Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS eli ärtyvä suoli- mikä avuksi, kun...

Vierailija
25.03.2016 |

Ongelmani on sellainen, että en voi syödä oikeastaan mitään terveellistä/normaalia ruokaa tällä hetkellä. Pahin on vihannekset ja hedelmät, edes mehu tai smoothie ei sovi vatsalleni. Tein kokeilun ja söin kaksi päivää lähinnä vaaleaa paahtoleipää kinkulla ja juustolla ja kappas; nyt on uloste lähellä normaalia! Mutta eihän tätä ruokavaliota voi ylläpitää jatkuvasti??

Mitä te muut IBS-uhrit syötte?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa... Ja aina tuoretta verta paperissa, eli ainakin joku haavauma. Tarviiko mennä lääkäriin?

Ei tarvitse, jos on kirkasta. Käytä viikko sheriproctia tai vähintään rasvaa. Mikäli ei viikossa mene ohi, käväse tuseerattavana. Selviää hetkessä, onko haavauma tai jotain muuta.

Vierailija
22/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja gluteeni on vähän rajoilla fodmapissa. Mä en henkilökohtaisesti siedä edes gluteenitonta kauraa, joillekin käy 100 % kauraleipä tai ihan vehnäkin. Yleensä pahimpia ovat palkokasvit, kaalit, sipuli, laktoosi / maito, omena, päärynä ja muut tosi makeat hedelmät.

Mutta noissakin on poikkeuksia ja joillekin käy ne aineet, joista muilla tulee tosi pahoja oireita.

Periaatteessa fodmapiin siirtyminen käy niin, että ensin eliminoidaan kaikki fodmap-hiilihydraatit pariksi viikoksi, minkä jälkeen pikkuhiljaa rauhassa testataan ruoka-aine kerrallaan. Mutta paras on tosiaan asiantuntevan ruokaterapeutin neuvonta. Niissäkin ammattilaisissa on tosin eroja, ja jotkut tunkevat ruisleipää ruokavalioon miettimättä sen enempää. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti avusta! T. Ohistelija

Vierailija
24/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppaamalla lähti IBS. Sitä ennen Libraxilla hoidettiin.

Sama minulla, VHH:lle vaihto poisti vaivan. Libraxia ennen sitä.

Vierailija
25/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa... Ja aina tuoretta verta paperissa, eli ainakin joku haavauma. Tarviiko mennä lääkäriin?

Ei tarvitse, jos on kirkasta. Käytä viikko sheriproctia tai vähintään rasvaa. Mikäli ei viikossa mene ohi, käväse tuseerattavana. Selviää hetkessä, onko haavauma tai jotain muuta.

Tota verta on tullu kans jo kuukausikaupalla, testaan tuon sheriproctin ja jos ei sillä asetu meen käväseen lääkärillä. :)

Vierailija
26/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota verta on tullu kans jo kuukausikaupalla, testaan tuon sheriproctin ja jos ei sillä asetu meen käväseen lääkärillä. :)

Vanhan ihotautilääkärin viisautta lainatakseni: "vain kainalot ja nivuset kaipaavat saippuaa, muualla se on kiellettyä" ... tarkoitti sitä, että ihmisen "hajua tuottavat rauhaset" ovat kutakuinkin noilla paikoilla ja muualla iholla ei tarvitse saippuaa, etenkään anaalialue. Mikäli sinulla on endoskooppia/käärmekameraa tai peiliä sopivasti, voisit itse kurkata sen verran, että onko reiän ympärillä vaaleaa peitettä. Mikäli on, niin silloin hiiva on voinut villiintyä. Siihen auttaa viljattomuus + sokerittomuus + rasvaaminen (rasvassa ei pöpöt kasva).

Vierailija
27/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla, VHH:lle vaihto poisti vaivan. Libraxia ennen sitä.

Nii joo, ja lisäyksenä vielä, että 2 vuotta on jo toiminu.

Vierailija
28/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa, kun vähensin gluteenia ruokavaliossa.

Pystyn syömään edelliseen tapaan mausteista ruokaa ja kasviksia.

Myös närästys on poissa.

Vierailija
29/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ibs sekä divertikuloosi. FODMAP toimii jotenkuten, oireita saan ainakin laktoosista ja viljasta. Käytän myös vi-sibliniä. Ripuli ja ilmavaivat on asettunut siedettäväksi, mutta kirkasta verta tulee päivittäin, välillä tosi paljon. Suolisto ei siis ole missään nimessä kunnossa. Tutkimukset on käynnissä, mutta ainakaan verikokeista tai tuseerauksesta ei paljastunut mitään. Aika ankeaa.

Vierailija
30/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärrän suo! Mitä terveellisemmin syön, sitä huonompana vatsa. Monet kasvikset, hedelmät, marjat, proteiinivalmisteet, pavut, linssit jne ja pahimpana kuidukkaat leseet ja leivät ja etenkin ruisleipä ovat pahimpia. Pitää vain löytää omat terveelliset mitä vatsa kestää. Oon vähän katkera etten voi syödä esim omenoita, parsakaalia ja hapankorppuja, mut näillä mennään. Mulle sopii: lihat, mustikat, herukat, salaatit, luonnonjugurtti, kiivi, avokado, riisikakut, juustot... Kahvia juon vaikkei vatsa kestäkään :/ oon kärsinyt ibs jo 15 vuotta, aika lentää. Tsemppiä!

Vierailija
31/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap ei tarkoita gluteenittomuutta. Gluteeniviljoissa on kyllä paljon fodmapeja, mutta itse gluteeni on proteiini ja sopii. Esim. Seitania voi syödä. Sitten taas monet gluteenittomat leivät sisältävät vehnätärkkelystä eli ne eivät sovi.

Vierailija
32/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tonne ekalle sivulle, että fodmap ei toimi ja auttaiskohan gluteeniton. Kävin siis ravitsemusterapeutilla ja mitä saatanaa, kun kysyin gluteenista niin sanoi että sillä ei ole ibsiin yhteyttä (epäilin vähä) ja neuvoi noi fodmapit muuten? Kävin siis julkisella.. Oon ihan järkyttynyt nyt. Onko gluteeniton oikeesti OSA FODMAPIA? Huh.

Vierailija
33/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tonne ekalle sivulle, että fodmap ei toimi ja auttaiskohan gluteeniton. Kävin siis ravitsemusterapeutilla ja mitä saatanaa, kun kysyin gluteenista niin sanoi että sillä ei ole ibsiin yhteyttä (epäilin vähä) ja neuvoi noi fodmapit muuten? Kävin siis julkisella.. Oon ihan järkyttynyt nyt. Onko gluteeniton oikeesti OSA FODMAPIA? Huh.

Ei ole. Fodmapit ovat hiilareita ja gluteeni on proteiini. Voithan kokeilla gluteenitonta silti.

Vierailija
34/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, ihan aiheen vierestä... Voiko olla ibs-oire, että niin kauan kun muistan uloste on ollu kasa-muodossa eikä koskaan oikeesti pökäleenä ja vaikka on maha kovana silti tulee vaan jotain kikkareita eikä pökälettä... Käyn kolme kertaa päivässä kakalla ja joskus siellä on esim. kasviksia kokonaisena...

Kyllä voi olla.

Vierailija
35/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas ei ole IBS-oire vaan kyseessä joko tulehduksellinen suolistosairaus tai peräpukamat.

Vierailija
36/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, ihan aiheen vierestä... Voiko olla ibs-oire, että niin kauan kun muistan uloste on ollu kasa-muodossa eikä koskaan oikeesti pökäleenä ja vaikka on maha kovana silti tulee vaan jotain kikkareita eikä pökälettä... Käyn kolme kertaa päivässä kakalla ja joskus siellä on esim. kasviksia kokonaisena...

Hyi saatana. Et siis pureskele ollenkaan kasviksia jos ne tulee kokonaisena ulos..

Vierailija
37/43 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan on, tavallaan ei, pitää ymmärtää mistä on kyse. Valtaosa viljoista, joissa on gluteenia, eivät käy ärtyneelle suolelle. Kuitenkin suolen oireet johtuvat muusta kuin gluteenista noissa viljoissa, eli viljojen hiilihydraateista ja kuiduista.

Siksi FODMAPissa suositellaan gluteenittomien tuotteiden ostamista kaupasta, koska mitään "FODMAP"-merkittyjä ruokia ei ole vielä ilmeisesti olemassa.

Vai ymmärtäisitkö sinä mitä ostaa kaupassa, jos sulle sanottaisiin, että vältä "suolistossa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilihydraatteja, sokereita ja sokerialkoholeja"?

Aivan, en minäkään.

Sitten varoituksen sana: se että ostat gluteenitonta leipää tai pastaa, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä voi olla jotain FODMAPEJA. Ja monissa on. Eli joudut silti lukemaan sen ainesosaluettelon. Jossakin gluteenittomassa leivässä on esim. inuliinia, joten se ei käy.

Vierailija
38/43 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei lähtenyt, koska IBS-vatsa ei kestä esim. minkäänlaisia sipuleita, kaaleja, avokadoa ja muita. 

Aika heikoilla sun karppaus, jos se noihin ruoka-aineisiin kaatuu. Eihän niitä ole pakko syödä.

Vierailija
39/43 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas uusi muoti. Ärtyvä suoli, turvotusta ym. Jokaisella on. Kun alkaa oikein miettimään

Vierailija
40/43 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas uusi muoti. Ärtyvä suoli, turvotusta ym. Jokaisella on. Kun alkaa oikein miettimään

Kannattaakin miettiä, mistä mahtaa johtua, että niin monet kärsivät suolistovaivoista. Olisko täysjyvä, rasvattomat maito-ja liharuuat, rypsiöljy, kevyt sitä ja kevyt tätä jotenkin edesauttaneet suoliston brakaamiseen??