Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen sisustusmaku - halvalla valkoisia kyhäelmiä

Vierailija
25.03.2016 |

Olen lukenut englantilaisia, amerikkalaisia ja ranskalaisia sisustuslehtiä viime vuosina, ja nyt erehdyin katsomaan Pinterestistä suomalaisia koteja suomalaisen lehden ostettuani..!

Monella aikuisella on tyhjää, valkoista ja huonekalut tehty jostain eurolavoista tai ikeakrääsästä. Suomi on hyvinvointivaltio, mutta ihmiset asuvat kuin opiskelijat. Myös valkoinen väri kyllästyttää, tulee sairaalaolo ja silmiin sattuu..

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuslehdistö tekee yhteistyötä sisustusteollisuuden kanssa, ja toki silloin esitellään koteja ja tyylejä, joita on parhaillaan kaupan. Niin rakennetaan trendejä ja tavaroille markkinoita ja kaupankäyntiä. 

Vierailija
42/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ne valkoiset kodit olisivat hyvä pohja sisustukselle mutta lisäisin väriä sinne. Onko muilla niin, että teille tulee mieleen joku väri mitä haluatte sisustukseen ja se vaihtelee muutaman kerran vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ne valkoiset kodit olisivat hyvä pohja sisustukselle mutta lisäisin väriä sinne. Onko muilla niin, että teille tulee mieleen joku väri mitä haluatte sisustukseen ja se vaihtelee muutaman kerran vuodessa?

Minulla ainakin näin. t. 40

Vierailija
44/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valkoinen on ahdistava väri (tiedän, omituinen näkemys ;) ) joten minun kämppäni on pää-asiallisesti sisutettu mustaksi. Mutta sen verran minäkin myönnän et 90% on ikeasta. Kun ei ole paljoa rahaa tai ystäviä auttamaan kuljetuksissa niin tuo on parhain vaihtoehto. Ei täällä suomessa silleen ole vaihtoehtoja ellei ole rutosti fyrkkaa.

Vierailija
45/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ihan eri asia sisustaa arvokkailla tummilla antiikkihuonekaluilla sata vuotta vanhaa aitoa miljöötä kuin laittaa samaa sisustustyyliä 80-luvun kerrostaloluukkuun. Ehkä ne Ikea ja eurolava-viritykset sopivat ympäristöönsä paremmin kuin viktoriaaninen englantilaistyyli? Aika harva asuu vanhassa talossa, ja jos rakennus ja sisustus puhuvat täysin eri kieltä, yhdistelmä voi olla tosi korni. Ellei ole erinomainen maku yhdistellä asioita. 

Vierailija
46/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomaan, että näin iän myötä olen alkanut arvostaa laatua entistä enemmän. Inhoan lastulevyä ja viilukalusteita. Toisaalta aivan sama mitä muilla on kotonaan, kunhan itse viihtyy. Eniten itseäni ärsyttää suomalaisissa kodeissa se, että seinille laitetaan ikean sisutustauluja ja muuta arvotonta krääsää kuin esim taidetta tai käsitöitä. designkalusteet ja muu ökyilykin menee vähän hukkaan, jos seinällä on pelkästään joku kamala kanvaasitaulu.

Vierailija
47/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.

Näin on, en henkilökohtaisesti tykkää esim englantilaisista raskaista tummasävyisistä huonekaluista ja paksuista kaksinkertaisita (estävät vetoa ) verhoista. Minusta huoneesta tulee tunkkaisen oloinen. Makuasioita :)

Minä olen tuollaisen tyylin suuri fani. Eikö sisustuslehdissä voisi olla jotain meillekin?

Ulkomaisissa lehdissä on yleensä monenlaisia koteja, ei vain yhtä ja samaa tyyliä. Voiko suomalaisten maku olla niin homogeeninen ettei meitä yhtä kahta lukijaa kannata miellyttää?

ap

Ei kai se tänä nettiaikakautena ole enää ongelma katsella tuollaisiakin sisustuksia. Mutta kaupoissa varmaan on sellaisia huonekaluja, mitkä menevät kaupaksi. Onhan noita huonekaluliikkeitäkin monenlaisille kukkaroille, Vepsäläisessä ,Kruunukalusteessa ja Boknäsissä löytyy pömpöösimpää :) tyyliä sille, joka Ikean tyylistä ei välitä. Ko paikoista saat varmaan ihan ilmaisia esitteitä ;)

Vierailija
48/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista kaupoista saa pääosin lastulevypaskaa kalliilla. Valikoima on ihan hirveä.

Vierailija
49/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pidetään tirkistelynä, mutta minusta on kiinnostavaa katsella myytäviä asuntoja Etuovesta ynnä muista samanlaisista foorumeista. Ja tietysti telkkarin erilaisia asumista esitteleviä ohjelmia. Aivan viime aikojen havaintoja:

-liikaa valkoisuutta, kontrastit puuttuvat kokonaan. Asunnonvälittäjien kamerat / kuvaajat ovat surkeita!

-hirveää kalseutta: ei verhoja ikkunoissa, ei mattoja lattioilla, ei taidetta tai tekstiilejä seinillä, ei kirjahyllyjä

-valkoisuuden vastapainona mustaa, mustaa, mustaa, kalusteet, verhot, matot jne. Musta divaanisohva on ihan must, olipa sille tilaa tai ei!

-liikaa tavaraa, moni olohuone muistuttaa lähinnä kirpputoria, kun kaikenlaista krääsää on joka puolella

-uusissa asunnoissa omituisen muotoiset huoneet, jotka ovat vaikeasti kalustettavia; on hienoa, että on läpi talon asuntoja, mutta kun pitää tehdä halvalla, niin neliöitä on mahdollisimman vähän, mistä seuraa kapeat, putkimaiset huoneet.

-kapeisiin huoneisiin sitten tungetaan liian isoja kalusteita pitkin seinän vieriä, jolloin huoneen pituus ja kapeus korostuvat entisestään.

-makuuhuoneissa ei ole enää kunnon sängynpaikkaa, vaan ainut mahdollisuus saada parisänky (ei edes king size) sopimaan huoneeseen, on pitkittäin ikkunan eteen. Seinän ja sängyn väliin jää niin vähän tilaa, että petaaminen on enemmän kuin hankalaa.

Vierailija
50/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teistä olisi hyvä sisustus rintamamiestaloon? Joo koko valkoinen olisi tälläisessä aika hölmö vaikka sisustuslehdissä on niin aina.

Vierailija
51/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rintamamiestalo. Keittiössä harmaata, valkoista ja kalusteet tummaa puuta. Keittiön verhot retroa sinistä kukkakuosia. Keittiön lattialla sinertävät räsymatot.

Olohuoneessa akaasiapuukalusteita ja tummansininen puulipasto. Paljon viherkasveja, valkoiset sivuverhot ikkunoissa ja puukaihtimet. Matkoilta hankittuja tauluja seinillä, vanha keinutuoli.

Alakerran makuuhuoneessa valkoista, paitsi vaaleansininen kukkatapetti. Puisia huonekaluja, mm.harmaa lipasto ja valkoinen puuvuodesohva.

Ulkokuisti harmaa, valkoiset ikkunanpuitteet, valkoiset pitsiverhot, värikkäät räsymatot ja kuisti on täynnä kukkia sesongin mukaan.

Yläkerran makkari punertava retrotapetilla, toisessa huoneessa remppa kesken, mutta vanha puuhella säästetään ja sinne tulee uusi vaalea lautalattia.

Vierailija
52/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla tässä ostaa laadukkaita massiivipuuhuonekaluja ja laatua? Elinkustannukset Helsingissä ovat sitä luokkaa, että aika vähän rahaa jää tällaiselta keskituloiselta ihmiseltä sisustamiseen. 

Vierailija
53/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisiko ap. laittaa kuvia oikeista kunnon sisustukista. Voisimme ottaa mallia. Kiitos 

Vierailija
54/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika Ikeassa? Ainakin mun mielestä ihan kestävää ja tyylikästä kamaa kohtuuhinnalla.

Vierailija
55/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä moittisi yhtään suomalaisia koteja, kunhan on jotakuinkin siistiä. Täällä on jo nyt 400 000 ylivelkaantunutta ihmistä,  ja moni kykenee silti loihtimaan kauniin kodin pikkurahalla. Sanoisin sitä luovuuden ja järjen käytön hienoksi yhdistelmäksi. Onko parempi ostaa velkarahalla ns. hienoja huonekaluja kuin elää sillä tasolla kuin rahat antavat periksi?

Valkoinen on kaunis kodin väri ja vielä kauniimmaksi se tulee, kun  kodissa asustaa sopuisia ihmisiä.

Mikä on kodin tärkein elementti? Kalliit huonekalut? Mielen koneet? Hieno stailaus? Ei mikään näistä, vaan hyvä vuorovaikutussuhde asukkaiden välillä. Jos vuorovaikutuksesta puuttuu lämpö ja välittäminen, ei sitä kalliit huonekalut korvaa.

Miten on sinun kodissasi?

Vierailija
56/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, verrataan tuunattuja ja stailattuja lehtikuvia oikeisiin kämppiin. Hoh hoijaa.. Eiköhän sitä ulkomailla ole monentasoista luukkua. Osassa keittiökin pitää rakentaa itse tyhjään kämppään jne. Totuus on aina tarua ihmeellisempää.

Vierailija
57/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värejä käytetään eri maissa eri tavoilla. Suomessa on pimeää suuren osan aikaa vuotta, ehkä täällä halutaan siksi käyttää paljon valkoista sisustuksessa. Meillä on lunta ja jäätä luonnossakin, ja pohjoinen valo. Modernimi toi valkoisen suomalaisiin sisustuksiin ja se mielletään edelleen hygienisenä. Se näyttää miellyttävän monen silmää. Itsekin pidän valkoisesta, siihen on helppo yhdistää muita värejä ja materiaaleja, En pidä ruskean tunkkaisista keski-eurooppalaisista sisustuksista, en ylipäätään tummista puulajeista, joita siellä usein suositaan ja "konservatiivisista porvarisisustuksista". Elektiset esim. keveitä kustavilais- ja 20-50-luvun  tyylejä hyödyntävät sisustukset väreineen ja materiaaleineen miellyttävät enemmän. 

Ylenmääräinen valkoisuus on lähtöisin funkkiksesta, ei luonnosta. Itseasiassa koko nykyinen sisustustyyli on peräisin funkkiksesta noin sadan vuoden takaa, ja sanoisin sitä konservatiivisuudeksi jos jotain.

Vierailija
58/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani sisko pitää sisustusblogia, on sisustusarkkitehti ? Ammatiltaan.

Pari vuotta sitten tuttavani laittoi viestiä, johonkin lehteen tarvitaan ennen / sitten koti ja olisinko kiinnostunut.

Luultavasti Tikkurila ? Sponsas maalit, olisko Bauhaus auttanut jossain, tai k-rauta, itse en mitään hakenut.

Treffasimme meillä 2 krt kun olin ensiksi laittanut kuvia olohuoneesta.

Ekoihin kuviin lisättiin olohuoneeseen tavaraa, jotta kuvasta ja huoneesta saatiin tunkkainen ja sen jälkeen kaikki tavarat ja lähes kaikki huonekalut siirrettiin toisiin huoneisiin ja myös jätettiin sinne, ainoa huono puoli urakassa.

Huone kalustettiin lainahuonekaluilla ja kyllä olohuone oli tosi kaunis, kuvissa, itsehän en koko stailattua huonetta edes nähnyt.

Ja kuvien oton jälkeen meni tosi monta kk ennen kuin juttu julkaistiin.

Kun tulemme kotiin, laitoin samat vanhat huonekalut paikoilleen mutta suunnittelija laittoi kuvia ja antoi vinkkejä sisustuksesta.

Kuvauspalkkio saatiin tilasta, ei ollut häppöinen mutta moni ei saa mitään. Ja jotain kylkiäisenä tuli. Jostain liikkeistähän kuvausrekvisiittaa lainataan ja moni yritys antaa rekvisiitan ilmaiseksi. Esim verhot oli vain leikattu kangas, niiteillä käännetty, ne sain ja uudet petivaatteet, nukun siis olohuoneessa ja kuvat otettiin alkukesällä, joulun aikaan sain paketin. Lehtijuttu oli vähän aikaa sitten tullut ja jotain artikkelia oli niin paljon myyty että kauppa päätti lahjoittaa vst minulle. Itse taas annoin tämän kyseisen tarjoiluvadin joululahjaksi.

Oma sisustushankinnat menevät seuraavasti ; ex saa muutoissa ylimääräisiä huonekaluja ja hän tuo ne meille.

Itse myyn ne mm torissa, huutiksessa, alueen fb.ssä ja nämä rahat käytetään sisustukseen.

Kun myy sohvaa 3 vkoa ja saa siitä 5 e, kovin arvokkaita huonekaluja ei voi ostaa. Mutta vuosien varrella sen verran olen saanut rahaa että sain hommattua että sain ikivanhan IKEAn lipaston tilalle uuden, ehjän sekä kauniin peilin.

Vierailija
59/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sanotaan että modernismi toi valkoisen värin sisustukseen, niin eikö se juuri tarkoita funktionalismia! Ja kyllä suomalainen luonto, sen värit, materiaalit ja valaistusolosuhteet ovat aina vaikuttanut sisustusihanteisiin, kansallisromantiikasta lähtien. Funktionalismi toi valkoisen värin seiniin, tekstiileissä ja huonekaluissa suosittiin murrettua väriskaalaa, mitä nyt Bauhausin ja väriteknologian kehityksen myötä myös kirkkaita värejä näkyi sisustuksessa. Suomessa kuitenkin suosittiin murrettuja sävyjä, koska maa oli köyhä ja väriaineet kalliita. Luonnonväriaineita käytettiin yleisesti 20-30-luvuilla. Funktionalismi ei tuonut kokovalkoista sisustustyyliä, valkoisuus koski ennemminkin talojen ulko- ja seinäpintoja aikakaudella, jolloin haluttiin päästä eroon  tuberkuloosista. Toisekseen funktionalismi oli pienen kaupunkieliitin suosiossa agraari-Suomessa, jossa valtaosa väestöstä asui maaseudulla huusseineen ja kaivovetineen. Ihanteet ja tyylit ovat aina koskeneet vain pienen kansanosan elinpiiriä. 

Vierailija
60/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuminen on tosi kallista muuten, ehkei sitten jää rahaa kalliisiin huonekaluihin. Meillä on sikäli onnea, että olemme perineet ja saaneet tosi paljon kivoja huonekaluja. Ikeasta ei ole kuin pari huonekalua, mutta erilaista pikkutavaraa kyllä ostamme sieltä.

Totta tavallaan, mutta mietipä Amerikassa asumista? Jos sairastus ja joudut olemaan sairaalassa vaikka 2 päivää, on lasku noin 2000 - 3000 dollaria. Eikä sielläkään ole noustu lamasta ja minimipalkkaa ei ole. Esim San Fransiscossa kolmion vuokra on noin 2000-->e/kk.

Halpaa? Not. 

ap

Asuminen Amerikassa on aika kallista, kun vertaan Suomeen. Vakuutukset ovat kalliimmat, kiinteistövero on tuhansia vuodessa (meillä $6000). Sairastumiset, lääkärissäkäynnit, hammashoidot maksaa vakuutus. Meillä on terveystarkastus ilmainen kerran vuodessa, samoin hammaslääkäri, mammografia ilmainen kerran vuodessa, samoin papakoe.

Asuntojen vuokrahinnat vaihtelevat osavaltiosta toiseen, kaupungista toiseen. Voin kuvitella, että esim. San Franciscossa on kalliit vuokrat!

Amerikassa on selvitty lamasta. Uusia työpaikkoja on syntynyt paljon, työttömyysluvut minimissä. Minimipalkka taitaa olla osavaltiokohtainen, ja nythän demokraatit haluavat minimituntipalkkaan kunnon korotuksen eli haluavat sen n. $15/h. Saattaa toteutua, jos seuraava presidentti on demokraatti 😉.