Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kuukautisten alkamisiästä päätellä, miten vanhana ei enää ole helppoa raskautua luomusti?

Vierailija
25.03.2016 |

Tässä pohdiskelen lapsettomuusasioita. Voisiko kuukautisten varhaisella alkamisiällä ja lapsettomuudella +/-30-vuotiaana olla jokin yhteys? Eli jos kuukautiset alkaa jo 11-vuotiaana, kannattaa yrittää hankkia lapset aiemmin kuin jos kuukautiset ovat alkaneet vasta 15-vuotiaana?

Tiedän, typerää spekulointia. Kiinnostaisi tietää, milloin teillä lapsettomuushoidoissa käyvillä alkoi kuukautiset.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 11-vuotiaana ja jotain tuollaista olin vähän pelännyt. Raskaaksi olen tullut helposti ainakin 40-vuotiaaksi, joten kierrossa ja ovulaatioissa ei ole ollut vikaa. Keskenmenoja ehti kyllä tulla useita ja ehdin miettiä tutkimusten tarpeellisuutta ennen kuin sain 40-vuotiaana terveen vauvan.

Vierailija
2/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään käsitystä, onko aihetta tutkittu tieteellisesti ja onko näillä mainitsemillasi asioilla yhteyttä toisiinsa. Voin vain omakohtaisen historian mukaan todeta seuraavaa: Kuukautiset alkoivat ollessani n. 9-10-vuotias, eli keskimäärin aika varhain. Aikuisiällä ongelmaksi muodostui ei niinkään se, ettenkö olisi tullut raskaaksi, vaan se, ettei raskaudet kestäneet vaan päättyivät keskenmenoihin. Kävin myös ex-miehen kanssa läpi kaikki tarjolla olevat lapsettomuushoidot - tuloksetta. Mies vaihtui, ja yllättäen huomasin olevani (taas) raskaana ja joka (taas) meni kesken. Muutamaa kuukautta myöhemmin olin jälleen raskaana ja asennoiduin raskauteen siten, että tämäkin menee kesken, mutta eipä mennytkään. Tuloksena ihastuttava pieni tytär. Ja raskautuessani olin ehtinyt jo täyttää 40 vuotta ja 40-vuotiaana myös synnytin tämän luomuihmeen.

Eli minun kohdallani noin 30 vuotta menkkoja ja lapsettomuushoidot, silti sain luomusti vauvan vanhemmalla iällä. Tyttären syntymän jälkeen olen ollut vielä kerran raskaana (44-vuotiaana), mutta kesken meni. Tämä ei kuitenkaan ollut enää niin kova isku kuin aiemmat keskenmenot, koska olinhan onnistunut kantamaan ja synnyttämään yhsen pienokaisen eläväksi asti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sillä on yhteys. Nainen saa tietyn verran munia syntymässä ja niitä ei sen jälkeen enää muodostu. Kun kuukautiset alkaa ni ne alkaa hupenemaan joka kuukausi.

Vierailija
4/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole yleensä niin, että mitä varhemmin alkavat, sitä myöhempään jatkuvat, eli tässä valossa hedelmällistä aikaa olisi kauemmin tai siis vanhemmaksi? Eikä tietenkään poikkeuksetta näin.

Vierailija
5/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautua ei ole mikään oikea sana edelleenkään. Se ei myöskään ole millään tavalla "veikeää kielen kanssa leikittelyä" vaan pelkästään huonoa suomea. Oikea muoto on "tulla raskaaksi".

Vierailija
6/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sillä on yhteys. Nainen saa tietyn verran munia syntymässä ja niitä ei sen jälkeen enää muodostu. Kun kuukautiset alkaa ni ne alkaa hupenemaan joka kuukausi.

Miten sitten, jos syö e-pillereitä esim. ikävuodet 20-30, onko silloin pillereiden lopettaessaan hedelmällisyys verrattavissa 20-vuotiaan hedelmällisyyteen, kun munasoluja on jäänyt kymmenen vuoden ajalta irtoamatta?

Vierailija
7/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 9 v ja vaihdevuodet alkoivat 38 v. Toisaalta ystävälläni alkoi 11v ja hänellä säännölliset menkat vielä 45 vuotiaanakin, lapsen sai 39 v. Ihan yksilöllistä luulisin

Vierailija
8/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ne alkaa varhain ja menopaussi tulee lähempänä 60 vuotta. Mikä on harmi, koska itse olen vela.

Vierailija
9/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten, jos syö e-pillereitä esim. ikävuodet 20-30, onko silloin pillereiden lopettaessaan hedelmällisyys verrattavissa 20-vuotiaan hedelmällisyyteen, kun munasoluja on jäänyt kymmenen vuoden ajalta irtoamatta?

Munisten määrän kannalta loogisesti joo, nehän vain uinuvat kypsymättä pilleriajan. Mutta ehkä enemmän vaikuttavat muut asiat, hormonitasot jne.

Vierailija
10/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi jaksaa googlailla englanniksi, koska kattavimmat tutkimukset löytyvät näin. 

Mutta minulla on käsitys, että mitä varhemmin kuukautiset alkavat, sitä aikaisemmin loppuvat. 

Siksi, että munasoluja on rajallinen määrä. Eli näin ollen hedelmällisyys vanhalla iällä on todennäköisempää, jos kuukautiset ovat alkaneet myöhään. 

Kyse on tietysti vain muutamista vuosista. Itselläni alkoi niinkin myöhään kuin 15-vuotiaana. Olin pienikokoinen ja kehittymätön vielä 13-14 -vuotiaana. 

Nelikymppisenä olen vielä kertalaakista tullut raskaaksi. Mutta en ole nyt niin tyhmä, että tästä tekisin mitään päätelmiä yleisellä tasolla. 

Vierailija
11/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi 9 v ja vaihdevuodet alkoivat 38 v. Toisaalta ystävälläni alkoi 11v ja hänellä säännölliset menkat vielä 45 vuotiaanakin, lapsen sai 39 v. Ihan yksilöllistä luulisin

Vaihdevuodet alkoivat 38v.? 

Tarkoitatko hikoilua ja muuta oireilua vai että kuukautisesi loppuivat silloin? Onpa kyllä tosi harvinaista terveellä ihmisellä, jos näin. 

Olen ollut käsityksessä, että menkat ovat pääsääntöisesti säännölliset lähemmäksi viittäkymppiä. Mulla ikää 54 ja vieläkin. Mutta tiedän, että tämä on harvinaista. 

Vierailija
12/12 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että tähän on saatu ihan asiallisia vastauksia. Tosiaankin pitäisin jaksaa nyt vähän googletella asiaa, jos haluaa löytää oikeaa tutkimustietoa asiasta. Ajattelin vain ihan yleisen pohdiskelun nimissä avata tämän keskustelun. Täyttä mutuiluahan tämä on, sillä ihan yhtä vanhojahan ne munasolut on 30-vuotiaalla, jonka menkat alkoivat 11-vuotiaana ja 30-vuotiaalla, jonka menkat alkoivat 15-vuotiaana. Voisi kuitenkin kuvitella, että pitkään jatkuneen kuukautiskierrot ilman raskauksia lopulta hiivuttaa hormonitasoja niin kuin tapahtuu luonnollisestikin ikääntyessä ja vaihdevuodet siis tulisivat aiemmin. Varmaan kuitenkin yksilöllisiä nämäkin jutut ja geenit näyttelevät isoa roolia. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme