Te lastenvaunujen kanssa kulkevat!
Olisiko aivan mahdotonta, ettette kävelisi mammakaverinne kanssa vieretysten keskellä tietä niin, että muut joutuvat väistämään penkan puolelle? Tai olisiko aivan mahdotonta edes väistää muita kulkijoita?
Olisiko aivan mahdotonta jättää ravintolassa, kahvilassa tai muussa julkisessa paikassa ne lastenvaunut niin, etteivät ne tuki koko s**tanan käytävää?
JA VIELÄ: jos menet bussiin, ja sinulla on vaunuissasi sellainen kiva kääntyvä työntöaisa, niin perskule käytä sitä!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mun vaunut tukkii bussin käytävän, vaikka käännän sen taitettavan aisan. Jodtain syystä sen malliset/pitkät. Ei oo kivaa munkaan mielestä olla tukkeena tai kun ihmiset tönii vaunuja. Mutta pakko se silti on julkisiin saada mennä. Live with it, niin munkin täytyy.
Jos on pakko kulkea bussille, niin kannattaisi huomioida vaunuja ostaessa tuokin, että ne on mahduttava asiallisesti bussiin. Kuljettajan ei ole mikään velvollisuus ottaa liian isoja vaunuja bussiin. Eli ei ole mikään muiden asia "live with it".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole mikään ongelma tönäistä niitä vaunuja, jos niiden kanssa kävellään päälle tai jos ne on kahvilassa käytäväntukkeena. Tarjotin kädessä kävelen päin vaunuja, tönäisen ja sanon sorry. Voi olla, että siinä heilahtaa mammalta latte syliin, mutta ei minulla ole mitään velvollisuutta kiertää niitä kärryjä, jos ne on kulkuväylällä.
Jos ne ovat tiellä, se saattaa olla vahinkokin, mutta sinun käytöksesi on tahallista sikamaisuutta. Sika mikä sika.
Jos olisin sika, kaataisin oman latteni lopun vaunujen päälle. Mustasta kankaasta sitä ei helposti puhdista. Vaunut käytävällä tukkimassa kulkua ei ole koskaan vahinko vaan silkkaa laiskuutta ja itsekkyyttä. Silloin voi kohdata joskus kaltaiseni, joka on yhtä itsekäs ja saa parhaassa tapauksessa ipanan heräämään. En näe mitään syytä lähteä kiertämään pöytien välistä, jos tarkoituksenmukaisimmalla kulkureitillä on tukos.
Samaa ajatusta lainaten jokaisella autoilijallakin olisi oikeus ajaa pyöräilijän yli silloin kun pyöräilijä ajaa ajokaistalla vaikka vieressä menisi ihan jalkakäytäväkin. Pyöräilijät kuitenkin tuppaa olemaan hitaampia kuin autot taajamassa ja silti pitää minä-minä-ihmisten tunkea fillaroimaan autojen sekaan.
No itse en ainakaan nauti tai tunne mitään ylemmyyden tunnetta kun vaunujen kanssa kuljen bussilla tai käyn ostoskeskuksessa tai kahvilassa, enemmänkin ahdistaa kun yrittää nousta bussiin nopeasti ja asetella vaunut niin ettei olisi muiden tiellä, sama juttu kahviloissa yritän myös laittaa vaunut sivuun enkä keskelle. Mutta valitettavasti varovaisuus ei aina onnistu ahtaiden tilojen takia ja loppujen lopuksi tuntuu että se on ihan sama miten niiden vaunujen kanssa kulkee niin aina joku lapsi/vaunuvihaaja kattoo kieroon. Valitettavasti minulla ja lapsillani on yhtä suuri oikeus kulkea julkisilla ja käydä kahvilla kuin ihan kenellä tahansa teistä. Jos vaikka itse yrittäisitte välillä olla huomaavaisia ja avata suunne ja sanoa jos olen tiellä tai vaikka tarjota apua jos näyttää siltä että homma ei toimi.
Toisaalta ymmärrän pointin toisaalta en. Joo ne vaunut vie enemmän tilaa kuin ihminen ilman niitä. Jossain vastaantulotilanteessakin on huomattavasti helpompaa sen vaunuttoman väistää kuin vaunullisen, ne vaunut ei siirry sekunnissa. Esim vankkarunkoisissa emmaljungissa ei ole sivusuuntaan kääntyviä pyöriä vaan joudut painaa kahvoja alas ja nostaa etupyörää vaihtaaksesi suuntaa, se ilman vaunuja ohi menijä on jo kymmenen kertaa siinä ajassa ottanut sen sivuaskeleen. Varsinkin jos ollaan ulkona ja on talvi! Plus siellä bussissa, se keskikäytävä osa on varattu rattaille ja pyörätuoleille, siinä on ihan merkki sitä osoittamassa. Mutta sitä en ymmärrä, että jos kuljetaan aina julkisilla niin ostetaan vaunut jotka ei sinne bussiin mahdu kunnolla, sen on pakko olla itsellekin ärsyttävää. Silkkaa ilkeyttä on töniä rattaita, en minäkään ajele kenenkään kintuille niiden kanssa jos sattuu seisomaan tiellä. Selvää on, että ap ja muut vaununtönijät eivät ole itse joutuneet kulkemaan vaunujen kanssa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaunut tukkii bussin käytävän, vaikka käännän sen taitettavan aisan. Jodtain syystä sen malliset/pitkät. Ei oo kivaa munkaan mielestä olla tukkeena tai kun ihmiset tönii vaunuja. Mutta pakko se silti on julkisiin saada mennä. Live with it, niin munkin täytyy.
Jos vankkurisi eivät mahdu bussiin kunnolla niin sitten joko vaihdat vankkurisi julkisiin liikennevälineisiin sopiviksi tai kävelet. Vaihtoehtosi on tässä. Live with it!
Höpö höpö. Ne on ihan normaalikokoiset, mutta aisa on pitkä. Ei tuommoista ekaa kertaa vaunuja hankkiessa millään tajua miettiä ja milläs edes osaisi mitata. Ja sen verran arvokas yksittäinen hankinta, että niitä ei ihan äkkiä noin vaan vaihdeta toisiin. Ja bussiin on oikeus näiden normaaleiden vaunujen kanssa mennä. Kuten sanottua, odotan aikaa että pääsen kulkemaan ilman lisälaitteita, mutta siihen saakka näillä mennään. Enkä ymmärrä miten voisi kenenkään päivän pilata jos kaks kertaa elämässä sattuu bussiin samaan aikaan vähän hankalan mallisten vaunujen kanssa. Itse kulkenut 30 vuotta mpnipuolisesti julkisilla pks, ja jotain kertoo se, ettei käynyt mielessäkään että joidenkin vaunujen aisat eivät taitu tarpeeksi pitkältä. Eli ei ne vaunut siellä bussissa mikään jokapäiväinen ongelma voi norminatkustajille millään olla.
Tiesitkö että yleisillä teillä oli ne maantietä tai kävelyteitä niin jalankulkija kävelee aina vasenta puolta ja pyöräilijä oikeaa.
Eikö sinulle lapsena opetettu????
Koiran ulkoiluttajat pääsääntöisesti pitävät koiransa vasemmalla puolella ja kävelevät vasenta laitaa tiellä, jos sinä et vaunujen kanssa tai ilman osaa niin jää suosiolla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
V*tuttaa kauppakeskuksissa kun niiden tyrannivaunujen kanssa täytyy kävellä aivan keskellä tietä!!! Ja bussissa täytyy olla siinä aivan keskellä niin ettei takaosaan pääse!
Yleensä se on kyllä niin, että nuoret ja muutkin "kovasti kiireiset" JÄÄVÄT siihen keskiosaan niiden vaunuilijoiden viereen seisomaan ja tukkimaan ulospääsyä, EIVÄTKÄ mene bussin takaosaan istumaan pirullakaan, vaikka siellä olisi tyhjiä paikkoja vaikka kuinka!! Minä ainakin olen siinä uskossa, että bussi täytetään takaosasta ensin, hitaat ja muuten vaivalloiset jäävät eteen istumaan... Mutta ei!
Jouduin tänään kauppakeskuksessa jonottamaan automaatille, jota kukaan ei käyttänyt, koska siinä edessä oli lastenvaunut parkissa ja lapsen naamanpesu kovassa käynnissä.
Kun äiti huomasi, että odotan vuoroani, hän ynähti harmistuneena ja keräili teatraalisen loukkaantuneena kamppeitaan kasaan siirtyäkseen sen puoli metriä, että pääsin ohi.
Ymmärrän toki, että lapsen kanssa on rankkaa ja että älykkyysosamäärä laskee raskauden yhteydessä ja vielä senkin että unettomat yöt ja lapsesta 24/7 huolehtiminen vie voimia aivan sanoinkuvaamattoman paljon, mutta onko tilannetaju tosiaan niin hukassa että on ihan pakko tukkia tuollainen paikka kun kerran siinä vieressäkin oli tilaa?
Ja auta armias jos menet asiasta huomauttamaan hormonitasot pilvissä olevalle naarasleijonaäidille. Saat ensin todennäköisesti ryöpyn piilovittuilua naamioituna lapselle lepertelyksi. "Meidän pitää nyt siirtyä, koska tädillä on näköjään niin kauhea kiire." ja sen jälkeen someraivon esim täällä vauva..fi keskustelupalstalla, koska olet olet törkeä, töykeä ja erilainen etkä ymmärrä, että pienten lasten vanhemmat ovat kuitenkin jumalasta seuraavia.
Ei mul muuta...
Vierailija kirjoitti:
Lapsivihaa! Ne on tulevaisuuden veronmaksajia! Muualla maailmassa! Olette itsekin olleet lapsia!
Lapsivihaa! Te velat olette vain kateellisia! Vain Suomessa! Lapsellani on oikeus!
Mitä lapsivihaa? Eihän tuossa lapsiin kohdistettu mitään kritiikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Joo taas tänään ei bussissa päässyt bussin perälle kun joku mamma väkisin raahasi kolmannet vahinkovankkurit keskisillalle. Mietin hetken että sanonko pahasti vai jäänkö eteen istumaan. Jäin tällä kertaa eteen istumaan. Kuskin vikakin toki, kun laittomasti päästää sen kolmannen minäminä-mamman edes sisään.
Näitä tapauksia minäkään en ymmärrä. Onko tosiaan pakko tunkea bussiin, jos vaunupaikat ovat jo täynnä. Onhan se vaarallista, kun koko keskikäytävä on täynnä ja muiden tukkeena. Meillä bussit menevät kymmenen minuutin välein, joten ei voi vedota harvoihin bussivuoroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Sama muille tienkäyttäjille! Vähän vituttaa koiran ulkoiluttajat, jossa ulkoiluttaja kävelee pyörätien vasenta laitaa ja koira kävelee oikeata laitaa tai sinkoilee edes takaisin.
Aamen! Koiraihmiset voisivat oppia kävelemään kävelytien oikeaa laitaa niin kuin kuuluu. Jos ei koira osaa kävellä molemmilla puolilla, niin sitten pitää varmaan luovuttaa tokoilut sun muut osaavimmille koirakoille.
-AP
Kävelijän kuuluu nykylainsäädännön mukaan käyttää jompaa kumpaa reunaa, ei vain oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä samaa taas tänään, kun vastaan käveli kaksi naista rinnakkain rattaineen kahden pikkulapsensa lisäksi. Ei ollut aietta heillä väistää edes pikkuisen, joten itse sain mennä autotien puolelle, kun muuten minut olisi varmaan jyrätty :)
Miksi väistit?
Itse olisin pysähtynyt vaikka eteen odottamaan mikäli tien leveys ei riitä kaikille yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo taas tänään ei bussissa päässyt bussin perälle kun joku mamma väkisin raahasi kolmannet vahinkovankkurit keskisillalle. Mietin hetken että sanonko pahasti vai jäänkö eteen istumaan. Jäin tällä kertaa eteen istumaan. Kuskin vikakin toki, kun laittomasti päästää sen kolmannen minäminä-mamman edes sisään.
Näitä tapauksia minäkään en ymmärrä. Onko tosiaan pakko tunkea bussiin, jos vaunupaikat ovat jo täynnä. Onhan se vaarallista, kun koko keskikäytävä on täynnä ja muiden tukkeena. Meillä bussit menevät kymmenen minuutin välein, joten ei voi vedota harvoihin bussivuoroihin.
Jos bussikuski ottaa, niin ottaa. Mutta tosiaan jos tietää kulkevansa julkisilla, niin voisi ostaa vaunut jotka sinne mahtuu. Muistan kun ennen raahattiin ns.sateenvarjorattaita pienillä renkailla lumisohjossa. Tämä siksi, että otettiin muut matkustajat huomioon bussissa. Isot rattaat jätettiin kotiin bussipäivänä.
Aamen!
Ja jos niiden mammatovereiden kanssa on pakko pysähtyä juttelemaan koirien, vaunujen ja muiden asusteiden kanssa, voisitteko katsoa, että siitä pääsee ohi ilman, että joutuu astumaan sen koiran yli tai kiertämään kolme metrisestä hangesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Sama muille tienkäyttäjille! Vähän vituttaa koiran ulkoiluttajat, jossa ulkoiluttaja kävelee pyörätien vasenta laitaa ja koira kävelee oikeata laitaa tai sinkoilee edes takaisin.
Aamen! Koiraihmiset voisivat oppia kävelemään kävelytien oikeaa laitaa niin kuin kuuluu. Jos ei koira osaa kävellä molemmilla puolilla, niin sitten pitää varmaan luovuttaa tokoilut sun muut osaavimmille koirakoille.
-AP
Kävelijän kuuluu nykylainsäädännön mukaan käyttää jompaa kumpaa reunaa, ei vain oikeaa.
Laki myös sanoo, että pitää kulkea reunassa. Ei poukkoilla tai kuljeta siksakkia tai keskellä. Myös lapset ja koirat pidetään reunassa. Ja yleisesti ottaen monessa maassa, myös Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Jos kävelee muualla, niin voi varautua väistämääm sujuvan liikenteen vuoksi. Laki tuli kun koiranomistajat sanoivat, että vasemmalla koira voi kulkea reunassa ja ojassa. Mutta koiranulkoiluttajat eivät lakiaan noudata.
Vierailija kirjoitti:
Lapsivihaa! Ne on tulevaisuuden veronmaksajia! Muualla maailmassa! Olette itsekin olleet lapsia!
Lapsivihaa! Te velat olette vain kateellisia! Vain Suomessa! Lapsellani on oikeus!
Ei kukaan niitä lapsia vihaa vaan niiden typeriä äitejä. Hapattaako se raskaus aivosolut vai olitteko jo aiemmin noin tyhmiä?
Nää on näitä minäminä-ihmisiä, jotka täällä marmattaa. Kauheeta, jos joutuu välillä väistämään vaunuja. Entä, jos joku tulee pyörätuolilla vastaan, pitääkö senkin väistää näitä yksin kulkijoita!?Tai vanhus kepin kanssa tai sokea ym.ym. Minä,kun pääsen välillä ilman vaunuja yksin esim. kauppaan, niin annan ilomielin tietä vaunuilijoille! Tiedän, että se on huomattavasti helpompaa minun väistää, kun sen vaunun!
Ihmiset on kauhean itsekkäitä nykyään.. Kyllähän näitä testejäkin on tehty, että laitetaan ihminen makaamaan jonnekin kadun kulmaan ja katsotaan kuinka moni pysähtyy katsomaan onko joku hätänä. No, tuloa on se että suurin osa kävelee ohi. Itse kyllä väistän aina muita ja avaan lähikaupassa ovea mummoille ja vaunuille. Ja kas kummaa, myös itselle on pidetty ovea auki kun vaunujen kanssa liikun. Ja tietenkin muistetaan aina kiittää puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin mietin, että kuinka paha olo henkisesti on ihmisellä, joka räyhää "vahinkovankkureista".
Jos joku on tiellä, niin ystävällinen pyyntö "anteeksi, pääsisinkö". Se ei paljoa vie vaivaa. Samaa käytän minäkin kun käytävällä seisoo iso ryhmittymä ihmisiä.
Jos olisin sika, kaataisin oman latteni lopun vaunujen päälle. Mustasta kankaasta sitä ei helposti puhdista. Vaunut käytävällä tukkimassa kulkua ei ole koskaan vahinko vaan silkkaa laiskuutta ja itsekkyyttä. Silloin voi kohdata joskus kaltaiseni, joka on yhtä itsekäs ja saa parhaassa tapauksessa ipanan heräämään. En näe mitään syytä lähteä kiertämään pöytien välistä, jos tarkoituksenmukaisimmalla kulkureitillä on tukos.