Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulukiusaaja tarvitsee tukea ei siirtoa?

Vierailija
22.03.2016 |

Jepjep. Niin varmana tarvitsee, mutta säännöt pitää olla ja mikäli niitä ei mieli noudattaa ja kyetä elämään muiden parissa niin siirto muualle on ok uhkaus ja kelpo rangaistus, mutta se voi olla myös apu. Siellä "muualla" voidaan keskittyä sitten kiusaajan taustoihin ja ongelmaan ja mistä ne johtuvat yms.
Ei kiusaaja jää ilman apua, mutta viesti pitää olla selvä, että mitä hyväksytään ja mitä ei.
Rikoksen tehneetkin joutuvat "muualle" ja tarvitsevat yhtälailla apua ja tukea!!! Miksi kiusaaja saisi jäädä, jotta voidaan auttaa? Minusta lähteminen ei poissulje apua ja tukea.

Liika lässytys on tämän yhteiskunnan ongelma ja niin monessa asiassa.
Miksi tehdä asiasta ongelman ongelma kun voi nostaa kissan pöydällekin?

Tulisihan nuorillekin tehdä selväksi ettei mm.tupakointi ole ok eikä jienoa kieltämällä se, vaikka tietäisit nuoresi polttavan kavereidensa keskuudessa, mutta viesti on ainakin annettu selvästi: kotona tupakointia ei hyväksytä eikä hyväksyntää saa ja piste. Se, että hän on jo ehkäpä riippuvainen ja tarvitsee apua ja tukea ei kielto polttaa kotona poissulje apua.
Rajoja antaessaan voi olla hyvinkin rakastava ja jämpti samaan aikaan. Rajat on rakkautta ja yhteiskunnan on hyvä näyttää välittämisensä selkeästi niin pienemmille kun isommillekin kiusaajille.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Eikä sitä kiusaajaakaan heti tarvitsisi potkia muualle. Voisi ensin antaa varoituksen, että jos ei paranna tapojaan niin joutuu lähtemään tästä koulusta. Siten olisi edes jotain konkreettista, jolla herätellä kiusaajaa että tuo hänen käytöksensä ei ole ok ja hän voi itse päättää haluaako parantaa tapansa vai ei. Nykykeinot kiusaamisen puuttumiseen ovat niin voimattomat.

Vierailija
2/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kouluhistoriasta, eli yläasteelta 70-luvulla.

Kun aktiivisin kiusaaja täytti 18 vuotta 8. luokalla, hänelle täytettiin erotodistus siihen mennessä opitusta. Vuosia hänen kiusaamisen pääkohteena ollut huokasi helpotuksesta vaikka oli itsekin yli 18 vuotias.

Koko luokalle tuon aktiivikiusaajan eli kusipään erottaminen merkitsi elämän alkuun merkittävän parannuksen.

Näistä kymmenistätuhansista esimerkeistä ei vuosikymmenien aikana voida mitenkään ottaa opiksi, vaan pitää ymmärtää tuhansien kiusaajien pahoinvointia satojentuhansien elämän hankaloittamisen kustannuksella.

Vierailija
4/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista syntyy kun aikuiset ei osaa hoitaan tilanteita oikein. Kyllä ongelmat pitää käsitellä siinä koulussa, jossa ne on syntyneetkin. Yhteistyöllä kiusaajan ja kiusatun välillä. Se palvelee molempia. Samaa jälkihoitoa se kiusattukin tarvitseen. Jos kiusatun ongelmaan ei tartuta riittävän kattavasti tilalle tulee uusi kiusaaja. Ja kiusaajan siirrolla ongelma siirtyy ja tulee uusia uhreja ja kaiken käsittely alkaa taas uudestaan.

Vierailija
5/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tukea koulun kenties suosituin poika olisi tarvinnut?

Vierailija
6/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista syntyy kun aikuiset ei osaa hoitaan tilanteita oikein. Kyllä ongelmat pitää käsitellä siinä koulussa, jossa ne on syntyneetkin. Yhteistyöllä kiusaajan ja kiusatun välillä. Se palvelee molempia. Samaa jälkihoitoa se kiusattukin tarvitseen. Jos kiusatun ongelmaan ei tartuta riittävän kattavasti tilalle tulee uusi kiusaaja. Ja kiusaajan siirrolla ongelma siirtyy ja tulee uusia uhreja ja kaiken käsittely alkaa taas uudestaan.

Höpöhöpö. Kiusaaja on kasvatettu huonosti, mutta se nyt ei ole eikä pidäkään olla sen kiusatun tai kiusatun vanhempien murhe. Mikä ihmeen "kiusatun ongelma"??? Yritätkö sanoa, että kiusatussa on jotain vikaa, joka oikeuttaa kiusaamisen ja jos yksi kiusaaja lähtee pois niin seuraava tulee kyllä tilalle?

Vierailija
8/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Niinpä. Pahimmillaan samaa tyyppiä vaan siirrellään koulusta toiseen ja ongelmat ja kiusaaminen siirtyy mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea tuo kiusaajan siirtäminen mutta miten ne luulee saavansa sen toteutettua? Siinä vaiheessa suunnitelmat viimeistään lässähtävät, kun vanhemmat saapuvat rehtorin luo lakimiehen kanssa joka kysyy "missä todisteet".

Vierailija
10/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Harvoin se yksi kiusaaja kiusaa yksinään vaan tarvitsee sen kaveriporukan ympärilleen. Ja jos sama homma jatkuu, niin ei muuta kun uusi koulunvaihto. Eiköhän sitä jossain vaiheessa ala pahempikin kiusaajakin herätä ku jatkuvasti joutuu kouluista pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset kiusaa toisiaan valtavasti ja lapsi oppii elämän pelisäännöt aikuisilta. Vittuilemalla, kusettamalla ja nuolemalla hyödyllisten ihmisten persettä pärjää nykyään ja palkitaan ahnein. Epäitsekkyys ja ystävällisyys nähdään lapsellisuutena! Niin kauan kuin ilmapiiri on tämä on turhaa hurskastella lasten kiusaamisesta. Aikuiset kiusaa vielä lapsiakin, esim. tumman Valtterin tapaus.

Vierailija
12/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Joutuu kavereistaan eroon, joutuu kokemaan epävarmuutta uudessa ympäristössä missä ei olekaan se kingi jolla on liuta hännystelijöitä tukenaan. Kyllä se pistää miettimään kannattaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Niinpä. Pahimmillaan samaa tyyppiä vaan siirrellään koulusta toiseen ja ongelmat ja kiusaaminen siirtyy mukana. 

Ehkä liian kallista yhteiskunnalle, mutta yhden siirron jälkeen koulukoti. Jos kiusaaminen uudessa koulussa jatkuu, voisi koulukoti palvella tällaisia. Luulen silti, että se yksi vaihto jo riittää. Ei ne yksinään kiusaa ilman kavereita. Tai sitten ovat jo niin häiriintyneitä kun eivät kerrasta opi, että koulukoti voisi olla muutenkin se oikea paikka.

Vierailija
14/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajalle tukea? Eiköhän se pointti olisi vetää kiusaajalta tuki jalkojen alta niin, että putoaa perseelleen ja lujaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista syntyy kun aikuiset ei osaa hoitaan tilanteita oikein. Kyllä ongelmat pitää käsitellä siinä koulussa, jossa ne on syntyneetkin. Yhteistyöllä kiusaajan ja kiusatun välillä. Se palvelee molempia. Samaa jälkihoitoa se kiusattukin tarvitseen. Jos kiusatun ongelmaan ei tartuta riittävän kattavasti tilalle tulee uusi kiusaaja. Ja kiusaajan siirrolla ongelma siirtyy ja tulee uusia uhreja ja kaiken käsittely alkaa taas uudestaan.

Höpöhöpö. Kiusaaja on kasvatettu huonosti, mutta se nyt ei ole eikä pidäkään olla sen kiusatun tai kiusatun vanhempien murhe. Mikä ihmeen "kiusatun ongelma"??? Yritätkö sanoa, että kiusatussa on jotain vikaa, joka oikeuttaa kiusaamisen ja jos yksi kiusaaja lähtee pois niin seuraava tulee kyllä tilalle?

Kiusaajanko vika se on, että hänet on kasvatettu huonosti?

Vuorovaikutustilanteet on aina kahden kauppaa, jossa pelkästää yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisi miettiä olisi kummassakin vikaa. Kiusattu on saattanut prosoida tilanteen siihen pisteeseen, että joutuu kiusatuksia. Etkö muista omilta kouluajoilta näitä jotka haki huomiota niin pitkään, että sai turpaansa?!

Vierailija
16/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Joutuu kavereistaan eroon, joutuu kokemaan epävarmuutta uudessa ympäristössä missä ei olekaan se kingi jolla on liuta hännystelijöitä tukenaan. Kyllä se pistää miettimään kannattaako.

Kingin tilalle ei sitten tule uutta kingiä? Joku laumassa kuitenkin sen johtajuuden ottaa ja samat ongelmat jatkuu.

Sosiaaliset piiritkö sitten rajoituu pelkästään kouluun ettei siellä uudessa koulussa niitä kavereita ole. Ehkä tämä onnistuu suuremmilla paikkakunnilla, mutta pienissä on pienet piirit.

Vierailija
17/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Joutuu kavereistaan eroon, joutuu kokemaan epävarmuutta uudessa ympäristössä missä ei olekaan se kingi jolla on liuta hännystelijöitä tukenaan. Kyllä se pistää miettimään kannattaako.

Kingin tilalle ei sitten tule uutta kingiä? Joku laumassa kuitenkin sen johtajuuden ottaa ja samat ongelmat jatkuu.

Sosiaaliset piiritkö sitten rajoituu pelkästään kouluun ettei siellä uudessa koulussa niitä kavereita ole. Ehkä tämä onnistuu suuremmilla paikkakunnilla, mutta pienissä on pienet piirit.

Enpä usko että uusi kingi haluaa edellisen kohtaloa.

Vierailija
18/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista syntyy kun aikuiset ei osaa hoitaan tilanteita oikein. Kyllä ongelmat pitää käsitellä siinä koulussa, jossa ne on syntyneetkin. Yhteistyöllä kiusaajan ja kiusatun välillä. Se palvelee molempia. Samaa jälkihoitoa se kiusattukin tarvitseen. Jos kiusatun ongelmaan ei tartuta riittävän kattavasti tilalle tulee uusi kiusaaja. Ja kiusaajan siirrolla ongelma siirtyy ja tulee uusia uhreja ja kaiken käsittely alkaa taas uudestaan.

Höpöhöpö. Kiusaaja on kasvatettu huonosti, mutta se nyt ei ole eikä pidäkään olla sen kiusatun tai kiusatun vanhempien murhe. Mikä ihmeen "kiusatun ongelma"??? Yritätkö sanoa, että kiusatussa on jotain vikaa, joka oikeuttaa kiusaamisen ja jos yksi kiusaaja lähtee pois niin seuraava tulee kyllä tilalle?

Kiusaajanko vika se on, että hänet on kasvatettu huonosti?

Vuorovaikutustilanteet on aina kahden kauppaa, jossa pelkästää yhden osapuolen syyttelyn sijaan tulisi miettiä olisi kummassakin vikaa. Kiusattu on saattanut prosoida tilanteen siihen pisteeseen, että joutuu kiusatuksia. Etkö muista omilta kouluajoilta näitä jotka haki huomiota niin pitkään, että sai turpaansa?!

Olet vissiin entisiä tai nykyisiä kiusaajia, kun näet vikaa vain kiusatuissa. Kiusaaminen ei muuten ole mikään vuorovaikutustilanne.

Vierailija
19/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pelote olisi pitänyt ottaa käyttöön jo vuosia sitten kun ei kiusaajiin muu tehoa. Yleensä kun näillä kiusaajilla on tiivis tukijoukko ympärillä niin pistäs vähän miettimään haluaako eroon kavereistaan.

Mikä pelote koulun siirto on? Ei se ole kuin ongelman siirtämistä. Uusi koulu, uudet uhrit ja uudet kädettömät opettajat, jotka ei osaa tilanteeseen hakea niitä ratkaisuja.

Joutuu kavereistaan eroon, joutuu kokemaan epävarmuutta uudessa ympäristössä missä ei olekaan se kingi jolla on liuta hännystelijöitä tukenaan. Kyllä se pistää miettimään kannattaako.

Kingin tilalle ei sitten tule uutta kingiä? Joku laumassa kuitenkin sen johtajuuden ottaa ja samat ongelmat jatkuu.

Sosiaaliset piiritkö sitten rajoituu pelkästään kouluun ettei siellä uudessa koulussa niitä kavereita ole. Ehkä tämä onnistuu suuremmilla paikkakunnilla, mutta pienissä on pienet piirit.

Miksiköhän sitten on paljon kouluja ja yhteisöjä, joissa kukaan ei ottanut sitä kingin paikkaa eikä kiusaamistakaan tapahdu?

Vierailija
20/31 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaaminen aina ole niin suoraviivaista. Poikani ekaluokalla oli poika, joka rynnisti poikajoukon leikkeihin ja peleihin kuin norsu posliinikauppaan. Pojat, joiden pelit ja leikit keskeytyivät kokivat pojan kiusaajaksi. Pari ensimmäistä kuukautta tätä katseltuaan pojat ajoivat norsun pois joukkona, toki tämä silloin koki itsensä kiusatuksi.

Tätä samaa jatkui koko ala-asteen, yksi sosiaalisesti kömpelönä ja vahvatahtoisena, ison perheen esikoinen, joka oli tottunut että pienimmät leikkivät niinkuin hän halusi, yritti joukkoon ja toiset porukalla eristivät.

Ketä olisi pitänyt siirtää toiseen kouluun?