mitä vttua. kutsu NELJÄN tunnin "rekry tilaisuuteen" erääseen tavarataloon
Mitähän siellä sitten on tarkoitus tehdä, keskellä päivää, kun pitäisi olla leipätyössä ??
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana hain stadiumiin osa-aikatyöhön, jossa töitä 5h/viikko, todella vähän joo, mut opiskeluiden ohella ok. Ekassa työhaastatteluvaiheessa oli yksilö- ja ryhmähaastattelut ja toimiminen myyjän tehtävissä kesti noin 2-3h. Seuraavaan vaiheeseen päässeet kutsuttiin uudelleen yksilöhaastatteluun ja psykologisiin testeihin ja psykologin haastatteluun. En mennyt.
Olen ollut samassa. En saanut työtä, vaikka minulla oli useiden vuosien kokemus myyjän työstä tavaratalon urheiluosastolla. Ilmeisesti psykologinen profiilini ei ollutkaan sopiva osa-aikamyyjän tehtäviin...
Heippa,
Kyse nimenomaan osa-aikaisen MYYJÄN tehtävästä. Olen alalla parhaillaankin, ollut jo miltei 10 vuotta. Haen tismalleen samoihin tehtäviin, samoilla tunneilla, mutta eri työnantajalle. En ole koskaan törmännyt moiseen rekry-käytäntöön ja kieltämättä tuli itsellekin aikamoisen "kyykytetty" olo jo näin ennakkoon. En minä mitenkään voi varata matkoineen kaikkineem kuutta tuntia YHTEEN TYÖHAASTATTELUUN arkena puolen päivän molemmin puolin. Mielestäni tämä on, anteeksi vain, täysin järjrtöntä. Tosiaan, niin paljon en ks. tehtävään halua, että ottaisin palkattoman vapaan (joka ei muutenkaan onnistu enää tällä viiden päivän varoitusajalla.)
Mihin tämä maa on menossa, hyvänen aika. Kyse on MYYJÄN tehtävästä. MYYJÄN.
Ap
Yritykset pelkäävät virherekryja niin paljon, että ovat valmiita kaikenlaisiin pelleilyihin. Mulla asiantuntijatehtävä, yksi haastattelu 1h esimies ja hr:n edustaja paikalla. Tarjous tuli kahden päivän päästä.
Vaikuttaa todella absurdilta tuollainen rekrytointisirkus.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset pelkäävät virherekryja niin paljon, että ovat valmiita kaikenlaisiin pelleilyihin. Mulla asiantuntijatehtävä, yksi haastattelu 1h esimies ja hr:n edustaja paikalla. Tarjous tuli kahden päivän päästä.
Sepä se. Varmasti pelkäävätkin, mutta eipä tuollaisellakaan käytännöllä ne parhaat myyjät välttämättä löydy.
Vähän samanlaisia kokemuksia, tosin kyseinen rekry oli H&M:n extramyyjäksi...
Haastattelu alkoi myymälän siivoamisella, vaatteiden viikkaamisella ja vaatepinojen siistimisellä. Tämän touhun keskellä piti tervehtiä ja huomioida kuvitteellisia asiakkaita, sekä mahdollisesti palvella heitä. Seuraavaksi tehtävänä oli stailauksen tekeminen kuvitteelliselle asiakkaalle. Annettiin vaatekappale, jonka ympärille piti kehitellä kokonaisuus, perusteluiden kera. Tämän jälkeen kaikki haastattelijat sekä haastateltavat istutettiin ja jokaiselle jaettiin lappu, jossa oli yksi sana. Kyseisestä sanasta piti kertoa mitä siitä tulee mieleen ja muut osallistuivat keskusteluun. Tämän jälkeen kerrottiin vielä millainen H&M on vaateliikkeenä, kuinka lisämyynti on tärkeää (esim. aurinkoisena päivänä aurinkolasien myyntiä saadaan lisättyä, jos aurinkolasitelineet viedään sisäänkäynnin läheisyyteen), kuinka asiakkaiden palvelu on tärkeintä jne. Tässä meni pari tuntia ja osa eteni vielä yksilöhaastatteluihin.
Olin todella hämmentynyt tuosta haastattelusta. Tuntui, kuin olisin eksynyt esimerkiksi Vilan haastatteluun, jossa lisämyynti on numero yksi. :D en ole ninittäin saanut minkäälaista palvelua yhdessäkään HenkkaMaukan liikkeessä, lukuunottamatta "moikka, 14,99 euroa, kiittimoikka" - mantraa kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas jouduin pitään näytetunnin open sijaisuuteen. Kyse oli 4kk:n sijaisuudesta. Alalla on paljon työttömyyttä tällä alueella, joten hakijat oli päteviä ja työkokemusta oli kaikilla ainakin vuosi. Sitten meidät kahdeksan (!) hakijaa tuohon pätkään laitettiin opettamaan luokan eteen. Harmi, että suostuin. Nöyryyttämiselläkin pitäisi olla rajansa. Ymmärtäisin, että olisi nuoria ja kokemattomia hakijoita vailla koulutusta, niin laitettaisiin näkyville, että miten osaa toimia luokan edessä, mutta pätevät ja kokeneet opettajat. Ja olisi ollut edes virka. Järkyttävintä oli, että rehtori tarjoutui tuon jälkeen antamaan "palautetta" siitä näytetunnista. Meinasin eka, etten mene kysymään, mutta kun kerran muut meni, niin ajattelin saavani huonon maineen (ja en saa työtä), ellen minäkin pyydä palautetta. En saanut muuten duunia. Palaute oli lyhyt ja ei valittamista kuulemma.
Sitähän voi soittaa edelliseen työpaikkaan, jos haluaa kuulla lausunnon siitä, miten työt on sujuneet.
Nykyään on laitonta soittaa edelliselle työnantajalle.
Nykyään ei haluta tehdä mitään perehdytyksiä. Tehdään siis se perehdytys työnhakijan ajalla näissä megahaastatteluissa ja testeissä... naurettavaa.
Minusta tuo näytetunnin pitäminen kuulostaa ihan järkevältä, opettaja kuitenkin tekee työtä omalla persoonallaan ja se tulee varmaan paremmin esille opetusnäytettä antaessa kuin pelkässä haastattelussa.
Voisko joku nyt sanoa ihan suoraan että mistä "eräästä tavaratalosta" tässä oikein on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt sanoa ihan suoraan että mistä "eräästä tavaratalosta" tässä oikein on kysymys?
Täysi arvaus, mutta Oulun keskustan uuteen arinan tavarataloon on ainakin tällä hetkellä rekryt käynnissä. Tuhansia hakijoita muuten. Työvoimapula näes.
Siis ikean kesätöihin oli 3-4h haastattelu ja sopparis oli et 10h/viikko :D
Tämä homma on lähtenyt aivan totaalisen käsistä. Itse ainakin kunnioitan sen verran itseäni, että en tosiaankaan mene mihinkään pullopojan tai hyllyjentäyttäjän tehtävään anelemaan ja hymyilemaan somasti, tyylillä pääsisinkö tähän "unelmien työpaikkaan". Voin kyllä tuollaisiakin hommia tehdä, mutta en ala niistä mitenkään tappelemaan.