Huutava työvoimapula insinööreistä!
En ollutkaan nähnyt huutavaa työvoimapulaa mainostavaa juttua melkein vuoteen. Kiitos Talouselämä kun palautit uskoni Suomen tulevaisuuteen. Työvoimapulan huutelua on kiva kuunnella.
http://www.talouselama.fi/uutiset/heille-tarahtaa-kohta-tuhti-annos-tyo…
Töitä siis riittää niin paljon kuin niitä kerkiää tehdä. Eiks niin. Ja tällä kertaa tarina on ihan varmasti tosi, toisin kuin viime kerralla, edellisellä kerralla, sitä edellisellä kerralla ja sitä edellisellä kerralla kun työvoimapulasta kirjoiteltiin. Niin ja silloin, kun kerrottiin että suurten ikäluokkien jääminen eläkkeelle luo hirmuisesti vapaita virkoja ja työpaikkoja mutta erehdyttiin. Tällä kerralla ei erehdytä.
Eli kaikki nyt joukolla opiskelemaan insinööreiksi, siinä vasta tulevaisuuden ammatti.
Kommentit (45)
Täällä pitkään työtön ollut rakennusinsinööri.
50-v.
Juuri tapasin keväällä valmistumassa olevan koneinsinöörin ja häne kertoi,mettä töitä heille on paljon tarjolla.
Kyseinen herra oli saanut heti vakipaikan etelä-Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että minkä alan insinöörejä on jäämässä eläkkeelle suurin määrin. Sitähän jutussa ei ollut mainittu ollenkaan. Varmaan ns. perinteisen teollisuuden aloilta.
Varmaan kannattaisi kysellä samalta taholta, mistä ennustettiin sitä karjuvaa työvoimapulaa kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Nythän ne ovat jo jääneet ja nostavat isoja eläkkeitä, mutta ne vapautuneet työpaikat on piilotettu hyvin. Niitä ei ole vielä kukaan tietääkseni löytänyt.
Hep! Täällä! Minä olen insinööri ja sain työtä eläkkeellelähtijän tilalta. Mutta - en itseni lisäksi tiedä ketään toista, jolla on käynyt näin hyvä säkä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin rakennusalalla on insinöörit olleet "loppu" jo pari vuotta. Pääkaupunkiseudulla vajaus satoja ihmisiä. Kohteita ei saada käyntiin. Putkimiehistä ja muurareista ei ole enää vajausta, kun niitä tulee baltiasta.
Irakilaiset ja venäläiset insinöörit ei kelpaa Suomeen. Insinöörejä ei voi tuoda.
Insinöörejä ei tarvitsekaan tuoda sillä työt voi viedä. Suomalaisetkin yritykset ostavat suunnittelupalveluja halvemmista Itä-Euroopan maista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen rakennusinsinööri pk-seudulta ja voin allekirjoittaa tuon huutavan insinööripulan. Vastavalmistuneetkin saa valita parhaat työpaikat päältä ja aloituspalkat on todella hyvät. Saa olla kyllä aika pönttö jos jää työttömäksi.
Toki tilanne ei ole tasan koko Suomessa. Joillain alueilla on paljonkin insinöörejä työttömänä. Silti kaikki tutut insinöörit LVI-, rakennus-, tietotekniikka-, puunjalostus- ja voimalaitospuolelta (pk-seutu, Etelä-Karjala ja Pohjois-Pohjanmaa) ovat työelämässä. En tunne yhtäään työtöntä insinööriä.
Mikä sun mielestä on todella hyvä rakennusinsinöörin aloituspalkka pk-seudulla?
Vierailija kirjoitti:
juu mutta onneksi juuri tulleen tutkimuksen mukaan lähes kolmasosa turvapaikanhakijoista on korkeakoulutettuja. Mahtuu siihen joukkoon varmaan muutama insinöörikin.
Joo, mä ihmettelin jo, että mikä helkutin pula, kun tuota työvoimaa on nyt tuotu Afrikasta ja Lähi-Idästä jo parikymmentä vuotta. Että niinku missä mättää ...)
t: Työtön automaatioinsinööri (automaatiojärjestelmät, logiikat, sulautetut reaaliaikajärjestelmät)
Onneksi Suomeen on tullut viime vuosina paljon lukutaidottomia arabeja, koska ei suomalaisista työttömistä ole näin vaativiin töihin.
Mulla on jo koulutus kahdelle alalle, joille luvattiin karjuvaa työvoimapulaa. Töitä ei silti löydy. Pitäisikö siis palata koulun penkille ja kouluttautua insinööriksi? Jospa se työvoimapula tällä kertaa toteutuisi?
Jyväskylä on rakennusinsinöörin paratiisi! Saat valita haetko jopa peabille vai uuraisten rakennustarkastajaksi. Jatkan siis työttömänä...
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että minkä alan insinöörejä on jäämässä eläkkeelle suurin määrin. Sitähän jutussa ei ollut mainittu ollenkaan. Varmaan ns. perinteisen teollisuuden aloilta.
Niinpä. Insinöörikin on aika laaja käsite. Metsätalousinsinööri?
Täältä meiltäpäin työt loppui suunnilleen kymmeneltä suomalaiselta insinööriltä jotka palaavat saman tien Suomeen. Yksi suomalainen sai jäädä, muunmaalaiset insinöörit vaihtoivat toiseen ryhmään talon sisällä. En ymmärrä miksi te luulette että Suomen ulkopuolella odotetaan käsi ojossa suomalaisia insinöörejä. Eivät he työllisty Suomen ulkopuolellekaan. Surullista mutta totta. En ole vahingoniloinen vaan ihmettelen sitä miten tämäkin juttu on mennyt suomalaisten kohdalla perseelleen. Ehkä Venäjälle on vientiä kun sinne ei kovin moni halua töihin muualta maailmasta. Täällä meilläpäin on jatkuva pula insinööreistä että töitä riittää kun on vaan tarpeeksi hyvä.
Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, ja joukkoon mahtuu paljon korkeakoulutettujakin. Maamme koulutusjärjestelmä on maailman huippua. Silti työvoimapula uhkaa niin hirmuisena, että tänne tarvitaan lähivuosina yli miljoona kielitaidotonta maahanmuuttajaa...
http://esaniemi0.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193436-suomi-tarvitsee-2-milj…
Vierailija kirjoitti:
Mä olen rakennusinsinööri pk-seudulta ja voin allekirjoittaa tuon huutavan insinööripulan. Vastavalmistuneetkin saa valita parhaat työpaikat päältä ja aloituspalkat on todella hyvät. Saa olla kyllä aika pönttö jos jää työttömäksi.
Toki tilanne ei ole tasan koko Suomessa. Joillain alueilla on paljonkin insinöörejä työttömänä. Silti kaikki tutut insinöörit LVI-, rakennus-, tietotekniikka-, puunjalostus- ja voimalaitospuolelta (pk-seutu, Etelä-Karjala ja Pohjois-Pohjanmaa) ovat työelämässä. En tunne yhtäään työtöntä insinööriä.
mjaa? No miksi mulle ei ole tullut kuin yksi työhaastattelu kutsu ja sekin tuli Oulusta? Firmojen hakemuksiin olen lätkinyt koko Suomen. Tosin työmaille en ole hakenut kun saa olla eka ja vika työmaalla sekä työaika surkein mahdollinen. Toimistoihin saa sentään mennä sillein kun ite tykkää ja tarttee tehdä vähemmän töitä sen palkan eteen.
Ookei. Rakennusinsinööriopinnot siis edessä. Minullahan on jo kaksi koulutusta työvoimapula-alalle. Eikä minussa ole mitään vikaa. Ihan normaali ihminen, siisti ja tunnollinen, sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo koulutus kahdelle alalle, joille luvattiin karjuvaa työvoimapulaa. Töitä ei silti löydy. Pitäisikö siis palata koulun penkille ja kouluttautua insinööriksi? Jospa se työvoimapula tällä kertaa toteutuisi?
Todennäköisyys työvoimapulan toteumiselle on korkeintaan parin prosentin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ookei. Rakennusinsinööriopinnot siis edessä. Minullahan on jo kaksi koulutusta työvoimapula-alalle. Eikä minussa ole mitään vikaa. Ihan normaali ihminen, siisti ja tunnollinen, sosiaalinen.
Tervetuloa työttömäksi, jos ei suhteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työttömäksi, jos ei suhteita ole.
Nooh, jos on mies niin voi mennä aina apumieheksi kantelemaan muotteja ja muuta kivaa. Se on kuitenkin ihan hyvä ja helpottava tilanne, jos apumiehellä on joku koulutus niin mesu voi suoraan kysyä vaikka paljonko tarvit tavaraa eikä tarvitse itse laskea.
Akavan työttömät koulutusaloittain 6/2016
1. Insinööri (ml. amk & rak.arkkitehdit) 6985
2. Tradenomi 4631
3. Filosofian maisteri 4246
4. Diplomi-insinööri 2977
Työvoimapula in my arse :D
Pääsin suoraa valmistuttuani samaan paikkaan duuniin missä tein yhden harjoittelun vuotta aiemmin. Palkka 3600€/kk aloittaessa.
Tietotekniikan insinööri (sulautetut järjestelmät), M24