Parvekelasit vuokra-asuntoon? Kuka maksaa?
Kyseessä vuosi sitten valmistunut kerrostalo, melkein kaikissa muissa asunnoissa on parvekkeilla lasit, paitsi meillä. Muutettiin tähän melkein heti kun talo oli valmistunut, vuokralle. Haluaisin kovasti lasit parvekkeelle, niin siinä olisi mukavampi olla keväästä syksyyn. Osaako kukaan sanoa, meneekö lasitus omasta pussista vai kuuluuko se vuokranantajan kustannuksiin?
Kommentit (43)
Aina voi kysyä vuokranantajalta, mutta ihan hänen päätöshän tuo on että hankitaanko. Omin nokkinensa ei saa moisia asennuttaa enkä kyllä itse maksaisi muutenkaan vuokra-asuntoon noin kallista hankintaa.
Vuokranantajana ei oo pakko maksaa mitään jolloin et saa laseja. Jos suostuu, tulee vuokrankorotus. Paljonko olet valmis maksamaan enemmän vuokraa?
No ainoa joka tähän osaa mitään sanoa, on vuokranantaja.
Ja jos hän ei jostain syystä halua laseja, niitä ei tule vaikka maksaisitte itse.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana ei oo pakko maksaa mitään jolloin et saa laseja. Jos suostuu, tulee vuokrankorotus. Paljonko olet valmis maksamaan enemmän vuokraa?
Olen 100% varma että vuokrasopimuksessa ei ole vuokrankorotusehtoa parvekelaseista.
Vuokraa saa korottaa vain siten kuin on vuokrasopimuksessa sovittu.
Vain omistaja voi tilata rakennemuutoksia asuntoon. Vuokranantaja tilaa ja maksaa, jos haluaa. Ja ei tietty suostu ilman vuokran tarkistusta.
Jos vuokranantaja haluaa maksaa lasit, hän maksaa ne. Jollei maksa, voit pyytää häneltä luvan asennuttaa lasit omalla kustannuksellasi. Laseja et saa mukaan, kun muutat pois.
Omistaja maksaa lasit, jos sellaiset haluaa. Vuokralainen ei niitä voi vaatia.
Minulla vuokranantaja (yksityinen) maksoi koko lystin, tosin omasta aloitteestaan hän ne tilasikin. Kannattaa kysyä ihan suoraan, ei siinä mitään häviäkään. Itse en alkaisi omasta pussistani maksaa vuokra-asunnon parannuksia, vaan laittaisin nekin rahat säästöön omaa asuntoa varten.
Saako vuokraa muka korottaa kesken vuoden noin vain? Toki olen valmis maksamaan 5-10€ enemmän vuokraa laseista, pitkään tässä kuitenkin aijotaan asua. Ap
Ei tietty oli vuokrankorotuksesta mainittu lasien perusteella. Jolloin ei tule laseja. Tai sitten ap pyytää lasit ja kirjoittaa alle sopimuksen, joissa on uusi vuokra vuokralaisen pyytämän muutoksen perusteella. Tarvitsija maksaa aina, ilmaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma että vuokrasopimuksessa ei ole vuokrankorotusehtoa parvekelaseista.
Taitaa kuitenkin laissa lukea, että perusparannukset, jotka parantavat asumisen tasoa, ovat peruste ylimääräisille vuokrankorotuksille.
Vierailija kirjoitti:
Saako vuokraa muka korottaa kesken vuoden noin vain? Toki olen valmis maksamaan 5-10€ enemmän vuokraa laseista, pitkään tässä kuitenkin aijotaan asua. Ap
Ap - kyllä saa jos sinä tilaat jonkun kalliin muutoksen asuntoon. Ja teette sopimuksen. Sulla ei muuten ole oikea käsitys mitä nuo lasit maksaa. 50 e kk on realistisempi kustannus. Todennäköistä on, että et saa laseja.
Onko sinulla ap hajuakaan parvekelasitusten hinnoista?
Esim meillä, tosin asunto oma, lasitukset n.15m2 terassille maksoivat n.3000€. Lasitukseen kuuluu myös lasinen, lukittava ovi josta käynti omalle pihallemme.
Vuokralaiset maksavat lasitukset itse aivan kuten me omistuskodinkin haltijat. Ette saa siitä mitään hyvityksiä tms vuokranantajalta, se on teidän oma vapaaehtoinen sijoituksenne ja päätöksenne, ei vuokranantajan eikä asuminen kodissa lasituksia ns tarvitse eli eivät ole pakollinen vuokranantajan pakosti antama etuisuus ja ominaisuus asunnossa.
Omistusasuntojen hintaan lasitukset parvekkeella/terassilla vaikuttavat kohottavasti, sitä en tiedä vaikuttaako vuokraan niin että vuokraisäntä voisi vuokraa kohottaa sillä perusteella, ehkä.
5000 euron investointi ja 10 vuoden kuoletusaika tarkoittaa noin 50 euron kk kustannusta
Ystäväni talossa parvekelaseista tuleva korotus olisi ollut 70 euroa kuukaudessa. En muista, minkä yrityksen asunnossa hän asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus taas, mitä sitten vaikka siellä ei ole "korotusehtoa". Etsippä sitten sieltä kohta, jossa vuokranantaja sitoutuu asentamaan veloituksetta parvekelasit. Niinpä, et löydä sieltä sellaista "lupausta".
Ohho! En tosiaan tiennyt että ne noin paljon maksaa! :D eli haaveeksi jää, ja omaan kotiin sitten joskus! Kiitos kaikille nopeista vastauksista!
Te joudutte rahoittamaan ne, jos laseja ei vielä ole ja ne asennetaan. Asunnoissa, joissa on parvekelasit, on korkeampi vuokra.