä ja omanarvontuntoisia herroja näyttävät olleen.
Kuinka pönäkästi sinä esiintyisit kolmannen sinun kuolleesi lapsesi haudalla? Tai kuudennen sinun kuolleen lapsesi haudalla Olisiko sinulla pönäkkä olo? Ap.
Mitäs sinä siinä huudat? Ota rauhallisesti. Jos koet elämän kurjasti, ei kai sinun tehtäväsi kuitenkaan ole levittää sitä pahaa oloa ympärillesi?
Sinä näytät olevan sellainen ihminen, jonka ainoa elämäntehtävä on vihata ja halveksia muita, Olet myrkynkylväjä. Otan osaa. Ap.
Ihmisellä on ollut kurja olo, ja hän on sen ilmaissut hyvin tuskaiseen lauluun. Tämä laulu on jäänyt elämään, koska on ihmisiä, jotka voivat samaistua samoihin tunteisiin.
Sen sijaan se, että sinä käyttäydyt aggressiivisesti, ja loukkaannut, kun keskustelukumppanisi ei lähde mukaan kurjuuteesi, on surkeaa. Pääosin itsesi kannalta, mutta myös ympäristösi kannalta.
Voimia sinulle.
Isäni on lestadiolainen, äitini evankelinen, minä körtti ja mieheni perus Luppakorvaluterilainen. Kaikki tullaan hyvin toimeen, kun perusarvot on kaikilla samat. Toteutumistapa vain vaihtelee :)
Kyllä tämä maailma ahdistaa. Isis siellä ja terrori täällä, mt-ongelmat ja julmuudet. Kaikkea toki ollut läpi historian.
Kuoleman jälkeen saamme ilon ja rauhan. Siunausta ja iloa. Mene metsään ja hengitä. Tee melankoliasta voimavara.
KAIKKI uskonnot on sieltä ja syvältä, ihmisten höynäyttämistä.
Ainoa poikkeukset ehkä taolaisuus ja buddhalaisuus.
Sinä näytät olevan sellainen ihminen, jonka ainoa elämäntehtävä on vihata ja halveksia muita, Olet myrkynkylväjä. Otan osaa. Ap.