Miksi naiset tykkää esitellä itseään kesällä?
Noniin, alkakaahan naiset penkomaan ne tissitopit ja minishortsit kaapeistanne jo valmiiksi!
Eiku ihan oikeesti... Tälläinen ihmetyksen aihe tässä tuli nyt mieleen, näin aurinkoisen kevätpäivän lomassa. Eli miksi todella moni nainen tykkää kesäisin kulkea paljastavissa vaatteissa?
Ok joo, se sun kroppa on ihan vitun hyvä, senhän halusit kuulla, mutta _MIKSI_ sitä täytyy esitellä joka miehelle? Mistä tämä esittely juontaa juurensa, jotain evoluution sanelemaa? Miksi miehet ei tee niin? Tai no kai jotkut, mutta tämä on selvästi enempi naisten juttu.
Jos on hyvä kroppa ja hyvä itsetunto, ei kait silloin tarttisi todistaa muillekin sitä omaa, kaunista, jumalallista vartaloaan? Vai meneeks se just toisipäin, että kun on se hyvä kroppa ja hyvä itsetunto, niin silloinhan sitä juuri täytyykin esitellä?
Vai onko tälläiset itsensä esittelijä naiset epävarmoja omasta ulkonäöstään ja haluavat saada miehiltä katseilta, jotta tuntisivat itsensä kauniiksi? Mutta jos on epävarma, niin luulisi että silloin nimenomaan ei halua olla huomion keskipiste lainkaan?
Ja tähän on aivan turha tulla taas lässyttämään sitä perinteistä "Läski av-mamma se siellä vaan kateellisena!".
En ole lihava, käyn salilla ja kroppa on timmissä kunnossa. On myöskin tissit olemassa, eivätkä pienet olekaan. Siltikään, en koskaan ole kokenut, että minun täytyisi kesällä pukea se tiukka, vartalonmyötäinen toppi päälle, joista tissit kivasti tursuaa tyrkylle ja laittaa ne tinyt pikku shortsit jalkaan, että varmana ne mun treenatut, timmit pakarani vilkkuu.
Pelkkä ajatus siitä, että miehet silmäilisi mua ja olisin miehille joku herkullinen lihakimpale, kävelevä seksiobjekti, saa mun olon tosi oksettavaksi!
Kesällä on paljon mukavampi pukea päälle joku vähän väljempi paita ja caprit tai jotku normaalit shortsit, ei niitä saatanan perseshortseja. No joo, jokainen toki tavallaan.. Uskon kuitenkin, että aika monta naistaa ahdistaa sellainen kireä, ihonmyötäinen paita/toppi, vaikka ei ylipainoa ollenkaan olisikaan.
Monet naiset, kilpailevat siitä, kuka on se viehättävin, kuka saa eniten katseita miehiltä. Tää on jotain ikuisuus sotaa, joka ei lopu koskaan! Näitä tyrkkyjä näkee baareissa ja joka puolella, kesä saa monet naiset ihan sekaisin!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Se on myös tätä kulttuuria. Mietitäänpä hetki... miksi naisen täytyisi näyttää paljasta pintaa jossei mieskään sitä erityisemmin tee? Onko se oikeus vai onko se sittenkin kulttuurin sanelemaa sukupuoliroolin rakentamista? Esimerkki: Katsokaa ja vertailkaa kaupoissa naisten ja miesten sortsien pituuksia. Miehillä lahje polven yläpuolelle, naisilla ylhäällä reidessä tai jopa niin, että pakarat vilkkuu. Kannattaa antaa hetki aikaa tälle ajatukselle. Tiedän että monet ei sitä osaa niin ajatella ja aletaan vinkumaan, että länsimaissa nainen on vapaa ja saa kulkea millaisissa vaatteissa haluaa. Mutta onhan se nyt mielenkiintoista, että miehille ei löydy niitä pikku pikku sortseja sieltä kaupasta, onko se sitten oikeus naisen näyttää pakaransa koko kesäväelle? Vai onko se jotain muuta? Länsimaista vapaata kulttuuria ja naisten paljaan pinnan seksualisoimista, joka osa tätä kulttuuriympäristöä. Jollain tapaa tuo "vapaus" lyö ehkä ajoittain hieman yli. Muoti, media, seksi myy... Sellainen ajatus, ellei miehetkään käytä persesortseja, onko se naisten osalta oikeus vai tuota tietynlaista seksualisoitumista?
.
En ole itsekään mikään kukkis, käytän kesällä ihan normaaleja sortseja, koska ne näyttää mun mielestä paremmalta päällä kun sellainen ns. Miespituus. Niin se minäkin olen kulttuurin kuviin kasvanut. Kannattaa antaanäille asioille hetki ja miettiä niitä, voit yllättyä. Yleensä huudetaan sokeana tuota "naisilla on oikeus pukea miten lystää". Juu näin, mutta siinä on myös kääntöpuoli, ne pinnan alla olevat kulttuuriset affektit ja dikotomiat. Minä en ainakaan laita persposkisortseja kaupungille.
Hohhoi, kiitos kun luit.
En huomannut tuossa tekstissä mitään ajatusta mille olisi erityisemmin kannattanut antaa aikaa. Sen kyllä huomasin, että halvensit kaikkia vastakkaisia mielipiteitä kutsumalla niitä "vinkumiseksi". Ei kovin kypsää käytöstä.
Oma ajattelusi tuntuu lähtevän siitä, että miesten vaatteet ovat se normi ja jos naisille on jotakin erilaista kuin miesten, se on heti jotakin muuta kuin normaalia.
Ihan kulttuuriopintojeni näkökulmasta ja innoittamana pohdin asiaa. Arvasin, että tää palsta ei oo ehkä se paikka jossa tuollanen pohdiskelu uppoaa, vaikka alleviivasin etten ole itsekään kulttuurista irtonainen. Ikävää ettei uponnut, itselleni hyvin mielenkiintoisia aiheita kulttuurin näkökulmasta pohdittuna kaiken muunkin samaa aihepiiriä (kulttuurin luomat rakenteet/niiden taustalla vaikuttavat seikat) olevien mietintöjen lisäksi.
-pitkän kommentin jättänyt
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet tykkää esitellä itseään kesällä(kin)? Jotkut kaupungilla jopa kokonaan ilman paitaa!
Itse esittelyssä ei ole mitään vikaa, mutta kuinka kuinka moni noista paidattomista miehistä pahoittaa mielensä. kun "väärät" naiset katselevat häntä. Entä kuinka moni vähäpukeisista naisista pahastuu, kun "väärät" miehet katselevat häntä?
Eikä nuo ole mitään mun keksimiä höpöjuttuja vaan kulttuuritieteiden antamien välineiden ja käsitteiden avulla tehtyjä huomioita tästä maailmasta ja kulttuuriympäristöstä, jossa elämme. Mun ajatus ei ole, että mies on normi ja sitten on ne naiset. Se on niitä juttuja jotka tulee vastaan opintojen alussa jo (itsellä lyhyt sivuaine), että etenkin historiassa mies on ollut se normi ja neutraali ja naisiin on suhtauduttu kuin villiin luontoon. Itselleni on ollut katsetta avartavaa pohdiskella kaikenlaista sivuaineeni innoittamana, enkä voinut välttyä aivojen surinalta kun tämän keskustelun näin.
Pukeudun aina naisellisesti. Mekko tai hame. Kesällä korkkarit. En esittele itseäni mut en rupee helteillä verhoo itseeni. Usein saan positiivista palautetta naisellisuudesta, miksi se sua haittaa?
No jos mulla olisi parempi kroppa, pukeutuisin kesäisin aika vähiin vaatteisiin, koska mitä vähemmän paistun sen parempi.
Jokainen pukeutukoon tietty miten haluaa, mutta se minishortsimuoti oli kyllä jotain todella vaivaannuttavaa. Kun jokatoisella naisella on käytännössä perse paljaana, niin kyllähän siinä ajatuksia herää että miksi niitä kannikoita niin halutaan esitellä.
Se taas näytti oikeasti pahalta, kun näitä paljas perse -shortseja näkyi myös 10-13 -vuotiailla tytöillä. En ikinä ostaisi lapselleni sellaisia vaatekappaleita, saati antaisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pukeudun aina naisellisesti. Mekko tai hame. Kesällä korkkarit. En esittele itseäni mut en rupee helteillä verhoo itseeni. Usein saan positiivista palautetta naisellisuudesta, miksi se sua haittaa?
Naisellinen voi olla myös keveässä kesämekossa, joka ei ole vesirajalla.
Mistähän on tullut käsitys, että naisellisuus on yhtäkuin miniminihame ja mahdollisimman avokaulainen yläosa?
Mä en nyt ota kantaa siiihen miten hyvältä näytän niukoissa kesävaatteissa. Aika tavanomainen kroppa mulla on, ei mikään supertreenattu. Yritän tietysti näyttää parhaita puoliani.Esim vältän niitä puolipyllyshortseja koska mun pylly ei oo kovin kiinteä, näyttää paremmalta kun lahje peittää pakaran tiukasti.
Mutta itse asiaan: miksi nainen ei saisi nauttia siitä että herättää miehissä ihailua ja halua? Mitä vikaa on naisessa joka nauttii naiseudestaan ja sukupuolien välisistä eroista ja korostaa mielellään naisellisia puoliaan? Onko todella niin, että nainen joka on vaikkapa kadulla kävellessään vastaantulevan miehen silmissä seksiobjekti, ei voi samaan aikaan olla aktiivinen, itsenäinen toimija ja ajattelija? Kamalan köyhä naiskuva teillä jos näin on.
Mielestäni häveliäisyys on yliarvostettua. Kokeilepa kerran kävellä etelänreissulla rantaviivaa pelkässä pienessä bikinin alaosassa. Jos joku katsoo vinosti läskejäsi niin hymyilet iloisesti takaisin. Yllättävän harva katsoo! Alituisesta oman kehon häpeästä vapautuminen on ihanaa, omasta kehosta tykkääminen vielä parempaa :)
No mitä 'ttua nyt taas?
"Esittelen itseäni" kesäisin minäkin, ja olen ihan mies. Kesällä on kivaa, ja se saa myös näkyä.
Kannattais varmaan laihduttaa ja opetella terveelliset elämäntavat niin ei tarvitsisi kirjoitella tällaista soopaa ja vaatia kaikkia muitakin käyttämään kokovartalojuuttisäkkiä vaatteinaan ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
No mitä 'ttua nyt taas?
"Esittelen itseäni" kesäisin minäkin, ja olen ihan mies. Kesällä on kivaa, ja se saa myös näkyä.
Kannattais varmaan laihduttaa ja opetella terveelliset elämäntavat niin ei tarvitsisi kirjoitella tällaista soopaa ja vaatia kaikkia muitakin käyttämään kokovartalojuuttisäkkiä vaatteinaan ympäri vuoden.
Onko sulla joku vakio kadunkulma jossa työskentelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä 'ttua nyt taas?
Onko sulla joku vakio kadunkulma jossa työskentelet?
Kyllähän sinä sen noin vakiovieraana tiedät, pusi pusi.
Kaikki selittää vaan "jokaisen oma asia" mutta kysymys kuului MIKSI?? Mitä haette sillä?