Uusi tyokaveri aloitti 2kk sitten ja nyt ilmoitti olevansa raskaana. Koeajalla. Arsyttaa, kun huijasi tyonantajaa ja me tehdaan taas kaikki tyot.
Kommentit (39)
Raskaana oloa tai muuta perhesuunnittelua ei tarvi työhaastattelussa kertoa. Eikä sitä saa kysyä. Työnantajalle pitää kertoa 2 kk ennenko jää äippälomalle. Minä kyllä kerroin itse eka neuvola reissun jälkeen... Mitäpä tuota panttaamaan.
Naiset naiset... miksi ette tue toista naista? Vaan heti ollaan lynkkaamassa ja kivittämässä. Voi että miten tyypillistä. Jos saan veikata niin olette melko alhaalla työelämän portaikolla? Voisiko joku vahvistaa?
toivottaa. Eikös se ole mukavaa, että saa taas tutustua ehkä uuteen ihmiseen eli siihen joka tulöee nyt hänen tilalleen. Jos työnantaja ei ole paljon parjattu Sonera =) niin uskon, että työnantajalla on sen verran näkemystä ettei työura katkea lapseen.
siis äitiyslomahan alkaa n.kuukautta ennen laskettua, eikö niin... ja 2kk ennen lomaa ilmoitti että jää pois.... eli on siis n.6. kuulla?
JA YKSIKÄÄN TYÖKAVERI EI OLE HUOMANNUT RASKAUTTA??? Minulla näkyy jo nytten (viikot 13 + 3) ja tutut sanoo että näkyy, ja minä sentään olen ylipainoinen, eli on sitä omaa rasvaa vielä siinä päällä...
Sokeata porukkaa, tai sitten..... tän on P-A-K-K-O olla provo....
kun kerran asian etukäteen varmuudella tietää. On ihan eri juttu hakea vakkaripaikkaa raskaana.
Toisaalta tuollaiset temput tehneen maine työmarkkinoilla voi olla mennyttä. Ainakin omalla alallani kaikki tuntee toisensa ja maine kiirii nopeaa, paskatempun jälkeen ei kannata edes toivoa uutta pestiä ainakaan samalta alalta
ei hänelle voi antaa kenkää...hän on toiminut kaikkien lakien mukaisesti...miksi ylipäätänsä kertoa vieraille että on raskaana ennenkuin on pakko.... enkä oikeasti ole nähnyt yhtäkään jolla ei 6. kuulla jo masu näkyis. Jos eii näy, niin sitten tarvii jo olla tosi pieni lapsi ja istukka...mullakin muuten toinen tulossa, ja näkyy nyt aiemmin kuin edellisellä kerralla (n.pari viikkoa)
muistakaa sitten juosta ensimmäisenä raskaustesti kourassa pomon tykö, ettei kateelliset ala tällasella sivulla panetteleen...lapsellista touhua... Jos joku on raskaana, se on hänen oma asiansa, en minäkään menisi pomon silmien eteen kusemaan siihen tikkuun. Juu öitä, ei jaksa kattoo ku ura-ihmiset valittaa turhasta...
Suurin osa työnantajista on rahanahneita ja itsekkäitä henkilöitä, jotka vähät välittää työntekijöiden hyvinvoinnista. Jos yhtiön osakekurssi halutaan ylös, niin potkitaan parisataa tyyppiä pihalle ja johan osakkeenomistajat on taas tyytyväisiä. On täysin käsittämätöntä, että nykyisenkaltaisessa kiinailmiö yrityskulttuurissa kehdataan vielä paheksua jotain naista, joka hakee töihin tietäen olevansa raskaana. Hei herätkää!!! Raskaus on normaali olotila ja kai raskaanaolevankin täytyy itsensä jollain elättää!!!
oli lihava jo olemassaan ja vauvamassu kätkeytyi sinne läskien joukkoon. Sain tietää raskaudesta, kun jäi äitiyskomalle vaikka nähtiin päivittäin ohimennen.
että haastattelussa(sijaisuus kyseessä) en vielä ollut raskaana. no, ennen kun työsuhde alkoi, tulin raskaaksi. Kerroin 4.kuukaudella pomolle. Pian sen jälkeen tuli vakituinen paikka auki ja hain sitä. Haastattelussa sanoin raskaudesta(ei vielä näkynyt) ja sain paikan. Ihmettelen vieläkin.. Kyllä rehellisyys kannattaa. Itse ajattelin, että en voi hyvällä fiiliksellä ottaa vakipaikkaa vastaan(jos sattuis saamaan) jos noin ison asian pimitän.
Kokoomuksen kannattajiin kuulun. Ei tarvitse kuin seurata talousuutisia, niin näkee nykypäivän yritysmaailman trendit.
Raskaana olevan työsuhteen purkaminen (työnantajan puolelta)koeaikaan viitaten on käytännössä mahdotonta jos ei ole tapahtunut jotain todella törkeää väärinkäytöstä. Jos työnantajalla ei ole osoittaa todistettavasti selkeää syytä, katsotaan työsuhteen purkautumisen syyksi raskaus ja se on laitonta.
Jos työntekijä ei ole työnantajalle kertonut raskaudesta voi työnantaja purkaa työsuhteen ongelmitta koeaikaan vedoten (vaikka tietäisikin raskaudesta epävirallisesti)
Jos minä olisin tämä työntekijä irtisanoisin itse itseni, jotta saisin tulevan urani pelastettua.
Miksi ylipäätään pitäisi koskaan olla niin typerä, että sanoo itsensä irti mistään työstä ilman todella pätevää syytä.
nyt on kyse muutaman kuukauden palkasta, mutta todellisuudessa kyse voi olla vuosien palkasta. Jos tieto paskatempusta leviää muille alan työnantajille se voi sulkea hurjasti ovia. Irtisanomalla itsensä tai ainakin keskustelemalla aiheesta työnantajan kanssa voi pelastaa vielä jotakin.
Vierailija:
Raskaana olevan työsuhteen purkaminen (työnantajan puolelta)koeaikaan viitaten on käytännössä mahdotonta jos ei ole tapahtunut jotain todella törkeää väärinkäytöstä. Jos työnantajalla ei ole osoittaa todistettavasti selkeää syytä, katsotaan työsuhteen purkautumisen syyksi raskaus ja se on laitonta.Jos työntekijä ei ole työnantajalle kertonut raskaudesta voi työnantaja purkaa työsuhteen ongelmitta koeaikaan vedoten (vaikka tietäisikin raskaudesta epävirallisesti)
Jos minä olisin tämä työntekijä irtisanoisin itse itseni, jotta saisin tulevan urani pelastettua.
Eikä varmasti tehdä uutta sopimusta tuollaisen huijarin kanssa.
Vierailija:
Raskaana olevan työsuhteen purkaminen (työnantajan puolelta)koeaikaan viitaten on käytännössä mahdotonta jos ei ole tapahtunut jotain todella törkeää väärinkäytöstä. Jos työnantajalla ei ole osoittaa todistettavasti selkeää syytä, katsotaan työsuhteen purkautumisen syyksi raskaus ja se on laitonta.Jos työntekijä ei ole työnantajalle kertonut raskaudesta voi työnantaja purkaa työsuhteen ongelmitta koeaikaan vedoten (vaikka tietäisikin raskaudesta epävirallisesti)
pomo keksi asetella kysymyksen niin että " Jos tekisimme kanssasi työsopimuksen joka sitoisi sinut seuraavaksi kahdeksi vuodeksi työhön kiinni, eikä mikään (korostaen; MIKÄÄN) asia sitä voisi purkaa, olisitko valmis allekirjoittamaan sen?"
Hah, vastasin että kyllä, tehdään vaan sellainen jos niin halutaan. (nauroin samalla partaani että eipä ne sellaista voi tehdä) Eikä tehtykään. Yritämme hankkiutua raskaaksi tasan silloin kun meille sopii, työnantajallani ei ole mitään sanomista asiaan.
Eikä tosiaan voi paheksua. Hän on yrittänyt lasta 5 vuotta ja just, kun vaihtaa työtä, niin tärppää. Ap! Ihmisillä on yksi elämä, et voi tietää taustoja!
Koeajalla ei irtisanomissyytä tarvitse ilmoittaa ja sen voi päättää heti.
Kunhan työnantaja pitää suunsa kiinni ja toteaa että ei tarvi tulla huomenna, niin monellako on kanttia viedä oikeuteen ?
Ei olis kyllä vielä kannattanut ilmoittaa, minä olisin odottanut, että koeaika ohi.