Tiedätkö isoisovanhempiesi nimet? Onko näitä nykyään suosittuja nimiä?
Sanotaan että nimet kiertää 80-100v sykleissä eli suunnilleen isoisovanhempien nimet olis nyt taas ajankohtaisia... Omiani en valitettavasti tiedä kuin äidin puolelta:
Katri, Helena, Juho ja Antti
Kommentit (99)
Urho ja Sylvi sekä Karl-August ja Judith
Anna ja Johan, Sanni ja Toivo, Saimi ja Yrjö, Augusti ja Helmi.
Matti, Hulda, Joel, Maria, Onni, Fanny, Eemeli, Edla. Syntyneet 1860-1900 välillä. Noista nimistä aika moni on jatkanut suvussa eteenpäin.
Isän puolelta Tyyne ja Lahja, äidin puolelta Elsa ja Orvokki. Miesten nimiä en muista, en ole varma olenko edes kuullut isän puolen miesten nimistä.
Elsa ja Tyyne ovat mielestäni ihan nättejä, Elsan voisin jopa antaa eteenpäin.
Nämä tiedän: Johanna, Maria, Amanda, Heikki, Matti, Niilo (olisin halunnut Amandan omalle lapselle, mies ei suostunut, harmi)
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, etteivät kaikki tiedä isovanhempiensa nimiä.
Sen ymmärrän, ettei isoisovanhempien, muttei tiedä oman äitinsä ja isänsä vanhempia nimeltä..
Ap nimenomaan kysyi isovanhempien vanhempien nimiä.
Äitini puolelta tiedän Hilma, Lempi, Aleksei ja Veikko. Sisko antoi pojalleen nimen Veikko. :)
Omieni lisäksi tuli mieleen (kirjoitin ne tuossa aiemmin) kaverin isomummo jonka luona käytiin usein lapsina. Hänen nimensä oli Zaida joka oli minusta todella kaunis ja erikoinen nimi.
Aliina, Mikko, Saima ja Jaakko ainakin ovat sellaisia joita näkyy silloin tällöin kastetut-palstalla. Muut neljä ovat sitten vähän harvinaisempia.
Mun isoisovanhemmat ois 100+.
Kerttu, Irja, Lydia, Tyyne.
Keijo, Väinöx2, Sulo.
Keijoa ja Irjaa lukuunottamatta kyllä näkee noita nimiä, eli ihan linjassa muodin kanssa näköjään ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, etteivät kaikki tiedä isovanhempiensa nimiä.
Sen ymmärrän, ettei isoisovanhempien, muttei tiedä oman äitinsä ja isänsä vanhempia nimeltä..
Minä en tiedä äitini isän nimeä, eikä sitä tiennyt äitinikään. Äidiäiti ei koskaan kertonut. Äiti ei sitä paljoa kysellyt, kun oli hänen mielestään suuri häpeä, jota se siihen maailman aikaan olikin.
Muut isovanhempani: Aleksanteri, Matilda, Maija.
Anna, Viljami
Hellä, Juho
Sanni, Simo
Maria, Santeri
Carl , Matilda, Anna, Gustav, Elisabet,Matias, Edwin, Margareta
Marghareetta ja Ambrosius olivat äitini isän vanhemmat ja Elisabeth oli mummoni äiti. Isoisoisän nimi oli Iikka isän puolelta. Muita en muista.
Olen miettinyt jos joskus lapsia hankin niin elvyttäisin näitä nimiä, vaikka lapsen toisena nimenä.
Äidinäidinäiti aina ajaton Maria, tämä on varma tieto, ja on pieni muistikuva, että hänen miehensä olisi ollut Juho. Äiti on avioton lapsi, joten hänen isänsä suvusta ei ole mitään tietoa, eli edes äiti ei tiennyt isänsä nimeä, saati sitten isänsä vanhempien. Isän puolelta jostain syystä näistä ei edes puhuta.
Wilhelm ja Emilia, muita en tiedä :)
Muistan nyt vain Ainan, Bernhardin ja Seidin, yhtäkään en laittaisi lapseni etunimeksi.
Tuo Hiski oli hyvä, harmi vain, että juuri ne kunnat, mistä meidän tiedot olisivat, vielä puuttuvat. Oman kotikuntani on, mutta isä on kotoisin naapurikunnasta ja hänen vanhempansa syntyneet taas siitä naapurikunnassa, mistä ei myös tietoja ollut. Samoin äitini kotikunnasta ja mummon syntymäkunnasta ei ollut vielä tietoja.
Iida ja Eino, Amanda ja Carl, Matilda ja Johan, Cecilia ja Ahti.
Muistamisesta ei ole minulla kyse, kyllä minä tiedän ne vanhemmat joiden nimet on minulle jostain syystä mainittu. Vanhemmat ovat vain aina puhuneet "mummista" ja "papasta" ilman etunimiä, enkä ole tullut kysyneeksi nimiä.