Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen, jos saisit tietää, että 3-vuotiasta lasta on lyöty joitakin kertoja vyöllä?

Vierailija
25.03.2016 |

Lähipiiriini kuuluvasta perheestä on tehty lastensuojeluilmoitus. Syitä olivat olleet kova riitely, lapsen epäsäännölliset ruoka/lepoajat, lapsen lyöminen. Kuullessani ilmoituksen teosta minulle kerrottiin myös, että perheen isä on lyönyt ainakin joitakin kertoja 3-vuotiasta lastaan vyöllä rangaistukseksi.

Viimeisin syy lyöntiin on ainakin ollut järjetön. Perheen äiti on niin mustasukkainen, että valvoo miestään jatkuvasti. Poika ja isä olivat käyneet miesten saunassa ja äiti oli kysynyt saunan jälkeen, että oliko saunassa naisia. 3-vuotias poika oli vastannut, että "täti oli saunassa", mistä seurasi valtava riita vanhempien välille. Sen seurauksena isä löi poikaa "remelillä", koska "poika valehteli.".

Jos ilmoitusta ei olisi jo tehty koen, että tuon kuultuani syy sen tekemiseen ainakin olisi. Ilmoitin perheen isälle, etten hyväksy lapsen lyömistä. Tässä yhteydessä isä kysyi minulta aionko kertoa viranomaisille hänen lyövän lastaan, jos he kysyvät. Sanoin kertovani totuuden. Hän raivostui valtavasti ja sanoi, että välimme katkeavat heti, jos "poika otetaan sinun takiasi huostaan".

Minua pelottaa, mitä kaikkea tästä seuraa. Jotenkin lähipiirimme on niin sairas, että alan välillä epäillä omaakin käsitystäni siitä, mikä on oikein/väärin.

Hirvittää myös se, että perheen isä on aiemmin ollut aggressiivinen minua kohtaan. Jos poika tosissaan otetaan huostaan ja hän kokee, että se on minun syyni koska luulee minun tehneen ilmoituksen... (Koska kerroin mielipiteeni lyömisestä ja sanoin, etten aio valehdella viranomaisille, jos minulta asiaa kysytään.) Että miten hän vaikka epätoivoissaan käyttäytyy...

Eli tulin siis kuulemaan täältä objektiivista "järjen" ääntä. Eikö raja menekin viimeistään siinä, että lapseen (varsinkin vielä noin nuoreen) EI kajota?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki teksisin. 

Vierailija
2/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tekisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekisin.

Vierailija
4/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tekisin, todella julmaa lasta kohtaan.

Vierailija
5/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy lyömiseen on aina järjetön.

Vierailija
6/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin minäkin. Oikein toimit.

Vierailija
7/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, ihan sairas perhe. Lapsesta kasvaa joku uusi Muranen tuossa ympäristössä.

Vierailija
8/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
9/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika otetaan huostaan on syy isän ei ilmoituksen tekijän.

Aikuiset, jotka eivät kanna vastuuta omusta teoistaan ovat syvältä.

Vierailija
10/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tekisin, olisin tehnyt jo.

Vierailija
11/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi parkaa :((

Molemmilla vanhemmilla viiraa päässä-

Vierailija
12/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tekisin ja kertoisin myös tuon uhkauksen, koska sekin kertoo miehen aggressiivisuudesta.

Vierailija
13/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on itse saunonut vieraan naisen kanssa ja suuttuu siitä pojalleen, itse lyönyt lastaan ja kostaa sen sulle jos kerrot. Kyllä ois aika ottaa vastuu omista teoistaan. Sääliksi käy pientä lasta :(

Vierailija
14/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on itse saunonut vieraan naisen kanssa ja suuttuu siitä pojalleen, itse lyönyt lastaan ja kostaa sen sulle jos kerrot. Kyllä ois aika ottaa vastuu omista teoistaan. Sääliksi käy pientä lasta :(

Uskoisin, että saunassa ei ole todellakaan ollut oikeasti naisia. Vissiin taloyhtiön yleinen miesten vuoro ollut kyseessä. Lapsi on puhunut höpöjä, ehkä "täti" on nähty saunamatkalla tai ei ollenkaan, tuon ikäisethän nyt puhuvat mitä sattuu. Varsinkin jos vielä tuntevat, että äiti haluaa tietynlaisen vastauksen. 

Ja kyllä käy sääliksi tuota lasta minunkin, et uskokaan että kuinka :( Kun vielä on ihan lähipiiristä kysymys. Asun eri kaupungissa niin en ole voinut seurata heidän arkeaan. Tämä kaikki on tullut aikamoisena järkytyksenä.

Ap

Vierailija
15/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se ilmoitus. Mua ja isosiskoa lyötiin nahkavyöllä, vitsoilla ja tukistettiin kovaa säännöllisesti. Nyt aikuisena tajuan että syyt lyömiseen olivat mitättömiä. Isä myöskin löi äitiä, pelättiin jos tappaa sen niin kuka meistä huolehtii. Nyt ovat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun sain oman lapsen ymmärrän miten sairasta se oli. En koskaan voisi lyödä lastani.

N 38

Vierailija
16/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee se ilmoitus. Mua ja isosiskoa lyötiin nahkavyöllä, vitsoilla ja tukistettiin kovaa säännöllisesti. Nyt aikuisena tajuan että syyt lyömiseen olivat mitättömiä. Isä myöskin löi äitiä, pelättiin jos tappaa sen niin kuka meistä huolehtii. Nyt ovat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun sain oman lapsen ymmärrän miten sairasta se oli. En koskaan voisi lyödä lastani.

N 38

Ilmoitus on siis jo tehty.  Tiedän vain, että joudun puolustamaan lähipiirilleni mielipidettäni, että ilmoituksen tehnyt on toiminut oikein!  Ja pelkään, miten perheen isä reagoi.

AP

Vierailija
17/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka perheestä on jo tehty lastensuojeluilmoitus, voit silti tehdä ilmoituksen itsekin. Minä ainakin tekisin ja kertoisin saman, mitä aloitusviestissäsikin sanoit. Ei tuollainen ole turvallinen kasvuympäristö lapselle, ja mitä useampi ulkopuolinen on ilmaissut huolensa perheen tilasta lastensuojeluun, sitä varmemmin he puuttuvat tilanteeseen.

Vierailija
18/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 38

Olisitko halunnut tulla huostaanotetuksi?

Vierailija
19/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömästi. Teidän välienne katkeaminen on pieni seikka sen rinnalla että lapsi elää helvetissä. Vaikka perheestä olisikin jo tehty lasu, tee sinäkin niin saatte rattaisiin vähän vauhtia. Tuossa on kaikki ainekset uuteen Eerika-tapaukseen. Välitön sijoitus olisi tuon lapsen paras.

Vierailija
20/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta automaattisesti oteta huostaan tuosta ilmoituksesta. Perheeseen tehdään tarkistus ja tarjotaan apua, huostaanottoon on paljon pidempi matka. Viranomaisten yhteydenotto voisi herättää perheen ja lopettaa lapsen pahoinpitelyn.

Tee se ilmoitus, lapsen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan