En saa tilinauhaa pyynnöstä huolimatta
Olen saanut viimeksi tilinauhan/palkkalaskelman syyskuussa. Olen pyytänyt sitä jo viime vuoden puolella, sitten lähetin palkanlaskentaan sähköpostia- ei vastausta, nyt 1½viikkoa sitten laitoin sähköpostia henkilöstöpalveluihin-ei vastausta.
Miten vaikeaa tämä voi olla? En edes näe mistään onko liiton maksuni maksettu.
Kommentit (21)
Voitko hakea spostien ja muun digin sijasta ihan oikean pomoihmisen vastaamaan asiasta?
Vai oletko just herännyt, etkä älyä päästää kissaa ulos?
Vierailija kirjoitti:
Voitko hakea spostien ja muun digin sijasta ihan oikean pomoihmisen vastaamaan asiasta?
Edellisellä työnantajallani oli sellainen systeemi, että ketään oikeaa ihmistä ei voinut saada puhelimeen jos oli jotain henkilöstöasioita. Ainoa tapa oli lähettää sähköpostia. Henkilöstöosastolle ei ollut edes numeroa missään ja jos soitti vaihteeseen, sieltä annettiin ainoastaan sähköpostiosoite. Niin että etsi siinä sitten joku "oikea ihminen"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisellä työnantajallani oli sellainen systeemi, että ketään oikeaa ihmistä ei voinut saada puhelimeen jos oli jotain henkilöstöasioita. Ainoa tapa oli lähettää sähköpostia. Henkilöstöosastolle ei ollut edes numeroa missään ja jos soitti vaihteeseen, sieltä annettiin ainoastaan sähköpostiosoite. Niin että etsi siinä sitten joku "oikea ihminen"!
häh? toivottavasti tuo on joku pikkukiska eikä oikea yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko joku "oikea pääluottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, kuningaskuluttaja, lakimies tai joku vastaava" puhelinsoiton päässä/olemassa? :D
Tuo on kyllä todella rasittavaa. Itse tein jonkin aikaa osa-aikatyötä ja palkkalaskelma piti kuukausittain lähettää kelaan että saan soviteltua päivärahaa. Joka kuukausi jouduin useaan otteeseen soittelemaan pomolle että lähettää palkkakuitin.
En ymmärrä miksi ei voi siinä palkan maksun yhteydessä samalla lähettää palkkalaskelmaa sähköpostiin, tai tulostaa ja jättää toimistoon josta olisin sen seuraavana aamuna saanut.
Lain mukaan sulle kuuluu palkkakuitti. Kilauta juristille.
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joista kumpikaan ei sulje pois toista, vaan voit ottaa molempiin yhteyttä.
A) oma ammattiliittosi, josta voit samalla tarkistaa jäsenmaksusi
B) AVI:n työsuojeluviranomainen, jolla on viranomaisen valtuudet ja velvollisuudet myös, mutta niitä sinä joudut vaatimaan ehkä isommilla kirjaimilla ainakin pohjoisessa.
Jos palkka maksetaan jonkun ison palkkafirman kautta, voi olla pankkisi tiedoissa. Mutta ei se niin salaista pitäisi olla, että kukaan ei edes kerro,mistä sinä ne löydät.
Helppo homma.
Ota yhteys AVI:n ja kerro laittomuudesta. Sieltä otetaan yhteyttä työnantajaan.
Miten sä edes tiedät ootko saanut oikein palkkaa, jos et ole saanut palkkakuittia? Mä sanoisin pomolle et en tule töihin ennen kuin saan palkkakuitin.
Kaksi senttiä korkeista tilinauhoista on luovuttu 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan mieluummin sähköpostia, jää mustaa valkoiselle.
Laittaisin viestin nauhalle tulostettuna.
Kysy verolautakunnalta onko sinun maksut maksettu! Tärkeää.Itse huomaan nyt jälkeenpäin että minun eläke on pinempi koska työnantajat eivät ole aina maksaneet minun eläkeosuutta, mikä on palkasta vedetty.
Luottamusmies ? Soita oman maakuntasin Aviin työsuojeluun ja ilmoita asiasta niille. Palkkanauhan toimittaminen on lakisääteinen juttu.
Oletko katsonut nettipankista ettei ole siellä verkkopalkassa?
Tulorekisteristä näet suoraan mitä sinulle on maksettu.
Joskus 70-luvun lopulla viimeksi sain tilinauhan.
Monissa firmoissa on luovuttu paperisesta palkkalaskelmasta, ja laskelma tulee esim. omapostiin, verkkopankkiin tai yrityksen omaan sähköiseen järjestelmään. Kai sinulle ap on työsuhteen alussa kerrottu firman käytännöt palkkalaskelmien suhteen?
Verkkopankista tarkastanut? Entä netpostin?