Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääketieteellisen pääsykokeet, vaikuttaako yo-kirjoitusten arvosanat?

Vierailija
24.03.2016 |

Ja lukion päästötodistuksen arvosanat? Vai tehdäänkö pelkästään se pääsykoe?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Ylioppilaskirjoutusten arvosanoista saa lisäpisteitä. Jokaisen hakijan on kuitenkin osallituttava pääsykokeeseen, joten pelkkä pääsykoe ei aina ratkaise. - Tämä tarkoittaa sitä, että lääkikseen, kuten käsittääkseni kaikkiin muihinkin yliopisto-opiskelupaikkoihin paikat jaetaan niin, että on ns. ylioppilaskiintiö, (joka on yleensä/ lähes aina isompi) jossa sisään otetaan ne, jotka saavat pääsykokeesta ja ylioppilaskirjoitusten arvosanoista yhteen lasketuista pisteistä parhaat pisteet.

Toinen kiintiö -yleensä pienempi- valitaan ne, jotka ovat saaneet pääsykokeesta parhaat pisteet ja jotka täyttävät yleisen korkakoulu/ yliopisto -koulu kelpoisuuden e. ovat kirjoittaneet ylioppilaaksi tai jolla on vähintään perusasteen ammattikoulu -tutkinto suoritettuna. Hakijan ei itse hakuvaiheessa tarvitse esittää, että kummassa kiintiössä hänet tulisi valita. - siten käytännössä verraten hyvinkin ylioppilaaksi kirjoittanut päätyy - pääsykoe kiintiössä valittujen joukkoon.

Sinänsä sillä, kummassa kiintiössä (ryhmässä) ei ole mitään merkitystä. Mutta edellisen haluan tuoda julki oikeastaan vain siksi, että hyvin usein väitetään, että ylioppilaskirjoituksilla ei olisi mitään väliä. Kyllä niillä on. Jos ei ole ylioppilas joutuu automaattisesti - vakiintuneesti pienempään- pääsykokeen perusteella valittavien joukkoon. (- Johon kyllä käytännössä usein joutuu ne  ei niin hyvin kirjoittaneet ylioppilaatkin). Mutta jos on kirjoittanut erinomaiset arvosanat ylppäreisssä antaa se pientä etumatkaa, jotta opiskelupaikka voisi irrota. 

Tsemppiä hakuun!

Vierailija
2/3 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tätä tietoa ei kykene itse hankkimaan virallisista lähteistä, niin unohda haaveet lääkiksestä. Lääketieteellisen opinnoissa joutuu hakemaan paljon tietoa itse, tulkitsemaan sitä ja kyettävä tekemään siitä johtopäätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.