Mies ei viitsi edes roskapussia viedä :(
Olen kolmen alle kouluikäisen kotiäiti. Hoidan lapset, siivoukset, pyykit, ruuanlaitot ja kaiken koska olen nyt kotona, mies käy töissä. Välillä olisi mukavaa jos mies viitsisi ulos lähtiessään edes roskapussin viedä - mutta ei, tänään saatiin aamulla riita aikaan roskapussien viemisestä. Miehen mukaan voin ihan hyvin viedä myös roskat ulkona käydessäni: ei suostu osallistumaan edes siihen. Miten minusta tuntuu ettei mies oikein arvosta sitä kaikkea, mitä teen? Odotan jo töihin paluuta ja puuduttavien, yksitoikkoisten ja tylsien kotitöiden jakamista. Mutta siis, jotka olette nyt kotiäitinä tai olette olleet niin osallistuiko mies roskapussin viemisen verran kotitöihin?
Kommentit (34)
Ehdotan, että kun mies tulee tänään töistä, sinä lähdet "viemään roskat" - mikä voi kestää mitä vain 5 minuutin ja kahden viikon väliltä. Valitse sopiva aika, missä uskot miehesi ymmärtävän millaista on olla kolmen alle kouluikäisen kanssa kotona.
(Yritän nyt olla kyseenalaistamatta sitä, miten niitä lapsia on taas ehditty tehdä 3 kpl ennen kuin on huomattu ettei miestä kiinnosta perhe-elämä)
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoito on arvokkaampi työ kuin ansiotyö.
Harva kuolinvuoteellaan muistelee työsaavutuksiaan, siinä vaiheessa ajatuksissa on ihan muut asiat. Eikä työpaikan seinällä ole kuvaasi kuolemasi jälkeen.
Mut itse mieheni kanssa kamppailemme saman asian kanssa. Miten arvostaa toisen työtä ja tekemistä.
Miina
p.s. moni kotiäiti vienee roskapussin myös töihinpaluun jälkeen.
Ei näinkään voi sanoa. Monille sellaisille ihmisille, jotka eivät lapsia halua, juuri se lastenhoito olisi ollut hukkaanheitettyä aikaa ja ansiotyö onnistumisten ja saavutusten lähde. Mutta jos lapsia päättää hankkia, niiden hoitamiseen on tietysti osallistuttava ja arvostettava toisen tekemää työtä, vaikka ansiotyö olisikin itselle mieluisampaa hommaa kuin vaipanvaihto tai imurointi.
Näin yksineläjänä en ymmärrä miksi valitatte jatkuvasti kotitöistä. Yksinään asuvat kun joutuvat käymään töissä ja sen jälkeen siivoamaan, joillain on vielä lapsetkin siihen päälle. Muksut olette itse päättäneet hankkia ja varmasti silloin jo ymmärtäneet, että jomman kumman pitää ne jäädä kotiin hoitamaan.
Ei tosiaan jaksaisi alkaa työpäivän jälkeen imuroimaan tai yhtään mitään, mutta pakko se on. Jos mulla olisi kotona joku koko päivän, kyllä mäkin kiroaisin jos mitään ei olisi tehty tai toinen vaatisi mua tekemään.
Sitä en ymmärrä, miksi mies ei voisi roskapusseja viedä lähtiessään, se menee siinä samalla sutjakkaasti. Tai jos murustaa leipää pöydälle niin pyyhkiköön itse tms.
Jos nyt teet kotona kaiken, uskotko todella, että kotitöitten jako puoliksi onnistuu sitten kun palaat töihin. Epäilen, että teet edelleen kaiken, kun mies kerran on tottunut saamaan kaiken valmiina tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, miksi mies ei voisi roskapusseja viedä lähtiessään, se menee siinä samalla sutjakkaasti. Tai jos murustaa leipää pöydälle niin pyyhkiköön itse tms.
Mä luulen, että monet näistä huonosti käyttäytyvistä miehistä on saanut toimintamallinsa kotoaan. Jos äitinsä on passannut koko muun perheen, niin mies luulee, että naimisiin mennessään saa taas passaajan kotiin.
Esimerkki: Mulla on yksi miespuolinen ystäväni, jonka (työssäkäyvä) äiti höyläsi juustonkin valmiiksi siivuiksi aamiaispöytään kun oltiin heillä opiskeluaikana kylässä. Hyvä ettei tehnyt minulle koko leipää valmiiksi. Nykyinen vaimonsa (myös ystäväni) on saanut käyttää melkoisesti aikaa koulutukseen, jotta on saanut miehensä ollenkaan omatoimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies kuitenkin elättää sinut, kun olet itse vain kotona. Olisit kiitollinen.
Ja miehen osallistuminen tähän perhekuvioon on hoidettu sillä, että käy arkisin duunissa 8-15.45?
Kotona 'olija' hoitaa kiitollisena kotia, lapsia, ruokaa, pyykkejä jne. jokaisen valveillaolohetkensä, myös kesken unien niihin riivittynä?
Miehen ei tarvitse lähtiessään tähän työsuoritukseen ottaa edes roskapussia mukaansa? Vaimon onkin niin paljon helpompaa tätä toimitusta varten pukea taaperot, roudata vaunuista lähtien koko revohka tätä toimitusta suorittamaan... Ja muistaa kiitollisena hymyillä, kun saa roskapussit lopulta pois käsistään...
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuntuu olevan paljon isompia ongelmia taustalla kuin roskapussin vieminen, joka nyt on ihan pikkujuttu. Toki se kuuluu kotitöihin, mutta on niin pieni palvelus että luulisi jokaisen sen tekevän ilman muuta jos kiinnostaa noudattaa edes alkeellisimpia käytöstapoja. Miestä ei jostakin syystä kiinnosta. Se voi kertoa joko puolison halveksimisesta tai sitten aloittajan kotona on meneillään valtataistelu, joka ei aloittajan tekstistä välity. Tai sitten koko juttu on provo.
Niin onkin. Tää kertoo siitä, et puolisoa ei arvosteta. Tällaset "muuten hyvät isät" täytys saaha tajuamaan elämän realiteetit ja lopettaa oman navan tuijottamisen. Oisko käytöstavat omaksuttu omilta vanhemmilta?
Ota tavaksi lähteä ulos tuulettamaan päätäsi vaikka metsään kävelylle aina kun mies tulee töistä. Odotat vaikka sen roskapussin kanssa eteisessä ja lähdet samalla ovenavauksella. :) Kun palaat takaisin kotiin mieli kirkkaana, olette molemmat saaneet irtioton omasta työpäivästänne. Win-win -tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuntuu olevan paljon isompia ongelmia taustalla kuin roskapussin vieminen, joka nyt on ihan pikkujuttu. Toki se kuuluu kotitöihin, mutta on niin pieni palvelus että luulisi jokaisen sen tekevän ilman muuta jos kiinnostaa noudattaa edes alkeellisimpia käytöstapoja. Miestä ei jostakin syystä kiinnosta. Se voi kertoa joko puolison halveksimisesta tai sitten aloittajan kotona on meneillään valtataistelu, joka ei aloittajan tekstistä välity. Tai sitten koko juttu on provo.
Juuri näin. Oman osuutensa suorittaminen kotitöistä ei ole palvelus, vaan velvollisuus. Luistamalla omista velvollisuuksistaan osittaa toiselle arvostuksen puutetta; arvottaa oman vapaa-aikansa velvollisuuksiensa edelle.
Itse olen tämän roskapussidilemman kanssa taistellut myös: pussi ei tartu koskaan miehen mukaan ilman suunnatonta taistelua. Huvittavin tekosyy pussin viemättömyyteen on se, ettei hän ole menossa siihen suuntaan. Tosiasiassa en ole minäkään: roskiskatos on pihan perällä, jos sen ohittaen on menossa johonkin, johtaa polku lähibaariin. Taidanpa muuttaa tapojani ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että monet näistä huonosti käyttäytyvistä miehistä on saanut toimintamallinsa kotoaan. Jos äitinsä on passannut koko muun perheen, niin mies luulee, että naimisiin mennessään saa taas passaajan kotiin.
Esimerkki: Mulla on yksi miespuolinen ystäväni, jonka (työssäkäyvä) äiti höyläsi juustonkin valmiiksi siivuiksi aamiaispöytään kun oltiin heillä opiskeluaikana kylässä. Hyvä ettei tehnyt minulle koko leipää valmiiksi. Nykyinen vaimonsa (myös ystäväni) on saanut käyttää melkoisesti aikaa koulutukseen, jotta on saanut miehensä ollenkaan omatoimiseksi.
En ymmärrä, miksi tuollaisen kanssa pitää edes muuttaa yhteen. Kavereiden kämppis-ehdotuksista olen kieltäytynyt suoraan ja kertonut syyksi sen, että en sietäisi sitä piikana oloa. Miksi nainen ei sano miehelleen, että yhteen muutetaan kun osaat itsekin siivota. Mutta eii, kaikkihetinyt, pusketaan kolme lasta ulos ja sitten vasta valitetaan, että se mies on neljäs kersa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tuollaisen kanssa pitää edes muuttaa yhteen. Kavereiden kämppis-ehdotuksista olen kieltäytynyt suoraan ja kertonut syyksi sen, että en sietäisi sitä piikana oloa. Miksi nainen ei sano miehelleen, että yhteen muutetaan kun osaat itsekin siivota. Mutta eii, kaikkihetinyt, pusketaan kolme lasta ulos ja sitten vasta valitetaan, että se mies on neljäs kersa
Ja sitten valitetaan palstalla miehestä, muttei voida nostaa kissaa pöydälle itse asianomaisen kanssa, kun "ei haluta riidellä". Asioihin on ihan turha odottaa muutosta, jos ei saa suutaan auki ja osaa olla jämäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomassani esimerkissä koulutus on tehonnut, ei tarvitse valittaa. Minä en olisi jaksanut, mutta naispuolinen ystäväni taisi olla rakastunut silloin 20v sitten ja on muuten vieläkin. :) Lapsia ei alettu siihen perheeseen tekemään ennen kuin mies oli koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että kun mies tulee tänään töistä, sinä lähdet "viemään roskat" - mikä voi kestää mitä vain 5 minuutin ja kahden viikon väliltä. Valitse sopiva aika, missä uskot miehesi ymmärtävän millaista on olla kolmen alle kouluikäisen kanssa kotona.
(Yritän nyt olla kyseenalaistamatta sitä, miten niitä lapsia on taas ehditty tehdä 3 kpl ennen kuin on huomattu ettei miestä kiinnosta perhe-elämä)
Tekisin lasun jos vanhempien välinen kuittailu vaarantaa lasten hoidon.
Mikään homma ei ole niin vähäpätöinen, kuin se, jonka voi teettää toisilla.