Helpostihan se sieltä ulos tuli, synnytyksestä
https://www.facebook.com/IFeakingLoveScience/videos/1347886488565692/
En ymmärrä miksi naiset voivottelee jälkeläisensä synnyttämistä. Kaikki nisäkkäät niin tekevät, mutta vain ihmisnainen valittaa (tästäkin). Mikä homman nimi?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos sektio on keksitty.
Terveisin 2 pelkosektiota kokenut. Enempää ei lapsia tule. Hyvin menivät sektiot, ikinä en alakautta synnyttäisi. Ihmislapsi on järkyttävän iso äitiin nähden+ vieläpä pystyasento vaikeuttaa asiaa..eläimillä helpompaa.
Synnytin ja synnytän mahdollisuuksien mukaan kaikki lapseni alakautta. Ja olen ylpeä siitä.
T. Akateeminen äiti
Siinä ei ole mitään aihetta ylpeyteen. Synnytyksessä pitää saada lapsi ulos äitinsä mahasta. Ei ole parempia tai huonompia tapoja synnyttää eikä kukaan ole mistään syystä parempi tai huonompi synnyttäjä kuin toinen. Alapää tosin on vahingoittumaton niillä jotka on leikkauksella synnyttäneet.
Onhan se hieman eri asia onnistuneesti saattaa ihmislapsi maailmaan kuin maata leikkurin pöydällä. Puhumattakaan siitä, että onnistunut alatiesynnytys on vauvan etu. Alatiesynnytetyt lapset saavat äidin normaaliflooran ja synnytys aktivoi fagosyyttisolujen tuotannon. Heillä on vähemmän allergioita ja esim. leukemiaa paremman solutuotannon vuoksi. Heillä on myös vähemmän mielenterveysongelmia ja pienempi kuolleisuus aikuisuudessa, sillä alatiesynnytys kehittää syntyvän vauvan stressinsietoa ja -säätelykykyä.
Kyllä, olen ylpeä. Ja hyvässä kunnossa synnytysten jälkeen.
Kiinnostaisi tietää, miksi tämä kirjoitus on saanut alapeukkuja, kun ihan tottahan tässä puhutaan. Lapsen parasta ajatellen alatiesynnytys on ihan ykkönen. Terv. kaksi alateitse synnyttänyt, alapääkin ihan kunnossa :)
Minusta "onnistunut tapa saattaa lapsi maailmaan" on sellainen tapa, jolla lapsi saadaan elävänä ulos. Silloin ainoa ja oikea tapa ei ole alatiesynnytys. Päinvastoin, sektio on pelastanut monta lasta jotka olisivat kuolleet alatiesynnytykseen. Tässä valossa väite että alatie olisi ainoa onnistunut tapa saattaa lapsi maailmaa on virheellinen. Lisäksi jonkinlaisen kohonneen riskin astmaan ja allergiaan vielä ymmärrän mutta että sektiolla olisi kausaalisuhde mielenterveysongelmiin on jo melkoista puppua.
Ilmeisesti tuollaisia tutkimustuloksia on saatu, mitä puppua siinä on jos niin on todettu? Ja kuka sanoi, että alatiesynnytys on ainota ja oikea tapa? Alatiesynnytys on paras tapa, sehän on selvää, mutta jos se ei fyysisistä syistä onnistu niin tietysti sektio. Mukavuuden takia (ei jakseta supistukisa ja ponnistusta) sektion kinunneet on mun mielestä aika epäkypsiä tyyppejä.
"Ilmeisesti tuollaisia tutkimustuloksia on saatu" olisiko heittää vaikka muutama lähde vai viljeletkö vain mutua?
"Ja kuka sanoi, että alatiesynnytys on ainoa ja oikea tapa" tuo henkilö kenen tekstiin viittasit ja ihmettelit miksi hänen kommentti on saanut niin paljon alapeukkuja. Luepa uusiksi vaikka hänen kommenttinsa ensimmäinen lause.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen synnyttänyt alateitse esikoisen ja olen kokenut myös hitaan palautumisen, joten ei se aina mene niin että alateitse synnyttäneet palautuvat nopeammin kuin sektiolla synnyttäneet. Ja toinen tulee pelkosektiolla, enkä koe olevani siksi huonompi äiti toiselle lapselleni. Ensimmäinen synnytys nyt vain meni metsään enkä koe pystyväni siihen uudestaan.
Tekeekö se minusta huonon ihmisen tai äidin?
No ei. Sulla on kokemusta alatiesynnytyksestä, toisin kuin näillä huvikseen sektiota vaativilla. Mulla toka synnytys ei mennyt aivan nappiin, mutta kolmannen uskalsin silti synnyttää alakautta, koska ekassa synnytyksessä ei ollut mitään hässäkkää ja sain puhuttua tokasta synnytyksestä jääneet pelkoni auki. Pointti siis se, että aiemmat omat kokemukset toki on hyvä ottaa huomioon synnytystapaa pohdittaessa, mutta sillä ei ole hitonkaan merkitystä, miten jonkun naapurin Anjan synnytys on sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Sektioillahan ne alatiesynnytyksetkin aina pelastetaan......
Sitä aina kuvitellaan että ''luonto hoitaa'' ja niin hoitaakin, muttei todellakaan välttämättä kuten itse haluaisi... Luonto nimittäin olisi vähentänyt syntyvyyttä aika reippaasti jo heti synnytystilanteessa. Vain sektioilla nämä tilanteet on sitten pelastettu ja lapset saatu terveinä ja elossa maailmaan. Sitten joku pyhän alatiesynnytyksen kokenut kehtaa vielä arvostella sektiota..Juu eihän se sektio mikään riskitön toimenpide tietenkään ole, mutta todella TÄRKEÄ toimenpide se kyllä on.
Tai ehkä pitäisi antaa luonnon hoitaa se syntyvyys ja karsia epäkelvot yksilöt jo siinä synnytyspöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ps. Minulla on täysi oikeus subjektiiviseen ylpeyden kokemukseeni. Synnytys on ainutlaatuinen tapahtuma, josta on myös kiva kertoa omalle lapselle, esim. miten se meni. Tytär voi olla kiinnostunut asiasta oman synnytyksensä lähestyessä aikanaan.
Voithab sinäkin olla ylpeä siitä, että leikkaava lääkäri osasi viiltää vatsasi onnistuneesti?
No on toki, mutta ilmeisesti muut saavutuksesi ovat aika vähäiset jos jaksat tuntea oikein ylpeyttä ja ylemmyyttä tuollaisesta johon mikä tahansa nisäkäs pystyy.
No eihän pysty kun osa synnyttämään menevistä tärisee jo puolivuotta etukäteen että pikku pimppirepeää ja iik iik. Mulle etuoikeuksia ja leikkauksia mukavuuden takia, kyllä miehet maksaa! Meidän päävaivat!
Synnytin kaksi lasta alakautta ja ilman kipulääkitystä. Jokainen kokee ja tuntee synnytyksen erilailla. Jostain syystä supistukset eivät vain tuntuneet kovin kivuliailta, vaikka molemmat käynnistettiin ja tällöin kuulema tuntuu erilailla, kuin jos alkaisi normaalisti omia aikojaan synnytys. Olen iloinen, että selvisin ilman kipulääkitystä. Rauhallinen hengittely auttoi. Tärkeintä kai just se, ettei ala pelätä, koska silloin kroppa ei pysy rentoutuneena. Jännitys lisää kipua. Mutta hyvä, että kivunlievitystä on keksitty, niille, jotka sitä tarvitsevat. Erilainen kipukynnys jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin 2 pelkosektiota kokenut. Enempää ei lapsia tule. Hyvin menivät sektiot, ikinä en alakautta synnyttäisi. Ihmislapsi on järkyttävän iso äitiin nähden+ vieläpä pystyasento vaikeuttaa asiaa..eläimillä helpompaa.
Synnytin ja synnytän mahdollisuuksien mukaan kaikki lapseni alakautta. Ja olen ylpeä siitä.
T. Akateeminen äiti
Siinä ei ole mitään aihetta ylpeyteen. Synnytyksessä pitää saada lapsi ulos äitinsä mahasta. Ei ole parempia tai huonompia tapoja synnyttää eikä kukaan ole mistään syystä parempi tai huonompi synnyttäjä kuin toinen. Alapää tosin on vahingoittumaton niillä jotka on leikkauksella synnyttäneet.
Onhan se hieman eri asia onnistuneesti saattaa ihmislapsi maailmaan kuin maata leikkurin pöydällä. Puhumattakaan siitä, että onnistunut alatiesynnytys on vauvan etu. Alatiesynnytetyt lapset saavat äidin normaaliflooran ja synnytys aktivoi fagosyyttisolujen tuotannon. Heillä on vähemmän allergioita ja esim. leukemiaa paremman solutuotannon vuoksi. Heillä on myös vähemmän mielenterveysongelmia ja pienempi kuolleisuus aikuisuudessa, sillä alatiesynnytys kehittää syntyvän vauvan stressinsietoa ja -säätelykykyä.
Niin onhan siinä tietenkin se ero että toinen on todistanut että jalkoväli on niin iso että sieltä mahtuu jalkapallo.
.
Niin tai toinen on todistanut, ettei kykene (fyysisest) omaa lastaan synnyttämään.
Mitä jos miehetkin valittaisi kuinka paskaa on panna jotain ovuloivaa naista kellon mukaan? Mieluummin vetää käteen ja laittaa purkkiin kamat naiselle. Tosimies tämmöinen yhtälailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
Nimenomaan onnistuneen - mutta kuka tietää etukäteen onnistuuko synnytys vai tuleeko siinä vauvalle vaikka neliraajahalvaus?
Esikoiseni kuoli kohtuun 39+5. Synnytin hänet alateitse. Hänelle on varmaan haudassa tosi paljon hyötyä floorasta, fagosyyteista. Allergiakaan ei varmaan vaivaa, tuskin mielenterveysongelmatkaan. "Pienempi kuolleisuus aikuisuudessa" naurattaa tässä yhteydessä tosi paljon. - Eiköhän me kaikki lopulta kuolla syntymätavasta riippumatta?
Kolme elävää lastani on syntynyt sektiolla. Minua ei kiinnosta floorat eikä faunat - pääasia että he syntyivät elävinä ja terveinä eivätkä vammautuneet synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
Kiinnostaisi tietää, miksi tämä kirjoitus on saanut alapeukkuja, kun ihan tottahan tässä puhutaan. Lapsen parasta ajatellen alatiesynnytys on ihan ykkönen. Terv. kaksi alateitse synnyttänyt, alapääkin ihan kunnossa :)
Minusta "onnistunut tapa saattaa lapsi maailmaan" on sellainen tapa, jolla lapsi saadaan elävänä ulos. Silloin ainoa ja oikea tapa ei ole alatiesynnytys. Päinvastoin, sektio on pelastanut monta lasta jotka olisivat kuolleet alatiesynnytykseen. Tässä valossa väite että alatie olisi ainoa onnistunut tapa saattaa lapsi maailmaa on virheellinen. Lisäksi jonkinlaisen kohonneen riskin astmaan ja allergiaan vielä ymmärrän mutta että sektiolla olisi kausaalisuhde mielenterveysongelmiin on jo melkoista puppua.
Ilmeisesti tuollaisia tutkimustuloksia on saatu, mitä puppua siinä on jos niin on todettu? Ja kuka sanoi, että alatiesynnytys on ainota ja oikea tapa? Alatiesynnytys on paras tapa, sehän on selvää, mutta jos se ei fyysisistä syistä onnistu niin tietysti sektio. Mukavuuden takia (ei jakseta supistukisa ja ponnistusta) sektion kinunneet on mun mielestä aika epäkypsiä tyyppejä.
"Ilmeisesti tuollaisia tutkimustuloksia on saatu" olisiko heittää vaikka muutama lähde vai viljeletkö vain mutua?
"Ja kuka sanoi, että alatiesynnytys on ainoa ja oikea tapa" tuo henkilö kenen tekstiin viittasit ja ihmettelit miksi hänen kommentti on saanut niin paljon alapeukkuja. Luepa uusiksi vaikka hänen kommenttinsa ensimmäinen lause.
Tässä ainakin jotain: http://sciencenordic.com/giant-study-links-c-sections-chronic-disorders
On alateitse syntyneet lapset älykkäämpiäkin; http://www.terve.fi/alateitse-syntyneilla-lapsilla-korkeampi-alykkyysosamaara-kuin-sektiolla-syntyneilla.
Googlaamallahan noita löytyy. Joskus sektio on pakko tehdä, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa. Mutta ihan turha väittää, että alatiesynnytys ja sektio on samalla viivalla kun ajatellaan lapsen parasta ja alatiesynnytys onnistuu.
En ole
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a...tulihan se vauveli tosiaan sieltä loppujen lopuksi. Ja en kyllä paljon valitellut tai voivotellut loppuvaheessa kun olin niin järkyttynyt miten helvettiä se synnyttäminen oli.
Vauva oli aika pieni 2,9kg ja tikkejä tuli 13...onneksi vauva ei ollut 4kg tai alapää olisi varmaan räjähtänyt jauhelihaksi.
Mahtaisikos ap voivotella ja valittaa jos perärööri repeäisi ja pitäisi kursia kasaan 13 tikillä...ei varmaan ;)
Tuli vedet nenästä kun luin ton jauhelihan, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
Ja minä ylpeä sektioistani. Kaksi lastani syntyivät ilma suurta riskiä hapenpuutteesta tai erbin pareeseja. Minä pystyn pidättämään varmemmin virtsaa ja ulostetta, nautin seksielämästäni täysillä ja niin miehenikin. Minulla kun tuppaa tunto menemään leikkauskohdista, niin voin vain kuvitella jonkun epparin...
Synnytys on naisen vaarallisin hetki koko elämässä. Siihen kuolee sairaalassakin vuona 2016 sivistyneissä valtioissa lukuisia naisia.
Kaikilla asioilla kun on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
Nimenomaan onnistuneen - mutta kuka tietää etukäteen onnistuuko synnytys vai tuleeko siinä vauvalle vaikka neliraajahalvaus?
Esikoiseni kuoli kohtuun 39+5. Synnytin hänet alateitse. Hänelle on varmaan haudassa tosi paljon hyötyä floorasta, fagosyyteista. Allergiakaan ei varmaan vaivaa, tuskin mielenterveysongelmatkaan. "Pienempi kuolleisuus aikuisuudessa" naurattaa tässä yhteydessä tosi paljon. - Eiköhän me kaikki lopulta kuolla syntymätavasta riippumatta?
Kolme elävää lastani on syntynyt sektiolla. Minua ei kiinnosta floorat eikä faunat - pääasia että he syntyivät elävinä ja terveinä eivätkä vammautuneet synnytyksessä.
Osanotot sinulle, varmasti kammottava tilanne :( Mutta siltikin sektiossa riskit on isommat:
"Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta
keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin
alatiesynnytykseen. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen,
ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen
yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen ja kohtutulehduksen
vaara 15-kertainen antibioottiprofylaksiasta huolimatta. Riskit lisääntyvät
seuraavissa raskauksissa varsinkin istukkaongelmien vuoksi. Elektiivisellä keisarileikkauksella
syntyneen lapsen sopeutuminen kohdunulkoiseen elämään käynnistyy hitaammin.
Synnytystavalla voi olla merkitystä myös myöhemmän terveyden kannalta. Vaikka
keisarileikkaus on nyky-Suomessa turvallinen, sille on riskien vuoksi oltava selkeä aihe." http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf
Alatiesynnytys voi mennä pieleen, suuremmalla todennäköisyydellä sektiosta koituu pahoja jälkiseurauksia. Jos alatiesynnytys ei onnistu niin sektio ehdottomasti, muussa tapauksessa alatie.
Ai saatana, että sattu:D tää on huono provo kyllä. Kaikki synnyttäneet tietää ja muiden mielipiteillä ei oo väliä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
"Ja kuka sanoi, että alatiesynnytys on ainoa ja oikea tapa" tuo henkilö kenen tekstiin viittasit ja ihmettelit miksi hänen kommentti on saanut niin paljon alapeukkuja. Luepa uusiksi vaikka hänen kommenttinsa ensimmäinen lause.Tässä ainakin jotain: http://sciencenordic.com/giant-study-links-c-sections-chronic-disorders
On alateitse syntyneet lapset älykkäämpiäkin; http://www.terve.fi/alateitse-syntyneilla-lapsilla-korkeampi-alykkyysosamaara-kuin-sektiolla-syntyneilla.
Googlaamallahan noita löytyy. Joskus sektio on pakko tehdä, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa. Mutta ihan turha väittää, että alatiesynnytys ja sektio on samalla viivalla kun ajatellaan lapsen parasta ja alatiesynnytys onnistuu.
En ole
Vähän niin kuin arvelinkin aikaisemmin, viljelit ihan vain omaa mutua. Kummassakaan "tutkimuksessa" ei ole mitään missä väitettäisiin että sektion ja mt-ongelmien kausaliteetistä. Ekassa lähteessä jopa todetaan että sektion sekä astmojen ja allergioiden ei välttämättä ole syy-seuraussuhdetta.
Onko ap mies? Mene vessaan ja koita pinnistää greipin kokoinen möhkäle ulos jostain ruumiinaukosta ilman että päästät ääntäkään. Tule sitten takaisin tänne kertomaan kuinka sujui.
Ette usko miten naurettavalta tämä keskustelu näyttää synnyttämättömän silmiin. Toivottavasti minusta ei koskaan tule tuollaista synnytyshullua. Itketään luonnollisuuden perään epiduraalin pehmentämien muistojen kanssa alapää tikkejä täynnä, ylpeyttä puhkuen! Ainutlaatuista, eikukaan muu koskaan ennen tällalailla... Ja vielä se pienempi kuolleisuus aikuisuudessa xD No väkisinhän siinä on kuolematon kakara ulos tuupattu, kun ähkimässä on jumalasta seuraava, The Synnyttänyt AV-Mamma(tm)!!
Vierailija kirjoitti:
Ette usko miten naurettavalta tämä keskustelu näyttää synnyttämättömän silmiin. Toivottavasti minusta ei koskaan tule tuollaista synnytyshullua. Itketään luonnollisuuden perään epiduraalin pehmentämien muistojen kanssa alapää tikkejä täynnä, ylpeyttä puhkuen! Ainutlaatuista, eikukaan muu koskaan ennen tällalailla... Ja vielä se pienempi kuolleisuus aikuisuudessa xD No väkisinhän siinä on kuolematon kakara ulos tuupattu, kun ähkimässä on jumalasta seuraava, The Synnyttänyt AV-Mamma(tm)!!
Korjaan, että tietenkin synnytys on tapahtunut myös sektion kautta. Eli: The Alakautta Synnyttänyt AV-Mamma(tm).
Vierailija kirjoitti:
Ihmislapsi on suuripäinen. Monesti miettinytkin miksi ihmiselle on annettu se synnyttämisen tuska, kun osalla eläimistä se on niin helppoa.
No onneksi ei ole tämän helpompaa! Montako miljardia tätä ylilisäätyvää lajia sitten olisi..... o_O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Akateeminen äiti
Niin onhan siinä tietenkin se ero että toinen on todistanut että jalkoväli on niin iso että sieltä mahtuu jalkapallo.
.Niin tai toinen on todistanut, ettei kykene (fyysisest) omaa lastaan synnyttämään.
Mitä jos miehetkin valittaisi kuinka paskaa on panna jotain ovuloivaa naista kellon mukaan? Mieluummin vetää käteen ja laittaa purkkiin kamat naiselle. Tosimies tämmöinen yhtälailla?
Mikä ihmeen vertaus tuo on? Miehelle naiminen on nautinto synnytys naiselle ei. Ja onhan se tietenkin naisellekin hirveää olla pantavana jotta tulee raskaaksi. On se niiiiin raskasta ja ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislapsi on suuripäinen. Monesti miettinytkin miksi ihmiselle on annettu se synnyttämisen tuska, kun osalla eläimistä se on niin helppoa.
No onneksi ei ole tämän helpompaa! Montako miljardia tätä ylilisäätyvää lajia sitten olisi..... o_O
Vielä kun annettais luonnon karsia ne jotka ei synnyttämään kykene...