Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen, jos saisit tietää, että 3-vuotiasta lasta on lyöty joitakin kertoja vyöllä?

Vierailija
25.03.2016 |

Lähipiiriini kuuluvasta perheestä on tehty lastensuojeluilmoitus. Syitä olivat olleet kova riitely, lapsen epäsäännölliset ruoka/lepoajat, lapsen lyöminen. Kuullessani ilmoituksen teosta minulle kerrottiin myös, että perheen isä on lyönyt ainakin joitakin kertoja 3-vuotiasta lastaan vyöllä rangaistukseksi.

Viimeisin syy lyöntiin on ainakin ollut järjetön. Perheen äiti on niin mustasukkainen, että valvoo miestään jatkuvasti. Poika ja isä olivat käyneet miesten saunassa ja äiti oli kysynyt saunan jälkeen, että oliko saunassa naisia. 3-vuotias poika oli vastannut, että "täti oli saunassa", mistä seurasi valtava riita vanhempien välille. Sen seurauksena isä löi poikaa "remelillä", koska "poika valehteli.".

Jos ilmoitusta ei olisi jo tehty koen, että tuon kuultuani syy sen tekemiseen ainakin olisi. Ilmoitin perheen isälle, etten hyväksy lapsen lyömistä. Tässä yhteydessä isä kysyi minulta aionko kertoa viranomaisille hänen lyövän lastaan, jos he kysyvät. Sanoin kertovani totuuden. Hän raivostui valtavasti ja sanoi, että välimme katkeavat heti, jos "poika otetaan sinun takiasi huostaan".

Minua pelottaa, mitä kaikkea tästä seuraa. Jotenkin lähipiirimme on niin sairas, että alan välillä epäillä omaakin käsitystäni siitä, mikä on oikein/väärin.

Hirvittää myös se, että perheen isä on aiemmin ollut aggressiivinen minua kohtaan. Jos poika tosissaan otetaan huostaan ja hän kokee, että se on minun syyni koska luulee minun tehneen ilmoituksen... (Koska kerroin mielipiteeni lyömisestä ja sanoin, etten aio valehdella viranomaisille, jos minulta asiaa kysytään.) Että miten hän vaikka epätoivoissaan käyttäytyy...

Eli tulin siis kuulemaan täältä objektiivista "järjen" ääntä. Eikö raja menekin viimeistään siinä, että lapseen (varsinkin vielä noin nuoreen) EI kajota?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee se ilmoitus. Mua ja isosiskoa lyötiin nahkavyöllä, vitsoilla ja tukistettiin kovaa säännöllisesti. Nyt aikuisena tajuan että syyt lyömiseen olivat mitättömiä. Isä myöskin löi äitiä, pelättiin jos tappaa sen niin kuka meistä huolehtii. Nyt ovat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun sain oman lapsen ymmärrän miten sairasta se oli. En koskaan voisi lyödä lastani.

N 38

Olisitko halunnut tulla huostaanotetuksi?

En tiedä. Sekin olisi ollut kauheaa, erota äidistä. Olisin halunnut että isä vietäisi pois, pelkäsin häntä niin paljon.

Vierailija
22/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ilmon lastensuojeluun sekä ilmoituksen poliisille pahoinpitelystä. Tuommoista ei voi hyväksyä eikä lapsi voi kasvaa tuommoisessa ilmapiirissä. Vanhempien kanssa voidaan työskennellä. Saada apua parisuhteeseen sekä aggressiiviseen käytökseen. Jos vanhemmat eivät lähde työskentelemään, täytyy lapsi ehkä huostaanottaa. Mutta näin ei voi jatkua!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti hätäkeskukseen ja tee ilmoitus. Lapsen lyöminen on hirvittävä asia. Lastensuojelu saisi heti hoitaa asian. Jos olisi kyse kenestä tahansa lapsesta, en voisi olla tekemättä ilmoitusta heti. Se on niin kauan vastuullasi kun itse teet ilmoituksen. Vaikka joku muu olisi tehnyt, myös sinun velvollisuutesi on ilmoittaa. Kun ilmoituksia on useampia, on helpompi toimia. Sitä paitsi jos muut eivät ole tehneet, kukaan ei ilmoita. Pliis, soita heti. Kyse on viattomasta pienestä lapsesta. Ei suomessa rikollisiakaan saa rangaista fyysisesti, miksi sitten lapsia????

Vierailija
24/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet jo tehnyt ilmoituksen. Ja lisään, että kun kerran tämä lapsen isä on ollut sinua kohtaan väkivaltainen jo aiemmin, ja pelkäät, että hän voisi tehdä sen uudelleen, hae lähestymiskielto. Tuollaisia mulqquja vastaan pitää ottaa kovat keinot käyttöön. Sinä et ole tehnyt mitään väärin, vain puolustanut pientä lasta.

Tiedän, että sinua pelottaa, koska minulla on kokemusta saman tyyppisestä tilanteesta. Lapseni isä pahoinpiteli 1-vuotiaan ja minut, ja on uhannut useasti tappaa meidät. Hän on ollut yhteensä kolme vuotta lähestymiskiellossa. Joten tunnen, mitä pelko on, etenkin lapsen puolesta pelkään, koska hän on puolustuskyvytön.

Tuo lähipiirisi pieni poika ansaitsee väkivallattoman lapsuuden kuten kaikki muutkin lapset. Olisi hienoa, jos hän sen saisi.

Vierailija
25/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kuka tahansa olisi jo tehnyt ilmoituksen kyselemättä jossain av:ssa enää mielipidettä. Tuollaiset ihmiset eivät ansaitse kuulua lapsen elämään. Jos jo kolme vuotiasta piestään, mitä tehdään sitten isommalle lapselle... Eikä tuo äitikään ihan terveeltä kuulosta jos käyttää lasta omien harhojensa vahvistamiseen. Eikä suojele lasta isältään.

Vierailija
26/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja kertoa tietosi. Ilmoituksessa on nyt kyse vain isästä, vaikka perheen yksi ongelma on äidin mustasukkaisuus. Jos molempia ei hoideta, mikään ei muutu.

Vierailija
27/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastaajille! Annatte minulle rohkeutta. Tuntuu oikealta, että minäkin teen ilmoituksen ja kerron kaikki tietoni perheestä, jotta osaltani varmistan, että saavat (erityisesti lapsi!) apua. Lisäksi perheen isä on jo raivostunut minulle, joten samalla hinnalla kaiketi voin sen tehdä. Tämä myös ehkä ehkäisee sen, että isä ei katkeroidu esim. isovanhemmille, jos nämä kertovat viranomaisten haastattelussa tietonsa, koska eivät kerro ns. mitään uutta, koska minä olen  jo kertonut kaiken ja hän voi keskittää syyttämiseen minuun ja isovanhemmat voivat tukea edelleen lasta. 

Koska tähän mennessä isovanhemmat ovat olleet lapsen ainoat turvalliset läheiset. Häntä on hoidettu heillä pienestä asti, ovat menneet selvittämäään riitoja ja menneet apuun, kun äiti ei ole jaksanut tai "pärjännyt" lapselle. Uskon, että lapsi oireilee perhetilanteestaan olemalla "vaikea". Hoidossa tai isovanhemmilla ongelmilla ei ole, ainoastaan kotona.

Ap

Vierailija
28/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ruumiillinen kurittaminen on RIKOS. On se nyt helvetti, jos aikuinen ihminen ei uskalla lasta puolustaa. Olet raukkamainen paska, jos pelkäät muiden suuttuvan, jos kerrot totuuden, että pientä lasta hakataan.

Vierailija
29/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksiköhän menit aivan omatoimisesti ilmoittamaan tälle isälle, ettet hyväksy lapsen lyömistä kun asiasta kuulit? Varsinkin, jos on ennenkin käyttäytynyt aggressiivisesti sinua kohtaan?

Vierailija
30/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tekisin ilmoituksen. Olisin myös yhteydessä poliisiin ja kertoisin sekä lapsen pahoinpitelystä että uhkailusta. Jos mies toteuttaa uhkauksiaan, on jälkipuinnin kannalta hyvä että poliisilla on ollut etukäteen merkintä asiasta.

Vierailija
31/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille vastaajille! Annatte minulle rohkeutta. Tuntuu oikealta, että minäkin teen ilmoituksen ja kerron kaikki tietoni perheestä, jotta osaltani varmistan, että saavat (erityisesti lapsi!) apua. Lisäksi perheen isä on jo raivostunut minulle, joten samalla hinnalla kaiketi voin sen tehdä. Tämä myös ehkä ehkäisee sen, että isä ei katkeroidu esim. isovanhemmille, jos nämä kertovat viranomaisten haastattelussa tietonsa, koska eivät kerro ns. mitään uutta, koska minä olen  jo kertonut kaiken ja hän voi keskittää syyttämiseen minuun ja isovanhemmat voivat tukea edelleen lasta. 

Koska tähän mennessä isovanhemmat ovat olleet lapsen ainoat turvalliset läheiset. Häntä on hoidettu heillä pienestä asti, ovat menneet selvittämäään riitoja ja menneet apuun, kun äiti ei ole jaksanut tai "pärjännyt" lapselle. Uskon, että lapsi oireilee perhetilanteestaan olemalla "vaikea". Hoidossa tai isovanhemmilla ongelmilla ei ole, ainoastaan kotona.

Ap

Lapsihan voisi päästä sinne isovanhempien luo asumaan, jos sijoitukseen tai huostaanottoon päädyttäisiin.

Vierailija
32/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teithän jo sen ilmoituksen? Jos tuonikäistä rangaistaan jo noin rajusti (kun ylipäätänsäkin KAIKKI lapsen fyysinen kuritus on yksiselitteisesti laissa kiellettyä), varsinkin kun lapsi ei ollut edes tehnyt mitään väärää, niin mitä ne rangaistukset pian ovat? Minua on pienenä tukistettu jatkuvasti ja silloin tällöin sain piiskaa, varmaan vyölläkin ja se oli sata kertaa pahempaa kuin tukistaminen. Eikä varmasti vielä oltu kuritettu kummallakaan tavalla noin pienenä. Lapsiraukka! :(

Vierailija
33/38 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti oirehtii! Mutta voi myös olla että "oirehtii" kuten muuan isänsä ja äitipuolensa kidutusmurhaama pikkutyttö "oirehti" aina kotona "repimällä tukkoina hiuksia päästään, leikkelemällä koulukirjojaan ja vaatteitaan", vai oliskohan ne oirehtinut sittenkin joku muu...

Vierailija
34/38 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sitten lapsesta ilmoituksen. Seurauksena lähipiirini reagoi melko "huonosti". Lapsen isä soitti minulle useita karjumista ja kiroilua sisältäviä puheluita (mitä pahaa on sinulle tehny että tällä lailla haluat mulle kostaa, miksi haluat minulle rikosrekisterin, et varmasti näe poikaa enää ikinä jne jne.) Heillä oli kuulemma kaikki ihan hyvin eikä vyöllä lyöminen ole "lyömistä". Ja hän ei ole kuulemma poikaansa päivittäin hakannut.

Isoisä eli oma isäni otti melko neutraalin kannan mutta hänkin hermostui, koska menin  "aloittamaan sodan" veljeni kanssa. Ja minun tulisi "kantaa vastuu teostani". Hän kuitenkin edelleen puhuu kanssani.

Isoäiti eli oma äitini taa meni asiasta aivan sekaisin. Koska olin ilmoitusta tehdessäni kertonut asioita, joita hän oli kertonut minulle lapsen hyvinvoinnista, niin hänen mukaansa "ilmiannoin" hänet viranomaisille "kuin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa". Hän myös sanoi häpeävänsä minua, minun olevan pettymys ja, että olen kieroutunut, koska käyn "kaiken maailman homobileissä" (Lähipiiriini kuuluu lesbopari, itse olen ihan perinteinen hetero.) ja siksi haluan kostaa veljelleni. Kuulemma toivon, että lapsi saa "parhaat" vanhemmat eli "homolesbovanhemmat". Vitsa ei kuulemma ole ketään koskaan vahingoittanut ja hän on ylpeä, että itse on saanut vitsaa. Kuuntelin henkisesti suu auki tätä purkautumista, joka kuulosti mielisairaan puheelta ja äitini pitäisi kuitenkin olla ihan terve. Välit äitiini ovat ymmärrettävästi poikki, enkä tiedä, miten ne tästä voivat korjaantua.

On todella kummallinen tunne, kun kokee tekevänsä oikein ja puolustavansa pientä ihmistä ja sitten saa ihan älyttömän määrän paskaa niskaan omalta perheeltä. No, mutta kai se tästä.

AP

Vierailija
35/38 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siis sen ilmoituksen jo viikkoja sitten, kun ketju oli viimeksi aktiivinen. Nyt vain päivittelin tunnelmia. Asiasta tulee poliisitutkinta, mutta olen kieltäytynyt todistamasta, koska en halua enää sohia muurahaispesää ja lapsen isä oli kuulemma tunnustanut lyöneensä lasta kaksi kertaa vyöllä.

AP

Vierailija
36/38 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta tekisin! Sairaalta kuulostaa muutenkin...

Vierailija
37/38 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit täysin oikein. Kuvittele se lapsi parikymppisenä siihen eteesi kysymään miksei kukaan tehnyt mitään vaikka isä löi. Tällä hetkellä sinä olet ainoa, joka voisi katsoa häntä silmiin.

Vanhempasi häpeävät veljesi tekemisiä ja yrittävät vakuuttaa (itselleen), että lyömisessä ei ole mitään pahaa. Sekoilut vastareaktiona tähän, horjutithan perheen yhtenäisyyttä. Todennäköisesti rauhoittuvat tästä - tai sitten eivät - denial is a hell of a drug, kuten jenkkilässä sanottaisiin.

Joka tapauksessa, teit oikein ja ilmeisesti perheestäsi vain sinulla oli omatunto ja moraalista selkärankaa. Jos yhtään epäilyttää, mieti, miltä siitä kolmevuotiaasta tuntuu kun oma vanhempi satuttaa.

Vierailija
38/38 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein sitten lapsesta ilmoituksen. Seurauksena lähipiirini reagoi melko "huonosti". Lapsen isä soitti minulle useita karjumista ja kiroilua sisältäviä puheluita (mitä pahaa on sinulle tehny että tällä lailla haluat mulle kostaa, miksi haluat minulle rikosrekisterin, et varmasti näe poikaa enää ikinä jne jne.) Heillä oli kuulemma kaikki ihan hyvin eikä vyöllä lyöminen ole "lyömistä". Ja hän ei ole kuulemma poikaansa päivittäin hakannut.

Isoisä eli oma isäni otti melko neutraalin kannan mutta hänkin hermostui, koska menin  "aloittamaan sodan" veljeni kanssa. Ja minun tulisi "kantaa vastuu teostani". Hän kuitenkin edelleen puhuu kanssani.

Isoäiti eli oma äitini taa meni asiasta aivan sekaisin. Koska olin ilmoitusta tehdessäni kertonut asioita, joita hän oli kertonut minulle lapsen hyvinvoinnista, niin hänen mukaansa "ilmiannoin" hänet viranomaisille "kuin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa". Hän myös sanoi häpeävänsä minua, minun olevan pettymys ja, että olen kieroutunut, koska käyn "kaiken maailman homobileissä" (Lähipiiriini kuuluu lesbopari, itse olen ihan perinteinen hetero.) ja siksi haluan kostaa veljelleni. Kuulemma toivon, että lapsi saa "parhaat" vanhemmat eli "homolesbovanhemmat". Vitsa ei kuulemma ole ketään koskaan vahingoittanut ja hän on ylpeä, että itse on saanut vitsaa. Kuuntelin henkisesti suu auki tätä purkautumista, joka kuulosti mielisairaan puheelta ja äitini pitäisi kuitenkin olla ihan terve. Välit äitiini ovat ymmärrettävästi poikki, enkä tiedä, miten ne tästä voivat korjaantua.

On todella kummallinen tunne, kun kokee tekevänsä oikein ja puolustavansa pientä ihmistä ja sitten saa ihan älyttömän määrän paskaa niskaan omalta perheeltä. No, mutta kai se tästä.

AP

Olet toiminut täysin oikein eikä sinulla ole mitään hävettävää tai anteeksipyydettävää keneltäkään. Ole päinvastoin ylpeä itsestäsi! Vanhempiesi ja veljesi suhtautuminen on ehkä osin inhimillistä, mutta täysin kohtuutonta sinua kohtaan. Toisaalta, on parempi että sinä aikuisena kohtaat heidän raivonsa kuin se 3-vuotias sukulaislapsesi. Sinä kestät kyllä. Hienoa toimintaa, tsemppiä jatkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä