Onko tämä reilua?
Mieheni on työttömänä kotona, minä kyn työssä. Miehen lapsi asuu meillä, mies saa lapsilisät ja elarit. Ja työmarkkinatuen. Yhteensä nuo kaikki n. 750 euroa. Minä saan tietenkin palkkaa. Maksan asumisen ja vakuutuksen yksin kokonaan, mies päivähoitomaksu ja esimerkiksi sähkölasku, sekä oman ja lapsensa laskut. Onko oikein, että joudun kuitenkin suurelta osalta elättämään miehen lasta, joka ei ole minun. Olisi kiva välillä saada myös palkastani jotain säästöönkin.
Kommentit (13)
Miten ruokakulut on jaettu?
Kenen asunto on kyseessä?
Sinun ei tarvitse elättää ukkosi kakaraa. Minä en elättäisi edes tuommoista luuseriukkoa vaan heittäisin sen ja kakaransa ulos. Sanot ukolle että valitsee joko kakara än tai sinut. Kakara äidilleen jos ukkos haluaa jatkaa sun luona loisimista.
Vuokra -asunto on kyseessä, kummankin nimissä. Ap
Ruokakuluja maksella kumpikin, en osaa sanoa kumpi enemmän. Ap
Tarkenna aloitusta. Mitkä ovat asumiskulut?
On selvä, ettei mies maksa esim. asuntolainaasi. Jos maksaa omat ja lapsensa juoksesvat kulut, niin voit tietysti pyytää asumisesta ikään kuin vuokraa, jos asunto on sinun.
Olet itse hyväksynyt tuon järjestelmän vai oletko? Kuinka kauan olette asuneet näin ja mies ollut työttömänä?
Mutta sanoisin, että sinänsä on ihan reilua, että parisuhteessa maksetaan maksukyvyn mukaan. Lisämausteensa tässä tietysti tekee lapsi, jonka vuoksi asutte varmasti isommassa asunnossa, mitä muuten asuisitte.
Jos sinusta tuntuu epäreilulta, niin ota asia puheeksi miehen kanssa. Paha tietysti tuosta summasta on kauheasti asumiskuluja maksella.
Jos hän asuisi ilman sinua, niin saisi tietysti asumistuen. Nyt sitten kai ei? Vai oletteko ottaneet selvää?
Vuokra on noin tonnin. Vesimaksua ei ole. Asumistukea ei saada, ollaan kyllä haettu. Ap
Miten joudut elättämään miehen lasta, jos "mies maksaa lapsensa laskut" Tarkoittaako tuo että mies maksaa lapsensa menot vai mitä? Pyydä ruokarahaa lasta varten mieheltä, jos on sinua kohtaan talousmenot epäreilusti. Maksaahan mies sentään sähkön, vaikka tulot on noin pienet. Ja menoa on myös päiväkotimaksu. Ruokaan myös, niin eipä taida jäädä mitään enää maksuvaraa mihinkään?
Sulla menee tietysti vuokraan leijonanosa palkasta.
Ei ole helppoa varmaan.
Miksi päivähoitokuluja, kun mies on kotona?
Kuka sua pidättelee paikallaan? Oletko edes naimisissa vai onko ero vain ilmoitusluontoinen asia?
En vaan millään voi käsittää tuota "mun rahat, sun rahat" -ajattelua perheen sisällä.
Kiitos vastauksista. Ehkä minun täytyy vaan kestää ja toivoa miehen työllistyvän. Ap
On oikein. Jos olet uusperheeseen lähtenyt, se tarkoittaa koko pakettia. Ellet halua lasta, ota uusi mies jolla sitä ei ole.