Miksi suklaa välillä "kutittaa" kurkkua?
En liiemmin välitä suklaasta, mutta joskus kun sitä syön (nyt esim. pääsiäismuna) niin kurkkuun tulee "kutittava" tunne, kuin siellä olisi joku höyhen/karvaa/jotain vastaavaa, kevyttä kutinaa ja tekee mieli köhiä/yskiä.
Tätä ei kuitenkaan tule aina, joskus vain. Mistä se johtuu? :D
Samaten jäätelö (josta en myöskään liiemmin välitä) yskittää aina, se ei kutita tuolla tavoin mutta aina yskin kun olen syönyt jäätelöä.
Kommentit (9)
Olet allerginen jollekin suklaan sekaan jauhetulle hyönteiselle?
"Tänään on enemmän allergiaa aiheuttavaa koppakuoriaista, joten kurkkuni kutisee."
Ei kai se mitään allergiaa ole. Minulla on ihan sama juttu joskus. Olen ajatellut, että se johtuu suklaan rakenteesta. Mitä sulaneempaa suklaata, sitä enemmän se tarttuu kurkkuun.
vieras asia saa kurkun limakalvot reagoimaan tuollatavoin
masamus kirjoitti:
vieras asia saa kurkun limakalvot reagoimaan tuollatavoin
Niin. Esimerkiksi kelta-oranssi koppakännäri, joka napostelee kaakaopapua.
Suklaassa on torakka jäämiä, sinulla taitaa olla torakka-allergia. Torakka on yleinen tuhohyönteinen jota on kaakaopapujen varastoissa, torakoita ei poisteta vaan ne jauhetaan kaakaon joukkoon.
Mullakin joskus suklaa kutittaa kurkkua. Luulisi että päivittäin syömäni pähkinät kutittaisivat myös jos kyseessä olisi pähkinäallergia.
Minäkään en pähkinäallergiaan usko, koska pähkinöitä on tullut syötyä useinkin ja niistä pidän kovasti eikä koskaan tule mitään oireita.
No, oli syy mikä hyvänsä niin onneksi en tosiaan liiemmin suklaasta tai jäätelöstä välitä, eivät ole sellaisia joita herkkuhetkinä ekana ostan :D kiinnosti vain!
ap
Olet varmaankin pähkinälle allerginen.