Yli neljäkymppiset liian vanhoja työnhaussa...
... Ja eläkeikää ollaan nostamassa! Mitä helvettiä ne nelikymppiset työttömät tekee sitten 25-30 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä ?! Tää maa on ihan sairas 😡 Ruotsissa kollega palkattiin hommiin 60-vuotiaana! Nyt tekee vielä pari vuotta hommia ja jää sitten eläkkeelle.. 5v on ollut erittäin ahkera ja hyvä työntekijä. Suomessa edes 50v ei ole missään asemassa työnhaussa, nyt ikäraja on alkanut tippua jo 40-45 vuoteen. Itse olen 42v ja syksyllä jäämässä työttömäksi, pelottaa ihan helvetisti että siihenkö mun työura pahimmassa tapauksessa jäi 🙁
Kommentit (57)
Mun kokemus on vaativista asiantuntija tehtävistä. Niissä vastavalmistuneet alle 30 vuotiaat on ihan noviiseja. Opettelevat vasta asioita. Päälle 3 kymppisillä on useimmiten pienet lapset, joten työnantajan kannalta eivät ole kauhean joustavia, heillä on kiire lähteä viideksi päiväkotiin ja ovat usein pois lasten sairastellessa. Sairastelevat myös itse paljon, kun lapset kantaa päiväkodista kaikki pöpöt. 40-50 vuotiailla on enää vähemmän pieniä lapsia ja osaamista on kertynyt. Parhaat työntekijät on tässä ikäluokassa. Toki tässäkin iässä alkaa olla riski leipiintymiselle, mikä on joillekin jo arkipäivää. Mutta usein tuossa iässä halutaan uusia haasteita ja osaamista on jo vaativiinkin tehtäviin.
Iän vaikutus voi olla toinen suorittavansa työssä, jossa ei korkeita koulutus ja kokemus vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus on vaativista asiantuntija tehtävistä. Niissä vastavalmistuneet alle 30 vuotiaat on ihan noviiseja. Opettelevat vasta asioita. Päälle 3 kymppisillä on useimmiten pienet lapset, joten työnantajan kannalta eivät ole kauhean joustavia, heillä on kiire lähteä viideksi päiväkotiin ja ovat usein pois lasten sairastellessa. Sairastelevat myös itse paljon, kun lapset kantaa päiväkodista kaikki pöpöt. 40-50 vuotiailla on enää vähemmän pieniä lapsia ja osaamista on kertynyt. Parhaat työntekijät on tässä ikäluokassa. Toki tässäkin iässä alkaa olla riski leipiintymiselle, mikä on joillekin jo arkipäivää. Mutta usein tuossa iässä halutaan uusia haasteita ja osaamista on jo vaativiinkin tehtäviin.
Iän vaikutus voi olla toinen suorittavansa työssä, jossa ei korkeita koulutus ja kokemus vaatimuksia.
Musta tuntuu, että varsinkin naiset, jotka ovat välillä lasten kanssa kotona, ovat nelikymppisinä kaikkea muuta kuin leipääntyneitä. Usein miehet ovat painaneet 20-vuotta töissä ilman taukoja, alkaa jo tympimään, perhevapaita välissä pitäneet (koskee toki miehiäkin) ovat aivan eri tavalla täynnä virtaa ja intoa, kun pääsevät taas panostamaan töihin täysillä. Naisilla tämä vaihe sijoittuu neljän tai jopa viiden kympin jälkeen, mutta töissä nuutuneet, usein miehet, eivät tajua, etteivät kaikki ole jo samalla tavalla hyytyneitä kuin he.
t. 13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on eläkelaitos päättänyt uudelleen kouluttaa toiseen ammattiin.. Itsestä tämä tuntuu melkein naurettavalta,
Makoilisit vaan mieluummin kotosalla toisten elätettävänä? No juu. Kouluttautumaan siitä! Onneksi järjestelmä sentään pakottaa sinuun liikettä.
Mitähän se koulutus mahtaa maksaa yhteiskunnalle? Siinä on sitten viisikymppinen vastavalmistunut, jolla ei ole alasta mitään työkokemusta. Ikää on liikaa ja työkokemusta ei eli lopputulos on sama kuin ennen koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut palkkaamassa työntekijöitä. Itse ei tullut mieleenkään jättää harkitsematta yli nelikymppisiä tai edes yli viisikymppisiä. (Yli kuusikymppisiä hakijoita ei ollut.) Haastattelin ja ainakin kaksi päälle nelikymppistä palkkasinkin alaisekseni ja kolmas oli muistaakseni vähän alle. Itse olin siis silloin päälle kolmikymppinen ja oikeastaan mieluummin otin kokeneita, jopa itseäni kokeneempia, alaisia. Tosin kyllä kaiken ikäisissä on kaikenlaisia, parhaiden rekrytointieni joukossa oli myös yksi 20-vuotias.
Firmassa kuitenkin oli asennetta, että viisikymppinen hakija oli täysin poissa laskuista ja jopa nelikymppinen. Naurettavinta jutussa oli, että nämä pahimmat ikäsyrjijät olivat itse viisissäkymmenissä ja erityisesti miehiä. En tiedä olivatko niin tympääntyneitä töihinsä ja itsensä kehityskyvyttömiksi kokevia, että eivät osanneet kuvitella, etteivät kaikki heidän ikäisensä ole toinen jalka haudassa. (Nykyisessä työssäni muutamat aikaansaavimmista ja kehityskykyisimmistä kollegoista ovat 40-60-vuotiaita.)
Miten teidän firmassa perustellaan tätä että 40-50v on poissa laskuista? ! Siis ihan oikeasti... Mikä tekee 30-vuotiaasta paremman hakijan kuin 50-vuotiaasta? Pienempi palkkapyyntö? Tää maa tosiaan on valumassa sellaiseen kuiluun ettei oo poispääsyä 😫 T.ap
Yli 35-vuotiailla ei ole mahdollisuuksia työllistyä. Tälläkin palstalla neuvottiin että yli 35-vuotiaiden tulisi jättää ikä pois CV:stä. Ongelmana vain on se että hakemuspohjassa sitä ikää kysytään, vasta täytin hakemuksen johon piti laittaa henkilötunnus. Tein aiemmin huonopalkkaisia pätkätöitä ja nollasopimustöitä ollen välillä työttömänä kunnes päätin jatkokouluttautua omalla alallani (pätkätöitä tein muilta aloiltakin). Tuskin työlllistyn valmistuttuani, kotiäidin ura häämöttää. Aion hyödyntää Suomen ilmaisen koulutusjärjestelmän ja sosiaaliturvan, yhteiskunnalle vain tällainen ei ole kovin hyödyllistä.
Tässä on nyt vuosikausia puhuttu tästä samasta ilmiöstä ja se tuntuu vain pahenevan. Koskahan ensimmäinen poliitikko herää että tarttis tehdä muutama aika ilmiselvä muutos lakeihin ja lisäksi muitakin muutoksia? Sitten kun sattuu omalle kohdalle eli ei koskaan kun poliitikot työllistyy iästä riippumatta suhteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on eläkelaitos päättänyt uudelleen kouluttaa toiseen ammattiin.. Itsestä tämä tuntuu melkein naurettavalta,
Makoilisit vaan mieluummin kotosalla toisten elätettävänä? No juu. Kouluttautumaan siitä! Onneksi järjestelmä sentään pakottaa sinuun liikettä.
Mitähän se koulutus mahtaa maksaa yhteiskunnalle? Siinä on sitten viisikymppinen vastavalmistunut, jolla ei ole alasta mitään työkokemusta. Ikää on liikaa ja työkokemusta ei eli lopputulos on sama kuin ennen koulutusta.
No onhan se nyt hienompaa olla työtön maisteri tai tohtori. Ajattelin itse hankkia maisterintutkinnon kun nuorempana yliopistoa en pitänyt vaihtoehtona.
No ei se työllistymisen raja voi mitenkään koko ajan mennä alemmas, mkllä alalla 35siakin aletaan jo syrjiä liian vanhoina?
No tottahan se on. Yli nelikymppisten koulutus ei ole enää ajantasalla nykyajan vaatimukset huomioon ottaen, ovat paljon sairauslomilla jne. Nuoremmat nyt vaan ovat pätevämpiä ja jaksavat enemmän. Niin on ollut kautta aikain, joten miksi tämä asia nyt näin kuohuttaa yhtäkkiä?
Ikäsyrjintä poistuisi, jos tehtäisiin vaikka niin, että kun ihminen täyttää 45 vuotta, hänen palkkansa alkaisi laskea sen sijaan että nousisi. On ihan tutkittu fakta, että yli 45-vuotiaiden työteho on huonompi kuin sitä nuorempien, joten olisi oikeudenmukaista, jos heidän palkkansa laskisi. Nyt yli 45-vuotiaat ovat työnantajalle kaikkein kalleinta työvoimaa palvelusvuosilisien ja suuren lomakertymän vuoksi. Palkan pitäisi olla korkeampi nuorilla, joiden työteho on vanhoja parempi eikä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut palkkaamassa työntekijöitä. Itse ei tullut mieleenkään jättää harkitsematta yli nelikymppisiä tai edes yli viisikymppisiä. (Yli kuusikymppisiä hakijoita ei ollut.) Haastattelin ja ainakin kaksi päälle nelikymppistä palkkasinkin alaisekseni ja kolmas oli muistaakseni vähän alle. Itse olin siis silloin päälle kolmikymppinen ja oikeastaan mieluummin otin kokeneita, jopa itseäni kokeneempia, alaisia. Tosin kyllä kaiken ikäisissä on kaikenlaisia, parhaiden rekrytointieni joukossa oli myös yksi 20-vuotias.
Firmassa kuitenkin oli asennetta, että viisikymppinen hakija oli täysin poissa laskuista ja jopa nelikymppinen. Naurettavinta jutussa oli, että nämä pahimmat ikäsyrjijät olivat itse viisissäkymmenissä ja erityisesti miehiä. En tiedä olivatko niin tympääntyneitä töihinsä ja itsensä kehityskyvyttömiksi kokevia, että eivät osanneet kuvitella, etteivät kaikki heidän ikäisensä ole toinen jalka haudassa. (Nykyisessä työssäni muutamat aikaansaavimmista ja kehityskykyisimmistä kollegoista ovat 40-60-vuotiaita.)
Miten teidän firmassa perustellaan tätä että 40-50v on poissa laskuista? ! Siis ihan oikeasti... Mikä tekee 30-vuotiaasta paremman hakijan kuin 50-vuotiaasta? Pienempi palkkapyyntö? Tää maa tosiaan on valumassa sellaiseen kuiluun ettei oo poispääsyä 😫 T.ap
Yli 35-vuotiailla ei ole mahdollisuuksia työllistyä. Tälläkin palstalla neuvottiin että yli 35-vuotiaiden tulisi jättää ikä pois CV:stä. Ongelmana vain on se että hakemuspohjassa sitä ikää kysytään, vasta täytin hakemuksen johon piti laittaa henkilötunnus. Tein aiemmin huonopalkkaisia pätkätöitä ja nollasopimustöitä ollen välillä työttömänä kunnes päätin jatkokouluttautua omalla alallani (pätkätöitä tein muilta aloiltakin). Tuskin työlllistyn valmistuttuani, kotiäidin ura häämöttää. Aion hyödyntää Suomen ilmaisen koulutusjärjestelmän ja sosiaaliturvan, yhteiskunnalle vain tällainen ei ole kovin hyödyllistä.
Saman ongelman kanssa painitaan täälläkin. Yritän alanvaihdosta, umpikuja. Valmistun 39- vuotiaana maisteriksi kovilla arvosanoilla, vailla alan työkokemusta, vailla toivoa työllistymisestä. Onneksi olen pitänyt aiemman työpaikkani, menen sitten takaisin suorittavaan työhön, johon olen jo kyllästynyt yli 10 vuoden jälkeen.
Yhteiskunnalle tämä tulee todella kalliiksi. Harkitsen myös ulkomaille lähtöä, kun lapsi on lentänyt pesästä, ellei halua mukaan (valmistuessani 17-vuotias).
Sentään asuntolaina on jo pois maksettu, ainoa valopilkku 😯
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on. Yli nelikymppisten koulutus ei ole enää ajantasalla nykyajan vaatimukset huomioon ottaen, ovat paljon sairauslomilla jne. Nuoremmat nyt vaan ovat pätevämpiä ja jaksavat enemmän. Niin on ollut kautta aikain, joten miksi tämä asia nyt näin kuohuttaa yhtäkkiä?
Mutta kun neli- tai viisikymppinen ei meinaa kelvata edes uudella ja tuoreella koulutuksella. Kyllä yhä useammalla on uusi koulutus ja silti lopputulema on ei-oota. Eikä kaikki ole jatkuvasti sairauslomilla, vaan ovat tunnollisia työntekijöitä, eli mistähän moisia keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun neli- tai viisikymppinen ei meinaa kelvata edes uudella ja tuoreella koulutuksella. Kyllä yhä useammalla on uusi koulutus ja silti lopputulema on ei-oota. Eikä kaikki ole jatkuvasti sairauslomilla, vaan ovat tunnollisia työntekijöitä, eli mistähän moisia keksit?
Ei se koulutus ikää poista eikä sitä, että yli nelikymppisellä on paljon iän tuomia kremppoja ja ne vaan lisääntyy koko ajan. Eniten sairauslomia on juurikin yli 40-vuotiailla, ihan löytyy tilastotiedot Stakesin ja Kelan tilastoista.
Vierailija kirjoitti:
heh. Eli 20 vuoden työkokemus ei ole mitään, kun untuvikko saapuu koulun penkiltä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh. Eli 20 vuoden työkokemus ei ole mitään, kun untuvikko saapuu koulun penkiltä :-)
Mitä hyötyä siitä kokemuksesta on, kun ei pysty enää tekemään töitään yhtä tehokkaasti kuin ennen?
Untuvikon ja 40-vuotiaan välille mahtuu paljon hyviä työntekijöitä, ne on vaan ääripäät. Missään en sanonut, että untuvikko nollaa nelikymppisen. Lue viesti huolella, ennenkuin vastaat, se kannattaa aina. Untuvikko voi olla esim. 25-vuotias vasta yliopistosta valmistunut. 30-vuotiaalla taas on jo työkokemusta 5 vuotta ja työteho yhä parhaimmillaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutus ikää poista eikä sitä, että yli nelikymppisellä on paljon iän tuomia kremppoja ja ne vaan lisääntyy koko ajan. Eniten sairauslomia on juurikin yli 40-vuotiailla, ihan löytyy tilastotiedot Stakesin ja Kelan tilastoista.
Eli ensin sanot, ettei koulutus ole ajan tasalla ja sitten, ettei tuoreempi koulutus autakaan mitään, ikää on liikaa. Mitä sitten ehdottaisit neli-tai viisikymppisille työnhakijoille? Saunan taakse kaikki vaan, vai?
Kuka hullu palkkaa ALLE nelikymppisiä? Erityisesti naisia. Nehän on jatkuvasti lastensa takia pois. Äitiysloma, vanhempainvapaa, lasten sairastelu, omat tartunnat lapsista oikeus lyhennettyyn työaikaan.
Itse olen opiskellut vielä lisää juuri nelikymppisenä, sairaslomalla en ole sen enempää kuin kolmekymppisetkään ja työkokemusta on yli 15v asiantuntijatehtävistä! Teen työni huolellisesti ja osaan hommani. Työvuosia olisi vielä 25v edessä ja rekrytoijat pitävät meikäläistä liian vanhana?! Voi ***tu! Jos ei olisi miestä ja lapsia niin lähtisin tästä maasta ihan just litomaan. Milloin tähän ikäsyrjintään tosiaan joku puuttuisi ? Ei niin kauan kun poliitikot saa hyvä veli-verkostollaan uusia paikkoja. Ei siis ikinä 😞 Ap
Vierailija kirjoitti:
Ikäsyrjintä poistuisi, jos tehtäisiin vaikka niin, että kun ihminen täyttää 45 vuotta, hänen palkkansa alkaisi laskea sen sijaan että nousisi. On ihan tutkittu fakta, että yli 45-vuotiaiden työteho on huonompi kuin sitä nuorempien, joten olisi oikeudenmukaista, jos heidän palkkansa laskisi. Nyt yli 45-vuotiaat ovat työnantajalle kaikkein kalleinta työvoimaa palvelusvuosilisien ja suuren lomakertymän vuoksi. Palkan pitäisi olla korkeampi nuorilla, joiden työteho on vanhoja parempi eikä päinvastoin.
Anteeksi mitä?????
Lomakertymä ei kasva kuin ehkä julkisella puolella, muualla kaikilla on samat lomat. Se yli nelikymppinen on tehnyt töitä ja oppinut uudia järjestelmiä, prosesseja ja systeemejä 20 enemmän kuin vihreä junnu. Nelikymppinen tietää yleensä omat rajansa ja mitä elämältä haluaa, uraohjukset meni jo ja nelikymppinen hakee pysyvyyttä työpaikaltaan. Lapset on isoja eikä enää sairasta jatkuvasti, riski perhevapaista on olematon jne. Millä perusteella työteho on huonompi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ensin sanot, ettei koulutus ole ajan tasalla ja sitten, ettei tuoreempi koulutus autakaan mitään, ikää on liikaa. Mitä sitten ehdottaisit neli-tai viisikymppisille työnhakijoille? Saunan taakse kaikki vaan, vai?
Eläkkeelle. Ja ihmisten tulee ottaa myös itse vastuuta itsestään. Kun tietää, että työura loppuu viisikymppisenä, pitää osata työvuosina säästää rahaa sitä varten eikä tuhlata kaikkea.
Se oli edellinen firma, missä 40-50-vuotiaat oli usein pois laskuista. En ole siellä enää. Onneksi. Nyt olen eri firmassa, missä saan nauttia fiksuista kokeneista kollegoista:)
Mutta tuohon aiempaan firmaan takaisin: Palkka oli toki yksi. Joku hyvin potentiaalinen oli, mutta palkkapyyntö oli liian kova. Mutta ei syitä varsinaisesti perusteltu, vaan ne tulivat ohi mennen:
- Hakemuksesta: "Tää ei varmaan oikein sopisi enää porukkaan (meillä oli aika nuori tiimi) ja olisi liian isähahmo." (= eli rivien välistä "Sä et varmaan pärjää esimiehenä itseäsi vanhemmalle miehelle" tai "eri ikäiset nyt ei vaan osaa tehdä töitä keskenään.")
- "Katsotaan noi alle 30-vuotiaiden hakemukset."
- "Nuoret oppii nopeasti firman kulttuuriin." (Rivien välistä: = "Näennäisesti helppo johtaa, kun eivät uskalla tai osaa kyyseenalaista mitään." Joka muuten ei sinänsä pidä mielestäni edes paikkaansa, kyllä nekin kyseenalaistaa, ja vaatii johtamiselta, mutta erilaisia asioita. Vähän kokeneempi fiksu tyyppi osaa luovia itse paremmin ja kysyä, jos esim. perehdytyksessä jää aukkoja.)
- "Tää on tosi energinen tyyppi, se saa varmasti äkkiä tulosta aikaan." (Nuoruus usein vaikuttaa energiseltä itsessään, varsinkin, jos on itse viisikymppinen leipääntynyt. Itsekin energisenä tyyppinä toki tykkään, mutta ei se itsessään mitään takaa. Joskus se rauhallinen kaveri on tehokkaampi, vaikka näyttää siltä, ettei tee mitään.)
- "Tällä (mies) on lapset ja asuntolainaa, se on varmaan tosi motivoitunut tekemään kovasti töitä." (Niin ja se on myös kaikkein nopeiten vaihtamassa parempipalkkaiseen työhön, jos sellainen tulee tyrkylle.)
Hämmentävintä koko kuviossa mielestäni oli, että firma halusi pitkäjänteistä rekrytointia ja pitkään pysyviä työntekijöitä ja sitten palkkasi juuri siinä elämänvaiheessa olevia ja usein myös sellaisia tyyppejä, jotka ovat kaikkein ripeimpiä vaihtamaan työpaikkaa. Firman palkkaus ei ollut kovin hyvä, joten ei ollut myöskään kovin hyvä ajatus yrittää palkata ensisijaisesti rahan perässä juoksijoita. Neli-viisikymppinen paikalleen asettunut olisi todennäköisesti ollut paljon vakaampi pysymään pitkään, kuin 25-vuotias sinkku, mutta jotenkin tämä ei tuntunut ainakaan määrätyille ihmisille tulevan ollenkaan mieleen. (Mutta kun se dynaamisuus ja *huoh*)
Todellisuudessa tuollakin kuitenkin palkattiin neli- ja viisikymppisiäkin. Riippui hyvin paljon yksiköstä ja esimiehestä. Eivät siellä kaikki olleet tuollaisia. Ne menestyneimmät yksiköt, tuntuivat palkkaavan rohkeammin myös kokeneempia. Eli ei tilanne työnhakijalle olisi todellisuudessa ollut niin synkkä.
Mutta en siis ole enää tuolla töissä, eikä ole ikävä.
t. 13