Tiedätkö isoisovanhempiesi nimet? Onko näitä nykyään suosittuja nimiä?
Sanotaan että nimet kiertää 80-100v sykleissä eli suunnilleen isoisovanhempien nimet olis nyt taas ajankohtaisia... Omiani en valitettavasti tiedä kuin äidin puolelta:
Katri, Helena, Juho ja Antti
Kommentit (99)
Isovanhempieni vanhempia:
Katri, Leo, Alma, Juho, Elsa, Elis, Tekla ja äidinpuoleisen isoisoisoisän nimeä en muista, luulen että hänkin olisi ollut Juho tai Juhani.
Nämä siis syntyneet 1800-luvun loppupuolella tai 1900-luvun aivan alussa.
Suosikkinimiähän tuolta bongaa helposti, Leo ja Elsa. Juho taitaa olla aina melko suosittu ja Almakin on sellainen, jota on aina jonkin verran. Meillä ei ole noita lapsilla niminä, mutta yhden isoäidin toinen nimi Aurora on.
Vierailija kirjoitti:
Wäinö ja Eufrosyyne, Henrik ja Gertrud, Anders ja Signe, Lars ja Hilda.
Noista nimistä antaisin vain Henrikin etunimeksi, toiseksi nimeksi voisin hyvinkin antaa Wäinön, Henrikin, Larsin ja Hildan. Eufrosyyneä, Gertrudia tai Signeä en laittaisi lasta kiusaamaan.
Meillä suvussa samoja nimiä mutta Gertrud oli oikeasti Kerttu, Anders Antti ja Lars Lassi, ei niitä kirkonkirjojen nimiä puhekielessä käytetty.
Isoukkini ja -mummini ovat
Timofei, Maria
Anna, Onni
Anna, Ananias
Ada, Eero
Ainoastaan Onnin olen tavannut lapsena. Ainakin meillä mennään syntymäpäivissä tuonne 1800-luvun lopulle isoisovanhemmissa, eli 120 vuoden päähän. Harrastan sukututkimusta ja olen päässyt 1600-1700 luvuille, sekä löytänyt kaikenlaista lihaa luiden päälle lukemalla tuomiokirjoja ja maakirjoja ym. Netti on nykyään sukututkijalle ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eira, Lahja, Reino, Mauno. Ei ole toistaseks saman nimisiä toisia vastaan tullut.
Ovatko nämä todella isoisovanhempiesi nimiä? Missäs toiset neljä ovat?
On ja isän puolelta en tiedä edes isovanhempien nimiä saati sitten isoisovanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyne ja Valdemar, Fanny ja Anttoni
Ovat kaikki haudassa, olen jo 54-vuotias. Tyyne ja Fanny elivät kyllä pitkälle yli 90-vuotiaksi.
Oho, sori poijjaat!
Huolimatonta lukemista. Nämä tietysti ovat isovanhemapni.
Isoisovanhemmat ovat Maria ja Magnus, Elise ja Nestori, Aleftiina ja Georg,
Neljänsiä en tiedä, koska sieltä puolelta oli annettu huutolaislapseksi isäni isä.
Maria ikiklassikko, Magnus taitaa olla Ruotsin puolella n. 60-vuotiaiden suosikkinimi. Elise on klassinen myös, Nestori ei ole tullut uudestaan muotiin, vaikka suhteellisen yleinen oli tuossa vaiheessa.
Aleftiina on erikoinen, onko se venäläisperäinen? Georg kansainvälinen nimi.
Oletko ruotsinkielinen?
Anna, Matti, Abraham, Josefina, Mina, Daniel
Johan (= Juho), Anna, Emil, Fanny, Henrik (= Heikki) ja Alma, Vilhlem (= Viljo) ja Vendla (= Venla)
Mä tiedän vaan kaksi nimeä äitini puolelta: Antti ja Vendla
Aili, Aina, Taimi, Matti.
Muita en nyt muista, olenkohan edes kuullutkaan...
Isoisovanhempien nimiä en tiedä, mutta isovanhempien nimistä nyt alkaa olemaan taas suosittuja Ilmari ja Aarne
Heikki, Anna, Yrjö, Anni
....loputkin olen kuullut mutten muista, aika järkkyä. Kun aina puhutaan vaan että Ritalan pappa jne, ei etunimelllä
Aatami ja Vappu, Abraham ja Katriina
Iida ja Ville, Villehard ja Lahja
Kirkonkirjojen mukaan ensimmäiset Adam ja Valborg .
Nuorin näistä syntynyt 1884, nuorin isovanhemistakin olisi jo 104. 50v minua vanhempi.
Olin oikein iloinen, kun tyttärentytär sai minun isoäitini nimen.
Elsa, Lempi, Senja, Paavo, Frans, Schmertz. Kahden puuttuvan nimet ei nyt muistu mieleen.
Pieniä Elsoja ja Paavoja on jo paljonkin. Yhden Lempi-tytön tiedän myös.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, nyt en kyllä muista varmaksi kuin isäni toiset isovanhemmat: Juho ja Amanda. Olikohan äidin toinen isoisä Heikki.
Ootkohan joku mun tuntematon pikkuserkku? Mun yhdet iso-isovanhemmat on Juho ja Amanda. Juhon sukunimi alkaa H:lla. :)
Muita iso-isovanhempia: Sakari ja Eriika sekä Juho ja Eriika.
Tuomas, Juho, August ja Eevert. Helmi, Hilda, Ida ja Riitta.
Margareta, Frans, Miljaana, Arvid, enempää en tiedä.
isoisovanhempieni syntymästä on kyllä noin 120 vuotta jo...isovanhempanikin olisivat yhtä lukuunottamatta jo yli satavuotiaita, jos eläisivät, joten 80-vuotta ei nimisyklinä tässä siis pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Isoisovanhemmat ovat siis isovanhempien vanhemmat?
Äidin puolelta Amanda, Elias, Anna ja Vigelius, isän puolelta Ida, Evert, Matilda ja Johann
Varmaan ihan sattumaa tai sitten olemme sukulaisia, mutta minun isoisovanhemnat isän puolelta ovat myös Ida ja Evert sekä Matilda ja Johan.
Matilda ja muistaakseni Lauri.
Olga ja muistaakseni Juho.
Veikkaan, et Topi on ollut vain kutsumanimi, ristimänimeltään Toivo.
Nättejä nimiä tässä listassa. Ja harvinaisia. Aleftiinasta en ole ikinä kuullutkaan. Itse en muista isoisovanhempieni nimiä ja sukupuusta en nyt jaksa tarkistaa. Sen kuitenkin muistan, että sukupuussani on about seitsemän sukupolvea peräkkäin annettu vanhimmalle pojalle nimeksi 'simo simonpoika' (simon simonsson). Mielikuvitus ollut tiukilla. Ja voi niitä, ketkä perinteen ovat katkaisseet. Olisivatkohan juuri isoisovanhempani.
Maija (Toivon äiti)