Asunnon takaus useammalle lapselle
Eli äitini takaa isosiskolleni yli 200k asunnon. Tämä oli juuri siinä rajoilla että riitti ainoaksi takaajaksi omaisuutensa puolesta.
Mites tulevaisuudessa, esim. 5v päästä, voiko äitini taata myös minulle asunnon vai joudunko kysymään jotain muuta? Isästä ei ole takaajaksi.
Kommentit (23)
Ja kiitos nro 19, tämä selvensi tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin onnistunut sopimaan pankin kanssa, että vapautetaan isäni antama vakuus, kun asunnon arvo selkeästi ylitti jäljelläolevan lainan määrän. Jos siskolla on ollut omiakin säästöjä ja on hyvätuloinen, niin kyllä tuon pitäisi onnistua viidessä vuodessa. Mutta ainahan asiat voi muuttua.
Mä en taas oikein ymmärrä, miksi ei voisi antaa takausta? Riskit ovat oikeasti todella pienet, jos ostaa edes suhteellisen järkevän asunnon josta voi olettaa saavansa tarpeen tullen edes suunnilleen omansa takaisin. Ensisijaisesti se asunto myydään ja vasta sitten tullaan takaajien kukkarolle. Ja parissa vuodessa lainaa on jo lyhennetty sen verran, ettei haittaa vaikka hinnat laskisivatkin.
Voi tulla tilanne, jossa velan ottaja sairastuu ja joutuu sellaiseen tilaan, että ei pysty toimimaan järkevästi tai asuntokauppa ei käy kuin pilkkahintaan. Asunto myydään pakkohuutokaupassa hyvin halvalla ja velkaa jää. Teimme hiljan asuntokauppaa, ja välittäjä kertoi, että on ollut viime aikoina tilanteissa, joissa hyvillä paikoilla oleva asunto on myyty alle ostohinnan (hinnat laskeneet ja ostajan markkinat) ja myyjä on jäänyt kaupassa tukevasti tappiolle, kun lasketaan välittäjän palkkio vielä kauppahinnasta pois ja asuntoon kohdistuvat yhtiölainaosuudet. Ystäväni myi -88 ostetun kaksionsa -93 ja hänelle jäi vielä 30.000 euroa velkaa hintojen laskun takia. Maksoi niitä aika kauan. Eihän siinä mitään, jos siitä selviää, mutta jos sattuu olemaan, että ei selviä tai ei ole edes kyvykäs niitä hoitamaan. Silloin on takaaja pulassa.
Emme ole koskaan käyttäneet takaajaa, vaan säästäneet etukäteen. Pankit alkavat kesällä vaatia ensiasunnon ostajilta 5 % etukäteissäästöä, niin että ap:nkin kannattaa aloittaa jo.
terv. 3, entinen lainaneuvottelija
Hahahahhahahaah, mikä kateus? :D Ainoa asia mikä tässä mietityttää on juurikin se että miten monta asuntoa/paljon yksi ihminen voi taata? Ja että joskus kun alan itse ostamaan asuntoa niin onko tässä tapauksessa äiti, menetetty tapaus takaajana. Mistä olisin kateellinen, siitä että siskoni ottaa helvetin ison lainan yksin? Huhhuh..