Antaisitko parhaan kasvispihvireseptisi?
Aloimme perheen kanssa tekemään kerta viikkoon kasvisruokaa ja ollaan tykästytty erilaisiin kasviskeittoihin ja wokkeihin. Nyt olis tarkoitus pitää kaksi kasvisruokapäivää viikossa ja tänään haluttaisi kokeilla jotain maukkaita pihvejä. Joten jos kertoisit lempparisi 😊
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Punajuuripihvit
Miten teet ne?
Me on tykätty tehdä falafelpiffejä. Siihen tarttee tietty monitoimikoneen ja muutamia harvemmin tarpeen olevia aineita mutta se falafeltaikina on oikeasti helpomi tehdä kuin luulisi. Mutta varo vaan ettet surruuttele sitä mössöä liian hienoksi, silloin siitä tulee sellaista liisteriä että sitä on hankalaa käsitellä. Ei se makuun vaikuta mutta on semiärsyttävää.
Sitten vaan taikinasta sopivan kokoisia lituskoita pannulle tirisemään niin vot!
Porkkanaa, palsternakkaa raasteena, keitettyä perunaa survottuna, emmentalraastetta, kananmunaa, suolaa, pippuria, timjamia ja rakuunaa. Pannulla paistettuna kermaviilikastikkeen kera, nam.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanaa, palsternakkaa raasteena, keitettyä perunaa survottuna, emmentalraastetta, kananmunaa, suolaa, pippuria, timjamia ja rakuunaa. Pannulla paistettuna kermaviilikastikkeen kera, nam.
Kiinnostavaa. Et viittis kertoa millaisia määriä olet mitäkin kasvista käyttänyt? Ei tartte olla tarkkoja grammamääriä mutta jos sen verran että sais käsityksen ainesosien mittasuhteista?
(ei ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punajuuripihvit
Miten teet ne?
Keitetyistä punajuurista leikkaan viipaleita, jotka paistan pannulla. Ne voi myös halutessaan leivittää.
Kiitoksia näistä, lisääkin saa laittaa 😊
Ap
Viimeksi tein näin ja hyvää oli:
porkkanaa, kaalia ja punajuurta hienona raasteena (muut juuret toimii myös, nyt oli vain näitä kasveja).
savuporotuorejuustoa (puoli pakettia tai kokonainen riippuen raasteen määrästä)
juustoraastetta (100-150g)
muna (tai kaksi)
(korppujauhoja, jos näiden kanssa ei ole henk koht ongelmia, mulla on niin en laita)
mausteita maun mukaan, minä laitoin mustapippuria, valkopippuria, meiramia ja sipulirouhetta.
Kaikki ainekset sekoitetaan yhteen ja paistetaan pannulla voissa. Jos jättää korppujauhot pois, kannattaa tehdä pienempiä pihvejä niin eivät hajoa käännettäessä (juustoa ja munaa kannattaa laittaa enemmän jos tekee korppujauhottomia).
Minäkin raastan porkkanaa, lanttua, selleriä, bataattia ym. juuresta mitä kulloinkin on. Pottumuusin rippeen, vaikka eilispäivältä, olen lisännyt mukaan ja jos tulee liian löysää, niin korppujauhoja tai muuta jauhoa. Kananmuna, ehkä pari ja kunnon mausteet (inkivääri ja valkosipuli sekä yrtit hyviä), mitkä ei kuitenkaan saa tyrmätä juuresten makua.
Pihvit paistan ja samalla pannulla haudutan myös esim. tomaattiviipaleet pihvien päälle, ehkä rucolaa ja sitten lopuksi vaikka hippusen parmesaania ja ripaus mustapippuria.
Keitettyä kvinoaa
Punaisia linssejä keitettynä
Pakaste herneitä muussattuna haarukalla
Kananmuna
Korppujaohoja
Jotain nestettä, esim ruokakermaa
Mausteita, yrttejä
Jos jäänyt juustoraastetta yli sekaan vaan
Paitetaan voissa pannulla/ lettupannulla niin tulee helposti kivan muotoisia
Toimisi varmaan uunissa mut voi tulla kuivia, en ole kokeillut
Lapsi tykkää hulluna, yleensä muusia lisukkeena. Itse olen salaatin kanssa ottanut töihin evääksi, ovat täyttäviä. Tai ollaan tehty kasvishampurilaisia.
Punajuuripihvit