Uusi tyokaveri aloitti 2kk sitten ja nyt ilmoitti olevansa raskaana. Koeajalla. Arsyttaa, kun huijasi tyonantajaa ja me tehdaan taas kaikki tyot.
Kommentit (39)
Mistä ihmeestä senkin tiedätte, että ap:n työkaveri tuosta vaan päätti hommautua raskaaksi? Meilläkin tuosta päätöksestä on jo vuosikausia, enkä tietenkään ole jäänyt kotiin vuosiksi, ottamatta vastaan aina uusia työnpätkiä, siltä varata että satunkin tulemaan raskaaksi. Nytkin on aika samaan aikaan alkamassa uusi IVF ja uusi työ. Toki toivon, että IVF toimii, mutta ei sitä elämäänsä voi suunnitella pelkän
mahdollisen
raskaaksitulemisen varaan.
Lapsia ei tehdä vaan niitä saadaan jos saadaan. Ei ajoitus katso sitä että onko työpaikan kannalta fiksua jäädä juuri nyt jne.
Voihan olla että pariskunnalla tärppäsi vain siksi, että työpaikka oli päälimmäisenä mielessä ja vauvahaaveet haudattu vähäksi aikaa.
Eikä sitäpaitsi kaikkia raskauksia ole ollenkaan suunniteltu!!!
ei se kuule välttämättä oo sunniteltua!
kokemusta on....
voi tyypin irtisanoa ilman syytä. Ja tyyppi voi irtisanoutua ilman syytä. Sitä varten koeaika on.
Perusteeksi riittää kuitenkin, ettei työntekijä soveltunut tehtävään. Ei siihen mitään esimerkkejä tarvitse antaa, ja jos tarvitsisikin, jokaisesta aloittavasta voi luetella kymmeniä syitä, joiden vuoksi häntä ei kannata pitää.
Irtisanomisestahan ei ole kyse, määräaikaisissa työsopimuksissa ei ole irtisanomisaikaa (jollei erikseen sovita), vaan työ loppuu määräaikana.
Koeaikana voidaan todeta, että " työntekijä ei ole sovelias työtehtävään" , mutta jos työsuhdetta ei pureta yhdessä, voi toinen sen riitauttaa ja työnantajalla on todistettava kantansa. Se voin kertoa, ettei raskaus ole laillinen syy todeta työntekijää soveliaaksi työtehtävään. Jos henkilö on saanut alan koulutuksen ja kenties omaa työkokemustakin, niin on kuulkaas aika raskas väite! Sehän tarkottais, että pitäis kouluttautua muulle alalle..
Tuosta nyt tulee muutenkin työnantajalle hitosti kustannuksia, kun työntekijä on oikeutettu saamaan lomat äitiysvapaan aikana määräaikaisen työsuhteen loppuun asti. Jos / kun palkkaa uuden " sijaisensijaisen" , niin joutuuhan sillekin lomat maksamaan eli tuplat menee, vaikka vaan yksi on töissä. Lisäksi, tietyt työehtosopimukset velvoittavat maksamaan äitiysvapaan 3 ekan kuukauden palkan.
En tiedä, kuinka isosta työnantajasta on kyse, mutta itse olen ollut vastaavassa tilanteessa jokunen vuosi sitten. Palkkasimme kotiin hoitajan elo-kesäkuu ja hänpä ilmoitti olevansa raskaana melko pian. Kieltämättä meinasi itku tulla, kun niitä maksuja makseltiin. Lisäksi koko ajan uhkaili sairaslomalla, joten jouduttiin alusta lähtien jännäämään, milloin jää pois.
Vierailija:
ettei raskaus ole laillinen syy todeta työntekijää soveliaaksi työtehtävään. .
siis soveltumattomaksi
Jos se jää jo 2kk:n kuluttua pois niin kai sillä nyt maha näkyy? Mullakin näkyi 2kk ennen synnytystä vaikka oon tosi lihava. Näkyi jo aiemmin...
Jos työntekijä, jonka työsuhde koeajalla puretaan on raskaana täytyy työnantajan esittää (pyydettäessä) jokin muu syy työsuhteen purulle. Ottakaa tosiaan selvää ensin. Laissa lukee, ettei työsuhdetta saa koeajalla purkaa raskauden tms. syyn takia.
Syy pitää esittää, jos purkaa raskaana olevan työsuhteen!!! USKOKAA!!!
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
2 §
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)
Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä.
Työnantajan on muutoinkin kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, ellei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Työnantajan on noudatettava 1 momentissa säädettyä syrjintäkieltoa myös ottaessaan työntekijöitä työhön.
Minun pomoni taas haastattelussa muotoili tämän kysymyksen tähän tyyliin: " Olisiko sinulla yksityiselämästäsi MITÄÄN, mitä haluaisit meille nyt kertoa?"
Totesin, ettei ollut. Olin siinä vaiheessa kuudennella kuulla raskaana, mutta jos he eivät sitä itse tajunneet, niin minä en kyllä aikonut kertoa. Halusin olla samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa (kyse oli vakipaikasta, johon haettiin ihmistä " eläkevirkaan" - tätä oikein korostettiin). No, kun lopulta tulin valituksi, työnantaja oli kuin halolla päähän lyöty, kun ilmoitin, että jäisin äitiyslomalle ennen kuin työ ehtii edes alkaa. Firman lakimiehet laitettiin tarkistamaan, löytyisikö joku porsaanreikä, millä minusta päästäisiin, mutta ei. Koeaikakin ehtisi alkaa vasta kun palaisin äitiyslomalta.
Se kyllä täytyy tunnustaa, että kun asia selvisi ja työnantaja tajusi, että minut on palkattava, minua on kohdeltu todella reilusti. Ei mitään kaunaa ole ollut havaittavissa. Synnäriltä palatessa kotona odotti kaksi upeaa kukkakimppua - äidille ja vauvalle omansa!
Mielestäni tein oikein. Perheen perustaminen on kuitenkin elämässä niin iso asia, että se menee minkä tahansa työpaikan ohi. Oli vain kohtalon ivaa, että tämä työpaikka tuli haettavaksi juuri silloin kun olin raskaana...
Vierailija:
pomo keksi asetella kysymyksen niin että " Jos tekisimme kanssasi työsopimuksen joka sitoisi sinut seuraavaksi kahdeksi vuodeksi työhön kiinni, eikä mikään (korostaen; MIKÄÄN) asia sitä voisi purkaa, olisitko valmis allekirjoittamaan sen?"Hah, vastasin että kyllä, tehdään vaan sellainen jos niin halutaan. (nauroin samalla partaani että eipä ne sellaista voi tehdä) Eikä tehtykään. Yritämme hankkiutua raskaaksi tasan silloin kun meille sopii, työnantajallani ei ole mitään sanomista asiaan.
4§
Koeaika
Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.
Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.
Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.
Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
2. Luku
2§
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)
Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä.
Työnantajan on muutoinkin kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, ellei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Työnantajan on noudatettava 1 momentissa säädettyä syrjintäkieltoa myös ottaessaan työntekijöitä työhön.
USKOKAA JO!!!
Nainen teki ihan oikein! Sanon näin siksi, kun itselleni on käynyt kutakuinkin samoin. Silloin tarkistin asiaa lakimieheltä liitosta ennen kuin paljastin töissä (en tod ole mikään ay-aktiivi tai ns. haloslaisia) ja siellä sanottiin: että raskaana olevaa EI voi irtisanoa edes koeaikana tai voihan sitä kokeilla... mutta... Paitsi jos on tehnyt TOSI pahan rötöksen tai virheen. Itse sain vakipaikan, tiesin jo haastattelussa raskaudesta, ilmoitin ekana työpäivänä jääväni äitiyslomalle 3 kk:n päästä ja jäinkin. Palasin takaisin, kun minulle sopi. Eihän ne tykänneet, mutta kuka sitä työnantajan tykkäämistä kysyykään?
Kukapa se minun asiaani ajaa, jos en minä itse? Ei ole kovin usein tarjolla alallani vakipaikkoja, pätkiä tein ennen virkaani vuosia, välillä olin työtönkin. Eikä tosiaan ole sanottua, että raskaaksi " hankkiudutaan" , se ei kaikilla vaan käy niin.
Useimmiten se on " sopimaton työtehtävään" , mutta sekin pitää tarvittaessa perustella. Ei koeaika todellakaan tarkoita sitä, että saa ilman syytä purkaa työsopimuksen.
Ihmisellä _ON OIKEUS_ perustaa perhe, kyselemättä sitä lainkaan yhdeltäkään työnantajalta, saati työpaikan itse itsensä ylentäneiltä " valvojilta" .
Vierailija:
nyt on kyse muutaman kuukauden palkasta, mutta todellisuudessa kyse voi olla vuosien palkasta. Jos tieto paskatempusta leviää muille alan työnantajille se voi sulkea hurjasti ovia. Irtisanomalla itsensä tai ainakin keskustelemalla aiheesta työnantajan kanssa voi pelastaa vielä jotakin.
ihmisten pitää olla niin ilkeitä että juoruavat timbuktuun asti että yksi työssäkäyvä nainen on raskaana.... ei ole pakko tehdä toisen elämästä vaikeeta tollasen pikkujutun takia...varsinkin kun on toiminut laillisesti.
Tutustukaapa vähän lainsäädäntöön. Näyttövastuu on aina työnantajalla. Jos muuta ei näytetä, oletetaan purkamisen johtuneen raskaudesta ---> laiton purkaminen ja korvausvastuu