IBS eli ärtyvä suoli- mikä avuksi, kun...
Ongelmani on sellainen, että en voi syödä oikeastaan mitään terveellistä/normaalia ruokaa tällä hetkellä. Pahin on vihannekset ja hedelmät, edes mehu tai smoothie ei sovi vatsalleni. Tein kokeilun ja söin kaksi päivää lähinnä vaaleaa paahtoleipää kinkulla ja juustolla ja kappas; nyt on uloste lähellä normaalia! Mutta eihän tätä ruokavaliota voi ylläpitää jatkuvasti??
Mitä te muut IBS-uhrit syötte?
Kommentit (40)
Minä syön Fodmap-ruokavalion mukaan, johon kuuluu mm. gluteenittomuus. En edes kykenisi syömään vaaleaa leipää ilman todella turvonnutta vatsaa ja ripulia. Että sinänsä tuo sinun ibs vähän ihmetyttää kun ei ibs:tä kärsivät kyllä syö mitään viljaa ilman seuraamuksia.
Itse syön joka päivä riisiä, kananmunia ja salaattia. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa taas uskaltaa kokeilla jotain uutta. Yllättävän vähän enää edes ajattelen ruokaa. En edes tunne enää nälkääkään kun tietää että taas sitä samaa mössöä. Kun kokeilet jotain uutta, pidä huoli että lisäät yhden asian kerrallaan. Jos syöt montaa uutta ruokaa, oireiden jälkeen jäät miettimään että mikäköhän se oireita aiheuttava ruoka oli. Älä nyt kaikkia vihanneksia jätä pois, ehkä jotkut sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Karppaamalla lähti IBS. Sitä ennen Libraxilla hoidettiin.
Minulla ei lähtenyt, koska IBS-vatsa ei kestä esim. minkäänlaisia sipuleita, kaaleja, avokadoa ja muita.
Mulla on kans tosi hankala IBS. Oon miettiny, että pahentaakohan vehnä sit kuitenki oireita. Nimittäin pitsa jne turvottaa "raskausvatsan" usein. Pitäisköhän kokeilla gluteenitonta kun fodmap ei auttanu? Kokemuksia kellää?
Multivita, magnesium ja idoform. Sitten sen verran kasviksia kuin vatsa kestää. Keitetty parsakaali on ok, banaani myös.
Mä sain avun laihduttajille suunnatuista pussikeitoista akuutti vaiheessa.Sai kaikki tarvitseman mutta ei rassaa suolistoa.
Kehottaisin ap:ta hakeutumaan asiansa osaavan ravintoterapeutin pakeille joka a) opastaa FODMAP:iin, b) opastaa kuinka ns. eliminaatiovaihe ja lisäysvaihe hoidetaan. Yksin sinnepäin sohimalla ei tule mitään (ja sitten valitetaan kuinka FODMAP ei toimi...).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans tosi hankala IBS. Oon miettiny, että pahentaakohan vehnä sit kuitenki oireita. Nimittäin pitsa jne turvottaa "raskausvatsan" usein. Pitäisköhän kokeilla gluteenitonta kun fodmap ei auttanu? Kokemuksia kellää?
Gluteenittomuus kuuluu FODMAP:iin, että jos olet vedellyt gluteenillista viljaa niin se ruokavalio ei kyllä ole FODMAP:ia nähnytkään.
Rasittaa ihmiset jotka ei tiedä mitä ne tekee ja sitten valittaa kun se ei toimikaan mitä ne tekee. Ts. väittää kokeilleensa FODMAP:ia mutta ei ole tehneet sitä oikein ja sitten valittavat kun FODMAP ei toimi.
Minulla pitsa on melkein pahin. Vehnää en vältä, mutta huomasin, että erilaiset kokojyväjutut leivässä saa heti vatsan sekaisin. Kun itse teen leivän normaaleista puolikarkeista vehnäjauhoista, käytän siihen porkkanaraastetta ja muita, ei tule mitään oireita. Kaupan leivästä yleensä tulee, jos en osta jotain aivan vehnäpaahtoleipää.
Minulle sopii hyvin vehnä - mitä pullamaisempi käntty niin sen parempi :/ Täysjyväleivät, ruisleipä, ohraleipä yms. ovat ihan vihoviimeisiä. Ärtyvässä suolessa kun on se erikoisuus, että kaikki reagoivat vähän eri ruokiin ja jos vaikka vehnä sopii, niin sitä ei todellakaan kannata minkään FODMAP-aatteen takia hyljeksiä. FODMAP on hyvä perusta, mutta pikkuhiljaa kannattaa testata, sopiiko joku ruoka "kielletyistä" ja jos sopii, ei ole mitään syytä vältellä sitä. Toisaalta oireitahan saattaa hyvin aiheuttaa myös jokin muu kuin FODMAP-yhdisteitä sisältävä ruoka...
Vierailija kirjoitti:
Minä syön Fodmap-ruokavalion mukaan, johon kuuluu mm. gluteenittomuus. En edes kykenisi syömään vaaleaa leipää ilman todella turvonnutta vatsaa ja ripulia. Että sinänsä tuo sinun ibs vähän ihmetyttää kun ei ibs:tä kärsivät kyllä syö mitään viljaa ilman seuraamuksia.
Täh?
Meillä on lapsella IBS.
Hän ei voi syödä mitään missä on maitoproteiinia. Hedelmät, kasvikset, kana ja kala sekä viljatuotteet ovat hänelle sopivia. Kaikkien ruokien on oltava hyvin yksinkertaisia, mikään pidemmälle prosessoitu ei näytä sopivan vaikka niissä tuoteselosteen mukaan ei olisi mitään sopimatonta.
Taitaa olla hyvin yksilöllistä mikä kenellekin sopii.
Suosittelen syömään niitä ruokia joita maha kestää ja ottamaan vitamiinit vaikka purkista jos tuntuu että ei saa ruoasta kaikkea mitä tarvitsee.
FODMAP ruokavalioon kannattaa tutustua. Siitä voi löytää hyviä vinkkejä sopivista ruoista.
Yksi mikä auttaa kipeään mahaan, on Pegorion. Se on ummetuslääke, mutta auttaa myös muihin vatsavaivoihin, sillä se 'tasaa' ruoan etenemistä suolistossa.
No, sellaisina päivinä kun vatsan on "pakko" toimia normaalisti, niin syön tattaripuuroa, salaattia, tomaattia, kurkkua, keitettyä riisiä/porkkanaa, tonnikalaa, lohta, broileria jne puhtaita aineksia ilman mausteita tai kastikkeita. Laktoositon raejuusto menee myös. Joskus on niitä päiviä että ainoastaan tattaripuuro menee alas ilman oireilua. Mutta näillä mennään.
Sen jälkeen kun diagnosoitiin tuo IBS niin oon lihonut 4 kiloa (viime syksystä). Johtunee siitä, että vapaapäivinä kun ei ole tärkeitä menoja niin syön mitä sattuu: pitsaa, herkkuja jne. Ja sitten kärvistelen mahakivuissa ja ramppaan vessassa :( Tosi tyhmä noidankehä, mutta yritän päästä tästä eroon.
Inhottava vaiva, tsemppiä! Kehoittaisin että syöt nyt alkuun vaan niitä ruoka-aineita mitä vatsa kestää, vaikka sitten sitä leipää vaan. Kun oot saanut mahan rauhoitettua kunnolla niin lisäilet pikkuhiljaa ruoka-aineita ruokavalioon :)
Mä kipuilin yli 20 vuotta ärtyvän suolen kanssa. Koululääketiede nosti kädet pystyyn ajat sitten - kun ei kerran tähystyksessäkään mitään löytynyt. Libraxia vaan ja kyllä se siitä.
Vaan kun ei se siitä. Kokeilin Paula Heinosen ruokavalio-ohjeet ja fodmapin ja karppausta. Tehtiin tosi kattavat - ja kalliit - testit vaihtoehtopuolella, veri- ja skeidanäytteet lähti Arizonaan asti ihmeteltäviksi. Löytyi vain vähäinen määrä hiivaa, kaikki muuten ihan kunnossa.
Viime vuonna kävin sitten intialaisella ayurveda- lääkärillä (ks. www.surya.fi) ja sain oman kehotyyppini mukaiset ohjeet mulle sopivista ruoka-aineista (ihan tavallisia juttuja mutta valikoiden). Kahdessa viikossa olo oli oireeton, siis todella LOISTAVA. Sivuvaikutuksina myös unen laatu ja mieliala paranivat, painokin tippui muutaman kilon vaikkei laihdutus ollutkaan tavoitteena. Siitä lähtien pakki on ollut kunnossa ja elämä hymyilee.
Tiedän, että monen mielestä tämä on huuhaata ja "väärin sammutettu tulipalo", mutta mielipiteitähän maailmaan mahtuu. Kannattaa kuitenkin kokeilla. En voi muuta kuin suositella.
FODMAP-ruokavalio auttoi itsellä valtavasti. Huomasin myös, etten voi syödä liukenematonta kuitua jostain syystä. Ehdottaisin siis FODMAP-ruokavaliota, jossa hiilihydraatin lähteinä olisi muun muassa peruna, valkoinen riisi ja 1-2 hedelmää päivässä (tietenkin FODMAP-ruokavalioon soveltuvia hedelmiä). Vi-sibliniä tulee ottaa kuidun lähteeksi kolme kertaa päivässä (oranssi pakkaus, ei sinistä, jossa on sorbitolia). Vettä pitää juoda paljon. Itse jätin myös lehmänmaidon mutta laktoosittomia vuohen- ja lampaanmaitotuotteita käytän.
Esimerkki omasta esimerkkipäivän ruokavaliosta:
Aamu: keitetty muna, gluteeniton kiviarenarieska ja smoothie. Smoothiessa liotettuja kuorellisia hampunsiemeniä, spirulinaa, d-vitamiinia, Vi-sibliniä, 1 dl mustikkaa ja 1 dl puolukkaa.
Lounas ja päivällinen: kanaa tai kalaa riisin tai perunan kera. Usein kastikkeena pestoa tai tomaattipohjaista kastiketta, jossa esim. kesäkurpitsaa.
Välipala: banaani ja laktoositonta proteiinijauhetta
Iltapala: smoothie, jossa manteleita, hunajamelonia, Vi-sibliniä, magnesiumia. Lisänä voi syödä vielä gluteenitonta rieskaa tai jotain proteiinipitoisempaa.
Sori, ihan aiheen vierestä... Voiko olla ibs-oire, että niin kauan kun muistan uloste on ollu kasa-muodossa eikä koskaan oikeesti pökäleenä ja vaikka on maha kovana silti tulee vaan jotain kikkareita eikä pökälettä... Käyn kolme kertaa päivässä kakalla ja joskus siellä on esim. kasviksia kokonaisena...
Edellinen jatkaa... Ja aina tuoretta verta paperissa, eli ainakin joku haavauma. Tarviiko mennä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Sori, ihan aiheen vierestä... Voiko olla ibs-oire, että niin kauan kun muistan uloste on ollu kasa-muodossa eikä koskaan oikeesti pökäleenä ja vaikka on maha kovana silti tulee vaan jotain kikkareita eikä pökälettä... Käyn kolme kertaa päivässä kakalla ja joskus siellä on esim. kasviksia kokonaisena...
Vaikutttaa ennemminkin jonkun ruoansulatusentsyymin puutokselta. MDD-labrasta saat kattavat tutkimukset eiheesta http://www.mdd.fi/ammattilaiset/palvelut/
Karppaamalla lähti IBS. Sitä ennen Libraxilla hoidettiin.