Tykkäättekö hummuksesta?
Voiko sitä oppia syömään. Onko terveellistä edes? Onko itse tehty parempaa kuin ostettu? Saako kaupasta hyvää hummusta? MInkä kanssa syötte sitä?
Kommentit (26)
Aivan ihanaa tahnaa. Olen tehnyt itsekin. Kaupan purkkihummus on aika turhaa, ei siinä ole makua. Valkosipulia, öljyä ja sitruunamehua pitää olla paljon! Aineksina on siis kikherneet ja seesaminsiementahna eli tahini. Parhaat hummukset olen saanut ravintoloissa, joissa tarjoillaan välimerellistä ruokaa. Syön esim. pitaleivän kanssa, tavallinen ciabattakin käy. Aaah!
Teen itse ja joskus syön hyvissä ravintoloissa. Se on jumalten ruokaa: herkullista ja terveellistä. Purkkitavara on korviketta, mutta parhaimmillaan kunnollista.
On hyvää. Itsetehty parasta. Leivän päällä syön, lisäksi vielä kurkkua, tomaattia tai artisokkaa tai mikä sattuu huvittamaan . Sopii hapankorpun tai näkkärin päälle erinomaisesti. Syön viikottain. Tölkillinen kikherneitä, valkosipulinkynsi, sitruunamehua, tahinia, suolaa, vettä ja öliiviöljyä blenderiin ja se on siinä. Joskus laitan chiliä tai tuunaan muuten. Terveellistähän tuo on, protskua, hyvää rasvaa ja kuituja. Kunhan et puputa sen kanssa hirveitä määrää valkoista jauhoa.
Itse tykkään eniten vaan muussatuista kikherneistä, jotka oon maustanut millon mitenkin. En oo tahinin suurin fani ja sitä on yleensä hummuksessa... Lidlin hummus on kyllä ihan syötävää.
Laitan leivän päälle levitteenä tai dippaan kasviksia.
äsh mulla ei ole blenderiä..onnistuisiko sauvasekoittimella? Vai onko Lidl:n hummus kelvollista jos hakisi.
ap
Semmoinen vinkki kotikokeille, että omatekoinen hummus on tuoretavaraa. Se on valmis nautittavaksi heti, eikä kestä jääkaapissa priimakunnossa kuin enintään pari päivää.
Ihanaa. Poika 15 v tekee aivan herkkua. Mun ohjeesta tosin, mutta se vaan jostain syystä on aina parempaa pojan tekemänä. :D
menee ihan peruslimpunkin päällä.
Paketti kuivattu kikherneitä, liota yön yli, keitä tunti suolavedessä. Jäähdytä, survo massaksi. Tahinia lusikallinen tai kaksi (riippuu pitkälti tahinista, ei välttämätön!), valkosipulin kynsiä n. 6 kpl, laadukasta öljyä, että tulee sopivan notkea massa, limen mehua käytetään tykkään sen mausta enemmän. Suola ja pippuria. Hieman savupaprikaakin voi laittaa. Yleensä se massa jaetaan kolmeen margariinirasiaan ja yhteen lisätään savupaprikaa, yhteen tuore chili ja vain yhteen tahinia.
Pohja siis kikherneitä ja öljyä. Muutenhan sen voi maustaa miten lystää.
Ruokakaupasta en ole saanut hyvää hummusta vielä tähän päivään. Helppohan tuo on itsekin tehdä pari kertaa kuussa, ettei ehdi kyllästyä.
Vierailija kirjoitti:
äsh mulla ei ole blenderiä..onnistuisiko sauvasekoittimella? Vai onko Lidl:n hummus kelvollista jos hakisi.
ap
onnistuu se silläkin, kunhan saat tahnaksi. Lisää vettä hiljalleen, ettei mene liian löysäksi.
Tykkään, tosi hyvää. Itse tehty tai jossain raflassa hyvää. Kaupan aika kökköä. Syön vaalean leivän kanssa. Papuja se lähes pelkästään on, onko ne nyt sitten erityisen terveellisiä.
Jos ei tykkää oliiviöljyn mausta, sitä kannattaa laittaa säästeliäästi. Maku tunkee helposti läpi.
Lidlin hummusta on tosiaan kehuttu.
Ja olen tehnyt hummusta sauvasekoittimella, silloin kannattaa varata kapea korkea astia.
hiljalleen = vähän kerrallaan, kaikki muu ensin sekaisin
Vierailija kirjoitti:
ap
Itse muussaan perunasurvimella :D Tulee mukaan tekstuuria. T. 5
Pirkan kikhernepaketin kyljessä on ihan hyvä ohje, ei tarvi liotella eikä keitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itse muussaan perunasurvimella :D Tulee mukaan tekstuuria. T. 5
Veikkaanpa, että alunperin se tehtiin kivisessä huhmaressa survomalla. Saatetaan tehdä jossain kotiseudullaan vieläkin.
Lidlin on aika hyvää. Tykkään patongin kanssa
Missä hyllyllä Lidlissä myydään hummusta? Kylmässäkö? Mikä on paras kaupan hummus? Olen nähnyt prismassa jotain Ruotsissa valmistettua, onko hyvää?
En oo maistanut. Pitäis varmaan. Vai pitäiskö?