Minkä tuotteen ostamisen olet lopettanut, koska laatu on huonontunut, tai vastaavasta syystä?
Itse en osta enää koskaan Jenkki-purukumia, koska niitä ei tehdä Suomessa.
Monet vaatemerkit ovat jääneet, Rockseri oli ennen takuutuote, ei ole enää, sama on Luhdan, Reiman ja monen muun vaatemerkin kanssa.
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeistä tuli mieleen, että minulla on isoisoäitini keittiöpyyhe edelleen kaapissa, yhdestä kohdasta hitunut. Myös isoäidin kapiopyyhkeitä 1930-luvulta on edelleen käytössä, vain raksi revennyt. Myös isotädiltäni perittyjä pyyhkeitä on muutama, en edes tiedä milloin hankittuja, mutta isotäti kuoli 1980-luvulla.
Sen sijaan kaapissa ei ole enää ainuttakaan paria vuotta vanhempaa itse ostamaani keittönpyyhettä, nekin niin nuutuneita, että heitän säännöllisesti kaikki roskiin satsin ja ostan uusia.
Kertoo laadusta ja sen heikkenemisestä aika hyvin.
Meillä myös isovanhempien pellava ja pellava-puuvillasekotteisia keittiöpyyhkeitä. Ne on kyllä niin hyviä! Mutta kestäviä uusia olen ostanut Lapuan kankureilta ja Marimekolta.
Fairystä on tullut surkeaa litkua.
Vierailija kirjoitti:
Reima on kyllä mainittu niin monta kertaa, että olisiko niillä jo kriisipalaverin paikka? Vai vieläkö löytyy tarpeeksi hyväuskoisia, jotka vaan päättävät, että se on laadukasta, vaikka vuotaa, koska se on Reima?
Mä olen 3 vuotta ostanut Reimaa (välikausi- ja talvikamppeet, ReimaTecia ja tavallista) ja kaikki on olleet todella hyvälaatuisia eikä mistään ole menneet saumat tai polvet rikki. Onpa outoa, että muilla huonoja kokemuksia. Ticketin haalareita on olleet 2 kpl (kalliita) ja sekä välikausi- että talvihaalari ovat molemmat menneet rikki saman kauden aikana! Ticketiä en enää koskaan osta!
Made in Turkey =valmistettu kalkkunassa
Fizzin siiderin ostamisen olen lopettanut kun siitä ei enää saa känniä.
Loistava ketju!!
Samaa mieltä monesta kuin sadat ellei tuhannet muutkin;
H&M: laatu on todella huonoa ja vaatteet hajoaa jo päälle puettaessa. N.10v vanha sekoiteneule on lähes alkuperäisessä kunnossa, mutta vuosii en ole sieltä enää mitään ostanut kun kaikki vaatteet on rättejä ensimmäisen pesun jälkeen.
Fazer: sama homma. Joskus sai hyvää ja laadukasta suklaata, mutt ei enää vuosiin.
Iittala: Lasit todella hajoaa ja halkeilee normikäytössä, onneksi en ehtinyt enempää ostaa, enkä osta.
FreeQuent (jos nyt oikein kirjoitin); itselle vieras merkki mutta ostin n.60e neulejakun noi kuukausi sitten. Ei olis kannattanut. Viikon jälkeen ilman pesuakaan aivan nukkavieru ja nyppyinen. En osta tuota merkkiä toista kertaa.
Vila; aiemmin sai kohtuullista laatua. Nykyään kuraa sekin. Samoin VeroModa. Vaatteista pettää saumat, kankaat haalistuu ja yllätys yllätys nukkaantuu kuukauden kuluessa viimeistään.
Popin lastenvaatteet: kalliita mutta sanaa laatua kuin em tuotteet.
Tässä vain muutama esimerkki.
Yleisesti ottaen: 80% sekä vaateteollisuudesta, että elintarviketeollisuudesta on täyttä kuraa kun vertaa siihen mitä joskus on ollut tai mitä muualla euroopassa saa -puolta halvemmalla.
Kansa on maksanut kalliin hinnan täydestä kurasta. Ja kun yitykset ei saa enää voittoa kun kusetus laadun ja hinnan suhteen ei enää mene kansalle läpi, niin sitten irtisanotaan väkeä.
Mitä Lidlii tulee, niin sieltä joskus saa laatua. Saksalainen ystäväni sanoi, että saksalaiset on niin kovia valittamaan jos tulee huonoa laatua että firmat tekee suosiolla laatua (useimmat).
Esimerkkinä tuohon viimeiseen; Tefalin pannu prismasta ovh yli 50e, kesti vuoden kunnes pinnoite lohkeili ja löytyi ruuans seasta. (Ja ei en kertaakaan raaputtanut terävällä esineellä. Sitten ostin lidlistä pannun ovh 15e. Toista vuotta ollut ja on kuin uusi. Todella hyvä pinta eikä tartu ruoka kiinni.
Toki lidlissäkin on huonolaatuista tavaraa, mutta on myös hyvää, jota on vaikea mistään enää löytää.
Loppukaneetiksi sanottakoon; Hyvät yritykset, ottaa nyt herran jumala jo selvää pikkuhiljaa siitä, MIKSI MYYNTI EI SUJU!! Voisiko vika olla siinä laadussa eikä lamassa, minkä syyksi on kaikki aina hyvä laittaa.
Kansa on kusetukset jo huomannut ja se näkyy - valitettavasti!!
Kiitos ja Hyvää yötä!
Vinkkinä vielä; kiertäkää kirpputorit ja kierrätys keskukset läpi.
Siellä sen näkee mikä laatu on joskus ollut. Kun löydätte tuotteen joka on "kuin uusi" se on sitä mitä suurin osa tuotteista joskus oli.
Myös merkin perusteella saattaa löytää kestäviä tuotteita myös tänäpäivänä (jos siis vielä valmistetaan samoilla materiaaleilla).
Niin ja paksuja laadukkaita lakanoita joissa ei saumat kierrä, ei enää ole. Piste. Toivottavasti joskus tulee.
Ei ole kyllä ekologista nykymeno, vaikka sen perään jokapaikassa huudetaan. Mutta suunniteltu juttu sekin; saadaan myytyä enemmän kun tuotteet ei kestä. Tosin pikkuhiljaa tyssää myynti kun ihmiset on huomanneet onneksi mistä on kyse.
Muutosta odotellessa kierrän kirppiskierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lopettaa Serla-leivinpaperin ostamisen. On mennyt surkeaksi laatu. Sormi rikkoo sen helposti vuokaan laittaessa.
Mökiltä löytyi muutaman vuoden takainen rulla vielä kaapista ja ai että se vanha oli kestävää ja hyvää!
En vaan ole löytänyt parempaakaan mistään.
Olen huomannut saman. Vanhempien mökiltä löytyi Serlan leivinpaperirulla arviolta 20 vuoden takaa ja olin aivan ihmeissäni kuinka paksua ja napakkaa se oli. Ja leikautui siististi. Samalta ajalta siellä oli myös eskimo-tuorekelmua, joka niin ikään oli ladultaan aivan eri luokkaa kuin tämä nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Fairystä on tullut surkeaa litkua.
Sitruunantuoksuista Fairya en ole enää löytänyt esim. Prismasta enää kuin sitä Naturals-versiota, joka on ihan surkea. Tokmannilta hain tuota sitruunaFairya normaalina versiona, tosin saksankielisillä teksteillä. Ei oo ollut mulla käytössä vielä niin kauaa, että osaisin arvioida onko yhtä riittoisaa kuin ennenkin, mutta toimii ainakin paremmin kuin nuo Naturalsit, joita joutu käyttämään sen tipan sijaan ruokalusikallisen jo yhden kattilan tiskaamiseen...
Minulla on käytössäni isoäitini pellavalakanoita. Ne ovat paksuja eivätkä kertakaikkiaan muutu miksikään, vaikka pesen aina 90 asteessa. Käytän niitä mm. laudeliinoina.
Sen sijaan tässä vuosikymmenten aikana olen heittänyt useita puuvillalakanoita roskiin kun niihin on tullut reikä (ja langat hapsottaneet, värit kuluneet yms samanaikaisesti). Juu, voisi parsia, mutta miksi parsia hintulaa kangasta joka repeää kohta vierestä? Tietysti puuvilla on heikompaa kuin pellava, mutta olen miettinyt että olisiko petivaatteet oikeasti järkevä ostaa laadukkaina ja kalliina? Siis näitä satojen eurojen "hotellilakanoita ja täkkipusseja" mitä mm. alexan asuntoblogissa näkyi. Osaako joku kertoa, ovatko ne oikeasti kestäviä ja laadukkaita?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Itse jätän kauppaan joka ikisen tuotteen, jossa lukee pelkästään valmistuttaja, mutta valmistajasta tai valmistusmaasta ei ole mitään tietoa. Mielelläänhän nuo valmistajat valmistuttajan lisäksi noissa "merkittömissä" kerrotaan kuitenkin, jos valmistaja on joku "Pikkupulju Oy Ylöjärveltä". Mutta toisinaan ei haluta kertoa ja mulle se tarkoittaa aina, epämääräinen valmistaja ties missä. En osta.
Itse ostan paljon mm. superfoodeja ja vastaavia luontais- ja erikoistuotteita. Usein niissä lukee "valmistettu Suomessa" ja se ei riitä minulle. Jos kyse on vaikkapa marjajauheesta, en halua tuotetta joka on "valmistettu" ta tuotettu tms täällä, haluan että purkin kyljessä lukee "suomalaista marjaa". Ei kiinalaista, puolalaista tai saksalaista. Ja luojan kiitos sellaisia tuotteita on, joissa on Suomessa poimittuja marjoja!
Olen ostanut kalliimpia urheilumerkkejä ja todennut, että hinta ei vastaa laatua. Vetskarit hajoavat lähes kaikissa ja mm. Davidin kalliissa hupparissa oli järkyttävän huonolaatuiset saumat - kauluksesta pursui huolittelematon kangas ulos.
Mieheni osti kalliin laskettelutakin, jota käytti tavallisena takkina, ei siis laskettelussa. Talven aikana hihojen alta kyljistä kului kangas täysin pois, takki pilalla.
Itse olen pari kertaa tilannut netistä superhalpoja kenkiä, varmaan niitä kiinalaisia alkuperältään. Nämä halpiskengät ovat kestäneet vuosia.
En enää arvosta ns. parempia merkkejä ollenkaan. Hymähdän, kun joku luettelee merkkejä ja kehuu niiden laatua tai bongaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen Turkista ostanut suhteellisen paljon vaatteita ja ovat lähes poikkeuksetta olleet todella hyvää laatua. Ovat kestäneet käyttöä ja pesua. Taisivat kaikki olleet merkintöjen mukaan Turķissa valmistettuja. Hinta edullinen ja tosiaan hakkaavat henkkamaukan rätit sata nolla. Pyyhkeitä olen myös ostanut evätkä ole vuosien käytössä menneet miksikään. Ei se valmistusmaa näköjään kerro kaikkea. Itsekin vähän epäilin meinaan noiden Turkista ostettujen tavaroiden laatua.
Muutaman kerran jälkeen en ole enää ostaunut mitään Turkissa valmistettuja vaatteita. Ne on haisseet ihan hirveästi vielä pesunkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lopettaa Serla-leivinpaperin ostamisen. On mennyt surkeaksi laatu. Sormi rikkoo sen helposti vuokaan laittaessa.
Mökiltä löytyi muutaman vuoden takainen rulla vielä kaapista ja ai että se vanha oli kestävää ja hyvää!
En vaan ole löytänyt parempaakaan mistään.
Olen huomannut saman. Vanhempien mökiltä löytyi Serlan leivinpaperirulla arviolta 20 vuoden takaa ja olin aivan ihmeissäni kuinka paksua ja napakkaa se oli. Ja leikautui siististi. Samalta ajalta siellä oli myös eskimo-tuorekelmua, joka niin ikään oli ladultaan aivan eri luokkaa kuin tämä nykyinen.
Muistan, kun olin lapsi, että äitini leipoi paljon (tämä oli 80-luvulla). Samaa leivinpaperia käytettiin kerrasta toiseen, joskus paperissa oli tahroja jos pullat oli voideltu munalla tms., mutta paperi itse kesti paistokerran toisensa jälkeen.
Nykyään kun paistaa pullaa, niin jo yhden kerran jälkeen leivinpaperi murenee. Ei enää voi samaa paperia kovin montaa kertaa käyttää. Pakastepizzan lämmityksessä voi muutaman kerran mennä sama paperi, sitten sekin murenee ja katoaa tästä maailmasta.
Olen asiasta Sagalta ("Serla on nyt Saga!") kysynyt, eli että miksi leivinpaperit eivät enää nykyään kestä kuten ennen. Minulle vastattiin, että tuotteiden laatu on pysynyt samana ja pyydettiin osoitetta, että voivat lähettää tuotteitaan tutustuttavakseni. Ihan kiva, että tarjosivat ilmaisnäytteitä tuotteistaan, mutta en antanut osoitettani, sillä en ollut ruinaamassa ilmaistuotteita vaan olisin halunnut tietää, mistä leivinpaperin laadun heikkeneminen johtuu; onko se tahallista vai onko EU esimerkiksi kieltänyt jonkin kemikaalin, tai onko jokin entinen valmistustapa mahdoton jonkin kemikaalin kieltämisen tai muun syyn takia.
380 lisää vielä, että Sagan leivinpaperi näkyy olevan biohajoavaa ja kompostoituvaa - luultavasti tässä syy tuotteen heikkoon laatuun käytössä. 80-luvulla tuskin tuohon oli kiinnitetty huomiota, tärkeintä oli tuotteen kestävyys käytössä.
En sitten tiedä, miten ekologista kokonaisvaikutukseltaan tuo nopea hajoaminen on, sillä uudenkin tuotteen valmistus kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja.
Ruisleivät ovat muuttuneet vaaleammiksi! Leipomot lisäävät vehnää joukkoon, koska se on halvempaa kuin ruis ja vaatii matalamman paistolämmön -> säästöä. Voisin maksaa enemmänkin hyvästä ruisleivästä, mutten tällaisesta hötöstä, joka ei edes pidä nälkää.
Olen pettynyt ja leivon nykyään itse leipäni tai haen pienleipomosta leipäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadot. Hinta nostettu liian korkealle
Vielä kymmenen vuotta sitten syöntikypsien avokadojen kilohinta lähenteli kymppiä. Eli asia on aivan päinvastoin.
Kivikovia sai sitten halvemmalla, suunnilleen samalla hinnalla kun nyt syöntikypsiä.
Vuosi sitten vielä Prismassa maksoi vihreä verkkopussukallinen avokadoja noin 2,8€ nyt 3,6€. Halpuuttaminen ei ole toteutunut kuatta linjan.
Näin ohimennen: halpuuttaminen taitaa olla jo historiaa. S-ketju on NOSTANUT vaivihkaa monen tuotteensa hintoja 10-20 senttiä. Kiinnitti vaan huomiota viime viikolla kaupassa. Kivahan sitä tulosta on S:llä tehdä, kun pääsiäisen ruokajuhla on tulossa....
Vähemmän, mutta laadukkaampaa tavaraa maailmaan, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadot. Hinta nostettu liian korkealle
Vielä kymmenen vuotta sitten syöntikypsien avokadojen kilohinta lähenteli kymppiä. Eli asia on aivan päinvastoin.
Kivikovia sai sitten halvemmalla, suunnilleen samalla hinnalla kun nyt syöntikypsiä.
Vuosi sitten vielä Prismassa maksoi vihreä verkkopussukallinen avokadoja noin 2,8€ nyt 3,6€. Halpuuttaminen ei ole toteutunut kuatta linjan.
Näin ohimennen: halpuuttaminen taitaa olla jo historiaa. S-ketju on NOSTANUT vaivihkaa monen tuotteensa hintoja 10-20 senttiä. Kiinnitti vaan huomiota viime viikolla kaupassa. Kivahan sitä tulosta on S:llä tehdä, kun pääsiäisen ruokajuhla on tulossa....
Reissumiehen hinta on noussut 0,28 eurosta 0,39 euroon.
Turkistahan saa yhtä maailman parhaista puuvilloista.