Suomalainen sisustusmaku - halvalla valkoisia kyhäelmiä
Olen lukenut englantilaisia, amerikkalaisia ja ranskalaisia sisustuslehtiä viime vuosina, ja nyt erehdyin katsomaan Pinterestistä suomalaisia koteja suomalaisen lehden ostettuani..!
Monella aikuisella on tyhjää, valkoista ja huonekalut tehty jostain eurolavoista tai ikeakrääsästä. Suomi on hyvinvointivaltio, mutta ihmiset asuvat kuin opiskelijat. Myös valkoinen väri kyllästyttää, tulee sairaalaolo ja silmiin sattuu..
Kommentit (70)
Suomalainen sisustusmaku on halpa eikä se kuulu kategorian skandinaavinen alle. Maailmalla skandinaavinen tarkoittaa samaa kuin tanskalainen eikä se ole valkoinen sisustus vaan vaalea sisustus täytteinä kalliita puisia design-klassikoita. Ruotsalainen sisustus mielletään Ikeaksi ja esimerkiksi ihan tavalliset ihmiset pitävät Alvar Aallon kalusteita Ikea-tuotteiden veroisina mikä on todellakin sääli mutta harva tietää että ne ovat design-kalusteita Suomesta. Sama kohtalo Marimekolla. Kankailla on vahva ruotsalainen Ikea-leima. Poikkeuksena japanilaiset ja kiinalaiset sisustajat jotka ihailevat suomalaista vanhaa muotoilua ja tekstiilejä.
Makuja on yhtä monta kuin sisustajaakin. Yksi sopii toiselle, toinen toiselle. Itse en välitä tippaakaan,mitä muut ajattelevat sisustustyylistäni. Pääasia, että itse viihdyn.
Kuka pystyy vuokraamaan San Franciscosta asuinkelpoiselta alueelta kolmion kahdella tonnilla, mäkin haluan tietää! Yksiötäkään ei saa sillä hinnalla, huoneen saa kimppakämpästä. Nimimerkki vuokra lähes seitsemäntonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Sisustuslehdistö tekee yhteistyötä sisustusteollisuuden kanssa, ja toki silloin esitellään koteja ja tyylejä, joita on parhaillaan kaupan. Niin rakennetaan trendejä ja tavaroille markkinoita ja kaupankäyntiä.
Näin ja jos ajattelee sisustuslehden kotia ja tavallista lapsiperheen arkikotia, ne ovat kaukana toisistaan.
Mä en paheksu valkoista. Mielestäni se on erinomainen tehoste ja voi toimia vaikkapa jossain yksittäisessä tilassa. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että kaikki laitettaisiin valkosella ja korkeakiiltoisella. Tuollaisia taloja näkee melko paljon. Itselleni tulee niistä mieleen lähinnä joku lentokentän lounge-tila tai laboratorion odotusaula. Valkoinen modernismi taas yhdistettynä kerrostumiin voi toimia todella hyvä.
Ehkä syy on nimenomaan tuossa, että suomalaiset elivät vielä 100 vuotta sitten savupirteissä. Hyvin harvalla suomalaisella on jotain vanhoja perintöhuonekaluja. Niitä ei myöskään arvosteta. Esim. jossain Ranskassa asuntoja ei ole "sisustettu" vaan ne ovat muotoutuneet tietynlaisiksi. Sen vuoksi kalustelevybulkkia ei oikein ymmärretä. Ikea on tietysti tuonut suomalaisiin olohuoneisiin sen modernin selkeän kalustelevytyylin, jota täällä pidetään hyvin keskiluokkaisena ja omillaan pärjäävien ihmisten tavallisena tyylinä. Eri asia ovat sitten nuo vanhan rahan asunnot. Jokun tavan pulliaisen silmään joku Glorian kodin kaltainen klassinen tyyli on erittäin vierasta ja uskallan väittää, että se on keskiluokan silmään vähän mautontakin. Siihen ei ole samanlaista arjen kosketusta lapsuudesta lähtien. Sen vuoksi sitä ei nähdä samalla tapaa valtatyylinä ja esitellä lehdissä.
Voisitteko laittaa sitten kuvaesimerkkejä, millainen olisi mielestänne kaunis sisustus?
Mun mielestä suomalainen sisustusmaku on hieman iloton ja arkinen. En pidä överiksi vedetystä jenkkityylistä, mutta esim. Lisa Vanderpump asuu talossa, jossa voisin itsekin asua. Muutenkin suomalaisnaiset voisivat ottaa vähän mallia Lisasta ja hänen tyylistään.
http://a-touch-of-luxe.blogspot.fi/2013/04/lisa-vanderpumps-new-beverly…
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalainen sisustusmaku on hieman iloton ja arkinen. En pidä överiksi vedetystä jenkkityylistä, mutta esim. Lisa Vanderpump asuu talossa, jossa voisin itsekin asua. Muutenkin suomalaisnaiset voisivat ottaa vähän mallia Lisasta ja hänen tyylistään.
http://a-touch-of-luxe.blogspot.fi/2013/04/lisa-vanderpumps-new-beverly…
Tavallinen suomalainen mallia miljonäärin tyylistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.
En kyllä allekirjoita tuota!
Mä en ole "eurooppalaisen" sisustamisen asiantuntija, mutta olen lukenut, että monessa Euroopan maissa ns. sisustetaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Suomessa koti on hirveän tärkeä.
Tuo on totta. Suomalaiset laittavat tuloistaan sievoisen summan asumiseen ja kodin sisustamiseen. Suomi on harvoja maita, missä rakentamisen ja kodinvarustetaso on näin korkea ja monelle koti on pyhä paikka, jopa sijoituskohde.
En lainkaan ymmärrä, mihin ap. vertaa suomalaisen kodin sisustamista, eihän edes sisustuslehdet anna edes oikeaa kuvaa, miten ihmiset todella asuvat, kun lehtien kodit on laitettu kuvausta varten.
No joo, ehkä tämä on taas iänikuista parjausta suomalaisista.
Kuinka niin Suomessa sisustetaan rumasti? Tässäkin ketjussa on kuutisenkymmentä kirjoittajaa, joista suurimmalla osalla ei näytä olevan kuormalavapöytiä ja sairaalavalkoista, ja lopuillakin on juuri oma perusteltu makunsa ja tyylinsä.
Vilkaiskaapa kuvahaulla "us/uk white interiors" tai "interior design pallets" ja hämmästykää - ei se pelkästään suomalainen ilmiö ole.