Miten saada työkaverin lusmuilu loppumaan? En jaksa enää!
Anteeksi pitkä tilitys, mutta pakko purkaa tätä johonkin, ennen kuin pää räjähtää!
Olen lopen kyllästynyt yhteen työkaveriin, joka on jo vuosikausia harrastanut samaa töistä luistamista, jolloin työt luonnollisesti tekee joku muu. Hän on harrastanut tätä jo tosiaan vuosia, ja noin kk sitten itse avauduin ensimmäisen kerran tästä asiasta esimiehelleni. Esimieheni on ollut tästä asiasta tietoinen monta vuotta, samasta työkaverista on tullut palautetta ennenkin, niin muiden hoitajien kuin kuulemma osaston vastaavan lääkärinkin toimesta.
Työyhteisömme on pieni, vaihtuvuutta on toki ollut. Työntekijöitä on nykyään vähemmän kuin ennen (äitiyslomia, eläköitymisiä, sijaisia ei ole otettu). Tilanne korostuu nyt kun vuoden vaihteessa eräs erittäin hyvä ja ahkera työntekijä jäi eläkkeelle ja meitä on muutenkin vähemmän. Eli vähemmän tekijöitä tekemässä hänen ylimääräisiä töitänsä.
Annan pari esimerkkiä:
Päivittäin tämä lusmuileva työkaveri sijoittaa itsensä niin, ettei "huomaa" tulevia potilaita ja menee tiskille potilaita vastaan/ lähtee vastaamaan puhelimeen hyvin hitaasti. Olen huomannut, kuinka hän oikein odottaa, että joku usein paljon kauampaa tiskille tuleva "ehtii" ensin. Lisäksi hän valikoi helpot ja kivat työt. Osa työtehtävistä on sidottu työvuoroon. Esim. eilen tämä työkaveri katosi ensin mitään sanomatta vartiksi, sitten palasi lukemaan omaa (ei työ) sähköpostiaan, eikä hoitanut tätä työvuoroonsa kuuluvaa tehtävää, vaikka se=potilas häntä odotti. Kohta toinen työkaveri palasi ruokatauolta, ja tämä lusmu nousi salamana paikaltaan ja ilmoitti menevänsä syömään. Tässä vaiheessa hän oli ollut töissä 2,5h 8h päivästä. Eli jätti taas työnsä muille.
Nämä ovat muutamia esimerkkejä toistuvista tavoista, joilla hän lusmuilee ja kuormittaa muita. Lisäksi yrittää selättää pienempiä töitä "mutta kun en tykkää käydä siellä ohjelmassa tekemässä tätä" asenteella muille. Olen sanonut suoraan, ettei niistä kukaan tykkää, mutta nyt sun täytyy vaan tehdä, en tee sun puolesta, mulla on tässä ihan oma työ kesken! Välillä olen tuskastunut ja sanonut vähän rumastikin "etkö tosiaan aio tehdä tätä asiaa?", jolloin vastauksena on ollut jotain ivallisen äänensävyyn selittelyä ,ettei ollut muka "huomannut". Työ oli niin esillä, että sokea pitäisi olla jos ei huomaisi!
Minua myös kummastuttaa kuinka pomo ei tunnu saavan asiaa kuntoon. Tämä lusmuilija kun omasta mielestä tekee aina kovasti töitä, kun tästä hänen kanssa keskustellaan. Todella huonoa johtamista, että tuollaista joutuu toiset nielemään vuosikausia. Nyt on itsellä tullut täysi seinä vastaan! Olisi pitänyt pyrkiä puhumaan tuosta jo aiemmin, mutta nyt se on vaikeaa, kun koko tyypin ajattelu saa näkemään punaista. Pelkään, että sanon asiat liian suoraan.
Miten etenisitte asiassa? Keskustelisitteko tämän lusmun kanssa kahdestaan asiasta? Vai niin, että paikalla on muitakin työntekijöitä? Vähän on sellainen kutina, että tämä lusmu ottaa tässä marttyyriroolin ja tiedä vaikka kääntäisi tän joksikin työpaikkakiusaamiseksi, mitä tämä on kyllä hänen puoleltaan, jos keneltäkään.
Kommentit (57)
Meillä oli myös samanlainen keski-ikäinen lusmu sairaanhoitaja. Hän oli aina vuorostaan väh. Puolet toimistossa hoitamassa "sairaanhoitajan velvollisuuksia". Eli istui siellä käytännössä ja sai 2 pientä hommaa tehtyä. Niihin olisi mennyt ehkä 20min, hän käytti niiden varjolla tunteja työajasta.
Esimies ja tiimi puuttuivat tähän, koska meillä sairaanhoitaja mukana miehityksessä ja mitoituksessa. Nykyään hän on melko ahkera työntekijä. Teen 80% iltavuoroa, samoin hän tekee lähes vain iltavuoroa. Historiassa työvuorot hänen kanssaan olivat kohtuuttoman raskaita, koska teit yksin 2:n ihmisen työt.
Kannattaa keskittyä omiin töihinsä ja jättää muiden kyttääminen vähemmälle.
Meillä on töissä näitä kyttääjiä, jotka näkevät lintsareita joka paikassa, vaikka muut olisivat noudattaneet vain esimiehen ohjeita ja tehneet omat työnsä.
Eli keskity omiin töihisi. Tee ne niin hyvin kuin pystyt. Ja iltapäivällä, kun lättäät työpaikan oven kiinni, et murehdi töitä enää yhtään.
Hirveän raskasta, jos pitää kytätä kaikki työkaverit, etteivät pääse vahingossa lintsaamaan. Yleensä nämä kyttääjät ovat itse pahimpia lintsareita, koska minulle ei edes tule työpäivän aikana mieleen hoitaa muita kuin työtehtäviä. Uskon, että työkaverinikin tekevät töissä töitä, vaikken heitä joka hetki valvokaan.
Vierailija wrote:
En usko että voit tehdä asialle mitään.
Kyllä voi, teillä varmaan on työterveydenhuolto, mene hakemaan sairaslomaa työuupumukseen ja tietysti kerro esimiehellesi mistä se pääasiassa johtuu.
Saikkua niin kauan että ole varmasti kunnossa palaamaan töihin ja toivottavasti lusmu on saanut kenkää sillä välin ja jos ei ole, hoidat vain omat työsi etkä väli muiden tekemisistä mitään, koska muiden tekemättömyys ei ole sinun vastuulla.
Meillä on töissä lusmuilija ja siihen päälle jatkuva saikuttelu, niin olen ilmotellut pomolle, että sen tyypin duuneja en paikkaile ja jos siihen pakotetaa, niin vaihdan firmaa. Mua ei kuormita oleskelija/saikkukone, koska on noita omiakin duuneja.
Enkä ole joutunut tekemään.
Pahinta osan lusmuilu on silloin, kun työntekijät ovat määräaikaisia. Jos työntekijöiden tekemien töiden määrää ei seurata, jatkopätkän voi aina vaan saada joku, joka ei ole tehnyt paljoakaan. Ahkeria voidaan poistaa tekijöistä.
En tiedä, onko silloin syynä se, että työmääräysten sisältö ja muut intressit ovat määrääviä. Vaikka ihmiset tekisivät paljon samoja töitä, jossain excelissä tai paperissa näyttää paremmalta, että tietyt jatkavat. Lisäksi mukavan oloinen luonne tai muu sopivuus voi vaikuttaa.
Joku voi päätyä tekemään tuplamäärän tai kolminkertaisen määrän. Kun sellaiseen yhdistää kitsaat osaamisarviot, kierre on helposti valmis. Ahkeratkin yrittävät parantaa tulostaan saadakseen arvion, vaikka pelkällä suorittamisella harva saa kovin hyvää.
Jos lopulta monia arvioidaan, miksipä jotain mukavana pidettyä ja aiemminkin jatkamaan päässyttä jätettäisiin alemmalle tasolle. Ei suoritus ehkä ole huonontunut, jos ei ole tehnyt paljon ennenkään.
Ratkaisua en tiedä. Organisaatio kulttuureineen voi olla mätä. Ahkeran täytyy vaan yrittää luovia niin, ettei oma taso vaikuta heikentyneen, samalla kun yhä tekee kaksinkertaista muttei aina kolminkertaista määrää työtä.
Vierailija wrote:
Kannattaa keskittyä omiin töihinsä ja jättää muiden kyttääminen vähemmälle.
Meillä on töissä näitä kyttääjiä, jotka näkevät lintsareita joka paikassa, vaikka muut olisivat noudattaneet vain esimiehen ohjeita ja tehneet omat työnsä.
Eli keskity omiin töihisi. Tee ne niin hyvin kuin pystyt. Ja iltapäivällä, kun lättäät työpaikan oven kiinni, et murehdi töitä enää yhtään.
Hirveän raskasta, jos pitää kytätä kaikki työkaverit, etteivät pääse vahingossa lintsaamaan. Yleensä nämä kyttääjät ovat itse pahimpia lintsareita, koska minulle ei edes tule työpäivän aikana mieleen hoitaa muita kuin työtehtäviä. Uskon, että työkaverinikin tekevät töissä töitä, vaikken heitä joka hetki valvokaan.
Se omiin töihin keskittyminen toimii vain niissä työpaikoissa, joissa yksittäinen työntekijä on vastuussa vain omista töistään, eivätkä ne vaikuta toisten tekemisiin. Useimmissa muissa kaikkien työ vaikuttaa myös toisten töihin ja aikatauluihin, ja tietysti sitä kautta firman tulokseen ja työpaikkojen pysyvyyteen. Jos oma työmäärä kasvaa kohtuuttomaksi, koska joku toinen ottaa rennosti, niin minä en ainakaan ole hiljaa siinä vaiheessa.
Kun on nähnyt läheltä, miten taitavasti lusmu työpäivänsä hoitaa saamatta aikaan oikein mitään, niin sitä ei tiedä, pitäisikö ihailla vai mitä. Se on niin uskomattoman härskiä touhua. Terveisin eräs, jolla kesti kauan tajuta, miten taitavasti ja viattomasti työkaveri teettää muilla hommansa, se nimittäin on manipulointia pahimmillaan.
Millä tavalla työmäärä kasvaa? Jos työpäivä ei pitene, niin mielestäni työmääräkään ei kasva. Palkka kuitenkin juoksee joka minuutilta, joten mulle on ihan se ja sama kuinka paljon työtä se työpäivä sisältää. Työaikana on kai muutenkin tarkoitus tehdä töitä?
Vierailija wrote:
Kiersin 10 vuoden ajan huoltotehtävissä eräässä keskussairaalassa ehkä parin viikon välein. Kun jollekin osastolle menin, niin AINA hoitajaporukka oli kahvilla juoruamassa. Monesti jouduin sieltä hakemaan hoitajaa, kun eivät edes hälytyksestä vaivautuneet nousemaan ja katsomaan, mikä potilaalla oli hätänä!
Siinä hommassa tulin kyllä aika kyyniseksi sairaanhoitajien kiireistä ja suuresta työmäärästä valitteluille. Sentään teho-, leikkaus- ja päivystysosastoilla havaitsin jonkinlaista toimintaa:)
Hoitajat pois "palkkakuopasta"!!! Tekevät vastuullista juoruilua työajalla!!
Nyt on työntekijän markkinat. Löydät helposti uuden työpaikan. Kerro vielä lähtiessäsi, jotta otit lopputilin nimenomaan kyllästyttyäsi lusmuun.
onhan noita vaihtoehtoja:
Toteat esimiehelle, että muut on sen kanssa ihan loppu ja kohta sairauslomalla. Mielellään olet jo ollut saikulla työn aiheuttaman stressin ja kuormituksen viettää unet. Jos useampi tekee saman, niin vielä parempi.
Teet työsuojeluun ilmoituksen. Tuo kuormittaa muita - ja muistakaa saikuttaa.
Jos asia tosissaan muitakin nyppii, niin tehkää istumalakko tämän yhden toiminnan takia. Ja niin, että ko. ihminen on paikalla ja esimies saatavissa paikalle. Silloin asiaan on pakko ottaa selkeästi kantaa - ja onhan se nolo sille yhdelle. Herättääkö se häntä, on sitten eri asia.
Jos työyhteisön rintamaa odotat, niin valitettavasti huomaat nopeasti, että olet lopulta ainoa, jolla se ongelma (avoimesti) on. Näin niissä usein käy. Jostain syystä röyhkeät pärjää ja niitä pelätään. Selän takan sitten nuristaan.
Hoitajat myöskin raportoi toisilleen ja samalla hörppää ne kahvit, mutta eipä sullakaan hirveen kiire ja raskas työ oo ku kerkeet kyttäämään muita.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat myöskin raportoi toisilleen ja samalla hörppää ne kahvit, mutta eipä sullakaan hirveen kiire ja raskas työ oo ku kerkeet kyttäämään muita.
Sairaanhoitajan työ on erittäin helppoa. Naisvaltaisessa työyhteisössä asioiden liioittelu ja kaikesta valittaminen on yleistä. Sairaanhoitajan helposta työstä 50 000 - 65 0000 euroa vuodessa on mielestäni ihan kelpo korvaus. Sitten nämä aina ottavat esiin vuorotyön raskauden. No siinä on pelkästään etuja: pitkiä vapaita ja vapaata viikolla. Aivan turhaa valittaa. Terveisin sairaanhoitaja ja vuorotyöläinen.
Työsuojeluilmoitus AVI:n työsuojeluun kuormittavasta tilanteesta. Esimiehen olisi puututtava tuohon järjestämällä työt niin, että ei voi lusmuilla.
Ehkä olen tullut asiakkaana sille tiskille ja huomannut erään erittäin hitaan työntekijä. Siinä sitten olen ihmetellyt, miksi hänen pitää tehdä ensin sitä, tuota ja tätä ennen kuin voi tulla siihen tiskille.
On muitakin tapoja lusmuilla. Jos työtehtäviä on jaettu työntekijöille, joku voi hidastella omassa työssään niin, että ei koskaan ehdi auttamaan muita tai vielä pahempaa, seisoskella tekemättä mitään katsomassa toisten raatamista sivusta, kun sillä kertaa sattui hänelle vähemmän työtä
On lusmuja muuallakin kuin hoitajien keskuudessa. Meillä oli projektitalossa yksi DI, joka ei koskaan tehnyt paljon muuta kuin katseli koneellaan youtube-videoita tms. Lupasi aina auliisti tehdä kun projektipäällikkö tai joku kollega pyysi, mutta käytännössä teki vain sellaisia "Hain mittalaitteen huollosta"-tyyppisiä juttuja. Jos häneltä pyysi vaikka yhden sivun raporttia jostain työvaiheesta, niin se saattoi olla kuukauden "työn alla".
Hänen päivänsä noudattivat myös samaa tuttua rutiinia. Aamulla työpaikalle leimaamaan sisään. Sitten kävellen kauppaan hakemaan aamiaistarvikkeita. Sitten aamiainen työajalla. Sitten vietiin sähköauto lataukseen pariksi tunniksi. Välillä tehtiin vähän työ- eikun youtube-hommia. Sitten haettiin auto latauksesta. Sitten olikin jo lounasaika. Iltapäivään kuului luonnolisesti välipalatunti.
Lopulta kun tarpeeksi moni uusi työntekijä kaverin lusmuilusta valitti, niin hänet pistettiin pihalle. Oli siinä ilmeisesti jotain muitakin väärinkäytöksiä, esim työasia ulos-leimauksia pari tuntia ennen päivän päättymistä ja suoraan kotiin. Näin sai tuntisaldon kätevästi pysymään plussalla. Summa summarum: Kun työyhteisö on itseohjautuva, yksilöntyöpanos ei helposti mittaroitavissa, projektit isoja ja pitkäkestoisia ja kun perusajatuksena on luottamus työntekijöihin, niin tällaista voi tapahtua. Em. oli siis jo ennen covid-hässäkkää, luoja yksin tietää, minkälaisia suorituksia kotona on tehty etätöiden varjolla. En ihmettelisi, vaikka joku olisi rakentanut itselleen omakotitalon työaikana ja täydellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla työmäärä kasvaa? Jos työpäivä ei pitene, niin mielestäni työmääräkään ei kasva. Palkka kuitenkin juoksee joka minuutilta, joten mulle on ihan se ja sama kuinka paljon työtä se työpäivä sisältää. Työaikana on kai muutenkin tarkoitus tehdä töitä?
Sillä tavalla työmäärä kasvaa, että yksi ihminen tekee kahden työt, jos toinen työntekijä jättää oman osuutensa tekemättä. Sinäkö olet se lusmu, joka et edes ymmärrä, mistä tässä ketjussa on kyse? Myös sinun työaikana on tarkoitus tehdä töitä eikä katsoa sivusta, kun toiset tekevät. Ihan sama, seuraatko sivusta siksi, että olet niin laiska vai siksi, kun sinulla sattui olemaan omaa työtä vähemmän.
Yksi mikä on varmaa on se, että läpeensä lusmuista ei koskaan tule yksityisyrittäjiä.
Tästäkin voi seurata ongelmia. Pomon näkökulmasta lisää resursseja vaatii joku, joka ei ole lusmu. Lusmu ei siis ole tilanteessa ongelma. Vaatii taitoa saada esihenkilö näkemään, että ahkera on samalla puolella kuin esihenkilö. Muuten esihenkilö voi vaan nähdä, että joku vaatii itselleen lisää rahaa. Sellainen voi aiheuttaa vaivaa, jos esihenkilön täytyy etsiä rahaa jostain tai perustella ylemmille, miksi alainen ei ole tyytyväinen nykyisellä palkalla. Onko esihenkilön työssä siis jotain huomautettavaa.