Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen sisustusmaku - halvalla valkoisia kyhäelmiä

Vierailija
25.03.2016 |

Olen lukenut englantilaisia, amerikkalaisia ja ranskalaisia sisustuslehtiä viime vuosina, ja nyt erehdyin katsomaan Pinterestistä suomalaisia koteja suomalaisen lehden ostettuani..!

Monella aikuisella on tyhjää, valkoista ja huonekalut tehty jostain eurolavoista tai ikeakrääsästä. Suomi on hyvinvointivaltio, mutta ihmiset asuvat kuin opiskelijat. Myös valkoinen väri kyllästyttää, tulee sairaalaolo ja silmiin sattuu..

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt useissa amerikkalaiskodeissa, lähinnä keskiluokkaisissa, ja ihan samalta niissä näyttää kuin suomalaisissa. Ikea myy muuten hyvin myös jenkeissä.

Minulla on ollut ilo asua jenkeissä muutama vuosi sitten parin vuoden ajan ja tuli vierailtua niin ikään useissa kodeissa. Ne ovat kyllä HYVIN erilaisia kuin suomalaiset kodit..

Esim. jo talojen koko ja rakentaminen niin erilaista. Myös kokolattiamatot ovat vielä yleisiä ja värien käyttäminen on erilaista, valkoista ei suomalaisessa mittakaavassa näe missään paitsi galleriassa ja laboratoriossa. 

Kaikki jenkkikodit eivät toki ole kauniita. Rumatkin ovat erilailla rumia kuin suomalaiset kodit. Ihmettelen, mitä saat tuosta valehtelusta?

Vierailija
22/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuminen on tosi kallista muuten, ehkei sitten jää rahaa kalliisiin huonekaluihin. Meillä on sikäli onnea, että olemme perineet ja saaneet tosi paljon kivoja huonekaluja. Ikeasta ei ole kuin pari huonekalua, mutta erilaista pikkutavaraa kyllä ostamme sieltä.

Totta tavallaan, mutta mietipä Amerikassa asumista? Jos sairastus ja joudut olemaan sairaalassa vaikka 2 päivää, on lasku noin 2000 - 3000 dollaria. Eikä sielläkään ole noustu lamasta ja minimipalkkaa ei ole. Esim San Fransiscossa kolmion vuokra on noin 2000-->e/kk.

Halpaa? Not. 

ap

Eiköhän sellaisilla ihmisillä, jolla on varaa laittaa kotiaan, ole sairausvakuutus.

Missä mainittiin, että puhutaan ihmisistä joilla on varaa laittaa kotiaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuminen on tosi kallista muuten, ehkei sitten jää rahaa kalliisiin huonekaluihin. Meillä on sikäli onnea, että olemme perineet ja saaneet tosi paljon kivoja huonekaluja. Ikeasta ei ole kuin pari huonekalua, mutta erilaista pikkutavaraa kyllä ostamme sieltä.

Totta tavallaan, mutta mietipä Amerikassa asumista? Jos sairastus ja joudut olemaan sairaalassa vaikka 2 päivää, on lasku noin 2000 - 3000 dollaria. Eikä sielläkään ole noustu lamasta ja minimipalkkaa ei ole. Esim San Fransiscossa kolmion vuokra on noin 2000-->e/kk.

Halpaa? Not. 

ap

Eiköhän sellaisilla ihmisillä, jolla on varaa laittaa kotiaan, ole sairausvakuutus.

ap

Kuvittelin, että tämä ketju käsittelee sisustusta ja kotien laittamista, mutta ei vissiin käsitellytkään. My bad.

Vierailija
24/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin kiinnostaa tämä aihe ja muutenkin sisustaminen. Ihmetyttää kumminkin ihmiset, jotka tulevat keskusteluun vain vittuilemaan. 

Ei sisustaminen voi olla noin kovin vakava aihe, että siitä oikeasti kannattaa av:lla suuttua (vaikka kotisi olisikin valkoinen). 

Jatkakaa!

T:tumman puun ystävä

Vierailija
25/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein oksettavin sisustuselemntti tällä hetkellä on nuo mustat motivaatiotekstit valkoisella pohjalla joita löytyy seinältä, jääkaappimagneeteista, sohvatyynyistä, ihan kaikkialta. Tulisin hulluksi jos kaikkialla mihin katson lukee carpe diem, live your life today, happiness is state of mind :))

Vierailija
26/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne sisustuslehdissä esitellyt kodit ovat aina sellaisia, joissa on ollut rahaa ja sisutussuunnittelijan maku laittamassa kotia kuntoon. On aitoja jalopuulajeja huonekaluissa ja käsityönä valmistettuja laadukkaita huonekaluja ympäristössä, joissa on aitoja luonnonmateriaaleja ja sisustussuunnittelijan värisilmällä valitut pintamateriaalit. Tottakai ne näyttävät erilaisilta kuin tavallisten suomalaisten palkansaajien sisustukset! Tiedätkö miltä näyttää pientuloisten tai keskituloisten sisustukset maailmalla? 

Vierailija
27/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa? Not. 

ap

ap

Kuvittelin, että tämä ketju käsittelee sisustusta ja kotien laittamista, mutta ei vissiin käsitellytkään. My bad.

Lähdit huutelemaan keskustelun sivuhaaraan, jonka pointti meni sinulta vähän ohi.

Vierailija
28/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.

Näin on, en henkilökohtaisesti tykkää esim englantilaisista raskaista tummasävyisistä huonekaluista ja paksuista kaksinkertaisita (estävät vetoa ) verhoista. Minusta huoneesta tulee tunkkaisen oloinen. Makuasioita :)

Vierailija
29/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sisustustektien ja -aforismien käyttäjiin sopii sama huomio kuin niitä fb:ssä jakaviin ihmisiin. 

Vierailija
30/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne sisustuslehdissä esitellyt kodit ovat aina sellaisia, joissa on ollut rahaa ja sisutussuunnittelijan maku laittamassa kotia kuntoon. On aitoja jalopuulajeja huonekaluissa ja käsityönä valmistettuja laadukkaita huonekaluja ympäristössä, joissa on aitoja luonnonmateriaaleja ja sisustussuunnittelijan värisilmällä valitut pintamateriaalit. Tottakai ne näyttävät erilaisilta kuin tavallisten suomalaisten palkansaajien sisustukset! Tiedätkö miltä näyttää pientuloisten tai keskituloisten sisustukset maailmalla? 

Olen ihan päinvastaista mieltä, mielestäni suomalaissa sisustuslehdissä ei todellakaan valitettevasti näe mainitsemiasi asioita. Näkisikin, niin en valittaisi. 

ap

Vierailija
31/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.

En kyllä allekirjoita tuota!

Mä en ole "eurooppalaisen" sisustamisen asiantuntija, mutta olen lukenut, että monessa Euroopan maissa ns. sisustetaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Suomessa koti on hirveän tärkeä.

Tämä juuri tekee suomalaisesta sisustamisesta tylsää, kliinisen tuntuista. Kun sisustetaan niin tosissaan että siitä tulee vakavamielistä puuhaa.

Usein ne vähemmän sisustetut kodit joihin vaan on hankittu kaikkea ihanaa ovat kodikkaampia.

Se kodikkuus näkyy esim. brittilehdissä tietynlaisena sillisalaattina. Niissäkin lehdissä tosissaan sisustetut kodit tuntuvat kalseilta vaikka ovat kauniita.

Vierailija
32/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa? Not. 

ap

ap

Lähdit huutelemaan keskustelun sivuhaaraan, jonka pointti meni sinulta vähän ohi.

No selitä se pointti. Mä kirjoitin, että Suomessa asuminen on kalliimpaa, joten ehkä huonekaluihin jää vähemmän rahaa. Ap kertoi, että sairaalalaskut plaa plaa. Minä siihen, että varmasti ne, joilla on varaa kotiaan laittaa (ja jotka siis esittelevät niitä suomalaiskoteja kauniimpia ja hienompia koteja lehdissä ja sosiaalisen median palveluissa), todennäköisesti omistavat sairausvakuutuksen. Mutta ap:n mielestä ei ollutkaan näistä ihmisistä kyse, vaan joistain muista ihmisistä, en tiedä kenestä, mutta ei ainakaan sisustajista.  Selitä mulle keskustelun kulku paremmin.

Vierailija
33/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhuinkin kansainvälisistä sisustuslehdistä, joita mainitsit ap aloituksessasi. Ne ovat aina raharikkaiden ja sisustussuunnittelijoiden rakentamia koteja. Toisin kuin ne suomalaiset kodit, joista itse puhut. 

Vierailija
34/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, en henkilökohtaisesti tykkää esim englantilaisista raskaista tummasävyisistä huonekaluista ja paksuista kaksinkertaisita (estävät vetoa ) verhoista. Minusta huoneesta tulee tunkkaisen oloinen. Makuasioita :)

Minä olen tuollaisen tyylin suuri fani. Eikö sisustuslehdissä voisi olla jotain meillekin?

Ulkomaisissa lehdissä on yleensä monenlaisia koteja, ei vain yhtä ja samaa tyyliä. Voiko suomalaisten maku olla niin homogeeninen ettei meitä yhtä kahta lukijaa kannata miellyttää?

ap

Vierailija
35/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa? Not. 

ap

ap

No selitä se pointti. Mä kirjoitin, että Suomessa asuminen on kalliimpaa, joten ehkä huonekaluihin jää vähemmän rahaa. Ap kertoi, että sairaalalaskut plaa plaa. Minä siihen, että varmasti ne, joilla on varaa kotiaan laittaa (ja jotka siis esittelevät niitä suomalaiskoteja kauniimpia ja hienompia koteja lehdissä ja sosiaalisen median palveluissa), todennäköisesti omistavat sairausvakuutuksen. Mutta ap:n mielestä ei ollutkaan näistä ihmisistä kyse, vaan joistain muista ihmisistä, en tiedä kenestä, mutta ei ainakaan sisustajista.  Selitä mulle keskustelun kulku paremmin.

Pidä nyt jo lässyttäjä turpasi kiinni. Ei mulla muuta. :)

Vierailija
36/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sisustaa kotinsa sellaiseksi mistä itse pitää :)

Vierailija
37/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa? Not. 

ap

ap

Pidä nyt jo lässyttäjä turpasi kiinni. Ei mulla muuta. :)

Eli et oikein itsekään tiennyt, mistä on kyse, ja sen takia ryhdyt alatyyliseksi ja loukkaavaksi. Sehän on hirveän yleistä, että jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, yritetään hämätä loukkaamalla. Ei mulla muuta.

Vierailija
38/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin, että ap valittaa siksi kun kaikki suomalaiset sisustuslehdet ovat niin samasta puusta. Aina sitä iänikuista valkoista. Itse tykkään värikkäästä, ns etnisestä sisustuksesta, mutta siihen on turha toivoa saavansa vinkkejä suomalaisista sisustuslehdistä.

Vierailija
39/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaa vanhoja arvokkaita sisustuksia, niitä tosiaan löytää Glorian antiikista. Suomessa on vähän vanhaa rahaa ja vähän antiikkiesineitä, olemme nuori kansa joka on asunut savupirteissä. Kartanoita ja vanhaa esineistöä on vähän. Muualla Euroopassa tilanne on ollut aivan toisenlainen, ja perintöesineitä on iahn eri mittakaavassa säilynyt jälkipolville. Suomessa myös säätykierto on ollut mahdollista niin, että ne joilla on nyt rahaa ja asemaa, eivät välttämättä omaa ylhäisiä sukujuuria ja siten perintöesineitä ja -omaisuutta. On pitänyt lähteä rakentamaan elämän puitteita "tyhjästä". Silloin laadukas esineistö on ollut luonnollisesti modernia suunnittelua ja valmistusta, 60- 70-lukua jne. Se ei ehkä ap:tä miellytä, eikä tämä skandinaavinen modernismi, mitä moni koulutettu ihminen on suosinut ja jotka periytyvät nyt seuraavalle sukupolvelle ja joita sisustuslehdissä näkyy. Uusromantiikan lisäksi. Meillä naiset käyvät töissä ja aika on kortilla, ei ehkä ole niin aikaa miettiä sisutusasioita ja kehittää omaa taiteellista makua - etenkin kun peruskoulussa taideaineille ei ole varattu lähes yhtään oppitunteja. Suomessa arvostetaan tekniikkaa ja teknologiaa, estetiikka on ollut ja on edelleen toissijaista. Ihmiset  eivät tunnista laatua ja kauneutta, mutta niin  se on monessa muussakin maassa, missä koulutuserot ovat suuret. 

Vierailija
40/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerron syyn omasta puolestani. Kotini on pieni ja itse olen pienituloinen. Yritin ensin tuoda tänne kodikkuutta väreillä, mutta vaikutelmasta tuli tunkkainen ja täyteen ahdettu. Nyt hallitseva väri on valkoinen ja siellä täällä muutama väripilkku –  tila tuntuu avartuneen hurjasti. Lähtökohta ei ole kaikilla se, että olisi valtava lukaali, jota vaan voisi alkaa sisustaa väreillä kotoisaksi.

Toinen syy on se, että elämme Suomessa, jossa on pääosin synkkää ja pimeää. Kotiin halutaan valkoisen avulla tuoda valoa.