Kun naisellisuuden korostaminen tuntuu nololta ja tyhjäpäiseltä
Mistä mahtaa juontaa tunne siitä, ettei omaa naiseutta halua korostaa, jottei vahingossakaan vaikuttaisi ulkonäkökeskeiseltä bimbolta?
Jäin miettimään omaa tyyliäni ja imagoani. Minulla on kauniit, pitkät hiukset, mutta niiden kanssa ei muu hörhellys tunnu toimivan. Pidän kohtuullisen seksikkäistä vaatteista, mutta julkisilla paikoilla liikkuessa jo pelkkä hame ja korkokengät -yhdistelmä tuntuu tyrkyltä.
Olenko estynyt vai vain tottumaton? En halua olla liian kaunis ja näyttävä, mutta sitten kuitenkin haluan. Esim. ripsienpidennyksiä tekisi mieli kokeilla, mutta en taida kestää niiden mukanaan tuomaa siirtymistä "niiden joukkoon jotka moisia lisäkkeitä harrastavat".
Ihan nuorikaan en ole enää, lähes 40, joten luulisi olevan pokkaa näyttää ihan miltä mieli tekee. Uskottavuus on kuitenkin yllättävän tärkeä suodatin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työelämässä asiantuntija- tai johtotehtävissä, niin siellä ei kannata kovin naiselliseksi heittäytyä tai urakehitys loppuu siihen.
Tai sitten sinulla ei vain ollut tarvittavaa osaamista tai taitoa minkä urakehitys olisi vaatinut.
Ihminen on todella hyvä valehtelemaan itselleen syitä miksi ei pärjää. Jotkut selittävät osaamattomuuttaan liiallisella koulutuksella vaikka se ei työnantajaa kiinnosta lainkaan vaan häntä kiinnostaa osaaminen.
Nyt valehtelet itsellesi, että sinulla urakehitys on loppunut liialliseen naisellisuuteen mutta et taida edes itse uskoa siihen?
Nimenomaan. Kai sitä voi itsellensä uskotella vaikka mitä, mutta fakta on että kenenkään urakehitys ei tyssää kauniisti pukeutumiseen :D
Haha- minulla tuota urakehitystä on oikein mukavasti riittänyt ja parhaillaankin istun kohtuullisen kokoisen Suomalaisen firman johtoryhmässä ainoana naisena.... Palkkani on erinomainen ja olen kovin tyytyväinen työelämääni.
Koska olen jo yli 40 v. olen ottanut asiakseni neuvoa nuorempia naisia siihen, miten työelämässä pärjää. Pukeutuminen ei ole pääasia eikä sillä mitään uraa tehdä. Johtamistaidoilla itsekin pärjään joka päivä ja kyvyllä erottaa olennainen epäolennaisesta. Hyvillä tiedoilla busineksesta ja kyvyllä vaikuttaa toisiin ihmisiin. Olen silti sitä mieltä, että naisellisuus ei ole eduksi työelämässä. Tämän näkee itsekin, kun seuraa, miten johtotehtävissä toimivat naiset pukeutuvat ja käyttäytyvät. Että tervetuloa vaan yrittämään kiharoissa, tekoripsissä, kynähameessa ja korkkareissa ..;DPakko vastata taas, että itsen en ainakaan käytä ikimaailmassa tekoripsiä/rakennekynsiä/hiustenpidennyksiä tai pakkelikasaa naamassa. Pukeudun laadukkaisiin, NAISELLISIIN (en kireisiin herutoppeihin) vaatekappaleisiin. Eli en siis ole tyrkky. Eikä äitinikään näin tee ja on elämässään pärjännyt erinomaisesti. Jos teidän yrityksessänne on noinkin ahdasmielistä porukkaa, ikävä kuulla. Mutta jos kansainvälisesti haluat pärjätä, on siitä huolitellusta ulkonäöstä myös plussaa. Ei kukaan sillä ulkonäöllään yritäkään ratsastaa ja kuten sanoin, uskon että työnantajia kiinnostaa enemmän osaamiseni. Huoliteltu ulkonäkö ei kuitenkaan poissulje älykkyyttä, luulisi sinunkin sen tietävän, "menestynyt uranainen". ;)
Se 23 -vuotias
Tosiaankin riippuu kokonaan siitä, mitä huolitellun ulkonäön konsepti kullekin tarkoittaa?
Itse en esimerkiksi koskaan meikkaa ja pidän pitkät hiukseni useinmiten siististi kiinni. Pukeudun businestyylisiin vaatteisiin ( aina housut, mustaa, harmaata ja tummansinistä)
Olen mielestäni hyvinkin huoliteltu, mutta en naisellinen. Pyrin siihen, että pukeutumiseni ei herätä mitään huomiota vaan on aina korostetun asiallinen. Olen pienikokoinen ja hoikka. Tällainen asiallinen linja johtaa siihen, että se, mitä sanon ja teen korostuu ja voidaan keskittyä siihen. Työroolissa johtajana kuuluu myös se, että on aina hyväntuulinen ja positiivinen ja keksii enemmän ratkaisuja. Se, mitä yritän ( näköjään onnistumatta) sanoa on, että omasta mielestäni pitäisi olla täysin yhdentekevää, mitä sukupuolta kukin töissä on. Jos asia ei kitenkään korostu, niin voidaan tehdä vain töitä ja keskittyä niihin. On ihan turhaa tuoda busineksen keskelle mitään sukupuoliroolia. Täysin irrelevantti asia kokonaisuudessa. Asiaa helpottaa, kun naiset himmaavat pukeutumistaan ja vetävät asiallista linjaa. Hienoa äidillesi, jos on pärjännyt johtotehtävissä naisellisesti pukeutuen. Kun katsot naisjohtajia yleisemmin ja maailmanlaajuisesti, niin aika asiallisella linjalla siellä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää suunnattomasti jos kenkäni pitävät kauheaa meteliä, korkojen kopsetta. Myös se ärsyttää, ellei voi vain kävellä vapaasti ja antaa ajatusten liitää, vaan pitää keskittyä pysymään pystyssä kauheilla koroilla. Ei mua haittaa jos joku muu käyttää, mutta paskaa jauhaa ellei myönnä, että se on saatanan epämukavaa ja keskittyminen ei saa juuri herpaantua muihin asioihin kuin siihen saatanan kävelemiseen kun on kinkkinen alusta tai keli.
No nyt nolaat vain itsesi. Jos et itse koe korkoja mukavaksi, älä nyt yleistä sitä muihinkin ihmisiin.
Minulle on ihan fysiatri suositellut korkojen käyttöä ja itselleni korot on paljon mukavammat jalassa. Ryhtikin parempi aina sellaisissa 8-10 cm koroissa, kuin lättäpohjakengissä. Turhaan täällä mutiset, se on yksilökysymys. Jos on kuomilla tottunut elämänsä kahlaamaan, voi korot tuntua itselleen vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että korkokengät ja sukkahousut on kidutusta. Niitä on hyvin vaikeaa pitää ilman että joutuu kokoajan olemaan tietoinen niistä ja niiden epämukavuudesta. Minä kyllä olen ihan naisen näköinen, meikkaan ja laitan hiukseni, mutta kidutukseen ja jatkuvaan piinaan en suostu.
Kidutus ja piina? :D Voi hyvänen aika sentään. Osta oikean kokoiset ja hyvälaatuiset sukkahousut. Älä nyt sentään yleistä, itse tunnen oloni huomattavasti mukavammaksi sukkahousuissa/stay upeissa kuin jossain farkuissa.
Älä jauha kakkaa :D Tai tosi hyvin olet aivopessyt itsesi. Ja samalla saa korotettua itsensä muiden naisten yläpuolelle 'kun mä niinku oikeesti nautin näistä ja panostan laatuun'.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää suunnattomasti jos kenkäni pitävät kauheaa meteliä, korkojen kopsetta. Myös se ärsyttää, ellei voi vain kävellä vapaasti ja antaa ajatusten liitää, vaan pitää keskittyä pysymään pystyssä kauheilla koroilla. Ei mua haittaa jos joku muu käyttää, mutta paskaa jauhaa ellei myönnä, että se on saatanan epämukavaa ja keskittyminen ei saa juuri herpaantua muihin asioihin kuin siihen saatanan kävelemiseen kun on kinkkinen alusta tai keli.
Minulla on tällä hetkellä käytössä mm. tukevapohjaiset mustat saappaat, joissa on 7 cm korkoa. Pohja ei ole sileä vaan sopii juuri tällaiseen kevätilmaan ja saappaissa on lämmin vuori. En joudu keskittymään erikseen pysyäkseni pystyssä ja kengät ovat äänettömät, koska korko on jotain vähän pehmeämpää kumimateriaalia.
Paskaa jauhaa ellei myönnä, jos itse ei osaa kävellä korkokengillä se ei tarkoita, että kukaan muukaan nainen ei osaisi.
Jaa että Suomessa ei suhtauduttaisi aggressiivisesti naisellisuuteen ja naiselliseen pukeutumiseen?
Tässäkin ketjussa on ehditty haukkumaan naisten ajankäyttöä, tyylivalintoja, kenkävalintoja ja mitätöimään naisen oma kokemus siitä mistä HÄN itse eniten pitää.
Joskus tulevaisuudessa korkokenkiä tullaan kauhistelemaan, samaan tyyliin kuin nyt kauhistellaan niitä naisten jalkojen typistyksiä aikoinaan. Toki korkokengät ovat pienempi paha, mutta onhan niiden käyttö aivan absurdia. Monet tieteelliset tutkimukset ovat todenneet, että korkokenkien käyttö tekee tuhoa jalalle. Vaikka aina löytyy näitä, joille korkokengät suorastaan terveysvalinta, joopa joo.
Itse olen vasta 23-vuotias, mutta näitä samoja asioita on tullut pohdittua lähiaikoina. Olen ollut jo pidemmän aikaa farkut-legginssit-neulepaita -tyyppiä. Ei siinä mitään, mutta asut ovat todella tylsiä. Ne ovat vain jotkut vaatteet, jotka heitän aamulla niskaani. En ole varmaan ikinä ollut mikään älyttömän naisellinen, vaikka siististi pukeudunkin ja myös meikkaan. Eihän naisellisuus tietenkään voi täysin tulla pukeutumisesta ja meikkaamisesta, mutta itseäni ne auttavat siinä.
Olenkin pohtinut, miksi en uskalla laittaa niitä korkokenkiä? Baariin lähtiessä farkut jalkaan, miksi ei ikinä hametta tai mekkoa? Itsekin haluaisin ripsienpidennykset, mutta mietin mitä työkaverit ja muut sanoisivat. Onhan se tyhmää miettiä tuollaista.
Nyt olen ottanut pienen askeleen kohti sitä, mitä minä haluan. Ostin itselleni kunnon korkokengät. Postissa on tulossa kaunis ja tyylikäs mekko. Varmasti alan pian rakentaa vaatekaappia ajattomaksi ja oman makuni mukaiseksi.
Tosin tässähän on voinut käydä niinkin, että olen löytänyt itseni vasta nyt kunnolla. Olenhan tietysti nuorikin, ehkä meni hetki löytää se oma tyyli. Olen muutenkin vaatimaton ja monesti mietin liikaa muiden mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että korkokengät ja sukkahousut on kidutusta. Niitä on hyvin vaikeaa pitää ilman että joutuu kokoajan olemaan tietoinen niistä ja niiden epämukavuudesta. Minä kyllä olen ihan naisen näköinen, meikkaan ja laitan hiukseni, mutta kidutukseen ja jatkuvaan piinaan en suostu.
Kidutus ja piina? :D Voi hyvänen aika sentään. Osta oikean kokoiset ja hyvälaatuiset sukkahousut. Älä nyt sentään yleistä, itse tunnen oloni huomattavasti mukavammaksi sukkahousuissa/stay upeissa kuin jossain farkuissa.
Älä jauha kakkaa :D Tai tosi hyvin olet aivopessyt itsesi. Ja samalla saa korotettua itsensä muiden naisten yläpuolelle 'kun mä niinku oikeesti nautin näistä ja panostan laatuun'.
Älä itse jauha kakkaa aivopesusta. Jos toinen tykkää pukeutua sukkahousuihin ja toinen farkkuihin, mitäs sille mahdat? Kadeko olet vai mikä kiristää?
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Suomessa ei suhtauduttaisi aggressiivisesti naisellisuuteen ja naiselliseen pukeutumiseen?
Tässäkin ketjussa on ehditty haukkumaan naisten ajankäyttöä, tyylivalintoja, kenkävalintoja ja mitätöimään naisen oma kokemus siitä mistä HÄN itse eniten pitää.
Juurikin näin. Moni ns hyvin pukeutuvista ei mollaa näitä perus leggari-tunika-lättäpohjakenkäihmisiä, mutta nämä perus suominaiset sen kun yrittävät todistella naisellisten naisten olevan paskanjauhajia, kun käyttävät piinaavia ja kiduttavia sukkahousuja ja korkokenkiä. Turhaan täällä ihmiset todistelee itselleen, ettei naisellisesti saisi pukeutua. Jos ihmiset lyllertää päivästä toiseen trikoolegginsseissä ja feikkiuggeissa, ei ihme, että ryhdikkäämmät vaatteet ahdistavat.
Pidän korkokengistä, mutta korot ovat vain noin 5-6 cm korkeat ja suutarilla laitatin korkoon vähän vähemmän kopisevan kantalapun. Olen noin 159 cm pitkä ja koroilla saan varteeni mukavasti pituutta ja ryhtiä. Viihdyn myös vaelluskengissä ja kumisaappaissa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä asutte te, jotka koette, että naisellisesti pukeutumalla saa negatiivisia katseita osakseen? Mä oon Helsingistä, pukeudun aina naisellisesti, meikkaan ja laitan hiukset nätisti, eikä mua ainakaan mitenkään vihamielisesti tuijoteta. Muuttakaa pois sieltä ahdasmielisestä tuppukylästä, ei siellä voi olla hyvä olla muutenkaan!
Itse olen suorittanut yliopistotutkinnon ja olen ihan hyvin menestynyt työelämässä, vaikka siis naiselliselta näytänkin. En ole ikinä kokenut, että naisellinen ulkonäkö olisi mitenkään noloa tai tyhjäpäistä tai muutenkaan ollut este urallani.
Ne katseet ovat positiivisia. Joko miehet katsovat ihaillen tai toiset naiset kadehtien. Jos on huono itsetuntovaihe menossa niin katseet tulkitsee väärin, tulkitsee ne siis "negatiivisiksi", vaikka oikeasti ne ovatkin positiivisia katseita.
Olen huomannut saman. Tyylini on suomalaisittain naisellinen. Tyypillinen työasuni on mekko tai kauluspaita ja kynähame sekä 7-10 sentin korot. Sukkahousut ovat aina ihonväriset. Saan paljon kommentteja ikäisiltäni (olen vähän yli 30) ja vanhemmilta naisilta. Usein todetaan jotain "oletpas sinä laittautunut" tai "sinä se vain jaksat kävellä korkokengissä". En mielestäni edes laittaudu mitenkään erityisesti (aamurutiineihini menee 30 minuuttia) eivätkä vaatteeni ole epämukavia. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi monet pitävät mekkoja ja hameita epämukavina, minusta nimenomaan housut ovat epämukavat päällä. On selvää, että näillä kommenteilla halutaan jotenkin paheksua minua tai tuomita tyylini, antaa ymmärtää, että olen pinnallinen. En kuitenkaan välitä. Kommentit kertovat sanojistaan enemmän kuin minusta.