Mitkä on teidän mielestä statussymboleita ja mitä statussymboleita omistat?
Kommentit (105)
Minulle statuksina on ruhtinaallinen vapaa-aika, askeettisuus, itsensä haastaminen liikunnalla ja sopivasti työllä, vapaaehtoistyö, lastenlapset ja heidän kanssaan oleminen, pitkät vaellusretket luonnossa, itsepoimitut ja säilötyt marjat ja sienet. Minulla on rahaa, mutta en halua enkä tarvitse enää kalliita taloja, autoja, kelloja ym. Ne vaatii niin paljon huolenpitoa ja lisäksi eristää normaalista ihmistenvälisestä kanssakäymisestä. En halua omaan pieneen yksinäiseen kuplaan. Kukin luokitelkoon omat luksuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en omista mitään mutta mieheni omistaa vaikkas ja mitä:
-mersu
-vaimo kotirouvana
-kolme lasta
-iso okt
-kesämökki
-vene
t. kotirouva
Ootko mun naapurissa asuvan putkimiehen vaimo?
Aika hauska, että duunarit ruikuttaa edelleen olevansa "pienituloisia", vaikka elävät kuin herrat, samalla kun akateemiset joutuvat syömään pelkkää makaronia siinä 20 neliön itsemurhakuutiossa parhaimmillaan lähes nelikymppiseksi.
Minulla on niitä teidän mainitsemia "statussymboleita". Ihan vaan koska tykätään hyvästä autosta, hienosta talosta jne. Ei varmaan ketään muuta kuin meitä itseä kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statussymboleita ovat kaikki ne asiat ja tavarat, joita epävarmat (ja yleensä enemmän tai vähemmän mt-ongelmaiset) ihmiset hankkivat itselleen näyttääkseen paremmalta muiden silmissä. Oikeasti tasapainoiset ja fiksut ihmiset eivät sellaisia tarvitse.
Kateus vie kalatkin vedestä ;o)
Ei välttämättä. Käsitttääkseni nämä status symbolit on usein hankittu laina-rahalla.
Kyllä sitäkin kadehditaan että toinen saa pankista lainaa ja toinen ei.
Ihmiset näköjään ymmärtävät tämän kysymyksen eri tavalla. Itse en ajatellut, että statussymboli on jotain mikä hankitaan vain näyttääkseen muille(tekeekö ihmiset niin?). En siis ajattele, että ihmiset polkupyöräilevät töihin kypärä päässä vain kohottaakseen omaa statustaa. Ajattelin statussymbolin asiana, joka nostaa henkilön statusta minun silmissä, eli lisää arvostusta ko henkilöä kohtaan.
En siis pidä citymaasturia statussymbolina, koska se ei nosta arvostustani kyseistä henkilöä kohtaan, päinvastoin laskee.
18
Polkupyörä. Ja minulta löytyy sellainen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en omista mitään mutta mieheni omistaa vaikkas ja mitä:
-mersu
-vaimo kotirouvana
-kolme lasta
-iso okt
-kesämökki
-vene
t. kotirouva
Ootko mun naapurissa asuvan putkimiehen vaimo?
Aika hauska, että duunarit ruikuttaa edelleen olevansa "pienituloisia", vaikka elävät kuin herrat, samalla kun akateemiset joutuvat syömään pelkkää makaronia siinä 20 neliön itsemurhakuutiossa parhaimmillaan lähes nelikymppiseksi.
Jep. Me kivitalon rakentaneet akateemiset eletään kuitenkin suht niukasti kun vertaa meillä töissä olleisiin "duunareihin". On vaikka mitä autoa piha täynnä, matkoilla pari kk vuodesta jne. Mutta voisin itsekin alkaa putkariksi jos siltä tuntuisi. Sen sijaan haluttiin hieno talo :)
Vierailija kirjoitti:
En siis ajattele, että ihmiset polkupyöräilevät töihin kypärä päässä vain kohottaakseen omaa statustaa.
ööööö..... pyöräilyhän on nimenomaan tuota oman arvon korottamista. Ainakin aika moni tekee siitä suuren numeron, kuinka menee fillarilla. Lisäksi käyttäytyvät liikenteessä kuin omistaisivat koko tien.
kivitalo, joka näyttää kootun betoni- ja lasikuutioista.
Riippuu missä piireissä liikkuu. Mä oon opiskelija ja kuulemma leuhotan, kun mulla on Lenovo yoga 500. Tähän voin ihan rehellisesti sanoa, että pappa betalar, sain lahjaksi kun pääsin yliopistoon eikä ollut tietokonetta. Muuten en kyllä omista mitään statussymboleita, reppu maksoi 70€ ja loput vaatteet yms on h&m alesta tai kirppikseltä.
Ökyauto kaupungin keskustassa väärin parkkeerattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statussymboleita ovat kaikki ne asiat ja tavarat, joita epävarmat (ja yleensä enemmän tai vähemmän mt-ongelmaiset) ihmiset hankkivat itselleen näyttääkseen paremmalta muiden silmissä. Oikeasti tasapainoiset ja fiksut ihmiset eivät sellaisia tarvitse.
Tai sitten ei. Ostan mitä huvittaa ihan omaksi ilokseni.
Itselläni statyssymboleiksi laskettavia ovat Rolex ranteessa ja yli sadan tonnin avoauto (oma ja maksettu) ison kivitaloni pihassa.
Lomareissu Karibialle bisnesluokassa lentäen voisi myös olla.
Jaa että mt-ongelmainen.... heh! :)
Mikä Rolex? Tunnistetaanko? Väitetäänkö usein feikiksi?
t: 30
En ole hän jolta kysyt, mutta vastaan. Omassa ranteessani on Rolex joka maksoi muutama vuosi sitten 8k€. Yhden kerran erään hotellin hississä vanhempi italialainen herrasmies noteerasi kelloni sanoen, "Kaunis kello, rouvalla on hyvä maku. Tuo taitaa olla valmistettu vuonna 2011?". Ei noita normaalisti kukaan noteeraa, ja itsekin ostin kelloni vain katsoakseni siitä ajan, en näyttääkseni muille.
Aion ostaa Samsung Galaxy S6 Edgen. Kelpaisiko se statussymbaaliksi, vai pitääkö olla uudempi S7?
Vakituinen työpaikka. Minulla ei ole.
Ehkä taide voisi olla statussymboli, toki itseä varten sitäkin tulee ostettua.
Eikai mikään puhelin ole statussymboli? Sen saa rahatonkin osamaksulla ostettua
En :D mutta mahtavaa hei jos putkimiehenä on saavuttanut saman!
t. kotirouva